ΘΕΑΤΡΟ

Από Andy Warhol μέχρι Βασίλη Μπισμπίκη: Οι πρεμιέρες του Μαρτίου που ξεχωρίζουν

Διαλέγουμε τις θεατρικές και όχι μόνο παραστάσεις που ανεβαίνουν στα αθηναϊκά θέατρα και μας κεντρίζουν το ενδιαφέρον.
Με τον αγώνα των ανθρώπων του θεάτρου να συνεχίζεται κατά του επίμαχου Προεδρικού Διατάγματος, ζητώντας να δοθεί άμεση λύση στο ζήτημα της καλλιτεχνικής τους εκπαίδευσης (θυμίζουμε ότι το ΠΔ εξισώνει τα πτυχία τους με τα απολυτήρια Λυκείου) κι ενώ οι κρατικές και ιδιωτικές Ανώτερες Δραματικές Σχολές βρίσκονται ακόμα υπό καθεστώς κατάληψης, όπως επίσης και οι σκηνές του Εθνικού Θεάτρου***, το ελληνικό θέατρο παραμένει εν βρασμώ.

Μέσα σε αυτό το ταραχώδες τοπίο που έχει διαμορφωθεί αλλά και με την τραγωδία στα Τέμπη να συγκλονίζει το πανελλήνιο και να οδηγεί σε αναβολές, λόγω τριήμερου πένθους, οι σκηνές της Αθήνας υποδέχονται το νέο μήνα μουδιασμένες.

Ο Μάρτιος φέρνει θεατρικές παραστάσεις που ζωντανεύουν εμβληματικές προσωπικότητες της τέχνης, έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στη χώρα μας, αλλά και οπερατικές και χορευτικές παραγωγές που κεντρίζουν το ενδιαφέρον. 

Άρης Ι από 03/03

Το εμπνευσμένο από τη ζωή και τους αγώνες του αρχικαπετάνιου του ΕΛΑΣ, Άρη Βελουχιώτη, θεατρικό έργο της αδικοχαμένης Σοφίας Αδαμίδου, που πέθανε πριν από δύο χρόνια, επανέρχεται στη σκηνή μετά την επιτυχημένη του πορεία στο Cartel σε σκηνοθεσία Βασίλη Μπισμπίκη.

Τον ρόλο κρατά και πάλι ο Τάσος Σωτηράκης, μόνο που φέτος έχει αναλάβει και την σκηνοθετική επιμέλεια της παράστασης.

«Ο ηγέτης της Αντίστασης, ο πρωτοκαπετάνιος του θρυλικού ΕΛΑΣ, ο φόβος και ο τρόμος των ντόπιων συνεργατών του χιτλερισμού, “γύρισε”. Ίσως γιατί ποτέ δεν έφυγε, αφού ο “μύθος»” του, μένει ζωντανός από γενιά σε γενιά. Ο Άρης πέρασε στην “αθανασία”. Ο Μιζέριας της “δήλωσης”. Ο Βελουχιώτης του Γοργοπόταμου. Ο Άρης της Λαμίας. Ο αρνητής που “έκαψε” τη Βάρκιζα. Ο “αετός” της Ρούμελης στην τελευταία πτήση της Μεσούντας. Βήμα το βήμα, η πορεία και η ζωή του εμβληματικού λαϊκού ηγέτη που ανέδειξε η νεότερη ιστορία της χώρας», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά, μεταξύ άλλων, η συγγραφέας.

Προπώληση εδώ.

Andy Ι από 03/03

πρεμιέρες

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ο  θρασύς, εμβληματικός καλλιτέχνης της σύγχρονης παγκόσμιας ιστορίας με την αδιαμφισβήτητη επιδραστικότητα, τα πλέον αναγνωρίσιμα, αναπαραγμένα έργα, τα διαχρονικά αποφθέγματα και τις αναρίθμητες συνεντεύξεις, ξεδιπλώνεται, έναν αιώνα σχεδόν μετά τη γέννησή του, σ’ ένα βιογραφικό θεατρικό κείμενο του Δημήτρη Αγιοπετρίτη-Μπογδάνου, που γράφτηκε για το Central Saint Martins του Λονδίνου το 2010 όπου και πρωτοανέβηκε.

