© iStock
ΠΟΛΗ

Από το ΚΠΙΣΝ μέχρι το Μενίδι: Αυτές είναι οι νέες στάσεις Μετρό που περιμένουμε

Πάνω από 110 σταθμούς θα αριθμεί το δίκτυο του Μετρό τις επόμενες δεκαετίες, καλύπτοντας περιοχές που σήμερα θεωρούνται απομακρυσμένες και ξεχασμένες.

Κυκλοφοριακή μελέτη του πρόσφατου παρελθόντος είχε δείξει την ελληνική πρωτεύουσα στη χειρότερη θέση όλης της Μεσογείου από άποψη συμφόρησης, σημειώνοντας ότι κατά μέσο όρο ο χρόνος που χάνει ένας οδηγός κολλημένος στην κίνηση αντιστοιχεί αθροιστικά σε ένα γεμάτο επταήμερο ανά έτος.

Και ίσως η μόνη διέξοδος που αυτή τη στιγμή φαίνεται ικανή να ελαφρύνει τον βραχνά των «κόκκινων» στις ώρες αιχμής λεωφόρων (όπως παραμένει σταθερά η λεωφόρος Κηφισίας χειμώνα-καλοκαίρι) είναι ένα πολύ πιο διευρυμένο δίκτυο Μετρό στη μητροπολητική Αθήνα όπως αυτό που σχεδιάζει και προχωρά το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με την Ελληνικό Μετρό (πρώην Αττικό Μετρό) τα τελευταία χρόνια, ύστερα από σχεδόν εικοσαετή περίοδο αδράνειας λόγω της οικονομικής κρίσης.

Δεν είναι μόνο η νέα, πολυσυζητημένη Γραμμή 4 μεταξύ Άλσους Βεΐκου και Γουδή, η οποία βρίσκεται στο στάδιο της εκσκαφής απ’ τον Μάιο του περασμένου έτους, φέρνοντας τον μετροπόντικα σε μερικά από τα πλέον νευραλγικά σημεία του κέντρου που υπολείπονταν σε ευκολία μετακίνησης όπως η Κυψέλη και το Γαλάτσι. Είναι περισσότερο μια σειρά επεκτάσεων σαν αλυσίδα που δρομολογείται παράλληλα προς όλες τις κατευθύνσεις του λεκανοπεδίου και πρόκειται στις προσεχείς δεκαετίες να εκτοξεύσουν το σύνολο των διαθέσιμων σταθμών στους 110.

Γραμμές θα διατρέχουν δεκάδες περισσότερα χιλιόμετρα από σήμερα, εξυπηρετώντας καθημερινά κατοίκους απ’ τις Αχαρνές και τη Βαρυμπόμπη μέχρι την Άνω Ηλιούπολη και τη Γλυφάδα στο νότια προάστια, την Πετρούπολη και το Ίλιον στα δυτικά προάστια, την Καλλιθέα και το Πάρκο Σταύρος Νιάρχος στο τέλος της Συγγρού, όπως δείχνει το επικαιροποιημένο σχέδιο ανάπτυξης του Μετρό της Αθήνας.

Αυτές είναι οι νέες στάσεις Μετρό που περιμένουμε

Για όλες τις επιμέρους επεκτάσεις που παραθέτουμε παρακάτω, αυτή τη στιγμή υλοποιούνται οι προκαταρκτικές μελέτες (χρηματοδοτούμενες από το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Υποδομών και Μεταφορών 2021-2025), αλλά δεν έχει προσδιοριστεί ακόμη το χρονοδιάγραμμα της κατασκευής τους, παρά μόνο η σειρά προτεραιότητας τους.

Επέκταση προς Ίλιον και Μενίδι: Πρώτη επέκταση που θα δούμε να δημοπρατείται είναι εκείνη της κόκκινης γραμμής του μετρό (Γραμμή 2), πρώτα μέχρι το Ίλιον και αργότερα μέχρι το Μενίδι.

Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει τους σταθμούς Παλατιανή, Ίλιον και Άγιο Νικόλαο, με το τωρινό χρονοδιάγραμμα να έχει ως ορίζοντας ολοκλήρωσης το 2031, ενώ το δεύτερο ακόμη πιο σημαντικό τμήμα θα περιλαμβάνει άλλους τόσους σταθμούς σε Καματερό, Ζεφύρι και Αχαρνές (κέντρο Μενιδίου), καλύπτοντας την «μακρινή» Δυτική Αττική και χιλιάδες εργαζόμενους από τη βιομηχανική ζώνη της περιοχής.

