Χάος στην Ευρώπη: Τι συμβαίνει με τις χιλιάδες ακυρώσεις αεροπορικών πτήσεων
- 8 ΙΟΥΛ 2022
Οι εργαζόμενοι σε αρκετές μεγάλες αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης είναι έτοιμοι να κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις και να επεκτείνουν τις απεργίες που έχουν ήδη κηρύξει. Μόνο στην Ισπανία, οι υπάλληλοι της Ryanair προχώρησαν σε νέα 12ήμερη απεργία προκειμένου να αυξηθούν οι μισθοί τους που είχαν περικοπεί κατά την πανδημία. Ποιοι είναι, λοιπόν, οι λόγοι που φτάσαμε σε αυτό το σημείο, τι συμβαίνει με τις ακυρωμένες πτήσεις και πότε αναμένεται να έχουμε την πρώτη αποκλιμάκωση στα αεροδρόμια της ηπείρου;
Πώς φτάσαμε σε αυτό το χάος στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια
Όλα ξεκίνησαν επί καραντίνας. Τα σύνορα έκλεισαν, οι αεροπορικές πτήσεις από εκατοντάδες χιλιάδες (το 2019 υπολογίζεται πως γινόντουσαν ημερησίως 115 χιλιάδες παγκοσμίως) μειώθηκαν σε μερικές εκατοντάδες σε ολόκληρο τον πλανήτη. Οι αεροπορικές εταιρείες βρίσκονταν ένα βήμα πριν το κραχ. Έτσι αποφάσισαν να απολύσουν χιλιάδες υπαλλήλους, να θέσουν σε διαθεσιμότητα αρκετούς ακόμη και να απαιτήσουν κρατικό χρήμα προκειμένου να παραμείνουν ζωντανές.
Οι περισσότερες τα κατάφεραν. Μόνο η Lufthansa έλαβε από το γερμανικό δημόσιο ένα ποσό της τάξης των 9 δισ. ευρώ, ενώ κάτι παρόμοιο συνέβη και με τις υπόλοιπες. Οι μήνες περνούσαν, ο κόσμος άρχιζε να επιστρέφει στην κανονικότητα και οι πτήσεις παγκοσμίως να αυξάνονται. Το φετινό καλοκαίρι αποτελεί το αποκορύφωμα στις μετακινήσεις των πολιτών μέσω αεροπλάνων στη μετά-Covid εποχή.
Η κίνηση αυξήθηκε κατακόρυφα σε όλα τα αεροδρόμια της Ευρώπης, κάτι το οποίο φαίνεται πως δεν περίμεναν ούτε οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες της ηπείρου. Έτσι, λοιπόν, φτάσαμε στο σημείο πολύ λιγότεροι εργαζόμενοι – και κακοπληρωμένοι – να προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα με ένα πλήθος ταξιδιωτών που πλησίαζε όλο και περισσότερο τους αριθμούς προ κορονοϊού.
Κάπου εκεί ξεκίνησε το πρώτο μεγάλο μπάχαλο σε αρκετά αεροδρόμια, κυρίως της Μεγάλης Βρετανίας και της Γερμανίας. Η Fraport προχώρησε στην επαναπρόσληψη 1.000 υπαλλήλων από τους συνολικά 4.000 που είχε απολύσει επί πανδημίας, ωστόσο, το κακό είχε ήδη γίνει. «Το πρόβλημα δεν αναμένεται να γίνει μικρότερο όσο προχωράμε, παρόλο που κάνουμε προσλήψεις. Παραδέχομαι ανοιχτά πως κάναμε λάθος» δήλωσε ο Stefan Schulte, διευθύνων σύμβουλος της Fraport.
Οι απεργίες των εργαζομένων που ζητούν αυξήσεις μισθών
Οι τεράστιες καθυστερήσεις και οι χιλιάδες ακυρώσεις πτήσεων, όμως, δεν υφίστανται μόνο εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού. Οι ίδιοι εργαζόμενοι, οι οποίοι είδαν τους μισθούς τους να μειώνονται αισθητά κατά την πανδημία, βλέποντας πια την αυξημένη ζήτηση, απαιτούν δικαίως την επαναφορά των μισθών τους στις εποχές προ-Covid. Πολλές από τις αεροπορικές εταιρείες δεν το έχουν δεχτεί ακόμη, γι’ αυτό και εκείνοι αποφάσισαν να ξεκινήσουν απεργίες.
Συγκεκριμένα, οι εργαζόμενοι της British Airways πρόκειται να προβούν σε απεργία τις επόμενες εβδομάδες, ζητώντας να πάρουν πίσω το 10% της μείωσης που υιοθετήθηκε από την εταιρεία κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ εκείνοι της Ryanair έχουν κηρύξει αποχή από τις εργασίες τους για 12 μέρες. Στην Ιταλία, τα πράγματα έχουν αρχίσει να ομαλοποιούνται μετά τις απεργίες του Ιουνίου, ενώ από την άλλη η Πορτογαλία έχει κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, ακυρώνοντας εκατοντάδες πτήσεις.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή, όμως, δείχνουν να αντιμετωπίζουν τα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου και της Γερμανίας. Κι αυτό γιατί εκείνα της νότιας Ευρώπης είχαν προετοιμαστεί λίγο καλύτερα εξαιτίας της τουριστικής περιόδου. Οι πιο τραγικές εικόνες έρχονται από το αεροδρόμιο του Χίθροου στο Λονδίνο, που είναι το πιο πολυσύχναστο στη χώρα. Η κίνηση αυξήθηκε κατά 158% από το 2019 το τελευταίο επταήμερο του Ιουνίου, και γι’ αυτό ακυρώθηκαν περισσότερες από 400 πτήσεις, καθώς το προσωπικό του δεν μπορούσε να εξυπηρετήσει τους χιλιάδες ταξιδιώτες.
Η κατάσταση αναμένεται να ομαλοποιηθεί από τον Σεπτέμβριο και ύστερα. Μέχρι τότε, οι ταξιδιώτες που αναμένεται να μετακινηθούν με αεροπλάνο αυτό το καλοκαίρι ας είναι εξοπλισμένοι με μεγάλη δόση υπομονής γιατί θα τη χρειαστούν.