© Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου-Watkinson
ΒΓΕΣ ΕΞΩ

8 stand up μονόλογοι που δεν πρέπει να χάσεις

Έχουμε απολαυστικά σόλο «όρθιας κωμωδίας» για κάθε γούστο και ουρανίσκο: από την καφρίλα στην αφρόκρεμα, από τη μιζέρια στην κατάνυξη κι από το βιγκανισμό στον τρικαλινό Michael Jackson. Διαλέγεις και παίρνεις.

Μα καλά, ακόμη να περάσει η μόδα του stand up; Η ερώτηση που μου έκανε με κάθε ειλικρίνεια μια φίλη, η οποία κατά τ’ άλλα πηγαίνει αρκετά συχνά θέατρο, παρακολουθεί τα δρώμενα και γενικά είναι στα πράγματα, με έριξε κάπως από τα σύννεφα, όσον αφορά το σήμερα του ελληνικού stand up και την ακμή που βιώνει. Πίστευα ότι τέτοιες απορίες είχαν πια εκλείψει.

Τυπικά να αναφέρω απλά ότι βρισκόμαστε στο τρίτο (και μεγαλύτερο) κύμα του είδους στη χώρα. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό: ότι υπάρχουν θεατρικές σκηνές που στηρίζουν σταθερά το stand up, μαγαζιά που είναι αφιερωμένα στο είδος, όπως και δεκάδες κωμικοί με αντίστοιχα πολλά στυλ και lines να επιλέξεις, ανάλογα με το τι κάθεται καλύτερα στον ουρανίσκο σου.

Βλέποντας το τρέχον πρόγραμμα στις σκηνές της Αθήνας, πρώτα παραμερίσαμε (για το παρόν κείμενο) όσα σόου είναι σε λογική μεικτής παράστασης, με τέσσερα ή πέντε ονόματα να παίρνουν διαδοχικά το μικρόφωνο, και επικεντρωθήκαμε μονάχα σε όσες παραστάσεις «όρθιας κωμωδίας» συστήνονται αυτή τη στιγμή ως ολοκληρωμένοι μονόλογοι.

Στέλιος Ανατολίτης: Χάπι

Ναι μεν οι Μάχες με νεράιδες ήταν ο τίτλος του πρώτου του special, αλλά τις πραγματικές μάχες με τις κοινωνικές προκαταλήψεις και τις εσωτερικές αναστολές του έδωσε ο Στέλιος Ανατολίτης στη δεύτερη ολοκληρωμένη stand up παράσταση που υπέγραψε. Το Χάπι, πλησιάζοντας τώρα στο τέλος με τη μαγνητοσκόπηση της παράστασης στο Θέατρο Τζένη Καρέζη στις 19 Μαρτίου, έχει να παινεύεται ότι άνοιξε το δρόμο για ένα πιο ειλικρινές κωμικό γράψιμο, πιο αποκαλυπτικό για το παρελθόν και την ψυχοσύνθεση του ατόμου που κρατά το μικρόφωνο.

Με άλλα λόγια, πέταξε την περσόνα και έμεινε στον Στέλιο. «Προσπάθησα στο Χάπι να βάλω λίγο περισσότερο από το μαύρο χιούμορ που έχω μεν, αλλά το φοβάμαι λίγο στη σκηνή», αναφέρει ο ίδιος, «αυτό εν τέλει λειτούργησε και μου έδωσε βήμα να μιλήσω για το θάνατο, τις ψυχικές ασθένειες, τα κιλά μου, τις αποτυχημένες σπουδές μου και γενικότερα την ενήλικη ζωή».

Όλο αυτά με τη ζωντάνια στις περιγραφές του Ανατολίτη (ή αλλιώς πώς μια εξυπηρέτηση στη μάνα του εξελίχθηκε σε ταξίδι της Νάρνια) αλλά και την ικανότητά του να συρράπτει μικρές και μεγάλες ιστορίες, παραμένοντας πιστός στους ρυθμούς της stand up κωμωδίας. Μην το χάσετε.

Μαγνητοσκόπηση στο Θέατρο Τζένη Καρέζη (19/3), Προπώληση.

Μιχάλης Σεβαστέρης: Είμαι vegan

Έχει υπάρξει επαγγελματίας παίκτης στο πόκερ, γνωρίζοντας να μετράει αστραπιαία τις πιθανότητες νίκης και χασούρας, αλλά η μπίλια δεν του έκατσε καλά, όσον αφορά τη θεατρική του καριέρα: πάνω που μάζεψε τα καλύτερά του κείμενα και έκανε το πρώτο μεγάλο βήμα για έναν comedian, να παρουσιάσει το πρώτο του σόλο στο κοινό, κατέφθασε η πανδημία και οι σκηνές έκλεισαν.

