ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Γιώργο Χατζηπαύλου γιατί θα κάνεις stand-up σε απόλυτο σκοτάδι;

Σε διοργάνωση των Σπουδαία Events, ο πολύπειρος κωμικός που έχει βρεθεί πίσω από τα πιο ιδιαίτερα πρότζεκτ της ελληνικής stand up σκηνής, ετοιμάζει ακόμη ένα πείραμα: να δώσει παράσταση stand up στο σκοτάδι.

Αυξάνεται η ικανότητα της ακοής, όταν κλείνεις τα μάτια; Μάλλον περί μύθου πρόκειται η κοινή αυτή άποψη, αλλά ενέχει και μια δόση αλήθειας: το 2018, ένα paper που δημοσιεύθηκε στο American Psychologist επικαλούταν πέντε πειράματα που εξέτασαν γενικά τη λεκτική επικοινωνία – σε ένα μέρος αυτών, οι συμμετέχοντες αντιπαραβάλλονταν επάνω στο δίλημμα «με φως» και «στο σκοτάδι», αποκαλύπτοντας ότι εκείνοι που είχαν να εστιάσουν μόνο στην ακοή καταλάβαιναν περισσότερο τον ομιλητή τους, τα συναισθήματά του, τις σκέψεις του.

Γνωρίζουμε επίσης ότι με τα κλείσιμο των ματιών ενεργοποιούνται στον ανθρώπινο εγκέφαλο τα κύματα άλφα, τα οποία αντιστοιχούν στην συνειδητότητα, στη σημασία της στιγμής, στο «εδώ και τώρα».

Πόσο θα επηρεάσουν όλα αυτά τον θεατή που θα χαλαρώσει αναπαυτικά στο κάθισμα, ακούγωντας αστεία για 60+ λεπτά στο απόλυτο σκοτάδι, μένει να φανεί. Είναι το πείραμα που ετοιμάζεται να δοκιμάσει ο έμπειρος στο σανίδι Γιώργος Χατζηπαύλου, σε παραγωγή των Σπουδαία Events, κατά το πρότυπο που έχει ακολουθήσει η διοργανωτρια εταιρεία μετά την πανδημία: διοργανώνει πολιτιστικές δράσεις με σκοπό τη χρηματοδότηση και τη στήριξη φορέων και οργανισμών με κοινωνικό αντίκρισμα, αλλά και την ευαισθητοποίηση του κοινού με βιωματικό τρόπο.

Μέχρι στιγμής έχουν παρουσιαστεί μόνο συναυλίες σε απόλυτο σκοτάδι και τώρα για πρώτη φορά θα συμβεί το ίδιο σε παράσταση stand up. «Πέρσι τέτοια εποχή περίπου βρεθήκαμε στη Σύρο με τον Χρήστο Πανοηλία, έναν εκ των ιδρυτών των Σπουδαία Events, και όταν μου ανέφερε το concept για τις συναυλίες στο σκοτάδι, αμέσως κλείδωσε μέσα μου το challenge – ήθελα να το δοκιμάσω», μου εξηγεί ο Γιώργος στο τηλέφωνο, ένας κωμικός που διαχρονικά έχει υπάρξει πίσω από τα πιο ιδιαίτερα πρότζεκτ της εγχώριας stand up σκηνής, ενώ πλέον έχει φτάσει την 5η σόλο παράσταση με τίτλο Ελέφαντας στο Δωμάτιο.

Μια συρραφή από παλιά και νέα κείμενα, όπως και υλικό που έγραψε αποκλειστικά για την ιδιαίτερη αυτή συνθήκη, είναι στο πρόγραμμα για το βράδυ της Τρίτης 4 Απριλίου, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, όταν τα φώτα σβήσουν στη θεατρική αίθουσα. Επωφελούμενος φορέας της εκδήλωσης θα είναι η Αρωγή, ένα δραστήριο σωματείο ατόμων με προβλήματα όρασης που εδρεύει στην Ερμούπολη Σύρου.


