Αγοράζοντας κεραμικά Xanax σε ένα φαρμακείο στην Κυψέλη
Μέσα στην πανδημία, τετραπλασιάστηκε η κατανάλωση αντικαταθλιπτικών και τα κέρδη της φαρμακοβιομηχανίας εκτοξεύτηκαν. Μιλήσαμε με τη Μαριλία Κολυμπίρη για την εγκατάσταση που εμφανίστηκε στα ράφια συνοικιακού φαρμακείου.
- 30 ΜΑΙ 2023
Το Instagram δεν τα έχει πάει και πολύ καλά με τη διακίνηση συνταγογραφούμενων σκευασμάτων: μετά τον σάλο που έχει προκληθεί τα τελευταία χρόνια στην Αμερική με τη διακίνηση χημικών σκευασμάτων όπως η οξυτοκίνη και το αγχολυτικό Xanax σε ανήλικους χρήστες της πλατφόρμας, οι όροι χρήσης γίνονται όλο και αυστηρότεροι, ενώ οι προμηθευτές βρίσκουν νέους τρόπους, ακόμη πιο incognito, για να επικοινωνήσουν με τους πελάτες, και στο δίχτυ ασφαλείας πιάνονται τελικά περιπτώσεις όπως της Μαριλίας Κολυμπίρη, που ανέβασε story με το κεραμικό της και της απενεργοποιήθηκε το προφίλ.
Αυτό θα μπορούσε να εκληφθεί, βέβαια, και ως κοπλιμέντο για το ταλέντο της στην πλαστικότητα.
Η νεαρή σε ηλικία και πολύ δραστήρια εικαστικός, βραβευμένη εντός και εκτός συνόρων, όσο και ιδρύτρια του artist-run space Amphicar Studio στο Γαλάτσι, το τελευταίο διάστημα –από την πανδημία και μετά– έφτιαχνε στο εργαστήριό της κεραμικά που μιμούνται (με «παιδικό» τρόπο, όπως είναι το στυλ της) προϊόντα από το ράφι του φαρμακείου, κυρίως ψυχοτρόπα και αγχολυτικά χάπια, και το επίμαχο story ήταν με ένα από τα δεκάδες κομμάτια που έγραφε επάνω Xanax.
«Το Xxanax [sic] είναι κομμάτι του σήμερα της σύγχρονης πόλης», έγραψε σε δημοσίευση όταν επανήλθε ο λογαριασμός της. Μια λεζάντα που γίνεται πολύ πιο άμεσα κατανοητή απ’ όποιον περάσει αυτές τις μέρες από τον πεζόδρομο της Αγίας Ζώνης στην Κυψέλη και σταθεί στον αριθμό 16, όπου μια ασυνήθιστη έκθεση λαμβάνει χώρα, μεταξύ δημόσιου χώρου και καταστήματος.
Πρόκειται για το δεύτερο μέρος του Basic Needs, κάτι ανάλογο δηλαδή με την έκθεση σε μίνι μάρκετ της περιοχής που είχε παρουσιαστεί πέρσι από τη Μαριλία.
Τώρα, τα έργα είναι μεγαλύτερα του φυσικού μεγέθους, για να δηλώσουν ακόμη πιο εμφατικά «το μήνυμα για τη συσσώρευση κέρδους των φαρμακευτικών εταιρειών, ειδικά από την πανδημία κι έπειτα», όπως μου λέει η ίδια στο τηλέφωνο. Το νόημα είναι ξεκάθαρο ακόμη προτού εισέλθεις στο κατάστημα: δίπλα στην είσοδο είναι «πεταμένη» μια απόδειξη ταμειακής μηχανής, ένα έργο κοντά στα δύο μέτρα, το οποίο γράφει την (τετραψήφια) λυπητερή, θυμίζοντας με χιούμορ γιατί όταν κάτι είναι πολύ ακριβό, λέμε «φαρμακείο».
