Αυτά είναι τα νέα εντυπωσιακά murals στους τοίχους της Αθήνας
Η πολύχρωμη, gender fluid εκδοχή της θεάς Αθηνάς στην Ομόνοια, ο Αλέξανδρος Γρηγορόπουλος στην Τζαβέλλα και τα αιώνια θύματα του πολέμου από το χέρι του WD στον Βύρωνα είναι μερικά από τα καινούργια έργα στο σώμα της πόλης.
- 20 ΙΟΥΝ 2022
Επιτέλους, η τέχνη του δρόμου γίνεται με τις ευλογίες των δήμων. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα μπορούσε να θεριέψει η σκηνή που κρύβει η Αθήνα στα στενά της. Διότι δεν είναι εφικτό παρά μόνο σε έννομο πλαίσιο να στήσει κάποιος σκαλωσιά ή να φέρει γερανό και να αφοσιωθεί σε ένα έργο τόσο μεγάλων διαστάσεων, όσο οι όψεις μια ολόκληρης πολυκατοικίας.
Γι’ αυτό και το μέγεθος των παρεμβάσεων είναι αντιστρόφως ανάλογο με τις προκαταλήψεις. Και η πρωτεύουσα έχει εισέλθει ξεκάθαρα σε νέα σελίδα, ανοίγοντας την αγκαλιά της στον άλλοτε παραγνωρισμένο κόσμο του γκραφίτι.
Διοργανώνονται φεστιβάλ και περιπατητικά τουρ, οι αναθέσεις πλέον από ιδρύματα και ιδιώτες είναι πολύ, πολύ περισσότερες, ενώ το χρώμα ρέει τόσο στο κέντρο όσο και στα πέριξ.
Απόδειξη; Παραθέτουμε μερικά από τα πιο εντυπωσιακά street art έργα που έγιναν το τελευταίο διάστημα στην πόλη. Τουλάχιστον, αυτά είναι όσα έπεσαν στη δική μας αντίληψη.
Η gender fluid προστάτιδα Αθηνά του Αριστείδη Λάππα
Σε ροζ φόντο, η θεά Αθηνά απεικονίζεται πάνοπλη αλλά χωρίς να φοβίζει: έχει κατέβει από τους κίονες, έχει φορέσει πλουμιστά ρούχα με μοτίβα απ’ την Ανατολή, την Αφρική και τα χωριά τον Βαλκανίων, αποπνέοντας την αθωότητα που χαρακτηρίζει τη ζωγραφική τέχνη του Αριστείδη Λάππα. Ο νεαρός, βραβευμένος από τον θεσμό του Artworks εικαστικός, βρίσκεται πίσω από τη νέα ανάθεση της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση για τους τοίχους του κέντρου.
Το κτίριο με τη σύγχρονη εκδοχή της αρχαιοελληνικής θεότητας βρίσκεται λίγα μέτρα μακριά από την Ομόνοια, στη γωνία Πανεπιστημίου και Θεμιστοκλέους. «Θέλησα να αναπαραστήσω μια Αθηνά που να αντιπροσωπεύει, να φροντίζει και να προστατεύει την Αθήνα του τώρα: μια πόλη με πολλές ιστορίες, χρώματα και όνειρα», αναφέρει ο ίδιος.
Ένα πάρκο σαν υπαίθρια γκαλερί
Στη γλώσσα των γκραφιτάδων, υπάρχει το hall of fame: ένας μεγάλος τοίχος που αποτελεί σημείο αναφοράς για την urban καλλιτεχνική σκηνή μιας πόλης, καθώς όποτε και αν τον αντικρίσεις, είναι γεμάτος μεγάλα κομμάτια από τις καλύτερες υπογραφές της περιοχής. Κάτι αντίστοιχο, αλλά με τη σφραγίδα του δήμου, έγινε μόλις στον Κορυδαλλό.
Το νέο, εντυπωσιακό δημόσιο πάρκο που πρόκειται να ανοίξει τις πόρτες του τέλη Ιουνίου επί της λεωφόρου Γρηγορίου Λαμπράκη, στην έκταση που βρίσκονταν οι γυναικείες φυλακές Κορυδαλλού, διαθέτει ένα μακρύ τείχος με δώδεκα τοιχογραφίες δίπλα-δίπλα: 1.300 τετραγωνικά μέτρα, γεμάτα χρώμα και μηνύματα που σχετίζονται με την ταυτότητα της περιοχής.
Το πρότζεκτ Korydallos Lake Park Walls διοργανώθηκε απ’ την εταιρία Awesome Athens Experiences. Στους συμμετέχοντες καλλιτέχνες περιλαμβάνονται ο Wild Drawing, ο Πλάτων κ.ά.
Ο Γρηγορόπουλος για πάντα στην Τζαβέλλα
«Είμαστε ένα σύνολο ανθρώπων τυχαίας σύνθεσης, που προέκυψε από μια αναγκαιότητα: την κάλυψη δικαστικών εξόδων φίλου», αναγράφεται στη σελίδα των Political Stencil.
Η ομάδα δραστηριοποιείται με παρεμβάσεις από το 2014, έχει φτιάξει μερικά από τα πιο διάσημα ακτιβιστικά street art εργα στην πόλη, όπως εκείνο με τον Ζακ Κωστόπουλο πίσω από την πλατεία Εξαρχείων και το ασπρόμαυρο του Παύλου Φύσσα στο Κερατσίνι. Τώρα άφησαν στη γωνία της Τζαβέλλα το πρόσωπο του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου.
