Τα viral πιάτα της Αθήνας
- 16 ΝΟΕ 2023
Τρώμε με τα μάτια, τα social media συνεχίζουν να διαμορφώνουν τάσεις στο φαγητό, υπάρχουν συνταγές που γίνονται viral στο TikTok και πιάτα που φωτογραφίζονται πολύ περισσότερο από άλλα. «Νομίζω ότι τα food media επηρεάζουν πολύ και εμπνέουν τον κόσμο. Έχουμε περάσει όλοι τόσο χρόνο στο Instagram και το TikTok. Υπάρχουν διασκεδαστικές ιδέες για τη μαγειρική, περισσότερα tutorials, πιο εύκολοι τρόποι για να απορροφήσεις την πληροφορία, ενώ αρκετοί chefs διδάσκουν μαθήματα επί πληρωμή ή απλώς μοιράζονται video μέσα από το IG τους. Ο κόσμος εμπνέεται και μεγαλώνει το ενδιαφέρον του για τη μαγειρική», λέει η Farideh Sadeghin, πρώην Culinary Director του Vice MUNCHIES.
Είναι πολύ πιθανό να τρως όπως και οι φίλοι σου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σύμφωνα με μελέτες που έχουν προκύψει. Τα social media είναι ένα μέρος όπου συναντώνται τα οπτικά και τα κοινωνικά ερεθίσματα. Υπάρχουν σίγουρα ενδείξεις ότι αν οι διαδικτυακοί φίλοι ανεβάζουν τακτικά συγκεκριμένα φαγητό, θα τους αντιγράψεις είτε προς το καλύτερο είτε προς το χειρότερο. Όπως αναφέρει μάλιστα η Suzanne Higgs, καθηγήτρια στην ψυχοβιολογία της όρεξης στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ, η έρευνα δείχνει ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να αλλάζουν τη σχέση μας με το φαγητό, κάνοντάς μας να σκεφτόμαστε διαφορετικά για το τι τρώμε.
Μία από τις δυνάμεις της πλατφόρμας του Instagram είναι να θέλουμε αυτό που βλέπουμε, είτε είναι διακοπές σε έναν ωραίο προορισμό είτε ένα πιάτο που φαίνεται λαχταριστό. Στη μικρογραφία του εγχώριου Instagram, εκεί που κάθε νέα εστιατορική άφιξη γίνεται γρήγορα αντιληπτή, με την ανάλογη πάντα κριτική, το hype έρχεται και φεύγει. Υπάρχουν, ωστόσο, μαγαζιά που έχουν πετύχει μια συνέπεια – μια σταθερή παρουσία δηλαδή στον διαδικτυακό κόσμο. Έχουν αφήσει σαν να λέμε, ένα μικρό αποτύπωμα.
Ήταν το 2005 όταν το Basegrill άνοιξε τις πόρτες του στα δυτικά προάστια, πέντε χρόνια δηλαδή πριν από το λανσάρισμα του Instagram. Η φωλιά πατάτας με αυγά, το δημοφιλές πιάτο του μαγαζιού που παραμένει σταθερά στο μενού μέχρι σήμερα, έγινε γνωστό από στόμα σε στόμα. Κάτι παρόμοιο έγινε και τις πατάτες και την τριμμένη φέτα του Άνετον, όταν ξεκίνησε την ίδια χρονιά στο Μαρούσι. Η πλατφόρμα, ωστόσο, και η άνοδος του φαγητού σε αυτήν έδωσε άλλη διάσταση στη δημοτικότητα πολλών πιάτων, κάνοντάς τα αυτό που με ευκολία λέμε σήμερα, viral.
Είναι τα πιάτα που βλέπουμε σε stories φίλων μας, που αναπαράγονται στο feed του εστιατορίου που ακολουθούμε και που πολλές φορές γράφονται ολόκληρα άρθρα γι΄αυτά. Η Μπουγάτσα της Cookoovaya ήταν από τα γλυκά που έκαναν θραύση στο Instagram κυρίως λόγω της παρουσίασης του – συνέπεσε άλλωστε και με την ευρεία χρήση του #foodporn, όρος που δεν επινοήθηκε στην εποχή του social medium, αλλά χρησιμοποιήθηκε πρώτη φορά από τη φεμινίστρια κριτικό Rosalind Coward, στο βιβλίο της Female Desire, το 1984. Το σπαγγέτι αυγοτάραχο του ΦΙΤΑ δεν είναι το πιο φωτογενές πιάτο του καταλόγου αλλά είναι ένα από τα πιο διάσημα.
Τις προάλλες, η food editor Ζωή Παρασίδη ανακήρυξε τα κάστανα στιφάδο του Pharaoh ως το πιο viral πιάτο του μαγαζιού και όχι αδίκως. Ήταν αυτό που έβλεπες σε κάθε τραπέζι για αρκετό καιρό και αυτό που συζητιόταν στις παρέες που είχαν καταφέρει να βρουν τραπέζι τον πρώτο καιρό λειτουργίας του εστιατορίου. Μπορεί το Ex Machina, το νέο εστιατόριο του Άνταμ Κοντοβά, να μετράει μόλις ένα μήνα ζωής αλλά η «ορφανή», όπως αναγράφεται στο μενού, μακαρονάδα με σάλτσα κακαβιά και XO sauce ξεχωρίζει ήδη ανάμεσα σε πολλά ιδιαίτερα πιάτα.
Πριν από τρία περίπου χρόνια, εν μέσω καραντίνας, το burger ζούσε το momentum του. Ο Αλέξανδρος Γκικόπουλος δεχόταν παραγγελίες από φίλους και γνωστούς για τα σπιτικά του burger τα οποία είχαν κατακτήσει το Instagram ενώ στη συνέχεια ακολούθησε το smash burger του Ekiben. Είναι τα πιάτα που γίνονται viral τα καλύτερα των εστιατορίων; Μπορεί και όχι. Είναι όμως σημείο των καιρών, που θέλει το peer influence να αποτελεί σημείο των καιρών.