
Μια νέα εφαρμογή φιλοδοξεί να κάνει πιο εύκολο το πάρκινγκ στην Αθήνα
Πώς θα σου φαινόταν αν υπήρχε ένα δίκτυο στο οποίο τα μέλη θα διαμοιράζονταν τις θέσεις στάθμευσης στους δρόμους, έχοντας παράλληλα οικονομικό όφελος; Μιλήσαμε με την ομάδα της νέας εφαρμογής YouPark.
- 11 ΜΑΡ 2025
Θα είχε πολύ ενδιαφέρον να μαθαίναμε κάποια στιγμή από μία έμπιστη πηγή, όπως μια εξειδικευμένη κυκλοφοριακή έρευνα, τον πραγματικό χρόνο –και τα καύσιμα– που σπαταλά σε καθημερινή βάση ο μέσος οδηγός της πρωτεύουσας, προσπαθώντας απλώς να παρκάρει.
Προς το παρόν, πέρα από την εμπειρία μας και τις αμέτρητες τραυματικές ιστορίες που έρχονται όλο και πιο συχνά στο τραπέζι, σε συζητήσεις π.χ. με συναδέλφους που βρέθηκαν στα όρια της απόγνωσης ακόμη μία Δευτέρα πρωί κάνοντας κύκλους στα στενά της Καλλιθέας για περισσότερα από 40 λεπτά, μπορούμε να προσεγγίσουμε το πραγματικό μέγεθος του προβλήματος μόνο μέσα από «συγκοινωνούντα δοχεία», που όλα επιβεβαιώνουν τελικά την περιρρέουσα αίσθηση: ότι ειδικά στα χρόνια μετά την πανδημία, τα περιθώρια χωρητικότητας πολλών περιοχών έφτασαν σε οριακό σημείο.
Να αναφέρουμε μερικά στοιχεία που συγκλίνουν στην ίδια κατεύθυνση.
- Ρεκόρ πωλήσεων στην ελληνική αγορά αυτοκινήτων πέρσι: Τα οχήματα που κινούνται στους δρόμους αυξήθηκαν σημαντικά, απ’ όταν πολύ κόσμος αποφάσισε τελικά να αποχαιρετήσει διά παντός τα (ήδη αφερέγγυα) λεωφορεία από την πανδημία και έπειτα.
- Μεγαλύτερο από ποτέ το μποτιλιάρισμα: Η τελευταία έρευνα της TomTom έδειξε ότι σε κάθε οδηγό της πρωτεύουσας αναλογούν ετησίως πάνω από 100 ώρες χαμένου χρόνου, κολλημένος στην κίνηση.
- Και πέρα απ’ τις μόνιμα «κόκκινες» λεωφόρους που όλοι γνωρίζουμε, οι καθυστερήσεις απαντώνται ακόμη παραπάνω εντός αστικού ιστού: οι μετρήσεις του Athens Traffic Dashboard που παρουσιάστηκαν σε πρόσφατη ημερίδα έδειξαν ότι την περίοδο 2021-2024 η μέση ταχύτητα κυκλοφορίας στις δευτερεύουσες οδούς της Αθήνας μειώθηκε κατά 17%.
Αναμφίβολα, σημαντικό ποσοστό από τις παραπάνω καθυστερήσεις οφείλεται σε οχήματα που κάνουν διαρκώς κύκλους αναζητώντας μια άδεια θέση στο οδόστρωμα ή ακόμη και στα πάρκινγκ με θέσεις επί πληρωμή. Ακόμη και εκεί, όχι τυχαία, διαπιστώνεται κορεσμός πια, αλλά και ραγδαίες αυξήσεις στις ζητούμενες τιμές ειδικά για τις μηνιαίες θέσεις πάρκινγκ των πιο πιεσμένων περιοχών, όπως είχαμε δείξει σε παλαιότερο ρεπορτάζ.
Με όλα τα παραπάνω δεδομένα, λογικό να αναρωτιέσαι εάν θα εμφανιστεί κάποια λύση στον ορίζοντα, προτού φτάσουμε στην απόλυτη παράνοια. Έστω μία βολική εναλλακτική που να κάνει πιο εύκολη τη ζωή του μέσου οδηγού υπό τις υπάρχουσες συνθήκες. Αυτό είναι το YouPark, το οποίο λανσαρίστηκε πριν μερικές μέρες – μία νέα εφαρμογή που προτείνει έναν καινοτόμο και σίγουρα έξυπνο τρόπο peer-to-peer διαχείρισης των θέσεων πάρκινγκ.
Όπως μεταφέρει ο υπεύθυνος marketing της εφαρμογής, Αναστάσιος Μητρόπουλος, «ουσιαστικά, θέλουμε να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίον βλέπουμε συνολικά το πάρκινγκ μέχρι σήμερα».
