5 ελληνικά brands μόδας για τους λάτρεις του φαγητού και του κρασιού
T-shirts, πάνινες τσάντες, hoodies και άλλα αξεσουάρ φέρουν σχέδια, λέξεις και φράσεις από την κουλτούρα του κρασιού, τα φρούτα του καλοκαιριού, το κουλούρι Θεσσαλονίκης και το κλασικό στραγγιστό γιαούρτι.
- 22 ΜΑΡ 2023
Οι τάσεις στο φαγητό και τη μόδα έρχονται και φεύγουν. Μερικές φορές όμως συγκλίνουν σε μπλουζάκια με τύπωμα ένα αβοκάντο, ένα κομμάτι πίτσα, λέξεις όπως kale ή μότο “fries before guys”. Για τη μόδα, οι αναφορές στο φαγητό δεν είναι κάτι καινούργιο, καθώς μπορεί να αντιπροσωπεύει τα πάντα, από την οικονομική ευημερία μέχρι την απόδραση, σύμφωνα με τις Melissa Marra-Alvarez και Elizabeth Way, συγγραφείς του βιβλίου Food and Fashion.
Τα runways δεν ήταν μέρη που είχαν συνδεθεί με το φαγητό αλλά κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας το 2018, πολλοί σχεδιαστές ενσωμάτωσαν το φαγητό στην υψηλή ραπτική, είτε με συλλογές εμπνευσμένες από το φαγητό είτε με επιδείξεις μόδας μέσα σε εστιατόρια. Για το show της Snow Xue, τα μοντέλα κουβαλούσαν πλαστικές σακούλες φαγητού, ενώ έκαναν βόλτες στο εστιατόριο Jing Fong της Chinatown, ενώ για το Chromat, περπάτησαν στην πασαρέλα ντυμένα σε κόκκινες και πορτοκαλί αποχρώσεις, τρώγοντας Cheetos.
Βελγικές βάφλες, τυρί και μπουκάλια κρασί παρατάχθηκαν στο ανδρικό show του Raf Simons, ενώ για τη συλλογή του Calvin Klein, τα μοντέλα περπάτησαν μέσα σε μια θάλασσα από ποπ κορν. To 2019, o Simon Porte Jacquemus είχε προσκαλέσει τους καλεσμένους του για τη νέα συλλογή σε ένα petit-déjeuner, στέλνοντας ένα καρβέλι ψωμί. Πριν από όλα αυτά, το 2014, τα μοντέλα της Chanel κυκλοφορούσαν στο Grand Palais του Παρισιού με καλάθια για ψώνια, παρουσιάζοντας τη συλλογή του Karl Lagerfeld. Το κτίριο-ορόσημο μετατράπηκε σε σούπερ μάρκετ με το σήμα του οίκου μόδας να φιγουράρει σε τρόφιμα, όπως τα Coco Chanel Coco Pops.
«Το φαγητό είναι πολύ παροδικό – το καταναλώνουμε και τελειώνει. Και έτσι, το να φοράς κάτι σχετικό με φαγητό, να κουβαλάς μια τσάντα που μοιάζει με φαγητό, να φοράς μια συνεργασία με τον αγαπημένο σου σχεδιαστή και το αγαπημένο σου εστιατόριο είναι ένας τρόπος να δείξεις στον κόσμο μια πράξη που μερικές φορές μπορεί να είναι πιο ιδιωτική ή να μην έχει τη διάρκεια ζωής που έχουν τα ρούχα σου» εξηγεί η Marra-Alvarez στο Delish.
Το φαινόμενο του κρασιού
Το κρασί αποτελεί ένα ακόμα κεφάλαιο στη μόδα, με τα κοινά τους σημεία να είναι αρκετά. Λέξεις όπως «τάσεις» και «περιορισμένη κυκλοφορία» χρησιμοποιούνται συχνά στη βιομηχανία της μόδας, αλλά επίσης, και σε αυτή του κρασιού. Το κρασί, όπως και κάθε άλλο καταναλωτικό προϊόν και ιδιαίτερα η μόδα, υπόκειται στα άστατα ρεύματα των τάσεων. Αυτή η συμβιωτική σχέση μεταξύ μόδας και κρασιού ενισχύθηκε ιδιαίτερα με την έλευση μιας νέας φουρνιάς οινοποιών που διασκεδάζουν πειραματιζόμενοι με τα pet-nats, τα ήπιας οινοποίησης και τα βιοδυναμικής καλλιέργειας. Πλέον, δεν θέλουμε μόνο να πίνουμε νέα, ενδιαφέροντα κρασιά, αλλά και να το δηλώνουμε.
