«Ο ΕΦΚΑ πάει να ξεκληρίσει δύο σινεμά με ιστορική σημασία»: Ο διαχειριστής του ΙΝΤΕΑΛ στο OneMan
Ο Γιώργος Σπέντζος, η οικογένεια του οποίου διαχειρίζεται το ΙΝΤΕΑΛ από το 1955, εξηγεί γιατί έχει τόση σημασία να σωθούν οι εμβληματικές αίθουσες του Κέντρου.
- 30 ΜΑΡ 2023
«Την Κυριακή 2 Απριλίου, τα ιστορικά σινεμά του κέντρου της Αθήνας ΙΝΤΕΑΛ, ΑΣΤΟΡ και ΙΡΙΔΑ ανοίγουν τις πόρτες τους με δωρεάν προβολές και live για το κοινό, απευθύνοντας ένα κάλεσμα στήριξης σε όλους τους σινεφίλ και τους κατοίκους της πόλης μας, για τη συνέχιση της λειτουργίας τους, αλλά και για τον ίδιο τον κινηματογραφικό πολιτισμό της χώρας μας, μετά τις τελευταίες εξελίξεις που θέτουν εν αμφιβόλω την επιβίωση των κινηματογράφων», λέει το κάλεσμα που έχει φτάσει στα email των περισσότερων δημοσιογράφων, αλλά και η αφίσα την οποία βλέπουμε -ευτυχώς- σε ολοένα και περισσότερους λογαριασμούς στα social media από χθες.
Οι Αθηναίοι μοιάζουν αποφασισμένοι να πάρουν πίσω την πόλη τους. Δε δείχνουν διατεθειμένοι να αφήσουν το AirBnB και τις τεράστιες ξενοδοχειακές μονάδες να τη μετατρέψουν σε ένα τεράστιο λούνα παρκ για τουρίστες που θα σέρνουν τις βαλίτσες τους, χωρίς να τους ενδιαφέρουν οι αναμνήσεις που έχουν χτίσει οι κάτοικοι της πρωτεύουσας στα ίδια πεζοδρόμια.
Μεγαλύτερο θύμα αυτής της τουριστοποίησης; Το κέντρο της Αθήνας, που σε λίγο δε θα θυμίζει σε τίποτα αυτό που ξέραμε.
Τα σινεμά του Κέντρου που άντεξαν απέναντι στα μεγαθήρια των multiplex, στην οικονομική κρίση, αλλά και στην πανδημία, κινδυνεύουν πλέον περισσότερο από ποτέ. ΙΝΤΕΑΛ, ΑΣΤΟΡ και ΙΡΙΔΑ απειλούνται με εξαφάνιση και η πόλη είναι ένα βήμα πριν χάσει μερικά από τα σημαντικότερα πολιτιστικά τοπόσημά της.
Πώς φτάσαμε όμως ως εδώ; Ανατρέξαμε στις ανακοινώσεις του e-ΕΦΚΑ και μιλήσαμε με τον διαχειριστή του ΙΝΤΕΑΛ για να καταλάβουμε τι ακριβώς συμβαίνει.
Τι υποστηρίζει ο e-ΕΦΚΑ
Τον Νοέμβριο του περασμένου έτους έγινε γνωστό ότι τα ακίνητα που στεγάζουν τις κινηματογραφικές αίθουσες του ΙΝΤΕΑΛ και του ΑΣΤΟΡ και οι οποίες ανήκουν στο Δημόσιο και πιο συγκεκριμένα στον e-ΕΦΚΑ (Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης), θα διατίθεντο πως ενοικίαση.
Σε ανακοίνωσή της τότε, η διοίκηση του e-ΕΦΚΑ είχε δηλώσει πως: «Δε δρομολογείται αλλαγή χρήσης των κινηματογράφων ΑΕΛΛΩ, ΑΣΤΟΡ και ΙΝΤΕΑΛ».
