Πόσο φιλοδώρημα τελικά πρέπει να αφήνουμε;
- 10 ΝΟΕ 2024
Είτε πρόκειται για έναν καφέ που παίρνεις στο χέρι είτε για ένα δείπνο σε εστιατόριο, το φιλοδώρημα ισχύει και στις δύο περιπτώσεις. Σκέψεις του τύπου «εντάξει, θα αφήσουν άλλοι πελάτες, όποτε δε χρειάζεται να το κάνω κι εγώ» καλό είναι να μη γίνονται πράξη.
Το 10% είναι κοινωνικά αποδεκτό. Πιο κάτω είναι «οριακά». Όσο υψηλότερο είναι το διαθέσιμο εισόδημά σου, τόσο περισσότερο πρέπει να είναι το φιλοδώρημα, αλλά κάτω από 10% είναι αγενές. Επίσης, αν η μπριζόλα σου δεν ήταν όπως την ήθελες ή αν άργησε να φτάσει στο τραπέζι σου, μην τιμωρείς το προσωπικό.
Σε καφετέριες, άφησε ιδανικά 2 ευρώ στρογγυλά στο τραπέζι. Αν η παραγγελία σου είναι μόνο καφές, μπορείς να δώσεις 1 ευρώ. Αν αγοράζεις ένα προϊόν που δεν απαιτεί προετοιμασία (ένα μπουκάλι νερό, μία συσκευασμένη μπάρα), είναι αποδεκτό, αν και τσιγκουνιά, να μη δώσεις φιλοδώρημα. Αν έχεις ρέστα από 0,50 και πιο κάτω, μην τα πάρεις πίσω.
Για την παράδοση φαγητού, δώσε φιλοδώρημα τουλάχιστον 10% ή παραπάνω, και ακόμη περισσότερο σε κακές καιρικές συνθήκες. Γενικά, προτίμησε να αφήνεις tip σε μετρητά όπου είναι δυνατόν.
Όταν παραλαμβάνεις φαγητό από ένα εστιατόριο, είναι πιθανό να αναρωτηθείς γιατί πρέπει να δώσεις φιλοδώρημα – αλλά πρέπει να αφήσεις τουλάχιστον 10%. Μια παραγγελία takeout διακόπτει τη ροή της υπόλοιπης δουλειάς που απαιτείται από το προσωπικό. Σε ένα μπαρ, σκέψου απλά: δώσε τουλάχιστον 1 ευρώ ανά ποτό αν παίρνεις απλώς μια μπύρα και 20% για ένα κοκτέιλ.
Ένας καλός τρόπος για να υπολογίζεις εύκολα πόσο φιλοδώρημα πρέπει να αφήσεις είναι πάντα η στρογγυλοποίηση προς τα πάνω. Σε ένα σύνολο 32 ευρώ, δώσε 35. Αν ο λογαριασμός είναι 185 ευρώ, τα 200 είναι μια χαρά. Αν για οποιοδήποτε λόγο το μαγαζί σε κεράσει, μη σκεφτείς το 10%, δώσε 10 ευρώ στον υπάλληλο που σε εξυπηρέτησε.
Αν γιορτάζεις τα γενέθλιά σου, που σημαίνει ότι ο σερβιτόρος θα σου φέρει τούρτες, κεράκια, πιατάκια, κουταλάκια για 30 άτομα, θα σου τραγουδήσει ακόμα και το Happy Birthday – χωρίς καμία υποχρέωση – θα πρέπει να αφήσεις σίγουρα ένα γερό tip.
«Φυσικά και κανένας πελάτης δε μας χρωστάει τα λεφτά του αλλά κι εμείς δε χρωστάμε σε κανέναν να μαζεύουμε από το τραπέζι τους τις τσίχλες, τα χαρτομάντιλα, άδεια πακέτα τσιγάρων κτλ.» καταλήγει η Άντα Μ., η οποία εργάζεται στο πόστο του σέρβις.