Στην ελληνική αγορά, πληθαίνουν τα ανεξάρτητα, μικρά brands που εμπνέεονται από το φαγητό, την παράδοση, τις τάσεις της εποχής και τη νοσταλγία. Πλέον, μπορείς να κάνεις ένα statement για το κρασί που πίνεις απλώς και μόνο φορώντας ένα t-shirt ή κρατώντας μία tote bag. Η μόδα βρήκε εύφορο έδαφος στην άνοδο του ελληνικού αμπελώνα.
Για την Εβελίνα Ηγουμενάκη, δημιουργό του brand Eonovated που έχει ως έδρα του τη Θεσσσαλονίκη, υπήρχε ένα κενό στην αγορά για αξεσουάρ γύρω από το κρασί, και θέλησε να το καλύψει, δημιουργώντας τα δικά της σχέδια, με μία πιο street-fashion αισθητική, που θα ράβονται από ποιοτικό βαμβάκι στην Ελλάδα. Η ίδια ξεκίνησε να ασχολείται επαγγελματικά με το κρασί από το 2016, έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές της στη Γεωπονική Σχολή του ΑΠΘ, και κάνοντας μεταπτυχιακό πάνω στην οινολογία και την αμπελουργία σε πανεπιστήμια της Γαλλίας και της Γερμανίας. Έχοντας δουλέψει για το κρασί, από την παραγωγή μέχρι την πώληση (και την κατανάλωση) του, ήθελε να το συνδυάσει με το στυλ και την αισθητική.
«Είναι αλήθεια πώς το κρασί στην Ελλάδα είναι πιο πολύ συνυφασμένο με τη σοβαρότητα και κάπως κόμπιαζα να υλοποιήσω την ιδέα μου. Έτσι ξεκίνησα κάποια βίντεο στο ΥouTube, εκπαιδευτικού χαρακτήρα, όπου έδινα απαντήσεις σε βασικά ερωτήματα που έχουμε όλοι στο κρασί, χωρίς απαραίτητα αυτοί που θα τα βλέπουν να έχουν τις γνώσεις γι αυτό. Έτσι κάποιος μπορεί να μάθει πέντε βασικά πράγματα για το κρασί, ούτως ώστε να κατανοήσει το τι προϊόν είναι και κατ’επεκταση την αξία του» εξηγεί η ίδια, επιλέγοντας ένα πιο χαλαρό ύφος για τα video της, oversized t-shirts αντί κοστουμιού, παραμάνες για σκουλαρίκια κι έντονο μακιγιάζ.
«Κάτι τελείως κόντρα δηλαδή με τα κλισέ που έχουμε συνηθίσει όλοι από τους ανθρώπους του κρασιού. Ο λόγος ήταν να δείξω στον κόσμο ότι ακόμα και οι millenials αλλά και οι Gen z, μπορούν να πίνουν οικονομικά κρασιά τα οποία όμως είναι υψηλής ποιότητας και πάνω από όλα, ελληνικά. Στην Ελλάδα έχουμε εξαιρετικής ποιότητας κρασιά, τα οποία μπορεί να τα καταναλώνει και η γενιά μας, και όχι μόνο σε ένα κυριλέ εστιατόριο, αλλά μέχρι και στα σύγχρονα γαστροκαφενεία η σε ένα απλό μπαρ έχοντας ακόμα και χαμηλό budget» συμπληρώνει.
Το ολοένα και περισσότερο ενδιαφέρον του νεαρού κοινού γύρω από το κρασί ώθησε τελικά την Εβελίνα Ηγουμενάκη να ξεκινήσει το Oenovated το 2022. Τ-shirts, hoodies, tote bags με τυπώματα όπως Οίνος, Wine Addict αλλά και ποικιλίες είναι όσα βρίσκεις αυτή τη στιγμή στο e-shop. Τα παραπάνω πλαισιώνουν και χειροποίητα αρωματικά κεριά χώρου, φτιαγμένα από ανακυκλώσιμα μπουκάλια κρασιού (που κόβονται και τρίβονται στο χέρι) και 100% φυτικό κερί σόγιας, με αρώματα από ποικιλίες όπως Ξινόμαυρο, Ασύρτικο και Μαλαγουζιά. Στο άμεσο μέλλον θα προστεθούν κάλτσες, scrunchies και μια ολοκληρωμένη κολεξιόν από ρούχα.
