Ποια είναι η ‘Generation Alpha’ που σκοπεύει να κατακτήσει τον κόσμο
- 20 ΜΑΡ 2019
Οι Millennials μεγάλωσαν (αρκετά) και οι Generation Ζ, οι υποτιθέμενοι διάδοχοι, έχουν ήδη παραμεριστεί για χάρη μίας ακόμη νεότερης γενιάς, που φαντάζει πολύ πιο ενδιαφέρουσα. Μία γενιά που ήδη τραβάει τα βλέμματα όλων, από εκείνα των επιστημόνων και κυρίως των κοινωνιολόγων μέχρι των experts της επικοινωνίας (και επομένως και των ‘επάρατων’ διαφημιστών). Μιλάμε για τα παιδιά των Millennials, τα παιδιά που γεννήθηκαν από το 2011 μέχρι σήμερα και για όσα θα γεννηθούν από σήμερα και μέχρι και το 2025.
Και η ταμπέλα που έχουν κρεμάσει σε αυτή τη γενιά γράφει με μεγάλα, αλλά κυρίως ψηφιακά γράμματα, ‘Generation Alpha’.
Δεν ξέρω πόσο θα πρέπει να χαιρόμαστε με την αυτόματη κατηγοριοποίηση όποιου έρχεται στη ζωή, με την απόδοση χαρακτηριστικών ‘γενεάς’ σε ανθρώπους που ακόμη δεν μπορούν ούτε καν να συλλαβίσουν τη λέξη ‘μπαμπά’, πόσο μάλλον να έχουν ‘δικούς τους’ εκπροσώπους, επιφορτισμένους με την ευθύνη να λειτουργούν ως η ‘φωνή της γενιάς τους’.
Ωστόσο συμβαίνει και αξίζει να δούμε, όχι γιατί συμβαίνει -αυτή είναι μία πολύ διαφορετική κουβέντα- αλλά γιατί η γενιά του 2010-2025 φωνάζει ότι το μέλλον είναι εδώ.
Καταρχάς, ίσως η δεύτερη ονομασία που της αποδίδεται να εξηγεί περισσότερο τα χαρακτηριστικά της από το ξέμπαρκο ‘Alpha’ που φαίνεται να τους πέταξε κάποιος, απλώς και μόνο για να συνεχιστεί η παράδοση της ονοματολογίας των γενεών με γράμματα της αλφαβήτου (Generation X, Generation Z, κτλ…). Το ‘Glass Generation’ που τους αποδίδεται και μεταφράζεται ελεύθερα ως η ‘γενιά που μεγάλωσε μπροστά από οθόνες’ (smarthpones, tablets κλπ) ίσως μας δίνει περισσότερες απαντήσεις.
“Και όσοι όμως γεννήθηκαν ανάμεσα στο 1995 και στο 2010, η Generation Z δηλαδή, πώς μεγάλωσαν; Δεν νομίζω να είχαν μπροστά τους πολύ λιγότερες οθόνες…”.
Δεν είναι ακριβώς το ίδιο. Βλέπεις, οι πρώτοι γεννήθηκαν όσο η digital εποχή άρχισε να επιβάλλεται, οι δεύτεροι γεννήθηκαν μέσα στην απόλυτη κυριαρχία της. Για τους πρώτους το internet, τα social media είναι ένα εργαλείο, για τους δεύτερους είναι ο φυσικός τρόπος ζωής, ο κύριος τρόπος με τον οποίο επικοινωνούν και κοινωνικοποιούνται.
Μία νέα πραγματικότητα, που κάνει τον προσδιορισμό ‘ψηφιακή’, περιττό.
Η Generation Alpha χρησιμοποιεί την τεχνολογία με φυσικό τρόπο, όπως εμείς χρησιμοποιούσαμε ένα ποτήρι ή μία καρέκλα στην ηλικία τους, χωρίς να χρειαζόταν να αναρωτηθούμε σε τι χρησιμεύουν αυτές οι ‘συσκευές’. Γεννήθηκαν, μεγαλώνουν και εξελίσσονται παράλληλα με τα iphones, τα ipads, τα apps, δεν θα χρειαστούν ποτέ κανέναν να τους διδάξει τη χρήση τους. Δεν μπορούν να φανταστούν πώς υπήρξε ζωή πριν και χωρίς αυτά, όπως εμείς, οι Millennials, δεν μπορούμε να φανταστούμε πώς υπήρξε ζωή πριν τα αυτοκίνητα ή την τηλεόραση.
