@Fabian Hammer
ΘΕΑΤΡΟ

Οι Βάκχες και άλλες 10 θεατρικές παραστάσεις του Ιουνίου που ξεχωρίζουν

Τα έργα που θα δούμε στην Πειραιώς 260 του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου και οι παραγωγές που εκκινούν την καλοκαιρινή τους περιοδεία από τα ανοιχτά θέατρα της πόλης.

Ο Ιούνιος είναι εδώ και το μεγάλο πολιτιστικό καλοκαίρι της Αθήνας μόλις σήκωσε αυλαία. Χρόνο και χρήμα να έχεις και τα θεάματα, από συναυλίες μέχρι παραστάσεις και εκθέσεις που μεταμορφώνουν την πόλη σε μία τεράστια σκηνή είναι πραγματικά αμέτρητα. 

Από θεατρικής άποψης συγκεκριμένα, το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου έκανε πρεμιέρα την 1η του μήνα στο Ηρώδειο με την καθηλωτική όπερα της Μαντάμα Μπάτερφλαϊ από την Εθνική Λυρική Σκηνή σε σκηνοθεσία Olivier Py, ενώ οι ανεξάρτητες παραγωγές που θα περιοδεύσουν στα ανοιχτά θέατρα ανά τη χώρα ετοιμάζουν βαλίτσες.  

Ποιες από όλες τις θεατρικές παραστάσεις αξίζουν την προσοχή σου; Ξεχωρίζουμε τη δική μας 10άδα. 

Der Wij/Βίι Ι 07-08/06, Πειραιώς 260

Οι θεατρικές παραστάσεις του Ιουνίου που ξεχωρίζουν

Ο πρωτοποριακός Ρώσος σκηνοθέτης του θεάτρου και του κινηματογράφου Kirill Serebrennikov, πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του περίφημου Κέντρου Γκόγκολ της Μόσχας, γνωστός για την ακτιβιστική του δράση υπέρ της λοατκι+ κοινότητας και ένας δημιουργός που ζει πλέον αυτοεξόριστος στη Γερμανία και δεν παύει να διακηρύσσει την αντίθεσή του στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. 

Παρουσιάζει στην Πειραιώς 260 και στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου μία παράσταση, εμπνευσμένη από μια ιστορία του Nikolai Gogol, με τη συμμετοχή Ρώσων, Ουκρανών και Γερμανών ηθοποιών που μιλούν ο καθένας στη γλώσσα του και συμπυκνώνει την εναντίωση και τον αποτροπιασμό του.

Παίζουν: Filipp Avdeev, Bernd Grawert, Johannes Hegemann, Pascal Houdus, Viktoria Miroshnichenko, Falk Rockstroh, Rosa Thormeyer, Oleksandr Yatsenko

Προπώληση εδώ.

Σχέδιο Μάρσαλ Ι 07-10/06

Μένουμε στην Πειραιώς 260 και με αφετηρία το ημερολόγιο του προεδρικού απεσταλμένου των ΗΠΑ, Πολ Πόρτερ στη χώρα μας και την αποστομωτικά επίκαιρη έκθεση που συνέταξε το 1947, η Νατάσα Τριανταφύλλη φτιάχνει μία παράσταση, που φέρνει στο προσκήνιο την Ελλάδα πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εποχή του σχεδίου Μάρσαλ, του αμερικανικού προγράμματος που είχε στόχο την ανασυγκρότηση και την αναμόρφωση κρατών της ευρωπαϊκής ηπείρου,  μετά τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. 

Κείμενο, εικαστικός χώρος, φως και μουσική, μαζί με επιστημονικές μελέτες,  ιστορικά και οικονομικά ντοκουμέντα και πλήθος μαρτυριών αποτυπώνουν την άλλοτε σωτήρια κι άλλοτε δραματική, άλλοτε κωμική κι άλλοτε γκροτέσκα συνύπαρξη του αμερικανικού ιδεώδους και του άναρχου ελληνικού πνεύματος.

