Ο Αινείας Τσαμάτης έχει συμφιλιωθεί με τα σκοτάδια του
Ο ηθοποιός πρωταγωνιστεί στο Ταξίδι μεγάλης ημέρας μέσα στη νύχτα, που ανεβαίνει για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Κεφαλληνίας.
- 2 ΙΑΝ 2023
Γεννήθηκε στην Αλβανία, μεγάλωσε στο Βραχάτι Κορινθίας, ζει στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής “Αρχή” της Νέλλης Καρρά και εργάζεται στο θέατρο εδώ και έντεκα χρόνια, με περάσματα στο ενδιάμεσο από τον κινηματογράφο (σε μεγάλου και μικρού μήκους ταινίες ως ηθοποιός, ενώ το 2022 μαζί με την Κατερίνα Μαυρογεώργη σκηνοθέτησαν την πρώτη τους μικρού μήκους με τίτλο Διάβαση) και την τηλεόραση (Σκοτεινή Θάλασσα και Αυτή η νύχτα μένει).
Ηθοποιός της νέας γενιάς, ο Αινείας Τσαμάτης πρωταγωνιστεί αυτή την περίοδο σε μία από τις επιτυχημένες παραστάσεις της περσινής σεζόν, που φέτος συνεχίζει το ταξίδι της στην αθηναϊκή σκηνή: στο Ταξίδι μεγάλης ημέρας μέσα στη νύχτα, που ανεβαίνει στο Θέατρο Κεφαλληνίας, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά με την Μπέττυ Αρβανίτη και τον Αλέξανδρο Μυλωνά να ηγούνται του καστ.
Μιλήσαμε, μεταξύ άλλων, για το αυτοβιογραφικό έργο του Ευγένιου Ο’ Νηλ, τα οικογενειακά τραύματα που χτυπούν τους ήρωες με μανία σαν τσουνάμι, αλλά και για το «απόφοιτος Λυκείου» με προεδρικό διάταγμα που τον διαλύει.
Ο λόγος σε εκείνον.
Για τη συνεργασία με τους Δημήτρη Καραντζά και Μπέττυ Αρβανίτη
Με τον Δημήτρη, η συνεργασία μας στο Ταξίδι μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα είναι η έβδομη κατά σειρά. Εκτός από τη φιλία που μας συνδέει, έχει αναπτυχθεί μεταξύ μας και ένας κώδικας επικοινωνίας και συνεννόησης. Θεωρώ ότι όσο πιο καλά συνεννοείσαι και επικοινωνείς, τόσο πιο ελεύθερος και σίγουρος νιώθεις (δεν εννοώ σκηνική σιγουριά, αυτή δε θα έπρεπε να υπάρχει ούτως ή άλλως).
Όσο για την Μπέττυ, τι να πει κανείς, είναι τιμή μου που συναντηθήκαμε και με συγκινεί βαθιά το πόσο «τσαλακώνεται» σε αυτό το έργο, το να την βλέπεις να παίζει είναι από μόνο του ένα μεταπτυχιακό – αν και απόφοιτος λυκείου πλέον και η ίδια.
Για την υπόθεση της παράστασης
Ένας πατέρας τσιγκούνης, μια μορφινομανής μητέρα, ένας φυματικός γιος και ένας δεύτερος γιος (ο μεγαλύτερος) αλκοολικός. Αυτά είναι τα μέλη της οικογένειας Ταιρόν. Βουτάνε μέσα τους και ανασύρουν πράγματα που δεν είπαν τη σωστή στιγμή, αλλά τα παράτησαν να θεριεύουν.
Η χύτρα είναι έτοιμη να σκάσει από την πίεση. Προβλήματα ετών και οικογενειακά τραύματα έρχονται και πέφτουν πάνω τους σαν τσουνάμι. Η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη. Η αρχή μιας φαινομενικά όμορφης μέρας καταλήγει σε ένα βαθύ σκοτάδι, κυριολεκτικά και μεταφορικά. Μετά από αυτή τη νύχτα τίποτα δεν θα είναι πια το ίδιο, αλλά με έναν τρόπο η συμφιλίωση έρχεται.
Για το πώς ένιωσε όταν πρωτοδιάβασε το έργο
Το διάβασα γνωρίζοντας ότι είναι ένα αυτοβιογραφικό θεατρικό του συγγραφέα. Στην αφιέρωση που γραφεί ο Ο’ Νηλ στη σύζυγό του, Καρλόττα αναφέρει ότι είναι ένα έργο για τη συγχώρεση, γραμμένο με οίκτο βαθύ και κατανόηση.
Ο Ο’ Νηλ σε αυτό το έργο μιλάει για την ανημποριά της διαχείρισης των τραυμάτων. Η μη διαχείριση τους, τους οδηγεί στην εξάρτηση.
Διαβάζοντας το έργο με εντυπωσίασε το ξεφλούδισμα των τραυμάτων μέχρι να φτάσει στον πυρήνα τους. Καταλαβαίνεις ότι όλοι έχουν δίκιο, ο καθένας από τη δική του πλευρά. Με συγκίνησε η διαδρομή όλων των χαρακτήρων. Καταφέρνουν με πολύ κόπο να βρεθούν από το σκοτάδι στο φως περνώντας από μία επίπονη διαδικασία.
Για τον ρόλο του και το σημείο επαφής
Ο Τζέιμι Ταιρόν είναι ο άσωτος υιός της οικογένειας, διάγει έκλυτο βίο, επισκέπτεται συχνά τα σκοτάδια του και προσπαθεί να βρει στις αγκαλιές άλλων γυναικών τη μητρική αγάπη που δεν έχει. Είναι κυνικός και όταν ο κυνισμός του μιλάει σε συνδυασμό με το αλκοόλ που τρέχει άφθονο στις φλέβες του, ακούγονται οι πιο μύχιες αλήθειες του.
Τα σκοτάδια ίσως είναι ένα κοινό σημείο μου με τον Τζέιμι. Παλιότερα, τα επισκεπτόμουν συχνά. Πλέον, είμαι κάπως συμφιλιωμένος με αυτά.
Για τη σχέση με την οικογένειά του
Στην εφηβεία μου, ήμουν ανήσυχος, αντιδραστικός και θυμωμένος. Μου έφταιγαν όλα και όλοι και κυρίως αρκετά συχνά οι γονείς μου. Σήμερα, αυτές οι εποχές έχουν περάσει. Τώρα, υπάρχει αγάπη και φροντίδα. Δεν βλεπόμαστε συχνά, εκείνοι μένουν στο Βραχάτι Κορινθίας και εγώ στην Αθήνα, αλλά μιλάμε συχνά.
Για το «απόφοιτος Λυκείου» με προεδρικό διάταγμα
Η υποβάθμιση των σπουδών μας, όχι μόνο των ηθοποιών αλλά και των λοιπών καλλιτεχνών, είναι κάτι που με διαλύει. Το υπουργείο Πολιτισμού με διαλύει, που για ακόμα μία φορά δείχνει να μας αντιμετωπίζει σαν χομπίστες, που δεν δικαιούμαστε να έχουμε ένα χαρτί σπουδών. Μας αντιμετωπίζει σαν ανειδίκευτους εργάτες, μας κάνει τη χάρη που μας αφήνει και δουλεύουμε ή ακόμα χειρότερα που υπάρχουμε.
***
Info
Ταξίδι μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα
Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας (Κεφαλληνίας 16, Κυψέλη, 210-8838727)
Προπώληση εδώ.