© EUROKINISSI / ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΠΟΛΗ

Ποιες είναι οι νέες ενισχυμένες πύλες που τοποθετούνται στο μετρό

Στο πλαίσιο πάταξης της εισιτηριοδιαφυγής από το Υπουργείο Μεταφορών και τον ΟΑΣΑ, οι νέες ηλεκτρονικές πύλες του μετρό διαθέτουν μεγαλύτερες διαστάσεις, αλλά και ειδικούς αισθητήρες.

Με ποιους τρόπους θα μπορέσουν να μειωθούν τα νούμερα της εισιτηριοδιαφυγής στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αττικής; Από το 2023, το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών χαράσσει αποφασιστικά μια νέα, πιο αυστηρή στρατηγική σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ για το ζήτημα, έχοντας προχωρήσει στην υλοποίηση ενός Σχεδίου Ανασυγκρότησης Σώματος Ελεγκτών, που στην ουσία αφορά περισσότερους και πιο οργανωμένους ελέγχους κομίστρων, όπως θα έχετε διαπιστώσει εάν χρησιμοποιείτε τακτικά το μετρό.

Αρκεί να παραθέσουμε τα στοιχεία της ΣΤΑΣΥ που δείχνουν την ποσοστιαία αύξηση των ελέγχων σε σχέση με το προηγούμενο έτος: κατά τη διάρκεια του 2023, πραγματοποιήθηκαν 3.676.391 έλεγχοι (με 81.451 βεβαιωμένες παραβάσεις), ποσοστό που αναλογεί σε +173% αύξηση στους ελέγχους κομίστρων σε σχέση με το 2022 και αναλογεί σε 9.000 πρόστιμα ανά μήνα.

Η τακτική αυτή συνεχίζεται ακόμη πιο ενισχυμένη (με νέες προσλήψεις ελεγκτών) το τρέχον έτος, με την πιο πρόσφατη τοποθέτηση από πλευράς του υπουργού, Χρήστου Σταϊκούρα να αναφέρει ότι «τον τελευταίο μήνα [σ.σ. Οκτώβριος] έχει μειωθεί αισθητά τα φαινόμενα εισιτηριοδιαφυγής, σε ποσοστό 30% -40%».

Τουλάχιστον όσον αφορά την εισιτηριοδιαφυγή στα μέσα σταθερής τροχιάς και το μετρό, το μεγάλο στοίχημα για το κράτος είναι να μειώσει το φαινόμενο της πολλαπλής διέλευσης (tailing) – το γνωστό σε όλους κόλπο, με το οποίο επιβάτες «ξεγελούν» τις μπάρες και περνούν λαθραία, ακολουθώντας γρήγορα κάποιο μπροστινό τους άτομο που περνάει εκείνη την ώρα από τις πύλες με εισιτήριο. Δεδομένου ότι είναι πρακτικά αδύνατο να υπάρχουν ανά πάσα ώρα και στιγμή ελεγκτές στα σημεία εισόδου, οι θύρες αυτές θα έπρεπε κανονικά να είναι πιο αποτελεσματικές στον σκοπό τους (τον έλεγχο εισόδου), κάτι που τελικά γίνεται πράξη με τις νέες «ενισχυμένες» θύρες που άρχισαν να εισάγονται στο δίκτυο των σταθμών.

Συγκεκριμένα, εδώ και μερικές μέρες οι νέες θύρες του ΟΑΣΑ έχουν εγκατασταθεί και λειτουργούν στους έξι νεότερους σταθμούς της Γραμμής 3 του Μετρό προς Πειραιά (Σταθμοί: Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια, Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο), σταθμοί που παρεμπιπτόντως είχαν παραμείνει για δύο χρόνια χωρίς πύλες ελέγχου, λόγω καθυστερήσεων του σχετικού διαγωνισμού. Επίσης, νέες ενισχυμένες θύρες ελέγχου εγκαταστάθηκαν στις στάσεις του τραμ προς Πειραιά, ενώ σταδιακά θα εμφανιστούν σε δεκάδες σημεία του μετρό, αντικαθιστώντας τις προηγούμενες.

Οι νέες πύλες εισόδου-εξόδου στο μετρό

Για την ακρίβεια, οι νέες πύλες του ΟΑΣΑ αποτελούν ένα μέρος από το σύνολο του εξοπλισμού που ανέλαβε (κατόπιν επαναπροκήρυξης διαγωνισμού) στην ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή (6,6 εκα. €, με χρόνο ολοκλήρωσης της εγκατάστασης 14 μήνες από την υπογραφή), στο πλαίσιο γενικότερης ψηφιακής αναβάθμισης και βελτίωσης των υποδομών του ΟΑΣΑ. Αναλυτικότερα, περιλαμβάνει:

  • 73 ηλεκτρονικές πύλες εισόδου-εξόδου με βελτιωμένα χαρακτηριστικά λειτουργίας και ασφάλειας (και 6 κέντρα διαχείρισης και μετάδοσης data)
    46 συσκευές αυτόματης έκδοσης εισιτηρίων ATH.ENA Ticket και καρτών ATH.ENA Card στους σταθμούς Μετρό
    20 συσκευές αυτόματης έκδοσης εισιτηρίων και καρτών στις στάσεις του Τραμ, με οπτική καθοδήγηση σε 6 γλώσσες.

Όσον αφορά τις πύλες εισόδου-εξόδου, πετυχαίνουν βελτιωμένα χαρακτηριστικά λειτουργίας και ασφάλειας μέσα από καινούργιες διαστάσεις: το ύψος τους φτάνει τα 1,80 μ. ώστε να αποτρέπεται η υπερπήδησή τους (βέβαια, το κυρίως σώμα της πύλης έχει ύψος 1,20 μ.), τα περάσματα είναι κατασκευασμένα από γυαλί ασφαλείας (safety glass), ενώ το μήκος διέλευσης της πύλης είναι μεγαλύτερο των προηγούμενων, φτάνοντας τα 2 μ. μήκος. Παράλληλα, διαθέτουν νέους ειδικούς αισθητήρες που ανιχνεύουν επιβάτες που διέρχονται χωρίς να επικυρώνουν εισιτήριο.

Είναι αρκετές αυτές οι παραμετροποιήσεις για να σταματήσει κόσμος να περνάει λαθραία;

Το ζήτημα στην προκειμένη περίπτωση είναι πως οι πύλες πρέπει ταυτόχρονα να είναι φιλικές και προσπελάσιμες σε άτομα με προβλήματα κινητικότητας και ηλικιωμένους, οπότε τα μεγέθη και τα επίπεδα «δυσκολίας» τα οποία θέτουν στον επιβάτη (ώστε να γίνει πιο αυστηρός ο έλεγχος) έχουν εξ αρχής περιορισμένα, αλλιώς προκύπτουν πολύ πιο σημαντικά προβλήματα όπως η συμπεριληπτικότητα και η προσβασιμότητα στη δημόσια μετακίνηση, που γνωρίζουμε πόσο ελλιπής είναι, όταν οι χαλασμένοι ανελκυστήρες είναι σταθερό πρόβλημα στο δίκτυο.

Exit mobile version