Παίζουν: Δάφνη Αλεξάντερ, Νικόλας Μαραζιώτης, Δήμητρα Μητροπούλου, Άρης Μπαλής. Συμμετέχει ο μικρός Κωνσταντίνος Σάρδης. Στο βίντεο εμφανίζεται ο Χρήστος Λούλης.

Προπώληση εδώ.

Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι Ι 07-10/06

Ο «Μ» βρίσκεται στο αδιέξοδο ενός εγκαταλελειμμένου δρόμου. Δεν έχει ιδέα πώς βρέθηκε εδώ. Το μόνο πράγμα που θυμάται είναι ότι έφαγε μύδια. Η νύχτα πέφτει βαριά και ώσπου να ξημερώσει ο «Μ» θα έχει μαχαιρωθεί, θα έχει μαχαιρώσει, θα έχει γνωρίσει ανθρώπους που θέλουν να τον φάνε, θα έχει δει τον χρόνο να στέκει ακίνητος και μόνο στο τέλος, για πρώτη φορά, θα νιώσει πως δεν φοβάται.

Ο Γιώργος Κουτλής επανέρχεται στην περσινή του επιτυχία και ανεβάζει ξανά στην Πειραιώς 260 το σύγχρονο έργο του ανατρεπτικού δραματουργού της Schaubühne, Marius Von Mayenburg ως έναν εφιάλτη με σπλάτερ και κωμικά στοιχεία, μία παρανοϊκή και ωμά διασκεδαστική παραβολή της παράλογης πραγματικότητάς μας.

Παίζουν: Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Θάνος Λέκκας, Βασίλης Μαγουλιώτης.

Προπώληση εδώ.

Τιτάνες Ι 08-11/06

Σε ένα σύμπαν παλιότερο από τον κόσμο και σε έναν απροσδιόριστο χώρο και χρόνο, δύο μοναχικά πλάσματα βρίσκονται σε ένα αέναο παιχνίδι εναλλαγής και όσμωσης φωτός και σκοταδιού, κίνησης και ακινησίας, γελοίου και σοβαρού, σκληρότητας και τρυφερότητας. Κι όμως, ο παράδοξος κόσμος τους είναι φτιαγμένος με τα ίδια υλικά, με τα ίδια αισθήματα και τις ίδιες σκέψεις που είναι φτιαγμένος κι ο δικός μας. Οι αποτυχίες τους μεταμορφώνονται σε μια υπεράσπιση των δικών μας αποτυχιών. 

Έπειτα από τρεις sold out παραστάσεις στο Λονδίνο και έχοντας ταξιδέψει από το Χονγκ Κονγκ μέχρι το Μόντρεαλ και από την Biennale de la danse της Λυών μέχρι το Tanz im August του Βερολίνου, οι Τιτάνες του σκηνοθέτη, χορογράφου και περφόρμερ Ευριπίδη Λασκαρίδη, προσγειώνονται στην Κεντρική Σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.

Ερμηνεία: Ευριπίδης Λασκαρίδης, Δημήτρης Ματσούκας.

Προπώληση εδώ.

Υπερβολές Ι 09-11/06


Οι Γιάννης Καλαβριανός, Μαριάννα Κάλμπαρη και Βασίλης Μαυρογεωργίου, τρεις συγγραφείς-σκηνοθέτες, εξερευνούν, καθένας μέσα από την προσωπική του ματιά και μέσα από τη δική του πρωτότυπη ιστορία, τα όρια της φανερής αλλά και κρυμμένης βίας που διέπει τις ανθρώπινες σχέσεις σήμερα. Της βίας που ελλοχεύει παντού και απειλεί ανά πάσα στιγμή να ξεπηδήσει και να μας κατασπαράξει.

