ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ/ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/Eurokinissi
ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ

Η Αθήνα αγόρασε νέα ηλεκτρικά λεωφορεία αλλά ξέχασε να πάρει φορτιστές

Ακόμη ένα επίτευγμα στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας περνάει στα χρονικά, με πολλά από τα νέα λεωφορεία που αγοράστηκαν να παραμένουν ακινητοποιημένα επειδή δεν υπάρχουν αρκετοί σταθμοί φόρτισης στα αμαξοστάσια.

Να παραδεχτούμε ότι έχει συμβεί σε όλους μας. Φεύγουμε βιαστικά από το σπίτι, παίζουμε ανέμελα Candy Crush σε όλη τη διαδρομή και μόλις φτάνουμε γραφείο, ψάχνουμε, ψάχνουμε, πουθενά ο φορτιστής. Κάποιες φορές νιώθεις σαν χαζός, άλλες φορές εξαπατημένος. Όπως απ’ όταν αποφάσισε η Apple ότι οι συσκευές της δεν θα περιλαμβάνουν πλέον στο κουτί και τους φορτιστές τους, και έτσι διάφορος κόσμος ανά τον κόσμο, που δεν έτυχε να ενημερωθεί για την αλλαγή στην πολιτική της εταιρίας, θα βρέθηκε ξαφνικά με ένα σούπερ-ντούπερ κινητό στα χέρια, να τραβάει τη ζελατίνα όλο χαρά και να διαπιστώνει πολύ γρήγορα ότι δυστυχώς δεν μπορεί ακόμη να το βάλει σε λειτουργία.

Το ίδιο ακριβώς έχει πάθει τώρα ο ΟΑΣΑ (και ο ΟΑΣΘ) με τα περιβόητα κινέζικα ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία περιμέναμε με ανοιχτές αγκάλες για να ξεκινήσει επιτέλους η ανανέωση του στόλου στις αστικές συγκοινωνίες. Το πλάνο που ακούγαμε απ’ το αρμόδιο Υπουργείο, συγκεκριμένα για το δίκτυο της μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας, ανέφερε ότι τον Απρίλιο θα έχουν ενσωματωθεί 140 νέα οχήματα. Τελικά, τα 46 από αυτά εξυπηρετούν σήμερα τους πολίτες, ενώ τα υπόλοιπα παραμένουν ακινητοποιημένα στα αμαξοστάσια, ελλείψει των αναγκαίων σταθμών φόρτισης.

Προς το παρόν, οι ενεργειακές ανάγκες των ηλεκτρικών λεωφορείων που έλυσαν χειρόφρενο καλύπτονται από μία προσωρινή εγκατάσταση 10 φορτιστών σε αμαξοστάσια που υλοποίησε ο ΟΣΥ στο πλαίσιο της δοκιμαστικής λειτουργίας των νέων οχημάτων (σε Ρέντη, Άγιο Δημήτριο, Πλατεία Αττικής, Ρουφ και Ανθούσα), αλλά οι συνολικές ανάγκες του στόλου των 140 οχημάτων απαιτούν την εγκατάσταση περί των 70 φορτιστών, πράγμα που με τα σημερινά δεδομένα υπολογίζεται να έχει ολοκληρωθεί τον Αύγουστο, ίσως και μετά το καλοκαίρι, με καθυστέρηση δηλαδή μισού χρόνου.

Τι πήγε τόσο λάθος και η πρώτη προσπάθεια ανανέωσης του συγκοινωνιακού στόλου, έπειτα από σχεδόν 15 χρόνια αποεπένδυσης του τομέα και ενώ οι ανάγκες είναι πλέον οριακές (είδατε τον κόσμο που έσπρωχνε το χαλασμένο τρόλεϊ για να προλάβει τον ποδηλατικό γύρο;), κατέληξε σε τραγέλαφο;

