Photo by Bernard Fau/Kipa/Sygma via Getty Images
ΛΙΣΤΕΣ

5 ταινίες που προλαβαίνεις ακόμα να δεις στο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου

Το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου επέστρεψε και αυτά είναι τα highlights που προλαβαίνεις ακόμα να δεις.

Το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου επιστρέφει για 23η χρονιά από τις 21 έως τις 29 Μαρτίου, σε Αθήνα (Άστορ, Δαναός, Παλλάς, Auditorium Theo Angelopoulos του Γαλλικού Ινστιτούτου στην Αθήνα), Θεσσαλονίκη (αίθουσες Σταύρος Τορνές, Παύλος Ζάννας), και για πρώτη φορά φέτος σε Πάτρα, Λάρισα, Ηράκλειο και Χανιά.

Εμείς διαλέξαμε πέντε από τις ταινίες του Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου που προλαβαίνεις να δεις ακόμα:

Σεντ Ομέρ (Saint Omer)

Το 2016, η καταξιωμένη δημιουργός ντοκιμαντέρ Alice Diop βρέθηκε στην αίθουσα δικαστηρίου της πόλης Saint-Omer, ακούγοντας την ανατριχιαστική μαρτυρία της Fabienne Kabou – μίας Γαλλοσενεγαλέζας που δικαζόταν για τον φόνο της κόρης της. Η Kabou είχε θηλάσει το μωρό της πριν το τοποθετήσει στην άμμο της παραλίας Berck-sur-Mer, αφήνοντάς το να πνιγεί στην ανερχόμενη παλίρροια. Γιατί έκανε κάτι τέτοιο;

Οι απαντήσεις της («ήταν πιο απλό έτσι») ήταν διφορούμενες και τελικά μη ικανοποιητικές, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το καθοριστικό κίνητρο. Είχε αναφερθεί για παράδειγμα σε κακές δυνάμεις που απειλούσαν το μωρό της.

Η Diop, γεννημένη από Σενεγαλέζους γονείς και έγκυος η ίδια την εποχή εκείνη, ένιωσε την ανάγκη να παρακολουθήσει τη δίκη σχεδόν μαγνητικά. Η μαρτυρία της Kabou έκανε τη Diop να αναλογιστεί τη ζωή της, τη μητέρα της, την επικείμενη μητρότητά της, καθώς και την εμπειρία της ως Άλλη στη χώρα της γέννησής της.

Το Saint Omer, η πρώτη αφήγηση μυθοπλασίας της Diop, είναι το αποτέλεσμα αυτής της ισχυρής προσωπικής της εμπειρίας και πιθανώς το στολίδι του φετινού Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου. Πέρασε από πολλά σημαντικά βραβεία όπως τα Independent Spirit, τα Gotham, τα César όπου κέρδισε το Καλύτερο Ντεμπούτο, αυτά της Συντεχνίας Σκηνοθετών και αυτά του National Board of Review όπου ονομάστηκε μία από τις πέντε καλύτερες διεθνείς ταινίες του 2022.

Final Cut! (Coupez!)

Σε ένα εγκαταλειμμένο εργοστάσιο, μία ταινία τρόμου κατηγορίας Z βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Από τους νεαρούς τεχνικούς ως τους αμέτοχους ηθοποιούς, μόνο ο σκηνοθέτης φαίνεται να έχει την απαραίτητη ενέργεια για να δώσει ζωή σε μία ακόμη ταινία με ζόμπι χαμηλού προϋπολογισμού.

Κατά την προετοιμασία ενός ιδιαίτερα δύσκολου πλάνου, τα γυρίσματα διακόπτονται από μια έκρηξη των πραγματικών ζωντανών νεκρών. Μπροστά στην κάμερα, όλα φαίνονται λίγο-πολύ φυσιολογικά, όμως πίσω από αυτή το συνεργείο προσπαθεί να σώσει την ταινία ακολουθώντας ένα και μοναδικό σύνθημα: Μην πεις cut!

