Ποια μέτρα προτείνουν οι συγκοινωνιολόγοι για τη λεωφόρο Κηφισού
Όσο αυξάνονται κάθε χρόνο οι ώρες που χάνουμε κολλημένοι στην κίνηση, ο Κηφισός μοιάζει με την κορυφή του παγόβουνου που λέγεται κυκλοφοριακό.
- 29 ΙΑΝ 2025
«Αν δεν ληφθεί κανένα μέτρο», προειδοποιούσε ήδη από το 2007 ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, «με δεδομένη την αύξηση της κινητικότητας, μέχρι το 2010 το 90% περίπου των κυρίων αξόνων θα βρίσκεται κατά τις ώρες αιχμής σε κορεσμό». Μερικά χρόνια και μία οικονομική κρίση αργότερα, η πρόγνωση έχει επαληθευτεί με τον πιο σκληρό τρόπο, όπως, πέρα από την καθημερινή εμπειρία όλων, δείχνουν οι αριθμοί που παρουσιάστηκαν κατά την ημερίδα (27/1) που διοργάνωσε ο ΣΕΣ στο αμφιθέατρο του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών.
Πιο συγκεκριμένα, περίπου 100 ώρες «χαμένου χρόνου» αναλογούν πλέον σε κάθε οδηγό της πρωτεύουσας, όταν παράλληλα οι κεντρικοί άξονες διαπιστώνονται σε συνθήκες συμφόρησης για παραπάνω από το 1/3 της ημέρας (34%), όσο η κατάσταση διαπιστώνεται πως συνεχώς επιδεινώνεται: όπως δείχνουν οι μετρήσεις του Athens Traffic Dashboard του ΕΜΠ, η μέση ταχύτητα κυκλοφορίας στο κέντρο της Αθήνας μειώθηκε κατά 11-17% το διάστημα 2021-2024, όσο σε όλα τα μεγάλα ρεύματα του Λεκανοπεδίου καταγράφηκε αρνητική μεταβολή, με πιο «κόκκινη» περίπτωση εκείνη της λεωφόρου Κηφισού.
Το πρόβλημα είναι γνωστό, αλλά τρομάζει παραπάνω όταν περιγράφεται με στοιχεία. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην ημερίδα του ΣΕΣ, κατά το έτος 2018 οι «χαμένες» ώρες στον μποτιλιαρισμένο Κηφισό υπολογίζοντας σε 3,5 εκατ., όταν η εκτίμηση για το 2024 εκτοξεύει την ίδια τιμή στις 6,5 εκατ. ώρες, κάτι το οποίο συνεπάγεται βεβαίως και οικονομική εκτός από ψυχολογική ζημία: κάθε ώρα θεωρείται ότι αντιστοιχεί σε αξία 15 ευρώ, και έτσι η παραπάνω καθυστέρηση υπολογίζεται ότι επιφέρει συνολικά ζημία 80-90 εκατ. ευρώ για την εθνική οικονομία, όπως κατέδειξε στην ομιλία του ο πρόεδρος, ξεκαθαρίζοντας παράλληλα ότι μαγικές λύσεις οι οποίες θα έλυναν αυτό το σύνθετο πρόβλημα δεν υπάρχουν.
Όπως επεσήμανε συγκεκριμένα ο Θανάσης Τσιανός, «η βελτίωση των μετακινήσεων στην Αττική, τόσο του κυκλοφοριακού όσο και των μέσων μεταφοράς, δεν λύνεται ούτε με πρόχειρες προτάσεις ούτε με ευχολόγια». Αντίθετα, απαιτείται συνολικός και ενιαίος στρατηγικός σχεδιασμός, με προτεραιοποίηση παρεμβάσεων βάσει της συνάρτησης κόστους-οφέλους και μια γενικότερη αξιολογική σειρά με πρώτα τα μέτρα για την ασφάλεια των μεταφορών, δεύτερη τη βελτιστοποίηση του υφιστάμενου δικτύου και των ΜΜΜ, τρίτη την αναβάθμιση-επέκταση των ΜΜΜ και τέταρτο – και τελευταίο– τα νέα περιφερειακά οδικά έργα.
