Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου: Τα highlights του φετινού προγράμματος
- 2 ΑΠΡ 2024
«Με ένα πρόγραμμα πολυφωνικό, μαχητικό, παρηγορητικό, πολιτικό αλλά γεμάτο αληθινή ομορφιά, με αστέρες διεθνούς βεληνεκούς από τους χώρους του θεάτρου και της μουσικής, αλλά και νέα ονόματα στην αιχμή της σύγχρονης πρωτοπορίας, με παραστάσεις χορού, συναυλίες, περφόρμανς, προβολές, συζητήσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, εκδόσεις, πάρτι, δράσεις με ελεύθερη είσοδο, τιμητικά αφιερώματα, νέες συνεργασίες, ειδικές πλατφόρμες για επαγγελματίες του χώρου και πολλά άλλα, φιλοδοξούμε να σας δείξουμε αυτόν τον κόσμο κάτω από ένα καινούριο φως και να διαστείλουμε τον χρόνο μέσα σας τα βράδια που θα έρθετε μαζί μας», όπως αναφέρει στο σημείωμά της, η καλλιτεχνική διευθύντρια Κατερίνα Ευαγγελάτου.
Για να τονίσει ότι «οι παραστάσεις μας φέτος έχουν έναν προσανατολισμό πολιτικό, με την έννοια ότι θέτουν στο επίκεντρό τους τις προκλήσεις της συμβίωσης στις σύγχρονες κοινωνίες: το αίτημα για Δημοκρατία, Δικαιοσύνη και συμπερίληψη, καθώς και την επιτακτική ανάγκη για συμμετοχή στα κοινά». Το νήμα αυτό, μαζί με το ερώτημα «Πώς να ζήσουμε τη ζωή μας; Πώς να αντέξουμε τη ζωή μας;» διατρέχει τον προγραμματισμό από την Πειραιώς 260 μέχρι το Ηρώδειο και τα αρχαία θέατρα της Επιδαύρου.
Παρακάτω επιχειρούμε μία πρώτη διαλογή με όλα όσα μας κέντρισαν το ενδιαφέρον και μπαίνουν στη δική μας must seen λίστα με τα highlights του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2024.
Πειραιώς 260
Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές: Μπορεί η τέχνη να σώσει τον κόσμο; Ή μήπως η επιθυμία των καλλιτεχνών να μιλήσουν «μέσα από την τέχνη» και να αφήσουν το στίγμα τους είναι απλώς ουτοπική; Ο Πολωνός σκηνοθέτης Κριστόφ Βαρλικόφσκι σκηνοθετεί μία παράσταση, βασισμένη στα έργα Ελίζαμπεθ Κοστέλο, Ένας αργός άνθρωπος και Moral Tales του Τζ. Μ. Κουτσί. (05/07/06)
À la Carte: Με αυτό το έργο, ο διεθνής Έλληνας χορογράφος Γιάννης Μανταφούνης μάς συστήνεται ως ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής της Dresden Frankfurt Dance Company. Πρόκειται για ένα έργο μεγάλης κλίμακας, που έχει λάβει ενθουσιώδεις κριτικές και η δομή του, όπως συμβαίνει με το μενού ενός εστιατορίου, είναι ορισμένη από πριν. (05-06/07)
Lacrima: Η Καρολίν Γκιγελά Ενγκιγέν πλέκει πάνω στην κοπιώδη διαδικασία της δημιουργίας, μια ιστορία για τη βία, θεσμική και ενδοοικογενειακή, και για τα δάκρυα που κρύβονται πίσω από την ομορφιά. (13-14/06)
Ενενήντα: Πώς θα βλέπαμε τον κόσμο αν ήμασταν ενενήντα χρονών; Θα αποδεχόμασταν το τέλος που πλησιάζει ή θα θέλαμε να πιούμε τη ζωή μέχρι την τελευταία σταγόνα; Μέλος της ομάδας των C for Circus, η Βαλέρια Δημητριάδου, που βραβεύτηκε από την Ελληνική Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών για το έργο της Και εφύτευσεν ο Θεός Παράδεισον, δίνει ένα νέο κείμενο με χιούμορ και τρυφερότητα, εγκώμιο στη ζωή. (15-18/06)