Τα τρία μονόπρακτα που δημιουργήθηκαν ειδικά για την παράσταση, που ανεβαίνει στη σκηνή της Φρυνίχου του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν, μολονότι παρουσιάζουν τρεις διαφορετικές και ανεξάρτητες μεταξύ τους ιστορίες, συνδέονται με την από κοινού επιλογή των δημιουργών τους να κινηθούν σε ψυχικά τοπία όπου η βία ξεπερνά όρια αμφιλεγόμενα και αποκτά εκφάνσεις σκοτεινές, περίπλοκες, άρρηκτα συνδεδεμένες με την εποχή μας. Σε καταστάσεις που δύνανται να προκαλέσουν αμηχανία οδηγώντας σε εκφράσεις του τύπου «Ελάτε τώρα… υπερβολές», «Υπερβολές!» συνηθίζουμε να λέμε για ό,τι θεωρούμε ότι ξεπερνά τα όρια του «κανονικού», του «φυσιολογικού».

Τι είναι όμως «κανονικό» ή «φυσιολογικό» και ποιος μπορεί σήμερα να ισχυριστεί ότι είναι σε θέση να το ορίσει; Είναι δυνατόν να μιλάμε για βία «κανονική» ή για συναισθήματα «υπερβολικά»;

Παίζουν: Κατερίνα Λυπηρίδου, Άγγελος Μπούρας, Δέσποινα Γιαννοπούλου.

Προπώληση εδώ.

La obra / Το θεατρικό έργο Ι 14-15/06


Ο πρωτοποριακός Αργεντίνος σκηνοθέτης Mariano Pensotti στην πρώτη του εμφάνιση στην Ελλάδα παρουσιάζει στην Πειραιώς 260 την «πραγματική ιστορία» του Σίμον Φρανκ, ενός Πολωνοεβραίου και τελευταίου επιζώντα του Ολοκαυτώματος από την οικογένειά του, που μετακομίζει σε χωριό της Αργεντινής τη δεκαετία του 1960. Αρχίζει να χτίζει τεράστια θεατρικά σκηνικά, που αναπαριστούν σκηνές από τη μικρή πόλη όπου μεγάλωσε αλλά και από το στρατόπεδο συγκέντρωσης στο οποίο δολοφονήθηκαν οι γονείς του. 

Ο μονόλογος που διατρέχει ολόκληρη τη ζωή του από τα παιδικά του χρόνια διανθίζεται σιγά-σιγά με την αναπαράσταση πραγματικών τόπων και περιστατικών με τη συμμετοχή αμέτρητων κομπάρσων, κατοίκων του χωριού, που εντέλει γίνεται διάσημο και πλουτίζει χάρη σ’ αυτή την ατραξιόν. Πολλά χρόνια αργότερα, αποκαλύπτεται ωστόσο ότι ο Πολωνοεβραίος δεν ήταν αυτός που ισχυριζόταν ότι είναι.

Παίζουν: Rami Fadel Khalaf, Alejandra Flechner, Diego Velázquez, Susana Pampin, Horacio Acosta, Pablo Seijo.

Προπώληση εδώ.

Καζανόβα / Δον Ζουάν Ι 14-16, 17-18/06

Ο Λόρδος Μπάιρον ξεκίνησε να γράφει τον Δον Ζουάν αυτοεξόριστος στην Ιταλία το 1818 και αφού προσέγγισε τον μυθικό αυτό ήρωα με εντελώς καινούριο τρόπο, τον εγκατέλειψε ημιτελή το 1823, καθώς αναμειγνυόταν ολοένα πιο ενεργά πρώτα στο επαναστατικό κίνημα των Καρμπονάρων κι έπειτα στην Ελληνική Επανάσταση. 

Περίπου έναν αιώνα μετά, στα θυελλώδη χρόνια που ακολούθησαν την Οκτωβριανή Επανάσταση, η Μαρίνα Τσβετάγεβα συνέθεσε στη Μόσχα τo Τέλος του Καζανόβα, τελευταίο μέρος του θεατρικού της, Φοίνικα, λίγο πριν φύγει αυτοεξόριστη για το Βερολίνο.

