5 συναυλίες της ελληνικής ραπ σκηνής που θα γίνουν sold out
Λίγο έμεινε μέχρι να ζήσουμε ξανά μια κανονική συναυλία χωρίς ημίμετρα και υπερβολικά μέτρα ασφαλείας. Άλλωστε, το ελληνικό χιπ χοπ πάντοτε είχε τον τρόπο να εκτονώνει την πίεση, ιδιαίτερα τώρα που δεν είναι μόνο επιθυμία αλλά και ανάγκη.
- 31 ΜΑΡ 2022
Ιδρωμένες μπλούζες, μελανιές στα χέρια και βραχνιασμένες φωνές απ’ τα κουπλέ. Με αυτά τα κριτήρια θα μπορούσε πρακτικά να μπει σε αξιολογική σειρά κάθε ραπ live που πέρασε από την ιστορία, στην πόλη μας αλλά και γενικότερα. Διότι η τεχνική παίζει μεν το ρόλο της, το flow για παράδειγμα και η ικανότητα του παραγωγού να «τρέχει» τα χέρια του πάνω στο πικάπ, αλλά όλα αυτά είναι πράγματα που συντελούν στη μία και μοναδική κατακλείδα που έχει σημασία: στην εκτόνωση επάνω και κάτω απ’ τη σκηνή.
Γι΄ αυτό και κατά τη διάρκεια της πανδημίας και του μέτρου για υποχρεωτικά καθήμενους στους συναυλιακούς χώρους, ελάχιστα ήταν τα μεγάλα ραπ ονόματα που δοκίμασαν live με αστερίσκους.
Πρέπει να πάμε πίσω έναν ολόκληρο χρόνο, πλέον, για να θυμηθούμε αυτό το αίσθημα: ήταν οι ανοιχτές σκηνές της Τεχνόπολης και το Off the Hook Festival του 2021 που διήρκησε δύο ημέρες, ενώνοντας καλλιτέχνες και ακροατές σε μια μεγάλη αγκαλιά στον καθαρό αέρα.
Αρχές Σεπτεμβρίου σημειώνεται το επόμενο ραντεβού για αυτό το διήμερο φεστιβάλ, αλλά μέχρι τότε –ευτυχώς– δεν θα είναι λίγες οι φορές που θα στηθούμε ξανά στις σκηνές του κέντρου για μεγάλα live, με μία μπύρα στο χέρι. Αρκετοί είναι οι μουσικοί που έχουν κυκλοφορήσει νέους δίσκους και μένει να τους παρουσιάσουν, ενώ δεν χωρά αμφιβολία πόσο πολύ θέλει ο κάθε καλλιτέχνης να συναντήσει το κοινό του. Είναι μάλλον η πρώτη φορά που θα δώσουν, όντως, το 100% στη σκηνή.
Ας δούμε τις μεγάλες συναυλίες για τις οποίες μετράμε αντίστροφα. Παρεμπιπτόντως, μην το πολυσκέφτεστε για εισιτήρια: τα sold out είναι δεδομένα, οπότε σπεύσατε.
Bloody Hawk
Τόσο χαρακτηριστική είναι η χροιά του και το πάτημα πάνω στην παραγωγή, που εάν ακούσεις μια φορά Bloody Hawk δύσκολα βγαίνει απ’ το νου σου. Από την Ξάνθη ξεκίνησε και συνεχίζει να ζει το «ματωμένο γεράκι» αλλά ειδικά μετά την κυκλοφορία του 2019, το album 1 Ευρώ, άνοιξε περήφανα τα φτερά του, πετώντας μέσα από τα ηχεία σε όλη τη χώρα. Αντί για ναρκωτικά και γκάνια, «φλέξαρε»ειλικρίνεια.
Είναι από τους ραπ στιχουργούς που κατέχουν εκείνη τη (σπάνια) ικανότητα να ζωντανεύουν ιστορίες στα κομμάτια τους (λ.χ. άκουσε το Εικοσάλεπτο), να γράφει με δύναμη και ευθύτητα, κάνοντας το δέρμα σου να ανατριχιάζει. Λυρικός, ρεαλιστικός και αυθεντικός: στην τελική είναι ο Νικόλας, ένα παιδί της διπλανής πόρτας, που είχε ένα όνειρο, δούλεψε και πέτυχε. Έμαθε να «φθείρεται», να ζει με τα λίγα και απλά, γι’ αυτό και έκανε leitmotif στους στίχους του τα μακαρόνια.
Έχοντας επ’ ώμου το νέο του δίσκο με τίτλο «Τίμημα» έρχεται στο Fuzz Club, στις 1 και 2 Απριλίου. Προπώληση εδώ.
Joker/Two-Face
Το δίδυμο Styl Mo και Tsaki είναι ό,τι πιο ανήσυχο, πιο πειραματικό και πιο (μουσικά) απείθαρχο έχει να επιδείξει η ελληνική σκηνή του χιπ-χοπ. Μερικά από τα κομμάτια τους είναι καθαρή ψυχεδέλεια σε μέτρο. Η ιστορία τους κρατάει από τους θρυλικούς Bong Da City, ένα «βρώμικο» underground γκρουπ της Αθήνας που είχε ανθίσει στα 00s, ενώ με τόσους πειραματισμούς που έχουν κάνει, δικαίως μπορούμε να τους αναγνωρίσουμε ως ανανεωτές.
Το καλύτερο όλων είναι όταν οι δυο τους είναι επί σκηνής. Έχουν τέτοια ενέργεια και style, που μυρίζει Αμερική προηγούμενου αιώνα. Ιδιαίτερα μάλιστα εάν ανταμώσουν με ονόματα από την ομάδα των Βήτα Πεις αλλά και τον Μικρό Κλέφτη από τη Θεσσαλονίκη.
