2023 Ελευσίς: Οι Στέρεο Νόβα έγιναν ένα με τα μυστήρια της Ελευσίνας
- 6 ΦΕΒ 2023
Από την 1/1/2023 η Ελευσίνα είναι και επίσημα η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, μαζί με την Τιμισοάρα της Ρουμανίας και το Βεσπρέμ της Ουγγαρίας. Ήταν κάτι που περιμέναμε να συμβεί από το 2021, αλλά είχε αναβληθεί λόγω της πανδημίας του κορονοϊού που έβαλε στον πάγο όχι μόνο τα πολιτιστικά δρώμενα της Ευρώπης, αλλά και τις ίδιες της ζωές μας. Αυτό που περιμέναμε δύο ολόκληρα χρόνια όμως, παίρνει φέτος σάρκα και οστά.
Το Σάββατο 04/02/2023 η Ελευσίνα φόρεσε τα καλά της και υποδέχτηκε ανθρώπους απ’ όλο τον κόσμο για να γιορτάσει και επισήμως τις δράσεις που έχουν ήδη ξεκινήσει και που αναμένεται να μας κάνουν να την επισκεφτούμε ξανά και ξανά. Η τελετή έναρξης, ήταν όπως αναμενόταν εντυπωσιακή, με τη γιγαντιαία φάλαινα που ξεπρόβαλε από το νερό να κλέβει τις εντυπώσεις και να δημιουργεί μια ατμόσφαιρα ακόμα μεγαλύτερου μυστηρίου.
Εκείνο όμως που αποτελούσε το highlight της βραδιάς, ήταν η εμφάνιση των Στέρεο Νόβα στο παλιό εργοστάσιο ΙΡΙΣ. Ο Μιχάλης Δέλτα και ο Κωνσταντίνος Βήτα, που τελευταία φορά είχαν εμφανιστεί μαζί το 2018, έκαναν εκατοντάδες κόσμου να σταθεί κάτω από τη βροχή προκειμένου να μπορέσει να τους ακούσει. «Σε κάποια φάση άρχισε να βρέχει, αλλά δεν πτοήθηκε κανείς. Όλοι παρέμειναν στο stage και συνέχισαν να χορεύουν», λέει ο Απόστολος Γεωργιάδης, υπάλληλος σε εταιρεία που συνεργάζεται με το 2023 Ελευσίς και έχει ζήσει από κοντά και μέρος των προετοιμασιών.
Η συναυλία φαίνεται πως ήταν ο λόγος που πήγαν οι περισσότεροι. « Πήγα κυρίως για τη συναυλία. Με ενδιέφερε και η τελετή αλλά λόγω άλλης υποχρέωσης δεν τα κατάφερα. Δε θα πήγαινα όμως αν δεν ήταν η συναυλία», αποκαλύπτει ο Τάσος Μεϊμαρόγλου που ήταν ένας από τους τυχερούς που βρέθηκαν το Σάββατο στην Ελευσίνα και εκμυστηρεύεται πως, «Πήγα αμέσως στον χώρο της συναυλίας. Υπάρχουν και κάποιες άλλες δράσεις που θέλω να δω μέσα στη χρονιά, δεν ανυπομονώ όμως για κάποια συγκεκριμένη».
Ανάμεσα στους μικρούς και λίγο πιο μεγάλους που βρέθηκαν στο κοινό, υπήρχαν φυσικά κι εκείνοι που δηλώνουν φανατικοί των Στέρεο Νόβα, όπως ο δημοσιογράφος Θεοδόσης Μίχος, ο οποίος λέει πως η συναυλία ήταν ακριβώς αυτό που περίμενε. «Στέρεο Νόβα σε μεγάλη φόρμα υπό βροχή στο προαύλιο ενός εγκαταλελειμμένου εργοστασίου δίπλα στη θάλασσα καμιά εικοσιπενταριά χιλιόμετρα μακριά από το κέντρο της Αθήνας. Το ρωτάς αν ήταν αυτό που περίμενα; Άσε που ήταν Σάββατο βράδυ, Σάββατο βράδυ, Σάββατο βράδυ, Σάββατο βράδυ…». Υπήρχαν βέβαια κι εκείνοι που φαίνεται να απογοητεύτηκαν από την εμφάνιση τους.
«Δεν μπορώ να πω όμως ικανοποιήθηκα από το αποτέλεσμα. Περιορίστηκαν στα ορχηστικά, ο κόσμος γύρω μου ήταν παγωμένος και κάπως ξενερωμένος, μέχρι το encore έπαιζαν με κάτι τσιμεντόλιθους στο κεφάλι κάνοντας μας να κάνουμε αστεία ότι δεν είναι αυτοί αλλά ηθοποιοί και γενικώς μέθεξις δεν υπήρχε», λέει η επίσης δημοσιογράφος Μελπομένη Μαραγκίδου, άποψη με την οποία φαίνεται πως συμφωνεί και ο Τάσος Μεϊμαρόγλου. «Η εμπειρία της συναυλίας δεν ήταν και πάρα πολύ θετική. Αρχικά δε μου άρεσε το setlist. Το βρήκα βαρετό και όχι συναυλιακό. Μου έκανε εντύπωση ότι ήταν σε εξωτερικό χώρο παρόλο που είναι Φλεβάρης. Και η βροχή, ακόμα και ψιλή, δεν ήταν ο,τι καλύτερο».