Στη νέα παράσταση του Στάθη Λιβαθινού, που ανεβαίνει στην Πειραιώς 260, οι φωνές των δύο μεγάλων ποιητών συναντούν η μία την άλλη φωτίζοντας από την ερωτική περιπλάνηση και τον διαρκή απολογισμό για τον χρόνο που περνά και χάνεται ως το θέμα της εξορίας, την άλλη πάντα όψη της περιπλάνησης.

Παίζουν: Βασίλης Ανδρέου, Γιώργος Δάμπασης, Νίκος Καρδώνης, Στάθης Κόικας, Ειρήνη Λαφαζάνη, Λίλλυ Μελεμέ, Πολυξένη Παπακωνσταντίνου, Μαρία Σαββίδου, Θεόβη Στύλλου, Άρης Τρουπάκης, Δημήτρης Φιλιππίδης.

Προπώληση εδώ.

Οι γυναίκες επιστρέφουν Ι 15-16/06

Το 1975, έναν χρόνο μετά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο, 30.000 γυναίκες βαδίζουν σιωπηλά προς την κατεχόμενη Αμμόχωστο. Το 1987 και το 1989, χιλιάδες γυναίκες περνούν την «πράσινη γραμμή» και έρχονται αντιμέτωπες με τον κατοχικό στρατό. Το 1988, εκατό γυναίκες της Κύπρου καταλαμβάνουν την Ακρόπολη της Αθήνας ως πράξη διαμαρτυρίας. 

Βασισμένο σε αυθεντικές μαρτυρίες αποτυπωμένες με τη μέθοδο verbatim, το έργο της ομάδας Σεζόν Γυναίκες που παρουσιάζεται στην Πειραιώς 260 σε κείμενο των Μαγδαλένας Ζήρα και Νέδης Αντωνιάδη μάς καλεί να σταθούμε με κριτική ματιά απέναντι στην επίσημη ιστορία εστιάζοντας στο διαχρονικό θέμα της διαγραφής της γυναικείας εμπειρίας από την ιστορία και την απουσία της γυναικείας οπτικής από τον δημόσιο βίο.

Παίζουν: Νέδη Αντωνιάδη, Σοφία Καλλή, Γιόλα Κλείτου, Ζωή Κυπριανού, Ιωάννα Παπαμιχαλοπούλου, Μαρία Χατζηχριστοδούλου.

Προπώληση εδώ.

Τυφλός δρομέας Ι 20-21/06

Ένας άντρας γράφει στον λογαριασμό του στο Instagram ότι ο ίδιος και η γυναίκα του, που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη φυλακή ως πολιτική κρατούμενη, έχουν υποσχεθεί ο ένας στον άλλον να τρέχουν κάθε βράδυ πλάι στον τοίχο της φυλακής, όπου εκείνη κρατείται, ο καθένας από τη δική του πλευρά.

Πριν τη σύλληψή της, προπονούνταν για μήνες στο τρέξιμο σχεδιάζοντας να φύγουν από το Ιράν για την Αγγλία. Ετοιμάζονταν να καλύψουν τα 27 χλμ της Σήραγγας της Μάγχης τη μόνη στιγμή που θα ήταν αυτό εφικτό, στις πέντε ώρες που μεσολαβούν ανάμεσα στο τελευταίο βραδινό τρένο και την αναχώρηση του πρώτου πρωινού. 

Η ιστορία αυτής της προπόνησης για αγώνα δρόμου μεγάλων αποστάσεων από τη μία και από την άλλη πλευρά του τοίχου γίνεται για τον Ιρανό σκηνοθέτη και συγγραφέα Amir Reza Koohestani αφετηρία προβληματισμού πάνω στη σύγχρονη ιρανική κοινωνία. Ένας αγώνας που συνεχίζεται υπεράνω εμποδίων με τους δύο ήρωες να σαρώνουν την σκηνή της Πειραιώς 260.

Παίζουν: Ainaz Azarhoush, Mohammad Reza Hosseinzadeh.

Προπώληση εδώ.