Σχετικά με δημοσιεύματα που αφορούν στο μέλλον των τριών κινηματογράφων οι οποίοι ανήκουν στον e-ΕΦΚΑ τονίζονται τα εξής:
- Για τον κινηματογράφο ΑΕΛΛΩ, δεν υφίσταται κανένα θέμα αλλαγής χρήσης του. Στόχος είναι η σύμβαση μίσθωσης να ανανεωθεί και η χρήση του ακινήτου να μην αλλάξει.
- Αναφορικά με τον κινηματογράφο ΑΣΤΟΡ, ήδη υλοποιείται ο σχεδιασμός του Φορέα προκειμένου η αίθουσα κινηματογράφου να μην αλλάξει χρήση, το υπόλοιπο κτήριο να αξιοποιηθεί από επενδυτή και να λειτουργήσει και ένα κατάστημα στο ισόγειο. Οι πρώτες μελέτες που ήδη έχουν υλοποιήσει οι αρμόδιες διευθύνσεις του e-ΕΦΚΑ δείχνουν πως κάτι τέτοιο είναι εφικτό.
- Τέλος, αναφορικά με τον κινηματογράφο ΙΝΤΕΑΛ, εντοπίστηκαν στατικά προβλήματα σε ολόκληρο το κτηριακό συγκρότημα επί της οδού Πανεπιστημίου 46.
Πιο συγκεκριμένα τώρα για το ΙΝΤΕΑΛ, η ανακοίνωση αναφέρει: «την κατάσταση του κτηρίου επιδείνωσε η πρόσφατη πτώση τοίχου στην πίσω πλευρά του κινηματογράφου όπου γειτνιάζει με το κτήριο του Ελληνικού Ωδείου επί της Οδού Φειδίου η οποία ανέδειξε και μια σειρά από κτηριακές επεμβάσεις που έχουν γίνει και οι οποίες χρήζουν αντιμετώπισης. Τόσο για τη συνολική αποκατάσταση του κτιριακού συγκροτήματος όσο και για την εκμετάλλευσή του, βρίσκεται ανοικτή διαδικασία εξεύρεσης επενδυτή. Όσοι υποψήφιοι επενδυτές ήρθαν σε επαφή με τον e-ΕΦΚΑ βλέπουν θετικά τη διατήρηση της χρήσης της αίθουσας ως κινηματογράφου με ταυτόχρονη αναβάθμιση αυτής μέσα από την αξιοποίησή της και για θεατρικές παραστάσεις ή άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις».
Πώς και γιατί η διοίκηση του e-ΕΦΚΑ έφτασε σε αυτήν την απόφαση, σύμφωνα με τα λεγόμενά της; «Βασικό κριτήριο για τη λήψη της όποιας απόφασης παραμένει η άμεση αξιοποίηση του συνόλου της ακίνητης περιουσίας που διαχειρίζεται ο Φορέας και παράλληλα ο σεβασμός στην ιστορικότητα των κτηρίων και των χρήσεων αυτών. Καμία απόφαση δεν πρόκειται να ληφθεί χωρίς να λαμβάνει και τα δυο αυτά στοιχεία υπόψη».
Τι αναφέρει ο διαχειριστής του ΙΝΤΕΑΛ
Από τότε έχουν περάσει σχεδόν πέντε μήνες και φαίνεται πως οι εγγυήσεις του Φορέα, τουλάχιστον όσον αφορά τον κινηματογράφο ΙΝΤΕΑΛ, παραμένουν ασαφείς και δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι δε θα αλλάξει χρήση. «Το ΙΝΤΕΑΛ και το ΑΣΤΟΡ, έχουν την ατυχία να ανήκουν στον e-ΕΦΚΑ, δηλαδή το Δημόσιο», μάς λέει ο Γιώργος Σπέντζος, διαχειριστής του ΙΝΤΕΑΛ και μεγαλύτερος από τα τρία αδέλφια της θρυλικής Σπέντζος Φιλμ στην οποία ανήκει το σινεμά από το 1977.