© Facebook / Giorgos Xatzipavlou

Ποια ήταν η πρώτη σκέψη που σου ήρθε όταν έκανες εικόνα να δίνεις παράσταση στο απόλυτο σκοτάδι, χωρίς φώτα;

Ξέρεις, η πρώτα εικόνα που κάνεις πάντα είναι το τελευταίο πλάνο, όταν έχουν πάει όλα καλά και ο κόσμος χειροκροτά. Αλλά στην πράξη, έχει πολλή δουλειά μέχρι να φτάσεις σε αυτό το σημείο – να βρεις τα κείμενα που θα λειτουργήσουν καλύτερα χωρίς οπτική επαφή. Είναι σαν να ετοιμάζεις ένα live CD. Το κοντινότερο που μπορώ να σκεφτώ, δηλαδή, για την εμπειρία του θεατή είναι το να ακούς ένα stand up special στο iTunes, κάτι που συνηθίζω να κάνω όταν ταξιδεύω.

Το μόνο πρόβλημα είναι ότι άμα κλείσω τα μάτια, με παίρνει εύκολα ο ύπνος. Ελπίζω να μη συμβεί το ίδιο στην παράσταση (γέλια).

Τι δυνατότητες σου δίνει κωμικά μια τέτοια συνθήκη;

Καταρχάς, να βγω στη σκηνή με πιτζάμες και να αλλάξω λίγο πριν ανάψουν τα φώτα (γέλια). Επιτέλους, δε θα χρειάζεται να ανησυχώ για πράγματα που είναι ήσσονος σημασίας αλλά πάντα πριν ξεκινήσει η παράσταση κάτι με πιάνει και όλα μου φταίνε: μήπως η μπλούζα δεν γράφει καλά πάνω μου, μήπως το πουκάμισο φαίνεται δυο νούμερα μικρότερο, τέτοια.

Πέρα από την πλάκα, έχω μέσα στο σκοτάδι αλλάζουν πολλά πράγματα. Έχω την ευκαιρία να κάνω διαφορετικού τύπου crowdwork και αστεία, αρχής γενομένης με το πολύ απλό ερώτημα: τώρα πόσο σίγουροι είστε ότι είμαι πράγματι εδώ και ότι αυτό που ακούτε δεν είναι ηχογραφημένο;

Καλά θα πάει αυτό. Σκέφτηκες να κάνεις όλη την παράσταση καθιστός αφού κανείς δεν θα σε βλέπει;

Το σκέφτηκα ναι, θα ήταν ακόμη πιο τέλειο να κάθομαι σε μια θέση ανάμεσα στο κοινό. Αλλά μου είναι αδύνατο: ο εγκέφαλός μου δουλεύει ιδιοδεκτικά, το οποίο σημαίνει ότι αποστηθίζω τα κείμενα συνδέοντάς τα με κινήσεις του σώματός μου. Οπότε κινησιολογικά, είτε είμαι στη σκηνή είτε κάνω πρόβα, είτε σε ανοιχτά είτε σε κλειστά φώτα, εγώ θα εκτελέσω ακριβώς τα ίδια βήματα κάθε φορά χωρίς να το σκέφτομαι. Γίνεται ασυναίσθητα.

Το καλό είναι ότι γνωρίζω τέλεια τον χώρο (σ.σ. το Ίδρυμα Κακογιάννη είναι σταθερά η έδρα για τον Χατζηπαύλου), για να μην έχουμε κανένα ατύχημα.

Τους υπόλοιπους θα μας καθοδηγήσει κανένας;

Ναι βέβαια. Την παράσταση θα προλογίσει ο Βαγγέλης Αυγουλάς από την ΑμΚΕ Με άλλα Μάτια, για να μπείτε όλοι στο πνεύμα. Σε τελική ανάλυση, είναι μια απόπειρα να μπούμε στα παπούτσια όσων έχουν περιορισμό όρασης, είναι μια δράση που στοχεύει στην ενσυναίσθηση.


Γενικά, το όνομά σου βρίσκεται πίσω από τα πιο ιδιαίτερα πρότζεκτ στο ελληνικό stand up, όπως το Comedy Club για παιδιά είτε το πείραμα που είχες κάνει στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης φτιάχνοντας παράσταση μόνο με crowdwork. Έχει μείνει κάποιο απωθημένο πλέον;

Σαν άνθρωπος, λειτουργώ με ευκαιρίες και επιθυμίες. Εννοώ ότι δεν σχεδιάζω εκ των προτέρων τους στόχους μου, πέρα από τον γενικό στόχο της διάρκειας που έθεσα στον εαυτό μου απ’ όταν αφιερώθηκα στο stand up – να προσφέρω κάτι με νόημα, να εξελίσσομαι και αυτό να αποδίδει. Κατά τα άλλα, κινούμαι πολύ πιο αυθόρμητα και άμεσα με το εξής κριτήριο: Έχει ενδιαφέρον; Ας το κάνουμε.

