5 νέες εκθέσεις σε δροσερούς και απρόσμενους χώρους της πόλης
- 17 ΙΟΥΝ 2024
Κυκλοφορώντας στην Αθήνα με ντάλα ήλιο το καλοκαίρι, υπάρχουν αμέτρητες αφορμές για να νιώσεις απόγνωση και αγνή απορία. Άραγε, ήταν πάντα τόσο εκτυφλωτικό το φως του ήλιου στις πλατείες σαν να συμβαίνει η Αποκάλυψη; Γιατί δεν υπάρχει σκιά ούτε για δείγμα; Γιατί τα κλιματιστικά στάζουν πάνω από τα κεφάλια μας εν έτει 2024; Πόσο άτυχος πρέπει να είμαι για να επιβιβάζομαι κάθε φορά σε συρμό χωρίς κλιματιστικό; Και, αλήθεια, ποιο παίζει να είναι το όριο θερμικής αντοχής μιας τυπικής σόλας παπουτσιού, ένα όριο το οποίο χωρίζει σε ελάχιστα νανοδευτερόλεπτα τη χαλαρή βόλτα από την εξαΰλωση;
Ευτυχώς που υπάρχουν και τα θετικά από την άλλη μεριά της παλάντζας. Ανάμεσα σε αυτά τα οποία προσγειώνονται κάθε σεζόν για να ελαφρύνουν κάπως τα βάρη μιας μητρόπολης που βιώνει τις συνέπειες της υπερδόμησης και της κλιματικής αλλαγής, είναι και οι εκθέσεις σύγχρονης τέχνης σε μέρη που δεν είχαμε φανταστεί – σε κήπους, σε άγνωστα κτίρια, σε πάρκα και πλατείες.
Είναι η περίοδος κατά την οποία παραδοσιακά εμφανίζονται τα περισσότερα καλλιτεχνικά πρότζεκτ σε επίπεδο δημόσιου χώρου, με τέτοιο τρόπο που οδηγούν το κοινό σε απροσδόκητες συναντήσεις και εξερευνήσεις σημείων που δεν γνώριζε, ενώ όπως συμβαίνει πολύ συχνά βρίσκονταν μπροστά στα μάτια του.
Κολυμπώντας στο δάσος του Βοτανικού Κήπου Διομήδους
Στα άγνωστα σε πολλούς Αθηναίους μονοπάτια του Βοτανικού Κήπου Διομήδους (Ιερά Οδός 403, Χαϊδάρι) του μεγαλύτερου βοτανικού κήπου στην ανατολική Μεσόγειο, οδηγεί το κοινό για δεύτερη φορά ο πολιτιστικός οργανισμός PCAI:
Εγκαταστάσεις, φωτογραφίες, γλυπτά, πολυμεσικά έργα και AI παραγωγές κάνουν απρόσμενα την εμφάνισή τους ανάμεσα στα δέντρα, μέσα τις λίμνες με τα νούφαρα, τα θερμοκήπια και τα ξέφωτα του εντυπωσιακά ποικιλόμορφου πνεύμονα πρασίνου, με τέτοιο τρόπο που οδηγούν τον επισκέπτη σε μια κατάσταση απορρόφησης από τη μαγεία της φύσης ώστε να βιώσει το λεγόμενο «Shinrin-yoku» που έχει για τίτλο η νέα αυτή έκθεση – την πανάρχαια συνήθεια του να περνά κανείς χρόνο μέσα στη φύση, που περιγράφει ο ιαπωνικός όρος και στα ελληνικά αποδίδεται ελεύθερα ως «κολυμπώντας στο δάσος».
Την επιμέλεια υπογράφει η Κίκα Κυριακάκου. Εγκαίνια στις 21 Ιουνίου.
Το φάσμα της ολυμπιακής φλόγας στο Καλλιμάρμαρο
Δύο αινιγματικές φωτογραφίες μεγάλων διαστάσεων του διεθνούς φήμης Olaf Nicolai βρίσκονται αναρτημένες στην πλατεία μπροστά από το Παναθηναϊκό Στάδιο (Αρχιμήδους 16, Αθήνα), δοκιμάζοντας όποιον περαστικό ψάξει να δώσει απάντηση στο τι βλέπει: πρόκειται για δύο φωτογραφίες τραβηγμένες στην Αρχαία Ολυμπία με τη χρήση παραβολικού καθρέφτη, που παρεμπιπτόντως αποτελεί το εργαλείο για το άναμμα της ολυμπιακής φλόγας με τις ακτίνες του ήλιου.
Στην προκειμένη περίπτωση, οι θολές, αιθέριες, παραμορφωμένες εικόνες φέρνουν στον νου, σαν κάποια θαμπή ανάμνηση, σκηνές από την τελετή αφής και την επακόλουθη λαμπαδηδρομία – διαδικασίες που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό πως προστέθηκαν στην παράδοση των Ολυμπιακών Αγώνων από το 1936 και τους πρώτους αγώνες που διοργάνωσε ο Χίτλερ, κάτι που σίγουρα αφορά τον Γερμανό εικαστικό.