Xanax, κεραμικά και πανδημία
«Με τα δεδομένα της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, τα φάρμακα έγιναν ακριβότερα και απλησίαστα για πολύ κόσμο, είδαμε ελλείψεις σε κοινά φάρμακα και τον πανικό του πώς θα τα καταφέρουμε χωρίς αυτά – κάπως, έγινε πολυτέλεια το να έχεις φάρμακα».
Είναι η ώρα του απολογισμού για την πανδημία και όσο κι αν φαίνεται μάταιο και «μπανάλ» να ασχολείται κάποιος με την πολιτική διάσταση των πραγμάτων σήμερα που ο καιρός έχει ζεστάνει και ο ουρανός είναι πιο γαλάζιος από ποτέ, η διαχείριση της Covid-19 επέφερε στα ταμεία των ισχυρών φαρμακευτικών βιομηχανιών πάνω από 90 δισ.
«Και τα ψυχοφάρμακα, να σημειώσουμε ότι τετραπλασίασαν τις πωλήσεις τους». Ψυχοτρόπα και οπιούχα χάπια είναι το μεγαλύτερο μέρος της ενότητας που έφτιαξε η Μαριλία Κολυμπίρη, με πρόθεση να παρουσιαστεί σε φαρμακείο. Η ιδέα είναι σταθερή:
Με έναν έξυπνο τρόπο, χώροι-καταστήματα τα οποία είχαν την τιμητική τους κατά την περίοδο της καραντίνας, οι «μοναδικοί ελεύθεροι χώροι τότε», να αυξήσουν την κοινωνική τους διάσταση, κάνοντας τελικά τους πελάτες να σαστίσουν και να αναρωτηθούν ποιος είναι ο ρόλος τους εκεί – καταναλωτές ή θεατές;
Και ποιες είναι οι ανάγκες που πληρείς, φτάνοντας στον γκισέ ενός φαρμακείου σήμερα, αγαπημένε καταναλωτή;
Σε πρόσφατη έρευνα με ερωτηματολόγια που συμπληρώθηκαν ανώνυμα από πολίτες, στο ερώτημα του αν λαμβάνετε κάποιο φάρμακο περισσότερες φορές από ό,τι αναγράφει η συνταγή του γιατρού τους, το 15% αρνήθηκε να απαντήσει. Συγχρόνως, είναι γνωστό ότι με την απενοχοποίηση των αντικαταθλιπτικών, συνταγογραφούνται πια από μια πλειάδα ειδικοτήτων, ασχέτων με την ψυχοθεραπεία, σαν πανάκεια λύση. Από την άλλη, ο κόσμος αδυνατεί να δει ότι εθίζεται.
«Είναι κανονικός εθισμός, απλά σε νομιμοποιημένο πλαίσιο», όπως τονίζει. Η εγκατάσταση με τα 200 κεραμικά γλυπτά (τα περισσότερα με υγρό γυαλί, που παραπέμπει «στην παραγωγή και αποθήκευση των φαρμάκων σε χαμηλές θερμοκρασίες) κατευθύνει προς αυτά τα μείζονα ερωτήματα, σε δεύτερη ανάγνωση:
Με πόση ευκολία η δυτική ιατρική παραπέμπει τον ασθενή στην κατανάλωση φαρμάκων; Πόσα από αυτά είναι απαραίτητα και τι σημαίνει αυτό για τα κέρδη της φαρμακοβιομηχανίας; Πώς ζημιώνουν τελικά τα συνταγογραφούμενα σκευάσματα και πού θα βρούμε το γιατρικό μας;
Είναι να σε πιάνει πονοκέφαλος. Κύριε, μήπως έχει περισσέψει κανένα παυσίπονο;
***
INFO
Φαρμακείο Φωτεινή Καλπαξή, Αγίας Ζώνης 18
Έως 11 Ιουνίου
Ωράριο λειτουργίας φαρμακείου
Είσοδος ελεύθερη