Matina Sous Peau © Γαλλικό Ινστιτούτο
ΒΓΕΣ ΕΞΩ

Ένα φεστιβάλ αφιερωμένο στον ήχο έρχεται στο Γαλλικό Ινστιτούτο

Μουσική, ραδιόφωνο, podcasts, θέατρο ηχητικά ντοκιμαντέρ, σεμινάρια, ηχοβόλτες και πάρτι ηλεκτρονικής μουσικής. Το φεστιβάλ «Ένας κόσμος Ήχων» πατάει το On.

Δεν γνωρίζουμε πότε και πώς ακριβώς οι μακρινοί μας πρόγονοι, δεκάδες χιλιάδες χρόνια πριν, ανακάλυψαν ότι χτυπώντας τις παλάμες τους και, αργότερα, πέτρες ή ξύλα μεταξύ τους, μπορούν να παράξουν αυτό το μαγικό πράγμα που λέγεται ρυθμός, αλλά γνωρίζουμε με κάθε βεβαιότητα τώρα πια ότι η ιστορία της μουσικής (και του ήχου γενικότερα) είναι ταυτόσημη, από πολλές απόψεις, με την ιστορία του ανθρώπινου είδους.

Από το γλυκό νανούρισμα που τραγουδά μια μητέρα για να ηρεμήσει το βρέφος μέχρι τα βίντεο ASMR που έχουν κατακλύσει το ίντερνετ σαν βοήθημα για καταπολέμηση του άγχους και της υπερέντασης, τα ηχητικά ερεθίσματα ασκούν μια ανεξήγητη, ανώτερη δύναμη πάνω μας. Συνδέονται με πολύ βαθύτερους «υποδοχείς» σε σχέση με τη γλώσσα και τη γνωστική λειτουργία του εγκεφάλου, κάτι που εξηγεί πολλές από τις εφαρμογές του ήχου στην σημερινή εποχή και τα πολιτιστικά-ψυχαγωγικά της προϊόντα: στα βιντεοπαιχνίδια, στο TikTok, στα podcasts, στο σύγχρονο θέατρο, στα AR και VR περιβάλλοντα.

Τι θα ήταν όλα αυτά τα νέα «ευρήματα» χωρίς τον ήχο; Και ταυτόχρονα, για να το θέσουμε διαφορετικά, θα μπορούσε να υπάρξει ελληνικό καλοκαίρι χωρίς τζιτζίκια; Πόλη χωρίς κόρνες; Βροχή χωρίς τον ήχο από τις σταγόνες στα παράθυρα; Κυριακή στο χωριό χωρίς καμπάνες από την κοντινή εκκλησία;

Πώς θα ήταν, τέλος πάντων, ένας κόσμος χωρίς την ύπαρξη των ήχων;

Με το παραπάνω ρητορικό ερώτημα σαν έναυσμα, το Γαλλικό Ινστιτούτο διοργανώνει ένα φεστιβάλ αφιερωμένο στον ήχο και την ηχητική δημιουργία. Για την ακρίβεια, λέγεται Φεστιβάλ Ηχητικής Δημιουργίας «Ένας κόσμος ήχων» και η πρώτη του διοργάνωση έρχεται 4-10 Νοεμβρίου, με ελεύθερη είσοδο.

Στο πλαίσιο του νέου φεστιβάλ, προσκαλούνται στο ίδιο τραπέζι επαγγελματίες απ’ όλο το φάσμα του ήχου – συνθέτες, ερευνητές, sound artists, podcasters, μουσικοπαιδαγωγοί, ακαδημαϊκοί και δημιουργοί ραδιοφωνικών ντοκιμαντέρ, ανάμεσά τους οι σκηνοθέτιδες Julie Gavras και Εύα Στεφανή, η «Κυρία του γαλλικού ραδιοφώνου» Irène Omelianenko, ο ερευνητής από το Πανεπιστήμιο της Λιόν Olivier Givre και η Anne-Claire LAINÉ, διευθύντρια του Φεστιβάλ Longueur d’ Ondes της Γαλλίας, το οποίο είναι το τιμώμενο φεστιβάλ στην πρώτη διοργάνωση του Φεστιβάλ Ηχητικής Δημιουργίας «Ένας κόσμος ήχων».

Ουσιαστικά, ο γενικότερος στόχος του φεστιβάλ είναι να «επαναφέρουμε τον ήχο στο προσκήνιο και να διερευνήσουμε τις διάφορες αποχρώσεις του», όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση από το Γαλλικό Ινστιτούτο, σε μια εποχή που όλο το βάρος δίνεται στον οπτικό πολιτισμό.

Η δομή και το πρόγραμμα του φεστιβάλ

Μουσική, ραδιόφωνο, podcasts, θεατρική παράσταση, ηχητικά ντοκιμαντέρ, masterclass, συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης, βόλτες στην πόλη με οδηγό τους ήχους και πάρτι ηλεκτρονικής μουσικής στο Ρομάντσο.

Απ’ όλα έχει το πρόγραμμα το οποίο θα ξετυλιχθεί εντός αλλά και εκτός της έδρας του Γαλλικού Ινστιτούτου στην οδό Σίνα, με ένα σημαντικό ποσοστό των δράσεων να έχει επιμορφωτική αξία ειδικά για φοιτητές, νέους ερευνητές, ραδιοφωνικούς παραγωγούς και σχεδιαστές ήχου. Ουσιαστικά, το πρόγραμμα διαρθρώνεται σε τρεις επιμέρους ενότητες:

  • Λευκή Κάρτα στο Φεστιβάλ Longueur d’Ondes: Σεμινάρια, εργαστήρια ακρόασης για το ευρύ κοινό, προβολή ταινίας (οι Μαγνητικοί Παλμοί του Vincent Mael Cardona) και μια συζήτηση συναποτελούν το επιμέρους πρόγραμμα που επιμελήθηκε το ιστορικό Longueur d’Ondes για την διοργάνωση του Γαλλικού Ινστιτούτου.
  • Επιστημονική/ακαδημαϊκή ενότητα: Εργαστήριο ακρόασης και επιστημονικά σεμινάρια μαζί με μια ακουστική περιήγηση στους δρόμους των Εξαρχείων (για το ευρύ κοινό) θα φωτίσουν τις διαστάσεις του ήχου στο φάσμα των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών.
  • Ειδικές εκδηλώσεις: Έργα και πρακτικές που διευρύνουν τη συζήτηση για τις δυνατότητες του ήχου σήμερα, με παραδείγματα όπως το έργο «H Νύχτα λίγο πριν τα δάση» του Bernard-Marie Koltès, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Σκαρλάτου και ηχοθεσία του Δημήτρη Ροΐδη (ένα καινοτόμο εγχείρημα με επίκεντρο τον ήχο και το μικρόφωνο), μια συζήτηση για το ποδόσφαιρο τυφλών και το ηχητικό ντοκιμαντέρ «35° στην Αθήνα. Ο πατέρας μου, ο γιός μου και ο ελληνικός Εμφύλιος Πόλεμος», παρουσία της σκηνοθέτιδος Julie Gavras

Το πλήρες πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ηχητικής Δημιουργίας «Ένας κόσμος ήχων» θα το βρείτε εδώ.