Κρυπτόγαμα: Η Νικαίτη Κοντούρη σκηνοθετεί το έργο του Μιχάλη Αλμπάτη, έναν θεατρικό μονόλογο που διαδραματίζεται σε μια μικρή πόλη της Κρήτης, αρχές της δεκαετίας του 1980 και εστιάζει στην αγριότητα της ελληνικής επαρχίας. (17-18/06)
Η αγαπημένη του κυρίου Λιν: Από τους σημαντικότερους σύγχρονους δημιουργούς παγκοσμίως, o Γκι Κασίερς έρχεται στην Ελλάδα για να σκηνοθετήσει τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη στη νουβέλα του Φιλίπ Κλοντέλ. (21-22,25/06)
50 χρόνια, μια νύχτα: Μισός αιώνας έχει περάσει από την εξέγερση του Πολυτεχνείου, τον Νοέμβριο του 1973 και ο Μάνος Καρατζογιάννης επιχειρεί μια σύγχρονη ανάγνωση της οριακής αυτής στιγμής από τη σκοπιά του θεάτρου. (26-29/06)
Signal to Noise: Εδώ και 40 χρόνια, η βρετανική κολεκτίβα Forced Entertainment, βιώνει τις ίδιες κοινωνικές εμπειρίες που βιώνουμε κι εμείς: τραγικές, σκληρές, αμφίσημες και κωμικές. Στη νέα της παράσταση, παρακολουθούμε άτομα αποξενωμένα, στο μεταίχμιο μεταξύ φυσικού και τεχνητού· αιχμάλωτα φράσεων ηλεκτρονικών υπολογιστών, που τα ανθρώπινα σώματα μοιάζουν να αναπαράγουν χωρίς συναίσθημα σαν απρόσωπες κοινωνικές συμβάσεις. Πώς αντιδρά το σώμα όταν η φωνή, η γλώσσα, το περιεχόμενο και η έκφραση είναι προκαθορισμένα; (26-27/06)
Zonder: Υπό τους ήχους του Γαλάζιου Δούναβη του Στράους και τις χορογραφικές οδηγίες της βραβευμένης Αργεντίνας Ασελέν Παρολίν, τρεις περφόρμερ στη σκηνή προσπαθούν να βρουν τον βηματισμό τους και να συντονιστούν μεταξύ τους, σε ένα παιχνίδι που οι κανόνες του αλλάζουν διαρκώς. Η επιμονή τους να ολοκληρώσουν το έργο, αγνοώντας το σκηνικό που αποσυντίθεται, είναι σχεδόν συγκινητική. (29-30/06)
Telos: Καταξιωμένοι δημιουργοί του χορού ενώνουν τις δυνάμεις τους για να δημιουργήσουν ένα σόλο ο καθένας, αντλώντας έμπνευση από την έννοια του «τέλους», για την Ερμίρα Γκόρο, μέλος των DV8 Physical Theatre. (09-11/07)
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
ANOHNI and the Johnsons: Στο πλαίσιο της παγκόσμιας περιοδείας του, το νεοϋρκέζικο συγκρότημα με τις ονειρικές συνθέσεις, τα συμφωνικά έγχορδα και την ερμηνευτική τεχνική της Anohni με το μοναδικό ηχόχρωμά της, έρχεται για μία άχαστη βραδιά στην Αθήνα. (13/06)
Emanuel Ax-Λεωνίδας Καβάκος-Υo-Yo Ma: Τρεις σούπερ σταρ της κλασικής μουσικής, τρεις κορυφαίους σολίστες με ασύγκριτη τεχνική και ερμηνευτική δεινότητα σε έργα Μπετόβεν. (15/06)
Sting: Τραγουδιστής, πρώην forntman των Police, συνθέτης, ηθοποιός, συγγραφέας και ακτιβιστής, ο Sting προσγειώνεται στο Ηρώδειο μαζί με την πολυτάλαντη τραγουδοποιός και ερμηνεύτρια Giordana Angi. (05/07)