Τα μεγάλα κομμάτια τους είναι πάντα σημειώματα για τη συλλογική μνήμη. Για αυτό το έργο επέλεξαν την πιο χαρακτηριστική φωτογραφία του δολοφονημένου μαθητή και με το εφέ της διάθλασης αποτύπωσαν όλη την εφηβική ζωντάνια και τα όνειρα που έσβησαν τη νύχτα της 6 Δεκέμβρη.
Ένας νέος Κόκορας στην Κυψέλη
Στην οδό Σποράδων, δίπλα από τη Δημοτική Αγορά Κυψέλης, υπήρξε μια ταβέρνα που άφησε ιστορία: τη δεκαετία του ’80 και το ’90, από αργά το βράδυ μέχρι το ξημέρωμα, όλη οι ξενύχτηδες της Αθήνας είχαν το Αυγό του Κόκορα στο δρομολόγιό τους. Όταν τα υπόλοιπα μαγαζιά έκλειναν λόγω της απαγόρευσης, εκείνο του Νίκου Γρέβια άναβε κεράκια και συνέχιζε τα μπουζούκια.
Στο οικόπεδο που στεγαζόταν το ταβερνάκι μέχρι το 2007 (πλέον βρίσκεται στην Πλατεία Θεάτρου) ανεγέρθηκε πρόσφατα μια πολυκατοικία με διαμερίσματα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Εις μνήμην εκείνου του θρυλικού μαγαζιού, ο νέος ιδιοκτήτης ανέθεσε στον Wild Drawing να φτιάξει κάτι σχετικό: το αποτέλεσμα είναι ένας κόκορας σε σώμα ανθρώπου που κάθεται σταυροπόδι με μια κιθάρα. Από κάτω υπάρχει και το αυγό σε χρυσό χρώμα.
Τα θύματα του πολέμου στον Βύρωνα
Σε ποιο σημείο συναντά η ταυτότητα του Βύρωνα το τραγικό παρόν του πολέμου στην Ουκρανία; Στην προσφυγιά. Μια γυναίκα με ευθύβολο βλέμμα, αγκαλιά με το παιδί της, δεσπόζει πλέον στο σχολικό συγκρότημα Εργάνης επί της οδού Ταταούλων. Είναι το έργο που επέλεξε να φτιάξει ο Wild Drawing, στο πλαίσιο του δεύτερου Vyronas Street Art Festival, που διοργάνωσε η εταιρία Awesome Athens Experiences το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Μαΐου.
«Ακόμα κι αν οι πόλεμοι δεν ξεκινούν από γυναίκες, οι γυναίκες και τα παιδιά είναι οι πρώτοι που υποφέρουν», αναφέρει στο συνοδευτικό κείμενο ο διάσημος street artist, που κρατάει ακόμη καλυμμένη την ταυτότητά του στα μίντια και το ευρύτερο κοινό. «Αυτή τη στιγμή υπάρχουν περισσότερες από 25 συνεχιζόμενες συγκρούσεις σε όλο τον κόσμο επηρεάζοντας 2 δις ανθρώπους ή αλλιώς, το 1/4 του παγκόσμιου πληθυσμού».
Η σύγχρονη γυναίκα που συνεχώς ακροβατεί
Μια γυναίκα που κοιτάζει ευθεία, σε στάση υπομονής, με σταυρωμένα χέρια, είναι η νέα πρωταγωνίστρια στη λεωφόρο Πανεπιστημίου.
Η ηρωίδα της διπλανής πόρτας ζωντάνεψε στον μεγάλο τοίχο από τα χέρια του Γιώργου Σκουρλή, ή αλλιώς Atek, ο οποίος πριν λίγο καιρό είχε φιλοτεχνήσει το mural στο Κουκάκι για το περιβάλλον. Και πάλι το αίτημα ήταν από τη Γενιά 17, αλλά από τη σκοπιά της έμφυλης ισότητας και συγκεκριμένα για τη θέση της γυναίκας στον 21ο αιώνα.
Στο φόντο διακρίνονται ανθρώπινες μορφές που ισορροπούν σε σχοινιά ακροβασίας. «Παραλληλίζω τις κοινωνικές συνθήκες με τη σχοινοβασία», εξηγεί με δύο λόγια ο εικαστικός. «Το πρόβλημα της έμφυλης ανισότητας δεν έχει σταματήσει – έχει βαθιές ρίζες στο κοινωνικό-οικονομικό σύστημα που ισχύει σήμερα όσο και παλιότερα. Πάρε για παράδειγμα το γεγονός της μισθολογικής διαφοράς ανάμεσα στα δύο φύλα».
Θαλάσσια πλάσματα στη Μαρίνα Φλοίσβου
Από το Μπρίστολ, το Αμβούργο, το Βερολίνο και το Μόναχο της Γερμανίας, το βανάκι της Monster έφτασε στην Αθήνα αρχές του μήνα, για να πάει έπειτα στη Βαρσοβία, στο Ελσίνκι, στη Βιέννη και στο Τελ Αβίβ. Πρόκειται για ένα ευρωπαϊκό τουρ με τους καλύτερους δεξιοτέχνες του skate.
Όσο οι βασιλιάδες του αθλήματος Ishod Wair, Gabriel Fortunato, Jorge Simoes και λοιπά επαγγελματικά μέλη της ομάδας έκαναν τα ακροβατικά τους πάνω στις τέσσερις ρόδες, εντυπωσιάζοντας το πλήθος, άλλα άτομα είχαν αναλάβει να αφήσουν χρώμα στους τοίχους. Αυτό συνέβη στη Μαρίνα Φλοίσβου, αφήνοντας πίσω μια θαλάσσια χελώνα, μια φάλαινα και άλλα πλάσματα του βυθού, ως ενθύμιο.
Στο κομμάτι του street art συμμετείχε ο Alex Martinez και ο Billy Gee.