Πώς μπορούμε να αγοράσουμε εισιτήριο για τις συγκοινωνίες με το νέο σύστημα tap2ride
Επεκτείνεται σε όλο το δίκτυο του ΟΑΣΑ το νέο σύστημα ανέπαφων πληρωμών, κάνοντας εύκολη υπόθεση την εξασφάλιση εισιτηρίου. Ποιοι επιβάτες θα το χρησιμοποιούν περισσότερο; Τι λένε οι αριθμοί;
- 15 ΙΑΝ 2025
Επιτέλους, μπαίνει οριστικό τέλος σε ένα πρόβλημα το οποίο αντιμετώπιζαν αρκετοί από τους περίπου 1 εκατ. επιβάτες, όπως υπολογίζονται όσοι χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ της Αθήνας σε καθημερινή βάση από τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία του ΟΑΣΑ.
Όχι, δεν ανακοινώθηκε ότι θα αποσυρθούν όλα τα απαρχαιωμένα λεωφορεία για να αντικατασταθούν με καινούρια, ούτε προβλέπεται δυστυχώς να παραλάβουμε άμεσα νέους συρμούς Μετρό για να σταματήσει να επικρατεί το αδιαχώρητο στις αποβάθρες κάθε πρωί, αλλά τουλάχιστον θα έχουμε την απάντηση στο ερώτημα, «μήπως γνωρίζετε κάποιο κοντινό σημείο για να αγοράσω εισιτήριο», ακόμη και αν τυχαίνει να βρισκόμαστε μακριά από τα εκδοτήρια του Μετρό και δεν υπάρχει κανένα από τα –έτσι και αλλιώς ελάχιστα για το Λεκανοπέδιο– υπόλοιπα σημεία πώλησης εισιτηρίων της ΣΤΑ.ΣΥ.
Η απάντηση για όποιον αναζητά εισιτήριο, από σήμερα (15/1) και στο εξής, θα αφορά πολύ απλά την τραπεζική κάρτα ή το κινητό του τηλέφωνο.
Με άλλα λόγια, εγκαινιάζεται η ευρεία εφαρμογή του νέου συστήματος ανέπαφων πληρωμών «tap2ride» για όλο το δίκτυο του ΟΑΣΑ, ένα σύστημα το οποίο εφαρμόστηκε αρχικά τον Απρίλιο του περασμένου έτους στις λεωφορειακές γραμμές Express του αεροδρομίου, ενώ τώρα επεκτείνεται στο σύνολο των γραμμών λεωφορείων-τρόλεϊ, το τραμ όπως και το μετρό, σηματοδοτώντας τη νέα ψηφιακή εποχή για τις παρεχόμενες υπηρεσίες μετακίνησης και νέες δυνατότητες για το μέλλον.
Πώς λειτουργεί το σύστημα tap2ride
Αν το 2018 συνέβη το πρώτο βήμα στην εξελικτική πορεία των εισιτηρίων για την πρωτεύουσα, όταν μεταβήκαμε από τα χάρτινα στα ηλεκτρονικά εισιτήρια, αυτή τη στιγμή συμβαίνει το επόμενο, με την ανέπαφη χρέωση χωρίς την υλική υπόσταση του εισιτηρίου, μια δυνατότητα η οποία ισχύει σε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις όπως η Μαδρίτη, το Μιλάνο και το Λονδίνο, διευκολύνοντας ιδιαίτερα όσους επιβάτες δεν είναι εξοικειωμένοι με το σύστημα μετακινήσεων ή απλώς αρνούνται να περιμένουν στην ουρά.
Η διαδικασία είναι πολύ απλή:
Το μόνο που έχει να κάνει ο επιβάτης είναι να πλησιάσει την τραπεζική κάρτα ή το κινητό/έξυπνο ρολόι του (εφόσον έχει εκεί περασμένη την κάρτα σε ψηφιακή μορφή στο ηλεκτρονικό πορτοφόλι) στον ειδικό αναγνώστη του τερματικού αποδοχής καρτών στο μηχάνημα επικύρωσης των εισιτηρίων, και το λογισμικό του συστήματος θα επικυρώνει αυτομάτως το πιο συμφέρον για εκείνον εισιτήριο, με τον χαρακτηριστικό ήχο της έγκυρης επικύρωσης να ακολουθεί και (εάν βρίσκεται σε στάση μετρό) τις μπάρες να ανοίγουν για να εισέλθει.