H Gen Glass δεν φοβάται την τεχνολογία, τα ανήλικα ακόμη μέλη της μαθαίνουν πράττοντας, και όχι ως διδασκόμενα. Βλέπουν ένα κουμπί; Δεν ρωτούν τη μαμά τους “τι κάνει αυτό;”, αλλά το πατούν χωρίς να διστάσουν ούτε στιγμή. Μαθαίνουν “τι κάνει αυτό” χωρίς ‘μεσάζοντες’ και παντογνώστες.
Μεγαλώνουν έχοντας, τόσο γνώριμη τη φωνή του GPS, όσο και ενός μέλους της οικογένειάς τους. Το ίδιο συμβαίνει και με τις φωνές της Siri, της Alexa και όλων αυτών των προϊόντων πρώιμης τεχνητής νοημοσύνης που χρησιμοποιούν οι γονείς τους. Στον δικό τους κόσμο η αλληλεπίδραση με προϊόντα A.I είναι κάτι παραπάνω από απόλυτα φυσική (και όχι απλά φυσιολογική).
Εκατομμύρια παιδιά αυτής της γενιάς έχουν ήδη αφήσει το ‘ψηφιακό τους αποτύπωμα’ στον κόσμο, προτού ακόμη κατανοήσουν τι είναι αυτό, τι σημαίνει ως έννοια. Και δεν μιλάμε μόνο για τις φωτογραφίες τους ή τα πρώτα λογάκια τους που ανέβασαν οι περήφανοι γονείς σε online βίντεο. Υπάρχουν περιπτώσεις παιδιών που έχουν προσωπικά accounts, φτιαγμένα απ’ τους γονείς τους, οι οποίοι τα τρέχουν και τα τροφοδοτούν με -συνήθως- τρομακτικά αδιάφορο και άχρηστο περιεχόμενο. Και αυτά τα accounts, τα σημερινά 7χρονα πρόκειται πιθανότατα να τα κληρονομήσουν, με όλα τα καλά και όλα τα κακά που θα βρουν μέσα.
Παιδιά διάσημων δεν ξεφεύγουν απ’ αυτήν την πρακτική, και για να είμαστε ακριβείς, μάλλον την ορίζουν κιόλας, όπως συμβαίνει για παράδειγμα με το παιδί του Πρίγκιπα Ουίλιαμ ή του DJ Khaled, των οποίων τα instagram accounts, έχουν ήδη χιλιάδες followers, με δραστηριότητα πλήρως ελεγχόμενη από τους γονείς-managers.
Η Henry Rose Lee, συγγραφέας, ομιλητής και θεωρητικός σε ζητήματα γενεών, χαρακτήρισε στον Guardian τη γενιά Alpha ως “Millenials που παίρνουν στεροειδή”, συμπληρώνοντας ότι:
“Τα μεγαλύτερα μέλη της γενιάς των Millennials δεν μεγάλωσαν μέσα στην digital τεχνολογία, παρά το γεγονός βέβαια ότι την κληρονόμησαν και την έκαναν δική τους. Αντίθετα, οι άνθρωποι κάτω των 22 ετών έχουν μεγαλώσει έτσι, και μάλιστα μέσα την αυξανόμενη πολυπλοκότητά αυτής της τεχνολογίας. Και αυτό τους κάνει ασύγκριτα διαφορετικούς από μας, τους ‘μεγάλους'”.