O Michel Hazanavicius του The Artist κάνει remake του ιαπωνικού (και αγαπημένου μας) One Cut of the Dead και καταλήγει με ένα fun έργο χαριτωμένης παραδοξότητας που αφορά τον ίδιο τον κινηματογράφο και κυρίως τη ζωντανή εμπειρία της σκοτεινής αίθουσας. Υποψήφιο στα César για Καλύτερο Διασκευασμένο Σενάριο

Άγριες Νύχτες (Les Nuits Fauves)

Ένας οροθετικός Παριζιάνος (Cyril Collard) κάνει ελεύθερο σεξ με δύο άτομα (Romane Bohringer/Carlos López) πριν αλλά και αφότου μαθαίνουν για την κατάστασή του. Η ταινία είναι διασκευή του ημι-αυτοβιογραφικού μυθιστορήματος του σκηνοθέτη Cyril Collard στο ντεμπούτο του, το οποίο σάρωσε τα César κερδίζοντας τα βραβεία Καλύτερης Ταινίας, Ντεμπούτου, Μοντάζ και Πρωτοεμφανιζόμενης ηθοποιού για τη Romane Bohringer.

Ο δημιουργός δεν πρόλαβε να χαρεί την επιτυχία του καθώς απεβίωσε από AIDS λίγες μέρες πριν την τελετή, όμως το φιλμ έχει μείνει στην ιστορία ως μία από τις πιο αναπολογητικές στιγμές του γαλλικού κινηματογράφου. Το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Ελλάδος την παρουσιάζει σε κόπια 35 χιλιοστών σε συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας.

Τα Πάνω Κάτω (L’Innocent)

Ο Abel (Louis Garrel), ένας νεαρός άνδρας που έχει γίνει απαθής από τότε που έχασε τη γυναίκα του σε ένα ατύχημα, είναι πολύ κοντά στη μητέρα του, Sylvie (Anouk Grinberg). Η σχέση τους όμως θα δοκιμαστεί όταν εκεί θα παντρευτεί έναν κατάδικο, τον Michel, (Roschdy Zem), λίγο πριν την αποφυλάκισή του.

Οι υποψίες του θα ενταθούν ακόμα περισσότερο καθώς ο Michel βοηθά την οικογένεια να αποκτήσει ένα ανθοπωλείο με μυστηριώδη μέσα, με αποτέλεσμα ο Abel να αρχίσει να κατασκοπεύει τον πρώην απατεώνα μαζί με την κολλητή του φίλη (Noémie Merlant). Όπως φαντάζεσαι ήδη όμως ο Michel δεν είναι τόσο συμμορφωμένος από τη φυλακή όσο ισχυρίζεται, και έτσι ο Abel βρίσκεται μπλεγμένος σε μία εγκληματική επιχείρηση για την οποία δεν είναι σε καμία περίπτωση έτοιμος.

Ελαφριά απολαυστική κωμωδία, ρομάντσο, οικογενειακό δράμα και κάτι από heist movie σκηνοθετημένη και γραμμένη από τον Garrel, με βραβείο Πρωτότυπου Σεναρίου και Β΄ Γυναικείου για τη Merlant από τα César.

Οι Τρεις Σωματοφύλακες: Ντ’ Αρτανιάν (Les Trois Mousquetaires: D’Artagnan)

«Ένας για όλους και όλοι για έναν».

Το θρυλικό μυθιστόρημα του Alexandre Dumas ζωντανεύει ξανά με μία ετικέτα 85 εκατομμυρίων από τον Martin Bourboulon του συμπαθούς Eiffel, την περσινή ταινία έναρξης του Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου. Ευρωπαϊκό μπλοκμπάστερ με ένα δεύτερο κεφάλαιο που θα κάνει πρεμιέρα την περίοδο των Χριστουγέννων και ένα απαστράπτον καστ (Eva Green, Vicky Krieps, Vincent Cassel, Louis Garrel).