Jakub Józef Orliński-Il Pomo D’Oro: O Πολωνός πολυβραβευμένος κόντρα τενόρος έρχεται στο Ηρώδειο για να κατακτήσει το ελληνικό κοινό όχι μόνο με τη φωνή του, που έχει χαρακτηριστεί η «πιο απόκοσμα όμορφη στον πλανήτη», αλλά και με τη χαρισματική παρουσία του ως breakdancer. Μαζί του, οι Il Pomo d’Oro, το καταξιωμένο σύνολο που ιδρύθηκε το 2012 από φημισμένους δεξιοτέχνες στον τομέα της ιστορικής μουσικής ερμηνείας, μυώντας μια νέα γενιά ακροατών στην παλαιά μουσική. (16/07)
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Ιφιγένεια εν Αυλίδι: Ο γνωστός για την ποιητική σκηνοθετική ματιά του Ρώσος σκηνοθέτης Τιμοφέι Κουλιάμπιν ανοίγει τα φετινά Επιδαύρια με την ευριπίδεια τραγωδία και πρωταγωνιστές Έλληνες ηθοποιούς: Ανθή Ευστρατιάδου Ιφιγένεια, Μαρία Ναυπλιώτου Κλυταιμνήστρα, Νικόλας Παπαγιάννης Μενέλαος, Δημήτρης Παπανικολάου Πρεσβύτης, Θάνος Τοκάκης Αχιλλέας, Νίκος Ψαρράς Αγαμέμνων. (05-06/07)
Ορέστεια: Το Εθνικό Θέατρο συμπράττει με τον διεθνώς καταξιωμένο Έλληνα σκηνοθέτη και δάσκαλο Θεόδωρο Τερζόπουλο για να παρουσιάσουν τη μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος και τελευταίο σωζόμενο έργο του Αισχύλου (δύο μόλις χρόνια πριν από τον θάνατό του), σε μία ενιαία παράσταση. (12-13/07)
Not Hecuba: Η Κομεντί Φρανσέζ επιστρέφει στη διοργάνωση και συνεργάζεται με τον Πορτογάλο σκηνοθέτη, που τον φετινό χειμώνα έκανε άνω κάτω τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση με την παράσταση Η Καταρίνα και η ομορφιά να σκοτώνεις φασίστες – από τις καλύτερες παραστάσεις της σεζόν. Μαζί, καταπιάνονται με την ιστορία της Εκάβης και κάνουν θέατρο μέσα στο θέατρο, με τον μύθο της τραγωδίας να συναντάει την οικεία πραγματικότητα της ηθοποιού, που υποδύεται την ηρωίδα, μητέρας ενός εφήβου στο φάσμα του αυτισμού, που έχει υποστεί κακοποίηση από το προσωπικό του ιδρύματος όπου τον έχει εμπιστευτεί. (26/27/07)
Όρνιθες: Ο Άρης Μπινιάρης τοποθετεί την κωμωδία του Αριστοφάνη σε ένα προ-τραγικό περιβάλλον προσεγγίζοντάς το σαν αρχέγονη τελετή και όπως συμβαίνει σε κάθε τελετή, ένας θίασος ζωντανεύει βιωματικά τον μύθο. Δημιουργεί μια σύγχρονη σάτιρα παρασύροντάς μας σ’ ένα ηλεκτρισμένο «άσμα», που ρίχνει εκτυφλωτικό φως στα κρίσιμα ζητήματα της πόλης με το αριστοφανικό έργο πάντα ως πυξίδα. (09-10/08)
Ικέτιδες: Το Θέατρο Τέχνης και το Θέατρο του Νέου Κόσμου ανεβάζουν την αισχύλεια τραγωδία σε σκηνοθεσία Μαριάννας Κάλμπαρη, με την παράσταση να ενώνει τις φωνές των αρχαίων ηρωίδων με εκείνες των σημερινών, μέσα από έναν Χορό πενήντα νέων γυναικών, με προεξάρχουσες στον λόγο τη Λένα Παπαληγούρα και τη Λουκία Μιχαλοπούλου και στο τραγούδι τη Μαρίνα Σάττι, ενώ τον χορό απαρτίζουν μέλη της γυναικείας χορωδίας Chóres, νέες ηθοποιοί-σπουδάστριες της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης και χορεύτριες-ακροβάτισσες της ομάδας «Και όμως κινείται» (23-24/08).