Μία προσπάθεια για εξωστρέφει του ελληνικού αμπελώνα και των παραγωγών που ασχολούνται με τα φυσικά κρασιά επιχειρεί ο Πέρι Παναγιωτακόπουλος από το Wine Kiosk στην Καλαμάτα. Τοπικές και σχετικά άγνωστες ποικιλίες στο ευρύ κοινό, όπως το Φωκιανό από την Ικαρία, μέρη που αφήνουν το δικό τους αποτύπωμα, όπως οι Μέλαμπες, αλλά και όροι που χρησιμοποιούν οι wine connoisseurs, όπως «ευγενής σήψη» (noble rot) φιγουράρουν σε T-shirts και tote bags.
Food Nostalgia
«Ποιος δεν νοσταλγεί την εργασία που είχαμε στο νηπιαγωγείο, όπου καλούμασταν να φυτέψουμε φακές μέσα σε ένα τενεκεδάκι από γιαούρτι; Και πόσο κουλ νιώσαμε που από πολύ μικρά είχαμε μπει στον κόσμο της φύσης, και δώσαμε ζωή και φροντίδα σε κάτι. Για να μη μιλήσουμε για το γεγονός ότι με το να μετατρέψουμε ένα τενεκεδάκι αγελαδίτσα της μαμάς μας σε γλαστράκι ήταν και μια πρώτης τάξεως επαφή με την ανακύκλωση». Αυτοί είναι οι λόγοι για τους οποίους δημιουργήθηκε το Greek Yogurt από το Ode to Socks. Το ελληνικό brand που έκανε τις κάλτσες statement αξεσουάρ εμπνέεται από το κλασικό γιαούρτι που μετά την κατανάλωση του περιεχομένου, η συσκευασία γινόταν γλαστράκι για φακές.
Για τον Νίκο Μαϊνάρη, γραφίστα της σειράς koukoutsi, ο ελληνικός καφές είναι μια προσωπική αγάπη και συνήθεια. Αποτελεί όμως και βασικό σχέδιο της σχεδιαστικής σειράς It’s all Greek to me που απεικονίζει και παρουσιάζει θέματα που σχετίζονται με τον ελληνικό τρόπο ζωής και την καθημερινότητα στην Ελλάδα, μαζί με το freddo espresso, το κουλούρι Θεσσαλονίκης και τα πιτόγυρα.
Η Ειρήνη Σοϊλέ τυπώνει όσα την εμπνέουν σε ρούχα και αξεσουάρ και το ελληνικό καλοκαίρι είναι ένα από αυτά. Στο κατάστημά της στο Κουκάκι, που φέρει και το όνομα του brand της, 24 Goat, βρίσκεις T-shirts και πάνινες τσάντες με σχέδια όπως το υποβρύχιο (γλυκό μαστίχα) ή ένα σουρωτήρι γεμάτο ροδάκινα. Τη συλλογή συμπληρώνουν όμως και σχέδια που βασίζονται σε καθημερινές συνήθειες, όπως αυτή του πρωινού, και παραδοσιακών φαγητών (βλέπε τζατζίκι).
Ώρα για γλυκό
Τα γλυκά μάς φτιάχνουν τη διάθεση και αυτό εξηγείται επιστημονικά. Η ζάχαρη αναγκάζει τον εγκέφαλο να απελευθερώσει ενδορφίνες όπως η σεροτονίνη, κι αυτές οι ορμόνες είναι υπεύθυνες για το συναίσθημα της χαράς. Ένα κουτί με γλυκά μπορεί επίσης να «σπάσει» τον πάγο, να μας βγάλει από τη δύσκολη θέση κι αυτό είναι κάτι που η Ειρήνη Βιτώρου το γνωρίζει καλά. Τόσο που το έκανε μπλούζα.
Στο κουμπάκι, το κατάστημα που διατηρεί στο Ψυρρή, βρίσκεις μια σειρά από T-shirts που έχει ως θέμα τις φράσεις που λέμε όταν νιώθουμε αμήχανα, τύπου «έρχεστε συχνά εδώ», «το βρήκατε εύκολα» κτλ. «Τα γλυκά θέλουν ψυγείο» ανήκει στις παραπάνω φράσεις, καθώς είναι «αυτή που λέμε συνήθως όταν καλούμε κάποιο άτομο στο σπίτι και κατά 99% θα φέρει γλυκά. Φορώντας, λοιπόν μία μπλούζα όπου αποτυπώνεται μία φράση αμηχανίας, σκοπός είναι να συμβεί το αντίθετο. Να είναι μια αφορμή για να ξεκινήσει μια συζήτηση, ένα φλερτ, μια ανθρώπινη επαφή» καταλήγει η δημιουργός.