Στη συναυλία βρέθηκε και η Gemma Hansson Carbone, curator του “Mystery 20 Narrative Archaeology”, που ομολογεί πως δεν ήξερε τους Στέρεο Νόβα, αλλά εξηγεί πως η αντίδραση των Ελλήνων συνεργατών της όταν τους ανακοίνωσε πως έχει εισιτήρια για το Σάββατο, την έκανε να ανυπομονεί να τους δει.
«Οι συνεργάτες μου που είναι όλοι Έλληνες δεν μπορούσαν να το πιστέψουν πως θα βλέπαμε τους Στέρεο Νόβα ζωντανά, οπότε αυτή η ενθουσιώδης αντίδρασή τους με έκανε κι εμένα να λέω από μέσα πως ίσως το υποτίμησα αυτό το δίδυμο και αξίζει να το δω τελικά. Ήταν πολύ ωραίο να βλέπεις κόσμο όλων των ηλικιών να διασκεδάζει παρέα και να χορεύει με την ίδια μουσική».
Όσο για την Ελευσίνα ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, η Gemma Hansson Carbone, θεωρεί ότι είναι μια ευκαιρία η πόλη να γίνει τόπος συνάντησης για καλλιτέχνες με διαφορετικά background και καταγωγή.
Βέβαια, το Σάββατο δεν ανήκε μόνο στους Στέρεο Νόβα κι ας ήταν εκείνοι το επίκεντρο. Ο Θεοδόσης Μίχος που αν και ομολογεί πως πήγε για τον Μιχάλη Δέλτα και τον Κωνσταντίνο Βήτα, λέει πως του έμειναν και πολλές άλλες στιγμές.
«Τα δρώμενα (performances σε μπαλκόνια, χορωδίες πίσω από ανοιχτά παντζούρια, παραδοσιακοί χοροί σε πεζοδρόμια, προβολές σε τοίχους), στο παράκτιο μέτωπο της Ελευσίνας, στη διαδρομή από εκεί που έγινε η τελετή έναρξης μέχρι το σημείο της συναυλίας είχαν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Δεν είμαι ο πλέον ειδήμων (για τους Στέρεο Νόβα πήγα, είδα φως και μπήκα στα υπόλοιπα), αλλά ήμασταν πολλοί που φύγαμε από εκεί με την εντύπωση ότι είχαμε γίνει κοινωνοί μιας γλυκιάς συμμετοχικής υπόθεσης που τίμησε τον συγκεκριμένο τόπο και τους ανθρώπους του».
Παρόμοια συναισθήματα μοιράζεται και η Μελπομένη Μαραγκίδου. «Μου άρεσε παρά πολύ αυτή η περατζάδα στην παραλία που διαπερνούσε από όλα τα μουσικά ρεύματα της χώρας. Σε μερικά βήματα άκουγες ηπειρωτικά, ποντιακά κτλ. Ξεχωρίζω το συνεργείο αυτοκινήτων με το όνομα “Ο Τέλειος” που έπαιζε στη διαπασών λαϊκά. Μου θύμισε το σκηνικό της πρώτης χρονιάς του Άνθρωποι και Ποντίκια του Μπισμπίκη. Θα μπορούσε εκεί να είχε διαδραματιστεί όλη αυτή η ιστορία».
Η νεαρή δημοσιογράφος όμως επισημαίνει και κάτι που φαίνεται πως δεν έχει απασχολήσει ακόμα πολλούς, καθώς είμαστε ακόμα στην αρχή αυτού του ταξιδιού. «Για να είμαι ειλικρινής αυτό που κυρίως με ενδιαφέρει να δω είναι τι θα γίνει στην Ελευσίνα αφού περάσει όλη αυτή η ιστορία με την πολιτιστική πρωτεύουσα. Ένας από τους μικρούς επιχειρηματίες της περιοχής αυτό που μου εξέφρασε ήταν η αγωνία του για το τι θα συμβεί μετά κι αν θα επιστρέψουμε στην Ελευσίνα όταν τα φώτα σβήσουν. Για εμένα εκεί θα κριθεί το στοίχημα της πολιτιστικής πρωτεύουσας. Όχι τόσο στο πρόγραμμα του. Να δούμε δηλαδή τελικά ότι δε θα είναι ένα πυροτέχνημα, αλλά θα αφήσει παρακαταθήκη και δομές για διαχρονική αξιοποίηση. Σε ένα κτίριο υπάρχει ένα σημείωμα που λέει πως “Η Ελευσίνα κρατά πάντα κάτι κρυφό για όσους την επισκεφθούν ξανά”. Ας το ανακαλύψουμε».