Μικρό Θέατρο Επιδαύρου
Εγώ, μια δούλα – Ιφιγένεια / Βορά: Στο πλαίσιο του επιτυχημένου Κύκλου Contemporary Ancients, το Φεστιβάλ αναθέτει φέτος τη συγγραφή δύο θεατρικών μονολόγων εμπνευσμένων από τραγωδίες του Ευριπίδη στον Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη και τη Βίβιαν Στεργίου. Ο πρώτος με αφορμή την Εκάβη γράφει έναν κωμικό μονόλογο με πρωταγωνίστρια όχι την ίδια τη βασίλισσα της Τροίας, αλλά μια έμπιστη δούλα της, σε σκηνοθεσία του Νίκου Χατζόπουλου και ερμηνεία της Φιλαρέτης Κομνηνού, ενώ η δεύτερη εμπνέεται από την Ιφιγένεια εν Αυλίδι και γράφει έναν μονόλογο, που εστιάζει στη στιγμή πριν τη θυσία της Ιφιγένειας όταν αυτή αποδέχεται τη μοίρα της, σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου και ερμηνεία της Ελίζας Σκολίδη. (05-06/07)
Να σημειωθεί ότι σε συμπαραγωγή με το Ωδείο Αθηνών, επανέρχεται ανανεωμένο φέτος το Subset Festival, η πολυπρισματική μουσική πλατφόρμα που εστιάζει στον διάλογο της σύγχρονης μουσικής με τα νέα μέσα. Επιστρέφει και η καινοτόμα πρωτοβουλία grape για τη συστηματική προώθηση και προβολή του ελληνικού Θεάτρου και Χορού. Οκτώ έργα θα παρουσιαστούν σε ένα συμπυκνωμένο πενθήμερο (21 – 25 Ιουλίου) για επαγγελματίες, διεθνείς καλεσμένους του Φεστιβάλ, αλλά και για το αθηναϊκό κοινό.
Επίσης, εκτός των καθιερωμένων χώρων του Φεστιβάλ, στο θέατρο Παλλάς στην Αθήνα, από τις 9 έως τις 11 Ιουλίου θα δούμε την πολυσυζητημένη Μήδεια του κορυφαίου δημιουργού Simon Stone από το Internationaal Theater Amsterdam, στο Θέατρο Παλλάς, ενώ στον Πειραιά το Δημοτικό Θέατρο θα ενορχηστρώσει μια πλατφόρμα δημιουργικής συνεργασίας 30 και πλέον καταξιωμένων καλλιτεχνών, με στόχο τη δημιουργία συνεργειών και την κοινωνική ευαισθητοποίηση, με θέμα τη Δημοκρατία και εστιάζοντας στο τρίπτυχο Υγεία – Τροφή – Γλώσσα και θα παρουσιάσει σε σκηνοθεσία Νίκου Διαμαντή το What we owe Democracy στο Νοσοκομείο Σωτηρία (Υγεία), στην Εθνική Βιβλιοθήκη (Γλώσσα) και την Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου (Τροφή) από τις 5 έως και τις 7 Ιουλίου.
Αναλυτικά το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2024 εδώ. Να σημειωθεί ότι έχει ξεκινήσει η προπώληση για τις περισσότερες εκδηλώσεις της διοργάνωσης.