«Και επειδή τώρα ο e-ΕΦΚΑ θέλει να αξιοποιήσει την περιουσία του, πάει να ξεκληρίσει δύο σινεμά με ιστορική σημασία. Ειδικά το ΙΝΤΕΑΛ έχει ιστορία που μετρά 101 χρόνια, από το 1922 δηλαδή» συνεχίζει σε παρόμοιο τόνο.
Τα πρώτα 30 χρόνια, το ιστορικό κτίριο της οδού Πανεπιστημίου που είχε σχεδιάσει ο Έρνστ Τσίλλερ, λειτουργούσε ως θέατρο και ανήκε στον θίασο της Κατερίνας Ανδρεάδη. Η οικογένεια Σπέντζου ανέλαβε τη διαχείρισή του 1955 και το λειτουργεί μέχρι και σήμερα ως κινηματογράφο.
Τελικά, το κτίριο -όπως ανέδειξε ρεπορτάζ του Cinemagazine– πέρασε στα χέρια της «ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ MITSIS COMPANY ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» με μηνιαίο μίσθωμα 70.000 ευρώ και απ’ ότι φαίνεται στα πλάνα της συγκεκριμένης εταιρείας είναι η μετατροπή του κινηματογράφου ΙΝΤΕΑΛ σε συνεδριακό χώρο και θέατρο.
«Εμείς τώρα κάνουμε έναν αγώνα να σωθεί να σώσουμε το ΙΝΤΕΑΛ και να το ενσωματώσουμε μέσα στο όλο κτίριο, το οποίο έχει έκταση 8.000 τ.μ. Είναι τεράστιο. Προτείναμε ακόμα και να γίνει μικρότερο το σινεμά, το οποίο αποτελεί ένα κόσμημα για το κέντρο της Αθήνας. Δεν υπάρχουν πια σινεμά. Τα θέατρα γύρω-γύρω είναι είκοσι, αλλά τα σινεμά είναι μόλις 3-4», επισημαίνει ο κύριος Σπέντζος και τονίζει πως δική του πρόθεση δεν είναι να συνεχίσει να διαχειρίζεται αυτόν τον χώρο.
Θέλει μόνο να σωθεί ο κινηματογράφος, μέσα στον οποίο μεγάλωσε. «Εμείς θέλουμε να προστατευτεί η χρήση του χώρου. Ας μην το έχω εγώ, αρκεί να παραμείνει σινεμά. Είναι αμαρτία μετά από 101 χρόνια ιστορίας να φύγει ένα κόσμημα από το κέντρο της Αθήνας».
Σύμφωνα με τον Γιώργο Σπέντζο, τόσο ο e-ΕΦΚΑ, όσο και η MITSIS COMPANY είναι αρνητικοί όσο αφορά τη συνέχιση ύπαρξης σινεμά στο εμβληματικό κτίριο του κέντρου. «Ο ενοικιαστής και ο ιδιοκτήτης συμφωνούν απόλυτα και οι υπόλοιποι προσπαθούμε, ελπίζω όχι μάταια να σώσουμε ότι μπορούμε».
Στον αγώνα που δίνουν οι ιστορικές αίθουσες της πόλης έχουν στο πλευρό τους την Πανελλήνια Ένωση Αιθουσαρχών Κινηματογράφου, την Πανελλήνια Ένωσης Κριτικών Κινηµατογράφου, την Ένωση Διανομέων Κινηματογραφικών Ταινιών Ελλάδος, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το Γαλλικό Ινστιτούτο, το Φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας, μάς λέει ο κύριος Σπέντζος.
«Το πιο σημαντικό είναι πως ο Δήμος Αθηναίων, αποφάσισε υπερκομματικά να διατηρηθεί η αίθουσα». Όσο για το Υπουργείο Πολιτισμού; «Είναι σαν να μην υπάρχει. Κατ΄ ευφημισμό λέγεται Υπουργείο Πολιτισμού» καταλήγει ο διαχειριστής του ΙΝΤΕΑΛ.