Ποιο θα είναι, λοιπόν, το μέλλον αυτής της γενιάς;
Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου του Cranfield, Joe Nellis, δηλώνει ότι η Gen Alpha θα απασχολείται σε θέσεις εργασίας, σε δουλειές που δεν υπάρχουν ακόμη ούτε στη φαντασία μας. Γι’ αυτές τις δουλειές θα χρειαστεί μία τεχνολογική εξειδίκευση, τόσο υψηλού επιπέδου, που ακόμα δεν μπορούμε ούτε καν να τη φανταστούμε. Αυτή η νέα πραγματικότητα θα οδηγήσει τους ενήλικες του μέλλοντος να σνομπάρουν το υπάρχον ανώτερο εκπαιδευτικό σύστημα, να ψάχνουν και να καταφεύγουν σε πιο φθηνές online λύσεις μάθησης.
Και ποιο είναι το μεγαλύτερο ‘θέλω’ αυτής της γενιάς; Σύμφωνα με τα πρώτα δείγματα, είναι οι ηλεκτρονικές συσκευές και ο ‘χρόνος μπροστά στην οθόνη’. Ναι, ο χρόνος μπροστά στην οθόνη μετατρέπεται σε αγαθό, σε δικαίωμα.
Η Generation Alpha, δεν έχει περάσει βέβαια απαρατήρητη και από τους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στον χώρο της διαφήμισης, οι οποίοι θεωρούν ότι, παρά τη μικρή τους ηλικία, έχουν μετατραπεί ήδη σε καθοριστικούς ‘παίκτες’ της αγοράς.
Σύμφωνα με έρευνα της Hotwire, ενός μεγάλου Global Communications Agency που δραστηριοποιείται στο Λονδίνο, 2 στους 3 γονείς δήλωσαν ότι οι συνήθειες και οι ανάγκες των παιδιών τους επηρέασαν καταλυτικά τις αγορές που πραγματοποίησαν σε τεχνολογικά προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων της τηλεόρασης, των smartphones και των tablets. Στις ΗΠΑ μάλιστα το αντίστοιχο ποσοστό έφτασε το 81%.
Την ίδια στιγμή όμως, αυτή η γενιά είναι και η γενιά που περνάει τον μικρότερο χρόνο μπροστά απ’ την τηλεόραση, απ’ τη μέρα που αυτή η συσκευή πρωτομπήκε στα σπίτια, από τη δεκαετία του ’50 για τους Αμερικανούς (και τη δεκαετία του ’70 για μας). Πώς σκοπεύουν να τους προσεγγίσουν, λοιπόν; Θα σου ακουστεί αστείο, αλλά με συνομήλικους influencers που θα δραστηριοποιούνται στο YouTube, στο Instagram, και σε άλλες σοσιαλμιντιακές πλατφόρμες, κάτι που έχει ήδη αρχίσει να συμβαίνει.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Ryan, ενός 7χρονου απ’ το Τέξας που κάνει -κρατήσου- unboxing και online reviews σε παιχνίδια από τεσσάρων χρονών. Αυτός ο μικρός online celebrity έχει σχεδόν 18 εκατομμύρια subscribers και είναι για τους συνομήλικούς του πιο επιδραστικός από κάθε Kardashian και κάθε LeBron James.
Κάθε βδομάδα υπολογίζεται ότι γεννιούνται 2,5 εκατομμύρια ‘Alphas’ σε όλον τον κόσμο, κάτι που δείχνει ότι ο πληθυσμός τους θα έχει αγγίξει τα 2 δισεκατομμύρια έως το 2025. Μία ευρεία γκάμα ειδικών και επιστημόνων, μιλά για την πλουσιότερη και πιο υγιή γενιά που θα έχει υπάρξει ποτέ στην ιστορία της ανθρωπότητας, για εκείνους που είναι προορισμένοι να φτάσουν πιο μακριά από όλους τους προγόνους τους. Θα τα καταφέρουν ή μήπως η βαθιά τους εξάρτηση απ’ την τεχνολογία και όχι η απλή συμπόρευση μαζί της θα φέρει προβλήματα στην επιφάνεια που -επίσης- δεν μπορούμε ακόμα ούτε καν να διανοηθούμε;
Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε προς το παρόν είναι να περιμένουμε να δούμε τι θα συμβεί (και να ελπίζουμε ότι θα ζούμε μέχρι τότε).