Στο ενδιάμεσο, ο Μιχάλης Σεβαστέρης έχει ταΐσει και θεριέψει τους φανς του μέσα απ’ την παρουσία του στο YouTube και όχι μόνο. Ήδη σημειώθηκαν τα πρώτα sold out στο Θέατρο Άβατον (συνεχίζεται για όλες τις Παρασκευές μέχρι τον Μάιο).

Όπως πάντα, κάθε παρθενικό σόλο είναι πρώτης τάξεως ευκαιρία να γνωρίσουμε τον κωμικό: ο Μιχάλης Σεβαστέρης είναι ένας φωτεινός άνθρωπος, γελαστός, με χιούμορ, απλά είναι βίγκαν και αυτό τον κέρασε πολλές δυσκολίες στη ζωή του – από το να βρει κοπέλα και φίλους μέχρι να επικοινωνήσει με τον θείο του, τον οποίον έπρεπε πρώτα να εξημερώσει. Παραδέχεται την αδυναμία του στα λογοπαίγνια και το ύφος του είναι τουλάχιστον cringe. Αλλά αυτό μας αρέσει.

Παρασκευές στο Θέατρο Άβατον. Προπώληση.

Δημήτρης Δημόπουλος: Καφρόκρεμα


© Δημήτρης Μαόφης

Καυστικός, υπερόπτης και ευφυής. Είτε θα τον αγαπήσεις είτε θα τον μισήσεις τον Δημήτρη Δημόπουλο, έναν από τα παλιότερα ονόματα της stand up σκηνής στη χώρα (μετράει χιλιόμετρα από τις πειραματικές Νύχτες Κωμωδίας της Λουκίας Ρικάκη) που έχει αφήσει στην ιστορία ένα από τα πιο επιτυχημένα special: το Αντί διδακτορικού.

Ο ίδιος παραδέχεται ότι στο τρίτο του σόλο, την Καφρόκρεμα, παρουσιάζει τα «πιο σκωπτικά και ανατρεπτικά κείμενά του, αντιμετωπίζοντας κάθε θέμα με αθώο ενθουσιασμό μα και ειρωνικό σκεπτικισμό ταυτόχρονα». Πρακτικά η παράσταση μοιάζει με roller coaster που πηγαίνει από τον αφρό στην απόλυτη καφρίλα, με κίνδυνο αυτό να απογοητεύσει κάποιους κι άλλους να τους εξιτάρει στο έπακρον.

Τελευταίες παραστάσεις για τον μονόλογο, προτού ρίξει αυλαία: 18 Μαρτίου στον Δαναό και 15 Απριλίου στο WestCity Cinemas, στο Περιστέρι. Προπώληση.

Δημήτρης Χριστοφορίδης: Χαμένη Γενιά


Πόσο χαρούμενη μπορεί να είναι μια κωμική παράσταση γραμμένη εξ ολοκλήρου μέσα στην πανδημία; Γραμμένη ακριβώς τη στιγμή εκείνη που συνειδητοποιείς ότι ως άνθρωπος έχεις βιώσει μια τεράστια οικονομική κρίση κι εκεί που πάει να ισιώσει η κατάσταση, σκάει μια δεύτερη κρίση χωρίς τέλος; Και εκεί που πάει να ισιώσει κάπως κι αυτό, να σου βόμβες και τανκς στην Ουκρανία.

Εντάξει, νισάφι. Ο Δημήτρης Χριστοφορίδης μαζί με τις υπαρξιακές αγωνίες και τα μπουκλάκια του ανεβαίνει κάθε Παρασκευή στη σκηνή του μοναδικού comedy club της πόλης, στο Λοσάντζελε, και παρουσιάζει τη Χαμένη Γενιά – τον τελευταίο του απολαυστικό μονόλογο.

Από την επαρχία και το χιουντάι, μέχρι τον χωρισμό από τον ψυχολόγο και το άγχος για την υγεία των γονιών που μεγαλώνουν, ο επιτυχημένος stand up comedian μιλάει για τον εαυτό του αλλά και τη γενιά των σαραντάρηδων γενικότερα, διερωτώμενος εάν τέλος πάντων υπάρχει ελπίδα.

Παρασκευές στο Λοσάντζελε. Προπώληση.

Αριστοτέλης Ρήγας: Και το όνομα αυτού


Ο Αριστοτέλης Ρήγας, όπως ίσως έχετε πάρει γραμμή από τον «μεταλλικό» Θούριο που έγινε φοβερό viral είτε από άλλα μουσικά mashup που έχει κυκλοφορήσει, είναι μάστορας στο πάντρεμα μουσικής και κωμωδίας: βάζει αστεία πάνω σε νότες, ενώ άλλες φορές πειράζει νότες (γνωστών τραγουδιών) και βγάζει αστεία. Στο κομμάτι της μουσικής κωμωδίας είναι πραγματικά εγγύηση. Πέραν αυτού, αγαπάει τα λογοπαίγνια και τις σύντομες ιστορίες, οπότε μια δόση όλων αυτών διαμορφώνει την τελική εικόνα στις παραστάσεις του.