Ο εκκεντρικός βασιλιάς της pop art ανεβαίνει στη σκηνή για να αποδείξει ότι η αξία ενός Warhol είναι αυταπόδεικτη. Ο άνθρωπος που κατανόησε βαθύτερα από τον καθένα τη μεταπολεμική Αμερική και άνοιξε τον δρόμο για τον εκάστοτε μοντέρνο δημιουργό ενσαρκώνεται από τον Μιλτιάδη Φιορέντζη, μέσω ενός πρωτότυπου ακροβατικού τετ α τετ με τη συνείδηση του Andy, τα πάθη, τις εμμονές, τα όνειρα αλλά και τις ματαιώσεις ενός τραυματικού παρελθόντος.

Προπώληση εδώ.

Αρκουδοράχη Ι από 03/03


Σε ένα χωριό ερημωμένο και σβησμένο από σύνορα που χαράσσονται ξανά και ξανά, ένα ζευγάρι κρατάει ανοιχτό ένα χασάπικο που αρνείται πεισματικά να εγκαταλείψει. Η μνήμη είναι ο μοναδικός μηχανισμός επιβίωσης σε μια πραγματικότητα που αλλάζει βίαια και αμετάκλητα, ενώ εκείνοι αδυνατούν να την ακολουθήσουν. Ένας νεαρός άνδρας ζει μαζί τους, κομμάτι και αυτός της προηγούμενης ζωής τους, ενώ ένας άλλος μυστηριωδώς καταφθάνει στο μαγαζί μ’ έναν άγνωστο σκοπό.

Η ομάδα ΠΥΡ συστήνει στο ελληνικό κοινό το έργο Αρκουδοράχη (2019) του πολυβραβευμένου Ουαλού συγγραφέα θεάτρου και κινηματογράφου Ed Thomas, που συνέθεσε μια ιδιοσυγκρασιακή, αιχμηρή και ποιητική γραφή ένα post-apocalyptic τοπίο, όπου η σκιά ενός αόρατου πολέμου μεταμορφώνει τα πάντα και για πάντα και δημιουργεί μια σύγχρονη και τολμηρή σπουδή πάνω στην απώλεια.

Σκηνοθετεί η Ιώ Βουλγαράκη.

Παίζουν: Δημήτρης Γεωργιάδης, Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Δέσποινα Κούρτη, Αργύρης Ξάφης.

Προπώληση εδώ.

Κωνσταντίνος Παρθένης – Νικόλαος Γιοκαρίνης. Εξομολόγηση Ι από 04/03


Στο πλαίσιο της έκθεσης Κωνσταντίνος Παρθένης. Η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του που παρουσιάζεται στην Εθνική Πινακοθήκη, ο Γιώργος Κουτλής ανεβάζει μία παράσταση-δρώμενο στην Αίθουσα «Αντώνης Κομνηνός».

Μία σύγχρονη δραματουργική προσέγγιση του ιστορικού κειμένου του Ν. Γιοκαρίνη, Αι Εξομολογήσεις των: με τον κ. Κωνσταντίνον Παρθένην διά την παλαιάν και τη νέαν τέχνην, ένα κείμενο του 1930 στο οποίο ο δημοσιογράφος και διανοούμενος Νικόλαος Γιοκαρίνης στιγμάτιζε αρνητικά τον καλλιτέχνη για τις καινοτομίες του στη ζωγραφική και με το συντηρητισμό που τον διέκρινε, τον μείωνε στα μάτια των ομοτέχνων του και βεβαίως του κοινού. 

Στον ρόλο του Παρθένη ο Γιάννης Τσορτέκης.

Προπώληση εδώ.