Τα προβλήματα με τον διαγωνισμό

Να αναφέρουμε εν συντομία πώς είναι αυτά τα ηλεκτρικά λεωφορεία που ίσως να έχεις πετύχει ήδη στους δρόμους της πόλης: είναι αθόρυβα, εξοπλισμένα με συστήματα τελευταίας τεχνολογίας (π.χ. διαθέτουν ένα ηλεκτρονικό σύστημα ασφαλείας για αποφυγή σύγκρουσης με επιβάτη) και κατασκευάστηκαν, κατόπιν σχετικού διαγωνισμού, από την κινεζική εταιρεία Yutong Buus. Χρειάζονται τέσσερις ώρες για να φτάσουν πλήρη φόρτιση, ενώ, όπως σημείωσε στην ΕΡΤ ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΥ, Στέφανος Αγιάσογλου, θα είναι συνολικά για το δίκτυο διαθέσιμα και μερικά powerbanks, σε περίπτωση που υπάρξει ανάγκη.

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο αριθμός των ηλεκτρικών λεωφορείων, που θα εκτελούν δρομολόγια στους δρόμους της Αθήνας και του Πειραιά, προβλέπεται τελικά να αυξάνεται σταδιακά, προς το παρόν με τους φορτιστές του ΟΣΥ. «Στην Αθήνα μας καθυστέρησε 1,5 μήνα το Ελεγκτικό Συνέδριο (σχόλια, διευκρινίσεις) και άρα είμαστε 1,5 μήνα πίσω από τη Θεσσαλονίκη», ανέφεραν χαρακτηριστικά πηγές του υπουργείου Μεταφορών.

Τι έχει συμβεί ακριβώς και πήγε πίσω η διαδικασία με τους σταθμούς φόρτισης;

Καταρχήν, ο διαγωνισμός σχετικά με την προμήθεια και εγκατάσταση των φορτιστών καθυστέρησε: συγκεκριμένα, η προκήρυξη για την καταληκτική ημερομηνία αποσφράγισης των προσφορών (έπειτα από αναβολή) όριζε τις αρχές Ιανουαρίου του 2024, όταν κανονικά θα έπρεπε δηλαδή να ολοκληρώνεται η διαδικασία. Η σύμβαση (αξίας 9,85 εκατ. ευρώ) υπεγράφη τελικά με ανάδοχο την εταιρεία ΕΥΔΡΟΜΟΣ ΑΤΕ. Ακολούθως, φρένο στη διαγωνιστική διαδικασία έβαλε το Ελεγκτικό Συνέδριο, που είναι αρμόδιο για τον έλεγχο της διαδικασίας.

Όπως ανέφερε σχετικό ρεπορτάζ της Καθημερινής, το κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου εντόπισε «ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία» συγκεκριμένα για την περίπτωση του υλικού που αφορά τον ΟΣΥ, δηλαδή τη διαχειρίστρια εταιρεία των αστικών συγκοινωνιών στην Αττική. Αναλυτικότερα, στην έκθεσή του το Ελεγκτικό Συνέδριο αναφέρει πως ορισμένα είδη – υλικά (π.χ. υποσταθμός τύπου compact) δεν υφίσταται τεκμηρίωση του προϋπολογισμού (τιμή μονάδας) της ελεγχόμενης προμήθειας, με τα νούμερα να δείχνουν «αναιτιολόγητες αποκλίσεις μεταξύ των στοιχείων της έρευνας αγοράς και των τιμών δημοπράτησης».

Έτσι, ανατράπηκε η σειρά και η Θεσσαλονίκη θα δει πρώτη στους δρόμους το πλήρες σύνολο από τα ηλεκτρικά λεωφορεία της κινέζικης εταιρίας που της αναλογούν (110), ενώ οι υπάρχοντες φορτιστές στην πρωτεύουσα υπολογίζεται ότι μπορούν να υποστηρίξουν έως 100 από τα νέα οχήματα. Τα υπόλοιπα, εν αναμονή της ολοκλήρωσης του διαγωνισμού, θα μείνουν με το καλώδιο στο χέρι.