Τώρα μόλις ξεκίνησε το τρίτο του σόλο με τίτλο Και το όνομα αυτού. «Στη νέα παράσταση έχει προστεθεί και το εκτενέστερο story telling, το οποίο δεν έχω ξανακάνει μέχρι τώρα, ενώ για πρώτη φορά η παράσταση έχει ένα κεντρικό θέμα: Τις προσωπικές μου εμπειρίες από τη φάση της πανδημίας, στην οποία εγώ εκτός όλων των άλλων έγινα πατέρας».

Για τις υπόλοιπες Πέμπτες του Μαρτίου, στο θέατρο Τζένη Καρέζη. Προπώληση.

Κωνσταντίνος Μπούρας-Μπαϊμάκος: Αυτά από μένα

Πάνε χρόνια απ’ όταν ανέβηκε πρώτη φορά στη σκηνή, έχει παίξει –λέει– σε πάνω από χίλιες παραστάσεις και επιτέλους, ενώ κανείς δεν το περίμενε παρουσιάζει μια stand up υπερπαραγωγή: δηλαδή τον πρώτο του κωμικό μονόλογο. Αφηγείται με λίγα λόγια την ιστορία του, τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς του, με «χιούμορ γλυκόπικρο σαν κερασμένο Martini», όπως αναφέρει το συνοδευτικό κείμενο της παράστασης Αυτά από μένα.

Δεν του έχει δοθεί νομίζω η προσοχή που του αξίζει μέχρι στιγμής. Ο Κωνσταντίνος Μπούρας-Μπαϊμάκος έχει φτιάξει μια συνεκτική περσόνα με το καλύτερο κατά τη γνώμη μου φλεγματικό ύφος αυτή τη στιγμή – μουστάκι, υψωμένο φρύδι και ταχύτητα που κόβει σαν ξυράφι.

Για τις υπόλοιπες Τετάρτες του Μαρτίου στο θέατρο Αλκμήνη. Προπώληση.

Κώστας Μαλιάτσης Σάλλας: Aπό την άλλη ΙΙ

Είναι αγαπητός σε (πάρα) πολύ κόσμο και σίγουρα έχουμε να του πιστώσουμε ότι έφτιαξε τον πιο όμορφο και κατάλληλο χώρο για να δεις stand up στην Αθήνα, το comedy club Λοσάντζελε. Αλλά πόσοι έχουν πράγματι δει τον Μαλιάτση επί σκηνής με stand up υλικό; Η τελευταία του παράσταση είναι φανερά πιο δεμένη και ρυθμική στα πρότυπα γραφής του stand up (μετρημένα γέλια ανά λεπτό, διακύμανση τόνου και έντασης), οπότε αποτελεί το καλύτερο δείγμα για να δείτε εάν είναι του γούστου σας.

Είναι άνετος, χυμαδιό αλλά μεταξύ σοβαρού κι αστείου πολλά είναι τα πράγματα που τον δαιμονίζουν – από την εξυπηρέτηση πελατών που είναι απορίας άξιο γιατί αποκαλείται «εξυπηρέτηση» μέχρι το ξεχασμένο λεμόνι στο ψυγείο που καταλήγει διακοσμητικό από τα ΙΚΕΑ.

Πρόκειται για την παράσταση Από την Άλλη, που εμπλουτίστηκε με νέα αστεία και κείμενο, οπότε μιλάμε για τη δεύτερη έκδοση.

Κάθε Τετάρτη στη σκηνή του Λοσάντζελε. Προπώληση.

Μαθιουδάκης & Θεοδωρόπουλος: Εδώ έχουν προτεραιότητα οι έφιπποι

Το δίδυμο-φαινόμενο της ελληνικής stand up σκηνής, που εδώ και τρία χρόνια καταγράφει το ένα sold out πίσω απ’ το άλλα, πάντα στο Gig Space του six d.o.g.s, έχοντας καταλήξει λίγο-πολύ ανέκδοτο. Αυτή τη στιγμή, ας πούμε, φτερά έχουν κάνει τα εισιτήρια για τις επόμενες έξι παραστάσεις τους, αλλά μην αγχώνεστε διότι τουλάχιστον μέχρι τέλος Απριλίου συνεχίζεται το Εδώ έχουν προτεραιότητα οι έφιπποι.

Είναι η τρίτη παράσταση που παρουσιάζουν από κοινού οι Μιχάλης Μαθιουδάκης και Βύρωνας Θεοδωρόπουλος, κι επειδή παραμένουν σταθερά αχώριστοι επί σκηνής από το Στα πλάγια, θα ήταν έλλειψη εάν δεν περιλαμβάναμε αυτό το double bill στη λίστα. Τελικά, ποιοι είναι αυτοί οι έφιπποι και γιατί έχουν προτεραιότητα;

Δεν ξέρουμε, απλά κλείστε θέση.

Exit mobile version