«Οι μετακινήσεις γίνονται πιο φιλικές, πιο εύκολες», δήλωσε η γεν. γραμματέας Μεταφορών, Δέσποινα Παληαρούτα, μιλώντας στο ραδιόφωνο. «Είναι σημαντικό ότι οι επιβάτες δεν χρειάζεται να γνωρίζουν όλα τα προϊόντα μετακίνησης για να διαλέξουν το κατάλληλο», καθώς το σύστημα είναι σε θέση να απομνημονεύσει την επιβατική συμπεριφορά του κάθε επιβάτη και να εξασφαλίζει σε εκείνον την πιο οικονομική χρέωση. Βέβαια, όπως διευκρίνισε, επί του παρόντος δεν θα είναι διαθέσιμη η χρέωση με κόμιστρο 50% που δικαιούνται συγκεκριμένες κατηγορίες επιβατών, όπως οι φοιτητές.
Η νέα εποχή κομίστρου και οι νέες δυνατότητες
Η γενική εικόνα δείχνει ότι το επιβατικό κοινό του ΟΑΣΑ επιμένει στη χρήση χάρτινων εισιτηρίων, ως τώρα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έκθεση πεπραγμένων του οργανισμού το 2023, το ποσοστό των συναλλαγών με ανώνυμη-προσωποποιημένη κάρτα ακούμπησε το 43,3%, ενώ ελάχιστα υψηλότερο ήταν το ποσοστό της αμέσως προηγούμενης χρονιάς (45,3%), δείχνοντας ότι το ηλεκτρονικό εισιτήριο δεν έχει αντικαταστήσει στον επιθυμητό βαθμό τον προκάτοχό του, παρότι είναι σε λειτουργία αρκετά χρόνια.
Τώρα, πώς αναμένεται να επηρεάσει τις επιβατικές συνήθειες η νέα, ακόμη πιο προηγμένη δυνατότητα;
Το κοινό των ταξιδιωτών, συγκεκριμένα, φαίνεται πρόθυμο για ανέπαφες πληρωμές: όπως δείχνουν τα δεδομένα του ΟΑΣΑ από τις λεωφορειακές γραμμές όπου έχει εφαρμοστεί πιλοτικά το σύστημα tap2ride, σε μερικούς μόνο μήνες υπήρξαν πάνω από 90.000 επιβάτες που έκαναν χρήση της υπηρεσία ανέπαφης πληρωμής, ενώ ο μέσος όρος αυτών των συναλλαγών ανέρχεται σε 9% επί του συνόλου των επικυρώσεων στα οχήματα Express κατά τη διάρκεια αυτών των μηνών.
Με την επέκταση της δυνατότητας σε όλο το δίκτυο του ΟΑΣΑ, αναμένεται ότι περισσότερες κατηγορίες θα υιοθετήσουν την ευκολία της ανέπαφης πληρωμής για τις μετακινήσεις τους, είτε για να γλιτώσουν το άγχος εύρεσης σημείου πώλησης εισιτηρίων ή για να αποφύγουν τις ουρές όταν βιάζονται. Ωστόσο, ένας τακτικός επιβάτης δεν έχει κάποιο όφελος από το σύστημα tap2ride, αφού θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί την ATH.ENA Card ή το ATH.ENA Ticket.
Αλλά πέρα από την ευκολία και τη μείωση του απαιτούμενου χρόνου στην έκδοση εισιτηρίων, υπάρχει ακόμη ένα όφελος από το νέο σύστημα: όπως ανέφερε στην ίδια έκθεση ο ΟΑΣΑ, με τη μετατροπή-αναβάθμιση του υφιστάμενου card based κλειστού συστήματος σε account based σύστημα με ενσωματωμένη δυνατότητα υποστήριξης MaaS (Mobility as a Service), υπάρχει η δυνατότητα «για διασύνδεση με εφαρμογές συνεργατών κινητικότητας όπως ταξί, ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά ποδήλατα, αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες, κτλ.», πράγμα που ανοίγει νέες δυνατότητες για το μέλλον.