Το κολοσσιαίο έργο του Riviera Tower μέσα από 10 αριθμούς
- 2 ΝΟΕ 2023
Μπροστά στη μακέτα του Κέντρου Επισκεπτών στο Ελληνικό που αποτυπώνει υπό κλίμακα το master plan το οποίο εκτελείται στην έκταση του πρώην Αεροδρομίου, την προσοχή σου κλέβουν αμέσως οι πέντε ουρανοξύστες-ορόσημα που έχουν χωροθετηθεί σε διάσπαρτα σημεία μέσα στο πάρκο. Ξενίζει η εικόνα, αλλά ταυτόχρονα προκαλεί και μια ανυπομονησία: είναι πράγματι εφικτό να ενσωματώσεις αρμονικά τέτοια κατασκευαστικά μεγαθήρια στο τοπίο ευημερίας και αναψυχής που ετοιμάζεται στο παραλιακό μέτωπο, μέσα στα στρέμματα πρασίνου και τις τεχνολογικά σύγχρονες εφαρμογές;
Προχωράει ο χρόνος για τα πρώτα αποκαλυπτήρια, με το ψηλότερο απ’ τα πέντε εμβληματικά οικοδομήματα να βρίσκεται σήμερα στη φάση της κύριας ανέγερσης. Έχουν προηγηθεί τα στάδια της υπο-θεμελίωσης και της θεμελίωσης του κτιρίου, για τα οποία χρειάστηκαν αρκετοί μήνες καθημερινής εργασίας χιλιάδων ατόμων, όπως είχε άλλωστε προβλεφθεί στο χρονοδιάγραμμα της Lamda Development.
Και αυτό γιατί μιλάμε για ένα κατασκευαστικά απαιτητικό έργο, τόσο σε επίπεδο τεχνικών προδιαγραφών όσο και σε επίπεδο λειτουργίας.
Μιλάμε για τον λεγόμενο Riviera Tower, τον παραλιακό ουρανοξύστη στο Ελληνικό, ο οποίος με την ολοκλήρωσή του θα αποτελεί το ψηλότερο κτίριο όλης της χώρας (μέχρι τώρα τα πρωτεία κρατάει ο Πύργος Αθηνών στους Αμπελόκηπους), αλλά και τον ψηλότερο οικιστικό ουρανοξύστη στη Μεσόγειο. Το κύριο όραμα του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, που υπογράφουν το βρετανικό γραφείο των Foster+Partners σε συνεργασία με το Γραφείο Μελετών Αλέξανδρου Ν. Τομπάζη, είναι η δημιουργία ενός «πράσινου ουρανοξύστη», κυριολεκτικά και μεταφορικά, με φυτεμένες πλευρές και μηδενικό αποτύπωμα.
Ένα «αισθητικά λιτό κτίριο, σε πλήρη εναρμόνιση με τη θάλασσα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του μεσογειακού τοπίου», όπως έχει αναφερθεί.
Βέβαια, καθόλου λιτή δεν είναι η διαδικασία υλοποίησης αυτού του πρωτοφανούς για τα ελληνικά δεδομένα κτιρίου. Αρκεί μια ματιά στα νούμερα τα οποία περιγράφουν την οικοδόμηση του κτιρίου, όσο και το τελικό αποτέλεσμα που θα φαίνεται από χιλιόμετρα μακριά.
- Για λόγους στατικότητας και αντοχής, κρίθηκε αναγκαίο να εφαρμοστεί μέθοδος Raft Foundation στη θεμελίωση (ειδική μέθοδος η οποία εφαρμόζεται μόνο στα ψηλότερα κτίρια του κόσμου και ουσιαστικά αφορά στη χρήση μιας παχιάς πλάκας από σκυρόδεμα στη βάση της οικοδομής). Αποκλειστικά και μόνο γι’ αυτό το κομμάτι, χρειάστηκαν 7.500 κ.μ. σκυροδέματος.
