Πόσες μέρες τον χρόνο χάνει ένας Αθηναίος κολλημένος στην κίνηση
Αρνητικό ρεκόρ σε όλη τη Μεσόγειο καταγράφει η πρωτεύουσα όσον αφορά την κυκλοφοριακή συμφόρηση, σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα. Το διάστημα της καραντίνας ήταν απλά μία φούσκα επαγγελίας για τους δρόμους (και το περιβάλλον), που έσκασε γρήγορα.
- 7 ΑΠΡ 2022
Δεν θα ξεχάσουμε ποτέ το αιφνίδιο σοκ της πανδημίας κι έπειτα της καραντίνας: πέρα από τον φόβο για τον κίνδυνο του άγνωστου τότε ιού, πρώτη φορά στα χρονικά αντικρίσαμε την πρωτεύουσα τόσο έρημη και ακίνητη, που έμοιαζε με ψέμα. Δρόμοι τελείως άδειοι, χωρίς κίνηση, χωρίς φασαρία, κορναρίσματα και καυσαέρια. Αυτή η απότομη αλλαγή μας έκανε, εάν θυμάστε, να σκεφτούμε μια εναλλακτική, πιο βιώσιμη Αθήνα που δεν θα είναι παραδομένη στο αυτοκίνητο.
Πράγματι, η τηλεργασία και ο εγκλεισμός μείωσαν απότομα την κίνηση σε όλο το λεκανοπέδιο, πολλοί πολίτες έβαλαν στη ζωή τους το περπάτημα και το ποδήλατο ως τρόπους καθημερινής μετακίνησης, αλλά το όνειρο για τη μετάβαση, ως διά μαγείας, σε μια πρωτεύουσα ήσυχη και συνειδητοποιημένη ξεφούσκωσε με την επιστροφή στη «κανονικότητα». Όσο ο κόσμος επέστρεφε στα γραφεία και τις δουλειές του, τόσο επέστρεφε και το χάος στην Κηφισίας, συν το γεγονός ότι υπήρχε πλέον ένας Μεγάλος Περίπατος που έπρεπε να διαχειριστούν οι οδηγοί.
Ας το δούμε με ποιητική διάθεση: η καραντίνα ήταν μία φούσκα επαγγελίας που έμελλε να σπάσει. Αυτό είναι που επιβεβαιώνει με στατιστικά στοιχεία η πρόσφατη έρευνα που βγήκε στο φως της δημοσιότητας από τα δεδομένα της TomTom, μιας διεθνούς εταιρίες που μετρά το κυκλοφοριακό φορτίο.
Τι έδειξε η έρευνα
Σταδιακή επιστροφή στα προ πανδημίας κυκλοφοριακά δεδομένα, δείχνει η έρευνα της TomTom, τόσο για το χάρτη της Μεσογείου συνολικά, όσο και για την Ελλάδα και την Αθήνα συγκεκριμένα.
Με βασικό κριτήριο την κυκλοφοριακή συμφόρηση που παρατηρείται στους δρόμους κατά τις ώρες αιχμής (πρωί και απόγευμα), το γράφημα των τελευταίων ετών δείχνει καθαρά την πραγματικότητα: το 2019 η συμφόρηση βρίσκεται στο 43%, κατά τη διάρκεια της πρώτης Covid-19 χρονιάς μειώνεται στο 34%, ενώ το περασμένο έτος ανεβαίνει ξανά στο 37%.
Αυτοί οι αριθμοί αφορούν πρακτικά τα επιπλέον λεπτά που σπαταλά ένας οδηγός λόγω της κίνησης. Για παράδειγμα, μια πρωινή μετακίνηση που χιλιομετρικά υπολογίζεται ότι απαιτεί 30 λεπτά, βάσει του γραφήματος που αναφέραμε παραπάνω προκύπτει ότι κατά μέσο όρο αντιστοιχεί σε +23 λεπτά το 2019 και +19 λεπτά το 2021. Μεγαλύτερη κίνηση παρατηρείται σταθερά τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο, ενώ το διάστημα της πρώτης καραντίνας, η συμφόρηση ήταν κάτω από 5%.
Βάσει αυτών των δεδομένων αναδύθηκε και το πιο εντυπωσιακό στοιχείο της έρευνας: ένας οδηγός της Αθήνας υπολογίζεται ότι αθροιστικά σπαταλά επτά ολόκληρα εικοσιτετράωρα ανά έτος σταματημένος στην κίνηση.
Μια γεμάτη εβδομάδα κάθε χρόνο, λοιπόν, χάνουμε απ’ τη ζωή μας λόγω του κυκλοφοριακού χάους, ενώ αυτό το «κατόρθωμα» οδήγησε την πρωτεύουσα σε διεθνή αρνητική πρωτιά: σε όλο το χάρτη της Μεσογείου, βάσει της ίδιας έρευνας από την TomTom, η Αθήνα είναι η πιο επιβαρυμένη πόλη, περνώντας και κατά λίγο τη Ρώμη και τη Λισαβόνα, οι οποίες έφτασαν τις 6,5 μέρες χαμένου χρόνου για το έτος 2021.
Δεν ξέρω εάν εκπλήσσεται, βέβαια, κανένας.