©Menelaos Myrillas / SOOC
ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ

Πώς μπορείς να βοηθήσεις στη βελτίωση των Μεταφορών στην Αττική

Ενώ προχωρούν οι κινήσεις για την ανανέωση του συγκοινωνιακού στόλου, ο ΟΑΣΑ ζητά τη γνώμη του επιβατικού κοινού. Τα ευρήματα της έρευνας θα καθορίσουν το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών για τα επόμενα 20 χρόνια.

Όχι ότι χρειαζόμασταν ιδιαίτερα διαπιστευτήρια για τα προβλήματα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, αλλά υπάρχουν κι αυτά: σύμφωνα με μεγάλη διαδικτυακή έρευνα που είχε εκπονήσει το 2021 το Athens Transport, το 54,5% είχε δηλώσει ότι διαπιστώνει καθοδική πορεία συνολικά στις συγκοινωνίες της Αττικής, με τα λεωφορεία-τρόλεϊ να καταλήγουν τελευταία στη βαθμολογία (4,4/10), ενώ ακολουθούσαν ο ΗΣΑΠ (4,6/10), ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος (5,8/10) και το Τραμ (5,2/10), αφήνοντας πρώτο μεν, αλλά με χειρότερες κριτικές από άλλες χρονιές το Μετρό (6,6/10).

Τα αποτελέσματα της παραπάνω αξιολόγησης αποτυπώνουν ουσιαστικά τις συνέπειες της χρόνιας (δεκαετούς σε διάρκεια) αποεπένδυσης που έχουν υποστεί οι αστικές συγκοινωνίες στη χώρα, από την Κρίση κι έπειτα.

Μάλιστα, όπως είχε φανεί σε άλλη έρευνα του ίδιου Μέσου ειδικά για το δίκτυο των λεωφορειακών γραμμές, η κατάσταση έχει φτάσει πλέον σε οριακό σημείο από άποψη λειτουργικότητας του στόλου, λόγω παλαιότητας. Αυτό μεταφράζεται σε μεγαλύτερες καθυστερήσεις, περισσότερο συνωστισμό, ατυχήματα, δυσαρέσκεια και βέβαια περισσότερη κίνηση.

Στην επείγουσα κατάσταση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών έχει απαντήσει αναγγέλλοντας (απ’ το 2023) μια γενναία ενίσχυση των συγκοινωνιών με νέα οχήματα και εργαζόμενους, ενώ μέχρι να ευοδώσουν οι σχετικοί διαγωνισμοί, αποφάσισε να καλύψει κενά του δικτύου με συμβάσεις leasing με ιδιώτες (βλ. συμβάσεις με εταιρείες ΚΤΕΛ για τις γραμμές της Δυτικής και Ανατολικής Αττικής).

Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη η εκπόνηση του συνολικού σχεδίου για την αναδιαμόρφωση των συγκοινωνιών στην Αττική (Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής), του σχεδίου δηλαδή βάση του οποίου θα καθοριστεί όχι μόνο η απορρόφηση του νέου στόλου που αναμένουμε από τους διαγωνισμούς, αλλά και όλες οι προτεραιότητες και κατευθύνσεις για την οργάνωση των αστικών μετακινήσεων τα επόμενα 20 χρόνια.

Να επισημάνουμε ότι ανάλογο στρατηγικό σχέδιο είχε εκπονηθεί από τον ΟΑΣΑ στις αρχές του 2000, σε συνάρτηση με την έναρξη λειτουργίας του μετρό που μετέβαλε ριζικά τις μετακινήσεις στην Αττική.

Πώς μπορείς να λάβεις μέρος στην έρευνα

Όπως είχε διευκρινιστεί σε ημερίδα προ μερικών ημερών για το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών από τον Υπουργό, Χρήστο Σταϊκούρα, «χρειαζόμαστε ένα καλά μελετημένο Σχέδιο, το οποίο να μετουσιώνει μια σωστή στρατηγική στην οργάνωση των αστικών μετακινήσεων». Συγκεκριμένα, έχουν οριστεί τέσσερις άξονες στους οποίους πατάει το νέο Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών που εκπονείται:

  • βιώσιμη κινητικότητα
  • προσβασιμότητα
  • χρήση καινοτόμων τεχνολογιών
  • προστασία του περιβάλλοντος

Ωστόσο, όπως ορίζει το πρωτόκολλο κάθε στρατηγικού σχεδιασμού στη σύγχρονη Ευρώπη, πρώτα προέχει η διαβούλευση:

Είναι απαραίτητο να καταγραφούν πρώτα οι ανάγκες των κατοίκων της πόλης που είναι, άλλωστε, οι κατεξοχήν χρήστες του συγκοινωνιακού δικτύου. Δεδομένου ότι η Αθήνα έχει αλλάξει αρκετά σε σχέση με τα δεδομένα του 2000, πρέπει να καταγραφούν μια σειρά από παράγοντες που σχετίζονται με τις μεταφορές, όπως ποιες είναι οι ώρες αιχμής και ποια σημεία του χάρτη έχουν ελλιπή συγκοινωνιακή κάλυψη.

Για αυτόν τον σκοπό, ο ΟΑΣΑ εκπονεί αυτή την περίοδο μια εκτεταμένη έρευνα σε πολλαπλά επίπεδα – σε όλους τους Δήμους της Αττικής, σε νοικοκυριά, μετακινούμενους σε σταθμούς μετρό, τραμ, λεωφορείων και τρόλεϊ, σε λιμάνια και αεροδρόμια, σε οδηγούς ταξί και εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών. Ένα από αυτά τα επίπεδα είναι και η έρευνα «Πες μας πού πας» που διεξάγεται τηλεφωνικά και ανώνυμα σε συνεργασία με την Global Link.

Τα ευρήματα τα οποία θα προκύψουν, όπως είχε αναφερθεί στην ημερίδα, θα αποτελέσουν γνώμονα για τη διαμόρφωση ενός συνεκτικού Στρατηγικού Σχεδίου, «που θα ορίζει δράσεις για τη βελτίωση της κινητικότητας των πολιτών της Αττικής και της αποδοτικής λειτουργίας του Συστήματος Αστικών Συγκοινωνιών». Κανονικά, βέβαια, το στάδιο αυτό θα έπρεπε να είχε προηγηθεί οποιασδήποτε απόφασης, πόσο μάλλον των συμβάσεων leasing που έχουν οκταετή διάρκεια.

Για τη συμμετοχή σας στην τηλεφωνική έρευνα «Πες μας πού πας» πατήστε εδώ.