ODD – Onassis Dance Days Ι από 04/03

Το καθιερωμένο φεστιβάλ χορού της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση κλείνει φέτος δέκα χρόνια και ανανεώνεται. To ODD αγκαλιάζει το παράδοξο, καταργεί τα σύνορα, κοιτάζει στα μάτια την επόμενη δεκαετία και υποδέχεται πέντε γυναίκες-δημιουργούς και ερμηνεύτριες (Έλενα Αντωνίου, Χαρά Κότσαλη, Νεφέλη Αστερίου, Ξένια Κογχυλάκη, Marina Ortego).

Καμιά τους δεν γδύνεται. Εάν κάτι γδύνεται, είναι το βλέμμα μας πάνω σε ένα επίμαχο σώμα: το γυναικείο. Γιατί με τους χορούς τους ρίχνουν ένα όλοδικό τους, εκτυφλωτικά ανορθόδοξο φως σε μια σειρά από τοξικές πατριαρχικές πρακτικές, σε συστηματικές απόπειρες κοινωνικού ελέγχου στα σώματα και τις επιθυμίες τους: από την αντικειμενικοποίηση του γυναικείου σώματος ως σεξουαλικού φετίχ έως το στριπτίζ αυτό καθαυτό και από τον εξορκισμό δαιμονισμένων θηλυκών έως τη ρητορική μίσους και μειωτικής υποτίμησης με κλισέ λεκτικούς χαρακτηρισμούς, όπως «γαζέλα», «σκύλα» και «φάλαινα».

Προπώληση εδώ.

Σίρλεϊ Ι από 10/03

Η Σίρλεϊ Βάλενταϊν είναι μια γυναίκα που βρίσκεται σε ένα τέλμα, σε έναν συμβατικό γάμο, με ένα σύζυγο που την καταπιέζει και μια κοινωνία που την περιορίζει. Εκείνη όμως βρίσκει μέσα της χώρο για να ονειρεύεται και να ξεφεύγει από τη ματαιότητα που την απειλεί. Αυτή η έντονη ανάγκη της για ζωή την οδηγεί να ταξιδέψει από την Αγγλία στην Ελλάδα και, μέσα από μια ανέλπιστη περιπέτεια, να βρει τελικά πολύ περισσότερα απ’ όσα αναζητούσε.

Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου παρουσιάζει στο Θέατρο του Νέου Κόσμου το έργο του πολυβραβευμένου συγγραφέα William Russell, που πραγματεύεται τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία και στον γάμο, αλλά και τους τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι μπορούν να βρουν την ταυτότητά τους και να αψηφήσουν το κατεστημένο, κυνηγώντας τα όνειρά τους.

Επί σκηνής η Ελένη Ουζουνίδου.

Προπώληση εδώ.

Πνίγομαι Ι από 10/03

Στην πρώτη της σόλο παράσταση, η stand up comedian Δήμητρα Νικητέα καταλαμβάνει τη σκηνή του Θεάτρου Noūs και πνίγεται μεταξύ άλλων με ερωτήσεις, όπως αυτές: 

  • Τελικά το 10 είναι μόνο για το Θεό;
  • Θα μπορούσε ο Φεμινάζι να είναι ο Χίτλερ φασαία Εξαρχειώτισσα;
  • Ο πατέρας μου που είναι Συνταγματάρχης, δουλεύει σε προσομοίωση;
  • Πώς θα ήταν ο εθνικός μας ύμνος αν τον είχε γράψει ποιητής του Instagram;

Σύμφωνα με την ίδια, το Πνίγομαι είναι «μία παράσταση ραμμένη για ανθρώπους που είναι λάτρεις του σουρεάλ, της αυτοσαρκαστικής και ειρωνικής κωμωδίας, του meta, της παράνοιας, γεμάτη πόνο, απογοήτευση και συνάντηση με τη λυτρωτική ματαίωση της ζωής».

Προπώληση εδώ.