Πώς λειτουργεί η εφαρμογή YouPark
Η ιδέα της εφαρμογής είναι πολύ απλή και όπως φανταζόμασταν γεννήθηκε μπροστά στο τιμόνι, όσο ένα μυαλό φλέρταρε με την απόγνωση κάνοντας κύκλους στα ίδια τετράγωνα και βλέποντας άλλα οχήματα να προλαβαίνουν θέσεις πάρκινγκ που απελευθερώνονταν σε ανύποπτο χρόνο. Δεν είναι κρίμα και άδικο; Δεν θα μπορούσε να υπάρχει ένας τρόπος να ενημερώνονται π.χ. με μία απλή ειδοποίηση, οι ενδιαφερόμενοι που ψάχνουν απεγνωσμένα να παρκάρουν, μόλις απελευθερωθεί μια θέση στην περιοχή;
Και έτσι εγένετο η σύλληψη για το YouPark που υλοποιήθηκε αργότερα από μια ομάδα επαγγελματιών με πολυετή εμπειρία στο ψηφιακό περιεχόμενο. Πώς λειτουργεί πρακτικά το μοντέλο;
Δημιουργείται μια κοινότητα εντός της εφαρμογής, όπου τα μέλη έχουν τη δυνατότητα είτε να προσφέρουν είτε να αναζητούν θέσεις πάρκινγκ σε κοντινή απόσταση από την τοποθεσία όπου βρίσκονται εκείνη την ώρα (ακτίνα έως 1000 μ.). Οι πρώτοι βρίσκονται στο στάδιο της αναχώρησης και πρόκειται να λάβουν μια μικρή, αλλά όχι αμελητέα οικονομική ανταμοιβή αν προσφέρουν τη θέση που θα απελευθερώσουν μέσω της εφαρμογής (από €2 έως 10€), ενώ οι δεύτεροι είναι όσοι καταφθάνουν, θέλοντας πάση θυσία να γλιτώσουν χρόνο, καύσιμα και στρες από την αναζήτηση πάρκινγκ.
Από ένα ποσό και πάνω τα μέλη δύνανται να προβούν σε εξαργύρωση, ενώ από πλευράς της η εφαρμογή παρακρατεί ένα μικρό ποσοστό των φιλοδωρημάτων για να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητά της – και μπίνγκο: όλοι έχουν όφελος από την εμπλοκή τους στο δίκτυο.
Τα πρώτα δείγματα είναι πολύ ενθαρρυντικά για την αποδοχή του κόσμου, όπως μου μεταφέρει ο Αναστάσιος Μητρόπουλος. Πάνω από 20.000 χρήστες έχουν κατεβάσει την εφαρμογή μέσα σε λίγες μόνο μέρες, με τη συντριπτική πλειοψηφία (80%) αυτών να προέρχεται από την πρωτεύουσα και ειδικά από περιοχές με υψηλή πυκνότητα κατοίκησης και ανάλογη πίεση στο καθημερινό πρόβλημα της αναζήτησης πάρκινγκ. Καλλιθέα, Νέα Σμύρνη, Μοσχάτο, Πειραιάς, κέντρο Αθήνας αλλά και Παγκράτι, όπου παρεμπιπτόντως είχε συμβεί η σύλληψη της ιδέας. Βέβαια, οι πιο πολλοί βρίσκονται στο στάδιο της εξοικείωσης.
«Στόχος είναι να αναπτυχθεί μια κοινότητα ανάλογη ενός μέσου κοινωνικής δικτύωσης – όσο πιο γρήγορα μεγαλώσει το δίκτυο, τόσο πιο πολλές θα είναι οι διαθέσιμες επιλογές, ακόμη και τις ώρες που θεωρούνται πιο δύσκολες λόγω αυξημένης προσέλευσης στην εκάστοτε περιοχή». Όπως τονίζει, «με το σύστημα που προτείνουμε, θα μπορούσε τελικά το πάρκινγκ να γίνει τόσο εύκολο όσο το να στέλνουμε ένα μήνυμα στο τσατ».
Να επισημάνουμε ότι η εφαρμογή YouPark πραγματώνει ένα διεθνώς καινοτόμο μοντέλο, το οποίο μάλιστα έχει καταχωρηθεί ως πατέντα σε Ελλάδα και Ευρώπη.
Μέσα στα επόμενα πλάνα της ομάδας είναι να αναπτύξει παραπάνω τον προσωπικό χαρακτήρα του δικτύου της εφαρμογής, δίνοντας π.χ. τη δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας, με την προοπτική οικοδόμησης σχέσεων ανάμεσα στα μέλη τα οποία συνεργάζονται συστηματικά επειδή ενδεχομένως τυχαίνει να συμπίπτουν τα ωράρια τους. Άλλωστε, την επαφή ανάμεσα στον «αγοραστή» και τον «πωλητή» της θέσης ενισχύει και το μοντέλο του φιλοδωρήματος στην εφαρμογή, το ακριβές ποσό για το οποίο επιλέγεται (εντός του διαθέσιμου εύρους που αναφέραμε) εκείνος που παραλαμβάνει τη θέση – ποιος δεν θα σκεφτεί να είναι λίγο πιο ευγενικός προκειμένου να πάρει παραπάνω πουρμπουάρ;