- Προκειμένου η τεράστια αυτή ποσότητα μπετόν να χυθεί στη βάση της οικοδομής, υπήρχαν 8 αντλίες σε παράλληλη λειτουργία για 40 ολόκληρες ώρες. Το στάδιο αυτό ολοκληρώθηκε αρχές της προηγούμενης εβδομάδας. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη συνεχούς διάρκειας σκυροδέτησης που έχει γίνει ποτέ στη χώρα.
- Το σκυρόδεμα προήλθε από 5 διαφορετικά παρασκευαστήρια σκυροδέματος της Αττικής και για τη μεταφορά του οικοδομικού υλικού στο οικόπεδο στη μαρίνα του Αγίου Κοσμά χρειάστηκαν περισσότερα από 120 οχήματα και περισσότερα από 1.000 δρομολόγια.
- Πριν από αυτή τη μαραθώνια διαδικασία, είχε προηγηθεί το στάδιο της προ-θεμελίωσης: το «καλούπι» της πλάκας θεμελίωσης είχε διαμορφωθεί με την τοποθέτηση 111 κάθετων πασσάλων (διαμέτρου 1,5 μέτρου) μέσα στο έδαφος, σε βάθος 50 μέτρων. Το στάδιο αυτό είχε ξεκινήσει αρχές του 2023.
- Η ανέγερση θα γίνει τμηματικά: ανά μερικές εβδομάδες θα «σηκώνεται» νέος όροφος, ενώ κάθε 10 ορόφους περίπου θα προστίθεται η εξωτερική επένδυση πριν προχωρήσει η διαδικασία καθ’ ύψος. Θα χρειαστούν συνολικά 75.000 κυβικά μπετόν και 17.000 τόνους σίδηρο.
- Να σημειώσουμε ότι στην ουσία δεν κατασκευάζεται ένας, αλλά για 2 διπλανοί ουρανοξύστες οι οποίοι συνδέονται σχεδιαστικά σε ενιαίο σώμα με «ράχη» τους πολυώροφους κάθετους κήπους.
- Μόλις ολοκληρωθεί, το Riviera Tower θα έχει ύψος 198,85 μέτρων από τη στάθμη της θάλασσας. Για να εξασφαλιστεί αυτή η δυνατότητα, χρειάστηκαν ειδικές οικοδομικές άδειες, πράγμα το οποίο αποδείχθηκε αρκετά απαιτητικό με τις επιμέρους εγκρίσεις που χρειάστηκαν από τις επιμέρους υπηρεσίες. Στο σύνολο, τα σχέδια που κατατέθηκαν ήταν 1.900.
- Θα είναι ένα κτίριο 50 ορόφων και περίπου 170 διαμερισμάτων. Μέσα στο επόμενο εξάμηνο θα κάνουν την εμφάνισή τους οι πρώτοι όροφοι σε ολοκληρωμένη μορφή, αλλά για την παράδοση του συνόλου του κτιρίου το χρονοδιάγραμμα δείχνει το έτος 2026.
- Η συνολική αξιοποιήσιμη επιφάνεια του κτιρίου ανέρχεται περίπου στα 100 χιλ. τ.μ., ενώ θα υπάρχουν δύο επίπεδα γκαράζ αλλά και ισόγειο 2.000 τ.μ.
- Όλα τα υπό κατασκευή διαμερίσματα του Riviera Tower έχουν ήδη προ-πωληθεί, με μέση τιμή πώλησης τα 3,6 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Καθημερινής. Το κέρδος είναι αστρονομικό για την Lamda Development.
Αναμφίβολα, πρόκειται για το σύμβολο για τη νέα εποχή του Ελληνικού, «ένα αρχιτεκτονικό τοπόσημο, που θα προσδώσει το στίγμα της συνολικής ανάπλασης», όπως είχε επισημάνει παλιότερα ο Ζήσιμος Δανηλάτος από την Lamda Development.