Human Nature Ι από 11/03


Το τρίπτυχο σύγχρονου χορού του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Human Nature ξεκινά ακριβώς από εκεί που σταμάτησε η προηγούμενη παραγωγή Human Behaviour και φέρνει τους χορευτές του συνόλου για μια ακόμη φορά αντιμέτωπους με τις ειδικές απαιτήσεις της μικρότερης κλίμακας και των σύγχρονων χορευτικών μορφών, αναδεικνύοντας παράλληλα τις ρυθμικές και αισθαντικές ποιότητες της μουσικής δημιουργίας τού σήμερα.

Το νέο πρόγραμμα εξερευνά οικουμενικές όψεις της ανθρώπινης κατάστασης μέσω της διεθνούς γλώσσας του σώματος, συναρμόζοντας ταυτόχρονα τις βαρύνουσες καλλιτεχνικές υπογραφές δύο διεθνώς διακεκριμένων χορογράφων: του Χάρη Γκέκα στο έργο Έκλειψη και του Γκεντιάν Ντόντα στο έργο Ο λόφος, πάνω σε πρωτότυπη μουσική δύο αξιόλογων συμπατριωτών τους: του ανερχόμενου Αποστόλη Κουτσογιάννη, σε συνεργασία με το Oros Ensemble, και του εδραιωμένου Τσέζαρ Αλιάι.

Το τρίπτυχο συμπληρώνει η χορογραφία του καλλιτεχνικού διευθυντή του Μπαλέτου της ΕΛΣ, Κωνσταντίνου Ρήγου Τραγούδια χωρίς λόγια πάνω σε μουσική του Δημήτρη Τερζάκη, συνδετικός κρίκος των Human Behaviour και Human Nature, στην πρώτη διά ζώσης ελληνική παρουσίασή του.

Προπώληση εδώ.

Μπλε καστόρινα παπούτσια Ι από 13/03

«Ήταν οι μέρες που’ χε ανοίξει στο Μεταξουργείο, η Χαβάη. Ένα υπόγειο, συνδυασμός ταβέρνας και Φολί Μπερζέρ, που’ χε σεπαρέ κι αντί για γυναίκες σέρβιραν άντρες ντυμένοι γυναίκες. Φορούσαν φουρό και ξύριζαν τα πόδια τους κι είχαν φτιάξει βυζιά γυναικεία πάνω στα αντρικά στήθη τους». Εκεί, ανάμεσα στα πορνεία που μυρίζουν ντετόλ και πατσουλί, τα χαμόσπιτα που μπάζουν νερά και τα ιδιόμορφα καμπαρέ με τις πρώτες τραβεστί, ξετυλίγεται η ιστορία της μετεμφυλιακής Ελλάδας, μέσα από τα μάτια των ανθρώπων του περιθωρίου· ανθρώπων που την έζησαν και τη διαμόρφωσαν.

Η Ομάδα 4Frontal ανεβάζει σε σκηνοθεσία Θανάση Ζερίτη μία παράσταση βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Θανάση Σκρουμπέλου για τη ζωή και τα όνειρα των ανθρώπων που παγιδεύτηκαν στο μεταίχμιο της ιστορίας, με φόντο την Αθήνα της δεκαετίας του 1960.

Παίζουν: Σταύρος Γιαννουλάδης, Χάρης Κρεμμύδας, Γιάννης Λατουσάκης, Νεφέλη Μαϊστράλη, Διονύσης Πιφέας, Πάνος Τοψίδης.

Προπώληση εδώ.

Έγκλημα και Τιμωρία: Αθήνα Ι από 22/03


Μετά τις παραστάσεις Άνθρωποι και Ποντίκια και Κόκκινα Φανάρια, ο Βασίλης Μπισμπίκης και η ομάδα Cartel καταλαμβάνουν για πρώτη φορά την Κεντρική Σκηνή της Στέγης για μια ελεύθερη μεταγραφή του εμβληματικού μυθιστορήματος του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, μεταφέροντάς το στην Αθήνα του σήμερα.

