Τι έχει αλλάξει στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης
Έχοντας περάσει πλέον στη διαχείριση του Δήμου Αθηναίων και σε ομάδα της Τεχνόπολης, το τοπόσημο της Φωκίωνος Νέγρη λειτουργεί με νέα καταστήματα, ένα λιλιπούτειο μουσείο και όρεξη για παραπάνω δράσεις.
- 5 ΙΟΥΛ 2023
Ήταν κάτι απογεύματα του Μαΐου που το ψηλοτάβανο ορθογώνιο-σαν στοά αίθριο της Δημοτικής Αγοράς Κυψέλης γέμισε πρώτη φορά με τόσο κόσμο που χόρευε με την ψυχή του, μπροστά στους djs που συμμετείχαν στο Athens City Festival. Μάλιστα, το opening για τη νέα εποχή του κυψελιώτικου τοπόσημου είχε γίνει από μέσα Απριλίου και οι περισσότεροι την είχαν ήδη επισκεφθεί από περιέργεια, επ’ ευκαιρίας δράσεων όπως η φουάρ με κεραμικά που γνώρισε μεγάλη προσέλευση ή το market για τα κατοικίδια, αλλά επίσημα τα εγκαίνια έγιναν εχθές το απόγευμα, με μια μεγάλη γιορτή και ζωντανή μουσική.
Τι έχει αλλάξει στο κτίριο της Φωκίωνος Νέγρη; Με μια γρήγορη ματιά, τίποτα.
Κόσμος μπαινοβγαίνει, περνώντας απ’ τα καταστήματα που είναι εκατέρωθεν εγκατεστημένα και τις θεματικές αγορές που διοργανώνονται σταθερά (όπως είναι το Μποστάνι κάθε Τετάρτη με βιολογικά προϊόντα παραγωγών), προσφέρονται δωρεάν εκπαιδευτικά προγράμματα και εργαστήρια για όλο τον κόσμο, εμφανίζονται από το πουθενά φεστιβάλ και γενικά κάθε εβδομάδα έχει από κάτι.
Το μοντέλο, όπως το εγκαθίδρυσε η ομάδα του Impact Hub, παραμένει σε γενικές γραμμές ίδιο, απλά έχει αλλάξει ο διαχειριστικός φορέας.
Αφότου ολοκληρώθηκε η σύμβαση παραχώρησης που είχε υπογραφεί επί δημαρχίας Καμίνη για τη Δημοτική Αγορά Κυψέλης στη ΜΚΟ (2016-2022), το τοπόσημο έχει περάσει στη διαχείριση της Τεχνόπολης. Ο στόχος; Να «διαμορφωθεί μια ακόμα μεγαλύτερη κοινότητα η οποία θα ανοίξει τον δρόμο για ένα φωτεινότερο μέλλον της ίδιας αλλά και όλης της γειτονιάς», όπως ανέφερε μία από τις αρχικές ανακοινώσεις της ομάδας.
Προς το παρόν, η φιλοσοφία είναι η ίδια: δράσεις συμπεριληπτικότητας, δωρεάν είσοδος και εξωστρέφεια.
Η νέα σύσταση της Δημοτικής Αγοράς Κυψέλης
Με σταθερά καλέσματα αλλά και μικρές ή μεγάλες διοργανώσεις-δράσεις που ανακοινώνονται κάθε αρχές του μήνα, η Δημοτική Αγορά Κυψέλης ανοίγει την αγκαλιά της στους κατοίκους της πολυπολιτισμικής γειτονιάς και τους επισκέπτες των υπόλοιπων περιοχών της Αθήνας, έτσι που σχεδόν κάθε μέρα υπάρχει ένας καλός λόγος να πεις «θα είμαι στην Αγορά σήμερα». Παρακάτω, όσα πράγματα έχουν αλλάξει απ’ όταν ανέλαβε τη διαχείριση ο Δήμος Αθηναίων και η ομάδα της Τεχνόπολης.
Ένα σύγχρονο μικρό μουσείο για την ιστορία της Αγοράς: Προσωπικές μαρτυρίες, τεκμήρια και αντικείμενα από την εποχή που τις δεκαετίας που το κτίριο στη Φωκίωνος Νέγρη λειτουργούσε ως αγορά. Μιλάμε για τα χρόνια μεταξύ του 1937 (η ΔΑΚ εγκαινιάστηκε από τον δικτάτορα Μεταξά) μέχρι το 2008. Η ομάδα του Βιομηχανικού Μουσείου Φωταερίου ανέλαβε τον σχεδιασμού αυτού του μικρού, αλλά υπέροχα φροντισμένου μουσείου που εγκαταστάθηκε στον πρώτο-δεξιά χώρο του κτιρίου.
Νέα οικολογικά καταστήματα: Το ταυτοτικό χαρακτηριστικό των καταστημάτων της ΔΑΚ στη νέα εποχή είναι το οικολογικό περιεχόμενο (ενώ πριν ήταν ο κοινωνικός χαρακτήρας των επιχειρήσεων) – ενδεικτικά, το Hōkō έχει εναλλακτικά, βιώσιμης παραγωγής προϊόντα οικιακής διακόσμησης, το Carrots είναι ένα fashion brand που παράγει ρούχα από το μηδέν αποκλειστικά με zero waste πρακτικές, και η Αστική Μέλισσα προωθεί τη σημασία των επικονιαστών στην ισορροπία των οικοσυστημάτων (πουλώντας παράλληλα ποικιλίες βιώσιμου μελιού.
Εργαστήρια και δημιουργικές ομάδες: Ανάμεσα στα νέα καταστήματα που εγκαταστάθηκαν στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης, πολλά προέρχονται από τον κόσμο των εφαρμοσμένων τεχνών – ας πούμε, έχουμε το εργαστήριο κεραμικής Πηλός με αντικείμενα κυρίως οικιακής χρήσης, έχουμε ακόμη τα χειροποίητα πλεκτά και παιδικά παιχνίδια του Amigurumi και τις ραμμένες στο χέρι τσάντες του Modistra Hopemade (από το Δίκτυο Στήριξης Φυλακισμένων και Αποφυλακισμένων Γυναικών), όπως και την έδρα του illustradays, του μοναδικού φεστιβάλ αφιερωμένου στην εικονογράφηση στη χώρα.
Τα pop up stores έγιναν δύο: Ήταν ένα μοντέλο που εφαρμοζόταν από πριν στη ΔΑΚ, αλλά τώρα μεγάλωσε. Πρόκειται ουσιαστικά για χώρους που δίνονται σε επιχειρήσεις με συμφωνίες βραχύχρονης μίσθωσης – μια επιχείρηση αντί να πάρει το ρίσκο να νοικιάσει έναν χώρο με ετήσιο ή και διετή ορίζοντα, στήνει για λίγες μέρες το φυσικό της κατάστημα, για μία ή δύο εβδομάδες, συναντά από κοντά πελάτες, μεγαλώνοντας τον κύκλο της, και έπειτα αποχωρεί.
Περισσότερες πληροφορίες για τις δράσεις της ΔΑΚ, εδώ.