Μπροστά στο στάδιο που έχει κατασκευαστεί κατά μίμηση του αρχαίου, εκτυλίσσεται έτσι ένα παιχνίδι αντιθέσεων και συνειρμών, καθώς αντανακλάται μια αρχαία προοπτική στην σύγχρονη και μια σύγχρονη προοπτική στην αρχαία, όπως αναφέρει το συνοδευτικό κείμενο του χώρου Tavros που συντόνισε την εικαστική παρέμβαση.
Η εγκατάσταση Ποτέ δεν σε κοιτάζω από τη θέση από την οποία με βλέπεις εσύ θα είναι προς θέαση μέχρι τις 7 Ιουλίου.
Η εκπλήρωση της Άλεξ Μυλωνά στο Πάρκο Σταύρος Νιάρχος
Στα μέσα της δεκαετίας του ’70, η πρωτοπόρος και ασυμβίβαστη Άλεξ Μυλωνά παρουσίασε για πρώτη φορά μια σειρά από γλυπτά έργα που φιλοδοξούσε να εξελιχθούν σε αρχιτεκτονικές κατασκευές, να κατοικήσουν στον δημόσιο χώρο και να εξυπηρετήσουν τελικά ποικίλες ανάγκες όσων χρησιμοποιούν αυτούς τους χώρους. Την εκπλήρωση του συγκεκριμένου οράματος με σύγχρονους όρους, ενός οράματος που εστιάζει με λίγα λόγια στην κοινωνική λειτουργία της δημόσιας γλυπτικής, θα φέρει μπροστά μας η καλοκαιρινή έκθεση στο Πάρκο Σταύρος Νιάρχος (Λεωφ. Ανδρέα Συγγρού 364), σε συνεργασία με την κόρη της εκλιπούσης εικαστικού, της Ελένης Μυλωνά.
Πρόκειται για μια αρμονική γλυπτική σύνθεση από οριζόντιες και κατακόρυφες καμπυλόγραμμες επιφάνειες που θα τοποθετηθεί στην Εσπλανάδα, δίπλα σε φωτογραφικά αρχεία αλλά και ένα γλυπτό από την ώριμη φάση της Άλεξ Μυλωνά (το Μπεριόσκα του 1957).
Η έκθεση θα είναι επισκέψιμη μετά τις 25 Ιουνίου.
Ένα pop up κατάστημα σουβενίρ στο Hyper Hypo
Ο Martin Parr, παγκοσμίου φήμης φωτογράφος του πρακτορείου Magnum και ασταμάτητος «συλλέκτης» καρέ απ’ την αλλόκοτη και φανταχτερή ομορφιά της καθημερινής ζωής, ετοιμάζεται να στήσει ένα καλοκαιρινό, θεματικό pop-up κατάστημα-έκθεση με «σουβενίρ» στο υπόγειο του βιβλιοπωλείου Hyper Hypo (Βορέου 10, Αθήνα). Το ευφάνταστο αυτό «κατάστημα» θα περιλαμβάνει σειρά καλοκαιρινών προϊόντων με φωτογραφίες του Martin Parr τυπωμένες πάνω σε μπλουζάκια, τσάντες θαλάσσης και πετσέτες παραλίας.
Τα εγκαίνια θα γίνουν την Τρίτη 18 Ιουνίου, παρουσία του Martin Parr, φυσικά με αντίτυπα από το νέο του βιβλίο υπογράψει αντίτυπα του νέου του βιβλίου Fashion Faux Parr, που συμπυκνώνει την πορεία τριών δεκαετιών στον τομέα εκδοτικής, εμπορικής και διαφημιστικής φωτογραφίας μόδας του ίδιου.
Αποστολή εξερεύνησης στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών
Στο πλαίσιο του προγράμματος Έργο στην Πόλη του οργανισμού ΝΕΟΝ, η πολυπράγμων εικαστικός Ίρις Τουλιάτου συντονίζει μια αποστολή εξερεύνησης στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών (Λεωφ. Βασιλέως Κωνσταντίνου 48, Αθήνα), έναν χώρο εμβληματικής σημασίας για την επιστήμη με ιστορία από το 1958: διακριτικά τοποθετημένα έργα σε σημεία κατά βάση απρόβλεπτα, από την είσοδο του κτιρίου μέχρι τον χώρο υποδοχή και την υπέροχη βιβλιοθήκη του Ιδρύματος, αντλούν και φωτίζουν στοιχεία από την ταυτότητα του ιδρύματος, φέρνοντας τους επισκέπτες μπροστά σε ερωτήματα για τη σχέση των ίδιων, ως μέλη της κοινωνίας, με την επιστήμη.
Η έκθεση θα είναι επισκέψιμη μέχρι τις 7 Ιουλίου.