Για να το θέσω αλλιώς, ποιο είναι το επόμενο σκαλί για το stand up στην Ελλάδα;

Μέχρι ένα σημείο, περίμενα αυτό που ζούμε τώρα: να είναι το stand up δηλαδή ένα εγκεκριμένο στην κοινή συνείδηση θεατρικό είδος, να βιοπορίζονται οι κωμικοί απ’ τις παραστάσεις κοκ. Τώρα, βλέπω απλά τα πράγματα πώς εξελίσσονται και το χαίρομαι. Δεν ξέρω αν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο milestone σε επόμενη φάση, αν εννοείς αυτό, ίσως το να δοθεί περισσότερος χώρος για κωμικούς στην τηλεόραση και τις streaming υπηρεσίες, μπροστά αλλά και πίσω από τις κάμερες. Τα αντανακλαστικά που έχουν οι κωμικοί από τη live κωμωδία είναι πλούτος.

Πώς θα ήσουν πιστεύεις ως κωμικός, άμα δεν είχες παιδί; Πόσο έχει αλλάξει ο τρόπος που γράφεις;

Θα έγραφα διαφορετικά, γιατί θα σκεφτόμουν διαφορετικά. Ας πούμε, και παλιότερα είχα γράψει observational κείμενα για τα παιδιά –όλοι μας έχουμε πετύχει ένα πιτσιρίκι στην πίσω θέση λεωφορείου που κλωτσούσε την καρέκλα μας και όλοι θυμόμαστε τι σκεφτήκαμε για αυτό το γλυκό παιδάκι (γέλια)– αλλά με το που έγινα γονιός, τα κείμενα αυτά έγιναν βιωματικά, έγιναν πιο αληθινά, επομένως και πιο αστεία.

Η πιο μεγάλη αλλαγή όμως είναι ότι με το παιδί είναι σαν να μπαίνει ένα μέτρο σύγκρισης για τη ζωή σου, την ηλικία σου, οπότε αντιλαμβάνεσαι διαφορετικά τη σχέση σου με τον χρόνο. Αυτό μου άνοιξε ένα νέο πεδίο, γεννήθηκαν κάποια ερωτήματα φιλοσοφικού χαρακτήρια, τα οποία στην κωμωδία μου έχουν μεταφραστεί σε θέματα που είναι λίγο πιο edgy, τα οποία παλιότερα θα απέφευγα.

Εάν ξυπνήσει ένα πρωί και σου πει «μπαμπά, θέλω να γίνω κωμικός», τι θα του απαντήσεις;

Δεν έχω καμία ιδέα, αλλά ευτυχώς έχω ακόμη χρόνο να το σκεφτώ (σ.σ. ο γιος του Χατζηπαύλου πάει νήπιο). Μέχρι στιγμής, έχει τύχει μερικές φορές να μου πει «μπαμπά, έχω ένα καλό αστείο για την παράσταση», οπότε αναγκαστικά δείχνω κατενθουσιασμένος και εννοείται πως άμα ρωτήσει, το είπα το αστείο και έγινε χαμός από τα γέλια. Ποτέ.

Το σίγουρο είναι ότι όταν φτάσει η ώρα να αποφασίσει, θα υπάρχει ένα πολύ ευνοϊκό περιβάλλον, πολύ ευνοϊκότερο από εκείνο που συνάντησα εγώ όταν ξεκίνησα. Το μόνο που θα απαιτήσω προκαταβολικά είναι στάνταρ θέση στην πρώτη σειρά και open bar. Και ελπίζω τα αστεία του να έχουν βελτιωθεί μέχρι τότε.

