Μπορεί η Αθήνα να γίνει πιο φιλική για τους πεζούς;
Το Walkable Athens, η νέα έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, δίνει βήμα στους πολίτες, ώστε να δούμε ποιοι είναι οι παράγοντες που δυσχεραίνουν πρακτικά το περπάτημα και πώς μπορεί αυτό να αλλάξει.
- 24 ΦΕΒ 2022
Πόσο ασφαλές είναι κατά τη γνώμη σου το περπάτημα στον Δήμο Αθηναίων; Για ποιες αποστάσεις επιλέγεις τη μετακίνηση με τα πόδια σε καθημερινή βάση και ποιοι είναι οι παράγοντες που λειτουργούν τελικά αποτρεπτικά σε αυτή την απόφαση; Είναι η ποιότητα των ίδιων των πεζοδρόμων, τα οποία εκτός κέντρου φτάνουν μετά βίας το 1,5 μ. πλάτος, είναι η συμπεριφορά των υπόλοιπων οδηγών, ή μήπως ευθύνεται ο ανεπαρκής φωτισμός και το αίσθημα κινδύνου που καλλιεργεί;
Γιατί, τέλος πάντων, η Αθήνα (στο κέντρο αλλά κυρίως στις γειτονιές) δεν είναι φιλική για τους πεζούς κι έχει εξελιχθεί σε πόλη-συνώνυμο με το αυτοκίνητο, την κίνηση και τα κορναρίσματα;
Αυτό το κεντρικό ερώτημα βάζει στο τραπέζι η νέα διαδικτυακή έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και συγκεκριμένα του προγράμματος Walkable Athens από τη Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του πανεπιστημίου, σε συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων, ο οποίος παρεμπιπτόντως στα μέσα Ιανουαρίου είχε αναγγείλει ότι ένα γιγαντιαίο πρόγραμμα ανάπλασης πεζοδρομίων βρίσκεται σε εξέλιξη.
Ζητούμενο της έρευνας, την οποία καλούνται να συμπληρώσουν ελεύθερα κάτοικοι και επισκέπτες αυτής της πόλης, είναι να «προταθούν λύσεις για δρόμους πιο ανθρώπινους, ασφαλείς και ελκυστικούς, με λιγότερα αυτοκίνητα και πιο πολλούς πεζούς και ποδηλάτες», όπως αναφέρει το εισαγωγικό κείμενο. Τι είναι αυτό που κρατάει τους πολίτες μακριά απ’ το δημόσιο χώρο και αντί να συναντιούνται έξω στην πόλη, στις πλατείες και τα πάρκα, μεταφέρονται απ’ τον ένα κλειστό χώρο στον άλλο; Το περπάτημα δεν είναι μόνο οικολογικό αλλά και κοινωνικό ζήτημα.
Η έρευνα έρχεται σε μία χρονική στιγμή που το πάθημα του εγκλεισμού έχει καταστήσει σε όλους μας σαφές πόσο σημαντικός είναι ο δημόσιος χώρος για τη ψυχολογία όλων μας, πόσο σημαντικό είναι να νιώθουμε άνετα και οικεία στα πάρκα και τους δρόμους της πόλης.
«Μια πιο ανθρώπινη Αθήνα θα είναι δίκαιη, κοινωνική, φιλόξενη στους επισκέπτες της και με δημόσιους χώρους πιο ζωντανούς», αναφέρουν οι ερευνητές. Βέβαια, απαραίτητο είναι τα πορίσματα να μην μείνουν στο ράφι από πλευράς της Πολιτείας, όπως έχει συμβεί με πάμπολλες εκθέσεις (αρχιτεκτονικών) ιδεών του ΕΜΠ.
Το ερωτηματολόγιο μπορείτε να το βρείτε στην εξής διεύθυνση, ενώ για τη συμπλήρωσή του χρειάζονται λιγότερο από δέκα λεπτά.
Ποιό είναι το πρόγραμμα ανάπλασης που τρέχει για τα πεζοδρόμια
Ένα μεγάλο πρόγραμμα ανάπλασης στο δίκτυο των πεζοδρόμων, εφάμιλλου μεγέθους με εκείνα που έτρεχαν κατά την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων, έχει ανακοινώσει ο Δήμος Αθηναίων ότι βρίσκεται σε εξέλιξη, με προϋπολογισμό 24 εκατ. ευρώ και ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023.
Έως το τέλος εκείνου του έτους θα έχουν παραδοθεί, σύμφωνα με το τρέχον χρονοδιάγραμμα, πάνω από τετρακόσια πεζοδρόμια σε όλα τα διαμερίσματα του δήμου, τα οποία μάλιστα θα είναι φιλικά προς το περιβάλλον.
Τι σημαίνει αυτό; Κάθε νέο πεζοδρόμιο κατασκευάζεται από ψυχρά υλικά (μάρμαρο, τσιμεντόπλακες και σκυρόδεμα με ψηφίδες στην επιφάνειά τους), συμβάλλοντας στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Διότι με τα αυτά υλικά ελέγχεται το φαινόμενο της λεγόμενης «αστικής θερμικής νησίδας», καθώς δεν επιβαρύνεται το περιβάλλον της Αθήνας από τις υψηλές θερμοκρασίες που συγκρατούνται στους δρόμους, στα πεζοδρόμια και στα κτίρια της πόλης.
Το OneCity είναι ο νέος οδηγός της Αθήνας. Γειτονιές, πρόσωπα, εστιατόρια και street food, τάσεις και αφίξεις σε διασκέδαση και πολιτισμό. Ό,τι συμβαίνει στην πόλη βρίσκεται στο OneCity by OneMan!