© iStock
ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ

Ποια είναι η νέας γενιάς λεωφορειακή γραμμή που θα δοκιμαστεί στη Συγγρού

Πιο γρήγορη σύνδεση με το Πάρκο Σταύρος Νιάρχος και λιγότερους ρύπους υπόσχεται το νέο μοντέλο υβριδικής λεωφορειακής γραμμής που θα εφαρμοστεί στην κεντρική λεωφόρο, ως μέρος ενός καινοτόμου ευρωπαϊκού προγράμματος.

Να που υπάρχει τρόπος ώστε τα εναέρια καλώδια των τρόλεϊ που εδώ και δεκαετίες «βαραίνουν» τον ουρανό της Αθήνας να μετατραπούν σε χρήσιμο εργαλείο βιώσιμης κινητικότητας στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.

Τα υφιστάμενα καλώδια του δικτύου, αρχικά σε επίπεδο δοκιμαστικής εφαρμογής αποκλειστικά στον άξονα της λεωφ. Συγγρού, θα είναι εκείνα που θα τροφοδοτούν με έξτρα ισχύ τα οχήματα τα οποία θα κινούνται στη νέας γενιάς, υβριδική και ταχείας κυκλοφορίας λεωφορειακή γραμμή με κωδική ονομασία e-BRT, όπως πρόκειται να εφαρμοστεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες του καλοκαιριού στη λεωφόρο που συνδέει το κέντρο της πόλης με το Πάρκο Σταύρος Νιάρχος, ανοίγοντας ενδεχομένως νέες προοπτικές στη λειτουργία και την αποδοτικότητα των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.

Η πιλοτική εφαρμογή εντάσσεται συγκεκριμένα στο έργο eBRT2030 – ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα το οποίο εφαρμόζεται σε επτά πόλεις στην Ευρώπη και την Λατινική (ανάμεσα στις οποίες, το Άμστερνταμ, η Βαρκελώνη, η Πράγα κ.ά.), σε συνεργασία με επιστήμονες και πανεπιστημιακά ιδρύματα. Ο γενικός στόχος του προγράμματος είναι να «βρει τρόπους να υποστηρίξει τη βιώσιμη αστική κινητικότητα, προτείνοντας καινοτόμες λύσεις με χρήση ηλεκτρικών λεωφορειακών γραμμών ταχείας διέλευσης», όπως αναφέρεται σε σχετικό ενημερωτικό υλικό.

Απώτερος στόχος είναι να μειωθεί σημαντικά το αρνητικό αποτύπωμα που αφήνουν οι μεταφορές, τόσο στο περιβάλλον όσο και στην καθημερινότητα των πολιτών. Με την εφαρμογή του μοντέλου των ηλεκτρικών λεωφορειακών γραμμών ταχείας διέλευσης (e-BRT) –ένα συγκοινωνιακό μοντέλο που προσομοιάζει πολύ στο τραμ και τις σιδηροδρομικές γραμμές κοντινών αποστάσεων– υπολογίζεται μεταξύ άλλων ότι μειώνεται κατά 10% το κόστος, μειώνεται κατά 70% οι εκπομπές αερίων και κατά 10% η κυκλοφοριακή συμφόρηση. Και, βέβαια, καλύτερη και πιο αποτελεσματική εξυπηρέτηση των επιβατών, πράγμα που βρίσκεται στον πυρήνα των στόχων του ευρωπαϊκού προγράμματος.

Τι θα εφαρμοστεί στη γραμμή της Συγγρού

Λεωφορειακές γραμμές ταχείας κυκλοφορίας εφαρμόζονται παγκοσμίως από τη δεκαετία του 1970, ενώ αυτή τη στιγμή εντοπίζονται σε περισσότερες από 45 πόλεις σε όλη την υφήλιο (εντός Ευρώπης, την πιο μεγάλη χρήση κατέχει η Γαλλία). Με το πρόγραμμα eBRT2030 (προϋπολογισμού 23 εκατ.) δεν προστίθεται μόνο ο παράγοντας της ηλεκτροκίνησης, όπως δηλώνεται από το «e» στο ακρωνύμιο του BRT, αλλά και μια πρόθεση πειραματισμού με καινούργιες λειτουργίες αυτοματισμού και συνδεσιμότητας, προσαρμοσμένες κάθε φορά στις δυνατότητες και τις ανάγκες ανά περιοχή.

Στην περίπτωση της Αθήνας, με κεντρικό συντονιστή τον ΟΑΣΑ, επιλέχθηκε για την πιλοτική εφαρμογή η λεωφόρος Συγγρού, επιτυγχάνοντας έτσι πιο άμεσα τη σύνδεση με το δημοφιλές πάρκο στα νότια της Συγγρού, προτού να υλοποιηθούν τα σχέδια για τις επεκτάσεις του Μετρό. Η καινούργια λεωφορειακή γραμμή θα καλύπτει 4 χλμ. απόστασης (αφετηρία: σταθμός Συγγρού Φιξ), κινούμενη στη δεξιά από τις τέσσερις λωρίδες της λεωφόρου. Με την έναρξη της λειτουργίας (ακόμη δεν έχει ανακοινωθεί ακριβής ημερομηνία) πρόκειται να δοκιμαστούν μια σειρά από καινοτομίες:

  • Πέρα από τα τρόλεϊ, τη γραμμή θα χρησιμοποιούν δύο υβριδικά ηλεκτρικά λεωφορεία της εταιρείας TEMSA-SKODA, δοκιμάζοντας για πρώτη φορά την καθ’ οδόν φόρτιση λεωφορείων με τα υφιστάμενα εναέρια καλώδια.
  • Τα οχήματα της γραμμής θα είναι εξοπλισμένα με δίκτυο 5G, επιτρέποντας την εποπτεία τους από το κέντρο ελέγχου eBRT.
  • Θα τοποθετηθεί σύστημα με αισθητήρες για την παρουσία/καταμέτρηση επιβατών στις στάσεις, επιτρέποντας έτσι την αυτοματοποιημένη παράλειψη στάσεων, όπως και την εφαρμογή ρυθμίσεων στη λειτουργία των οχημάτων με βάση διάφορες παραμέτρους όπως οι καιρικές συνθήκες και το αναμενόμενο επιβατικό φορτίο.

Για την υλοποίηση του προγράμματος, ο ΟΑΣΑ πρόκειται να βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τη θυγατρική του ΟΣΥ, την ομάδα ISENSE του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών, όπως και το Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής του ΕΜΠ. Άλλωστε, περισσότερο σημαντικό απ’ το λανσάρισμα των νέων οχημάτων είναι η ποιοτική ανάλυση της δοκιμαστικής χρήσης από το επιβατικό κοινό.

Όπως αναφέρεται στο ενημερωτικό υλικό, το πρόγραμμα eBRT2030 σκοπεύει να «λειτουργήσει στενά με τους τελικούς χρήστες για να καταλάβει πώς θα αναπτύξει τις παρεχόμενες υπηρεσίες […], εστιάζοντας στην εμπειρία των επιβατών και τη βελτίωση της πρόσβασης υποβαθμισμένων περιοχών και περιοχών με αυξημένες μεταφορικές ανάγκες». Η περίπτωση της Συγγρού ανήκει στη δεύτερη κατηγορία.