Επέκταση προς Πάρκο Σταύρος Νιάρχος: Μια υπόσχεση που παραμένει σε εκκρεμότητα απ’ το 2016, όταν ξεκίνησαν οι εργασίες κατασκευής του Κέντρου Πολιτισμού, ενώ πλέον δείχνει περισσότερο ώριμη και ψηλά σε προτεραιότητα από τις επεκτάσεις του δικτύου. Θα γίνει πράξη μέσω υπόγεια διακλάδωσης της Γραμμής 1 (Ηλεκτρικός) με σταθμό μετεπιβίβασης στο Θησείο, περιλαμβάνοντας τέσσερις νέους σταθμούς –Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη, Λόφος Φιλαρέτου και Κέντρο Πολιτισμού– σε μήκος περίπου 3,5 χλμ. σήραγγας.

Βάσει ανακοινώσεων, το έργο αναμένεται να δημοπρατηθεί το 2025, ενώ σε δεύτερο χρόνο αυτή η επέκταση θα συνεχίζει προς το Παλαιό Φάληρο, ακολουθώντας κατά μήκος τη λεωφ. Αμφιθέας.

@missetrans Αττικό Μετρό – Γραμμή 1Β «Θησείο – Κ.Π. Σταύρος Νιάρχος» Ο κλάδος της γραμμής του ηλεκτρικού ίσως είναι πιο κοντά απ’ ότι φανταζεται κανεις, καθώς είναι το επόμενο προς δρομολόγηση έργο μετρό. Η διακλάδωση της γραμμής 1 θα ξεκινάει απ τον ήδη υπάρχοντα σταθμό «Θησείο» και θα διασχίζει υπόγεια την Καλλιθέα προσθέτοντας 4 σταθμους μετρό στον δήμο, καταλήγοντας στο ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Με το πέρασμα του χρόνου, αναμένονται μελέτες για επέκταση του κλάδου προς το Παλαιό Φάληρο. Άγνωστο προς το παρόν αν θα ακολουθεί την διαδρομή «Κηφισιά – Ίδρυμα Στ. Νιάρχος» ή αν θα αποτελεί μεμονωμένη γραμμή. #athens #metro #transport #athensmetro #metroline #greece #kallithea #snf #snfcc ♬ midnight sun (ramzoid x hal walker) – ZOID LAND

Επέκταση προς Μαρούσι και Λυκόβρυση: Σε δεύτερο στάδιο, μετά την παράδοση και τη λειτουργία των στο σύνολο 15 σταθμών της καινούργιας γραμμής 4 (κάτι που έχει ανακοινωθεί ότι θα συμβεί μέχρι το 2029, αλλά οι καθυστερήσεις είναι απανωτές), το πλάνο προβλέπει δύο επεκτάσεις στη νεότευκτη γραμμή του δικτύου, με την πιο σημαντική από τις δύο να αφορά τα βόρεια προάστια. Συνεχίζοντας τη διαδρομή από Γουδή, πρώτα μέχρι το Μαρούσι (Τμήμα Β) και μετά ως την Εθνική Οδό (Τμήμα Ε), η επέκταση αυτή αναμένεται να απορροφήσει σημαντικό κομμάτι από το κυκλοφοριακό φορτίο της λεωφ. Κηφισίας.

Επέκταση προς Πετρούπολη: Η δεύτερη, μελλοντική επέκταση της γραμμής 4 απλώνεται στα δυτικά προάστια, με σημείο τερματισμού την Άνω Πετρούπολη. Μετά το Άλσος Βεΐκου, η πορτοκαλί γραμμή θα αποκτήσει 6 επιπλέον υπόγειους σταθμούς σε Νέα Ιωνία, Πευκάκια, Πύργο Βασιλίσσης (Πάρκο Τρίτση) και Πετρούπολη αλλά και το γήπεδο της ΑΕΚ στη Νέας Φιλαδέλφεια, όπως αποφασίστηκε με την τελευταία τροποποίηση στον σχεδιασμό της επέκτασης.

Παράλληλα, στη γραμμή 4 θα υπάρξει διακλάδωση από τον Ευαγγελισμό στην Άνω Ηλιούπολη με 3 επιπλέον σταθμούς.

Επέκταση προς Γλυφάδα και Ελληνικό: Μετά τη δρομολογούμενη επέκταση της Γραμμής 2 προς τα δυτικά, αναμένεται και επέκταση από την άλλη πλευρά, πέραν του σημερινού τερματικού σταθμού Ελληνικό προς Γλυφάδα – ένα σχέδιο το οποίο έμενε για χρόνια στον πάγο και τώρα ξεμπλοκάρει με κινητήριο μοχλό το mega-πρότζεκτ ανάπλασης που υλοποιείται στην περιοχή.

Θα περιλαμβάνει 3 επιπλέον σταθμούς φτάνοντας μέχρι τη θάλασσα.