Είσαι επαγγελματικά στο stand up από το 2007, αλλάζοντας παράσταση κάθε δυο χρόνια περίπου. Έπαθες ποτέ writers’ block;

Όταν ξεκίνησα να παίζω, επειδή δούλευα παράλληλα στη διαφημιστική, εκμεταλλευόμουν όλο τον ελεύθερο χρόνο που είχα για να γράφω κείμενα. Από τότε μέχρι σήμερα, αυτή η διαδικασία δεν έχει αλλάξει. Ακόμη και όταν φτάσω σε πρόβα τζενεράλε για νέα παράσταση, μόλις γυρίσω στο σπίτι, θα γράψω κάτι. Κάθε μέρα θα γράψω κάτι. Αυτόματα, πάντα έχω στα χέρια μου μια μπάνκα από σημειώσεις και ιδέες που περιμένουν. Αισθάνομαι ασφάλεια με αυτή τη φόρμουλα, νιώθω ότι είμαι λειτουργικός. Και όντως δουλεύει. Μεγαλύτερη αγωνία έχω άμα τελικά θα βρω χρόνο να τα αναπτύξω όλα αυτά.


© Facebook / Giorgos Xatzipavlou

Πάμε τώρα στη νέα παράσταση που ανεβάζεις. Θεματικά, ποιος είναι ο Ελέφαντας στο Δωμάτιο;

Είναι όλα τα μικρά και μεγάλα πράγματα που στέκονται μπροστά μας, μας καθυστερούν και τελικά μας εμποδίζουν από την ευτυχία – σε αυτή τη λίστα φυσικά περιλαμβάνονται τόσο καταστάσεις που δεν ελέγχουμε, όπως η πανδημία και ο χρόνος που περνάει, όσο και πράγματα που είναι θεωρητικά ελέγξιμα, όπως οι σχέσεις και γενικά η επαφή σου με τους γύρω ανθρώπους. Άλλωστε, ο καθένας έχει τη δική του εκδοχή ευτυχίας, οπότε ενδέχεται για κάποιον άλλον να είμαστε εμείς το εμπόδιο, άρα ο Ελέφαντας στο Δωμάτιο.

Για δώσε μας μερικά «τυράκια» από το νέο υλικό.

Έχω μια φοβερή θεωρία συνωμοσίας για τον κορονοϊό, που υπόσχομαι ότι θα ξεπεράσει όσες έχετε ακούσει. Μιλάω για τα καλύτερα επαγγέλματα στα προφίλ του Instagram, με καλύτερο όλων (σπόιλερ) τον Εραστή του Φωτός. Δίνω με στοιχεία τα ιστορικά πρόσωπα που είχαν life coach. Αναλύω επίσης ποιο είναι το καλύτερο σημείο σε μία σχέση και γιατί οι άντρες δεν πρέπει τελικά ποτέ να σταματήσουν να φωνάζουν τη μαμά τους όσο μεγαλώνουν. Κι ανάμεσα σε αυτά και άλλα πολλά, λέω την ιστορία για το πιο δίκαιο και ταυτόχρονα άδικο πράγμα που έχω κάνει ποτέ.

Στη δική σου ζωή, έχεις βρει τον ελέφαντα στο δωμάτιο; Κάτι που ήταν μπροστά σου τόσα χρόνια, αλλά τώρα το ανακάλυψες;

Με τον μικρό τον ανακαλύπτω. Στην προσπάθεια του να γίνεις σωστός γονέας σήμερα, διαβάζεις βιβλία, απευθύνεσαι σε παιδοψυχολόγους και γενικά είσαι πολύ προσεκτικός στις απαντήσεις σου, αλλά δεν ήταν πάντα έτσι. Σταδιακά, χωρις να το καταλαβαίνεις, αρχίζεις να συγκρίνεις καταστάσεις με τη δική σου παιδική ηλικία και τελικά βλέπεις γιατί κάποια πράγματα που άκουγες παιδί δεν έβγαζαν νόημα. Γιατί δεν είχαν νόημα. Και αυτό δεν είναι απλά ελέφαντας στο δωμάτιο, φίλε μου. Είναι κοπάδι ελεφάντων. Όλοι οι ελέφαντες μαζεμένοι στο δικό σου δωμάτιο είναι.

INFO

Stand-up comedy στο σκοτάδι
Γιώργος Χατζηπαύλου

Τρίτη 4 Απριλίου, 21:00
Ίδρυμα “Μιχάλης Κακογιάννης
Διάρκεια: 70΄

Προπώληση εισιτηρίων: 13€ & Την ημέρα της εκδήλωσης: 15€
Οργάνωση Παραγωγής: Σπουδαία Events
Επωφελούμενος φορέας εκδήλωσης η «ΑΡΩΓΗ»,

Περισσότερες πληροφορίες και εισιτήρια εδώ.

Exit mobile version