Τι σημαίνει άραγε, εν έτει 2023, η αυτοδικία που διαπράττει ο νεαρός φοιτητής της Νομικής Ροντιόν Ρομάνοβιτς Ρασκόλνικοβ, όταν παίρνει τον νόμο στα χέρια του και δολοφονεί την Αλιόνα Ιβάνοβνα, μια γριά τοκογλύφο; Πόσο επίκαιρο παραμένει στις μέρες μας το αριστούργημα του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι; Και ποιες αναγωγές μπορούν να γίνουν στο σήμερα;

Μια “νέα” ιστορία, ενός “νέου” Ρασκόλνικοβ, ερμηνευμένου από τον Θοδωρή Σκυφτούλη, έρχεται να παρασταθεί με τρόπο ακραία ρεαλιστικό υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Βασίλη Μπισμπίκη, με τον ίδιο στον ρόλο του ανακριτή Πορφύρη και τον Λιθουανό σκηνοθέτη Τσέζαρις Γκραουζίνις σε εκείνον του αλκοολικού Μαρμελάντοφ.

Παίζουν επίσης οι: Έρρικα Μπίγιου, Κώστας Φαλελάκης, Άννα Μάσχα, Μπέττυ Βακαλίδου, Λευτέρης Αγουρίδας, Γιανμάζ Ερντάλ, Μάνος Καζαμίας, Διονύσης Κοκκοτάκης, Edgen Lame, Δημήτρης Παπάζογλου, Φοίβος Παπακώστας, Νατάσα Παπανδρέου, Νίκη Σερέτη, Γιώργος Σιδέρης, Στέλιος Τυριακίδης, Ιώβη Φραγκάτου και Νικολέτα Χαρατζόγλου. 

Προπώληση εδώ.

Βέρθερος Ι από 23/03


Ο Βέρθερος του Ζυλ Μασνέ είναι η τελευταία όπερα που σκηνοθέτησε ο Σπύρος Ευαγγελάτος, εμβληματική μορφή του θεάτρου και της όπερας στην Ελλάδα (διατέλεσε για πολλά χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής και πρόεδρος του Δ.Σ. της ΕΛΣ) και πρωτοπαρουσιάστηκε το 2014 στο Θέατρο Ολύμπια. Σε αυτό το ανέβασμα, τη σκηνοθεσία του θα αναβιώσει ο Ίων Κεσούλης.

Το έργο, το οποίο γράφτηκε περίπου έναν αιώνα μετά το επιστολικό μυθιστόρημα του Γκαίτε στο οποίο βασίζεται, περιγράφει την ιστορία του αδιέξοδου έρωτα ανάμεσα στον νεαρό Βέρθερο και τη Σαρλότ. Όταν αντιλαμβάνεται ότι δεν έχει καμία ελπίδα, ο Βέρθερος αυτοκτονεί. Η Σαρλότ, που έχει αντιληφθεί την κρισιμότητα της κατάστασης, σπεύδει κοντά του και τον προλαβαίνει λίγο πριν εκείνος ξεψυχήσει.

Παίζουν: Φραντσέσκο Ντεμούρο, Νίκος Κοτενίδης, Γιάννης Γιαννίσης, Νικόλας Μαραζιώτης, Μαρίνος Ταρνανάς, Ιωάννης Κοντέλλης, Ανίτα Ρατσβελισβίλι, Χρύσα Μαλιαμάνη, Αιμιλία Τσιμιδάκη.

Προπώληση εδώ.

*** Να σημειωθεί ότι πριν λίγες ημέρες η διοίκηση του Εθνικού Θεάτρου ζήτησε με ανακοίνωσή της από τα συντονιστικά όργανα των καταλήψεων να εξετάσουν άλλες μορφές δράσης που δεν θα αναστέλλουν τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό του, δεσμευόμενο ότι θα συμβάλει προγραμματικά και με όλες τις δυνάμεις του στον περαιτέρω διάλογο. Αναμένουμε εξελίξεις προσεχώς.

Exit mobile version