Η περίπτωση της λεωφόρου Κηφισού
Φτάνοντας στη μέση της ομιλίας του και αφού είχε απαριθμήσει σειρά σημαντικών αναδιαρθρώσεων όπου πρέπει να δοθεί προτεραιότητα για να βγει πραγματικά το Λεκανοπέδιο από τον εφιάλτη της κυκλοφοριακής συμφόρησης (αύξηση συχνότητας στα 3 λεπτά για τις γραμμές του Μετρό, αναδιάρθρωση δρομολογίων στην αστική συγκοινωνία, ραγδαία αύξηση στους χώρους στάθμευσης, μέτρα μείωσης κυκλοφοριακής συμφόρησης), ο πρόεδρος Θανάση Τσιανός στάθηκε στο ζήτημα του «κόκκινου» Κηφισού, που θα μπορούσαμε να παρομοιάσουμε με την κορυφή του παγόβουνου για το μποτιλιάρισμα στην πρωτεύουσα.
Γνωρίζουμε ότι απορροφά μεγαλύτερο φορτίο από εκείνο για το οποίο κατασκευάστηκε. Γνωρίζουμε ότι πάσχει από κατασκευαστικά λάθη, όπως ανομοιομορφίες στα σημεία όπου στενεύει, ενώ σε συνδυασμό με το ρέμα που μπαζώθηκε στα «σωθικά» του αποτελεί ίσως το πιο αντιπροσωπευτικό σύμβολο για τον παρωχημένο, δυσλειτουργικό σχεδιασμό που διέπει τη μητροπολιτική Αθήνα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ακόμη και με τα τωρινά δεδομένα δεν επιδέχεται βελτιώσεις, από άποψη κυκλοφοριακής διαχείρισης.
Συγκεκριμένα, σε συμφωνία και με την προτεραιοποίηση του στόχου βελτιστοποίησης του υφιστάμενου δικτύου που υποστήριξε σε γενικότερο πλαίσιο, ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων επεσήμανε τα παρακάτω μέτρα για τη λεωφόρου Κηφισού:
- Βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών των εισόδων – εξόδων και των περιοχών πλέξεων. Στόχος, να διορθωθούν «στενώσεις» της λεωφόρου που αποδεδειγμένα επιβαρύνουν την κίνηση της κυκλοφορίας στις ώρες αιχμής.
- Κατάργηση συγκεκριμένων εισόδων και εξόδων που δεν έχουν λόγω ύπαρξης.
- Λήψη μέτρων οδικής ασφάλειας και εγκατάσταση ψηφιακών καμερών, με στόχο τη μείωση των συμβάντων. Όπως επεσήμανε ο πρόεδρος του ΣΕΣ, μελέτη ελέγχου οδικής ασφάλειας για τη λεωφόρο Κηφισού υπάρχει διαθέσιμη από το 2010.
- Αναβάθμισή σε τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας (και επιπλέον τη ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση σε όλο το μήκος της λεωφόρου Κηφισού. Σχετική μελέτη έχει εκπονηθεί από το 2007 συγκεκριμένα για το τμήμα από Αττική Οδό μέχρι τις Τρεις Γέφυρες.
- Απαγόρευση κυκλοφορίας φορτηγών στις ώρες αιχμής (ή καθορισμός αντιτίμου για όσα φορτηγά διέρχονται της λεωφόρου τις συγκεκριμένες ώρες), καθώς καταγράφεται ιδιαίτερα μεγάλο ποσοστό αυτών (7.80%).
Όπως επισημάνθηκε, πάγια θέση του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων εδώ και δεκαετίες είναι η θεσμοθέτηση ενός Μητροπολιτικού Φορέα Μεταφορών για την Αττική, που θα έχει ως στόχο τον ενιαίο και ολοκληρωμένο σχεδιασμό, σε άμεση συνάρτηση με τα μεγέθη και τις ανάγκες της πόλης.