Παίχτες Ι 21, 26, 27, 29, 30/06

Σε ένα απομακρυσμένο πανδοχείο της Ρωσίας, καταφτάνει ένας δεινός χαρτοπαίχτης, απατεώνας, και πλαστογράφος. Στόχος του, να βρει τα επόμενα θύματά του, και να τα «γδάρει». Αλλά δε θα είναι τόσο απλή υπόθεση. Στο ίδιο πανδοχείο διαμένουν δύο εξίσου δεινοί κομπιναδόροι, που γυρεύουν το ίδιο ακριβώς πράγμα με τον πρώτο: ένα λαχταριστό, αθώο και, φυσικά, κεφαλαιούχο θύμα. Οι δύο συναντούν τον ένα και σύντομα ενώνουν τις δυνάμεις τους, οδηγώντας την παράσταση σε ένα πανδαιμόνιο γεμάτο μπλόφες, ρίσκο, ανταγωνισμούς, συμμαχίες, εκπλήξεις κι ανατροπές, καθώς στο παιχνίδι μπαίνουν σιγά-σιγά όλοι οι παράξενοι ένοικοι που τριγυρνούν σ’ αυτό το μικρό και ήσυχο πανδοχείο.

Οι sold out γκογκολικοί Παίχτες του Γιώργου Κουτλή, παράσταση-οφθαλμαπάτη και φαρσοκωμωδία καταστάσεων για την τέχνη της εξαπάτησης, βγαίνουν σε καλοκαιρινή περιοδεία στην Αττική με ζωντανή μουσική, αφηνιασμένους ρυθμούς και ξέφρενο χιούμορ.

Παίζουν: Γιάννης Νιάρρος, Βασίλης Μαγουλιώτης,  Ηλίας Μουλάς, Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος, Γιώργος Τζαβάρας, Γιώργος Μπουκαούρης, Θανάσης  Δήμου.

  • Τετάρτη 21 Ιουνίου 21:30, Κατράκειο Θέατρο, Νίκαια
  • Δευτέρα 26 Ιουνίου & Τρίτη 27 Ιουνίου 21:30, Θέατρο Βράχων Μελίνα Μερκούρη, Βύρωνα
  • Πέμπτη 29 Ιουνίου & Παρασκευή 30 Ιουνίου 21:30, Βεάκειο Θέατρο, Πειραιά

Προπώληση εδώ.

Βάκχες Ι 26/06

Η Έλενα Μαυρίδου βγαίνει σε περιοδεία με τις Βάκχες και μαζί με τον μουσικό Γιώργο Μαυρίδη παρουσιάζουν μία δυναμική εκδοχή της τραγωδίας με τις ρίζες της βαθιά στην παράδοση. Πρώτος τους σταθμός, το Κηποθέατρο Παπάγου.

Η παράσταση διερευνά τη διονυσιακή μανία ή «βακχεία» με βασικά εργαλεία τον λόγο του Ευριπίδη, τον συνδυασμό της σύγχρονης με την παραδοσιακή μουσική και μία κινησιολογία βασισμένη στην τελετουργία των Αναστεναρίων, που πιθανότατα αποτελεί επιβίωση θρησκευτικών πρακτικών από τη λατρεία του Διονύσου. 

Αντλώντας από την προσωπική τους εμπειρία και συμμετοχή στα δρώμενα των Αναστεναρίων ο μουσικός Γιώργος Μαυρίδης και η σκηνοθέτρια Έλενα Μαυρίδου συνδυάζουν στοιχεία του δρώμενου, που έχουν συγγένεια με τη Βακχεία, με σύγχρονη μουσική. 

Παίζουν: Δημήτρης Λάλος, Θανάσης Δόβρης, Γιώργος Χριστοδούλου, Βίκυ Βολιώτη, Στέργιος Κοντακιώτης, Γιώργος Τριανταφυλλίδης, Δήμητρα Κούζα, Έλενα Μαυρίδου, Κική Καραΐσκου, Δήμητρα Κούζα, Σοφία Κουλέρα, Χριστίνα Μαριανού, Μαριάμ Ρουχάτζε.

Προπώληση εδώ.

Exit mobile version