Αυτό θα συμβεί στις 8 Απριλίου στο Fuzz. Προπώληση εδώ.
Βέβηλος
Όσο περνάει ο καιρός μετά τη φυλακή και τα ναρκωτικά, το μυαλό και οι στίχοι του Βέβηλου ακολουθούν κατά πόδας το σώμα του: πιο «καθαροί», πιο διαυγείς, δυνατοί και ευθείς στα χτυπήματά τους. Έχει πολιτικό όσο και ανθρώπινο στίχο-φωτιά, βαθύτητα που ανήκει στις μουσικές καταβολές του (ένα φεγγάρι ήταν ένα από τα μέλη της Βαβυλώνας) και ένα μοναδικό πάθος για τη μουσική, που έχουν να μνημονεύουν όσοι τον βλέπουν ζωντανά: όσο πετάει τους στίχους με ρυθμό στο μικρόφωνο, όλο του το κορμί σπαρταράει.
Αρχές Ιουνίου ζωντανεύει η «Νύχτα των Σκιών» στην Τεχνόπολη: είναι οι μορφές από Tο βιβλίο των ηρώων του δρόμου, το πρώτο –εμβληματικό– άλμπουμ που έβγαλε μετά τον εγκλεισμό στον Κορυδαλλό. «Τη συγκεκριμένη νύχτα, το αδύνατο γίνεται δυνατό καθώς ολόκληροι κόσμοι αναδύονται για να διεκδικήσουν αυτό που τους ανήκει», αναφέρει το συνοδευτικό κείμενο από την ομάδα παραγωγής, καταλήγοντας στην εξής φράση: «δεν είναι απλά μία συναυλία, είναι μία εμπειρία η οποία περιμένει να τη βιώσεις».
Φαίνεται ότι θα ενωθούν πολλά χείλη και εικόνες μαζί με ήχους. Για να δούμε.
Στις 2 Ιουνίου, στην Τεχνόπολη. Προπώληση εδώ.
Λόγος Τιμής
Τρία χρόνια έχουν περάσει από το διπλό sold out που τάραξε συθέμελα την πρωτεύουσα, συγκεντρώνοντας χιλιάδες κόσμου σε μια μεγάλη «αδερφό για αδερφό» αγκαλιά που χοροπηδούσε ταυτόχρονα, με φωτοβολίδες στα χέρια. Σωστό γήπεδο. Τίποτα λιγότερο δεν περιμένουμε από τη συναυλία που θα λάβει χώρα αυτό τον Ιούνιο στην Τεχνόπολη: οι «Ινδιάνοι των πόλεων», όπως λέει και μια πρόσφατη κυκλοφορία τους, ξαναχτυπούν.
Ήταν ένα γκρουπ-φαινόμενο πριν τρία-τέσσερα χρόνια: μια παρέα από εικοσάρηδες που σε πείσμα των καιρών, ενώ όλοι σκαρφάλωναν στις τάσεις με βίντεοκλιπ από αμάξια πολυτελή και όπλα, εκείνοι έκαναν σημαία τα πάρκα και τις γειτονιές. Από τους Αγίους Αναργύρους και τη Νέα Φιλαδέλφεια, ξεχύθηκαν σε κάθε περιοχή: το «Λάμδα Ταφ» έγινε σύνθημα για μια ολόκληρη γενιά.
Όσον αφορά το σήμερα, τρία χρόνια μετά το album Νύχτα που τους απογείωσε, φαίνεται να ψάχνουν ευρύτερα τον ήχο τους. Παραμένουν boom bap, αυθεντικοί και ανένδοτοι στις μόδες των καιρών.
Στις 18 Ιουνίου, ραντεβού στην Τεχνόπολη. Προπώληση εδώ.
Anser
Δεκαπέντε χρόνια παρουσίας στα ηχεία της ραπ μουσικής μετράει ο Σπαρτιάτης Anser. Από εκείνη την πρώτη φορά που έπιασε μικρόφωνο, βάζοντας τη σκέψη του σε μέτρο και ομοιοκαταληξία, μέχρι σήμερα και την πρόσφατη κυκλοφορία του δίσκου Άδυτο, ο κατά κόσμο Γιάννης Γιαννακόπουλος βρίσκεται πίσω από διάφορα διαμάντια της ελληνικής δισκογραφίας (βλ. το Flow Royal), ενώ την ίδια στιγμή παραμένει low profile ως άνθρωπος, προσγειωμένος και –το σημαντικότερο– σταθερός στην κουλτούρα του: ανέκαθεν προτεραιότητα για τον Anser είχε ο στίχος.
Τη δεκαετία του 00s (εποχή Flowjob) ήταν χωρίς αμφιβολία το πιο γρήγορο πολυβόλο της ελληνικής σκηνής, πλέον είναι από τους καλύτερους στο είδος με μεστή γραφή. Γνωρίζει πότε να εναλλάσσει την ταχύτητα, πώς να φτιάχνει ατμόσφαιρα και τι χρειάζεται ένα κομμάτι για να περάσει απευθείας στη σφαίρα του κλασικού.
Στις 30 Ιουνίου ανεβαίνει στη σκηνή της Τεχνόπολης για ένα επετειακό live, μαζί με φίλους μουσικούς. Προπώληση εδώ.
Το OneCity είναι ο νέος οδηγός της Αθήνας. Γειτονιές, πρόσωπα, εστιατόρια και street food, τάσεις και αφίξεις σε διασκέδαση και πολιτισμό. Ό,τι συμβαίνει στην πόλη βρίσκεται στο OneCity by OneMan!