Πόσο αυξήθηκαν οι τιμές των θέσεων πάρκινγκ στον Δήμο Αθηναίων
Απευθυνθήκαμε στον Θεμιστοκλή Μπάκα, πρόεδρο του Πανελλαδικού Δικτύου E-Real Estates, για τις μεγάλες μεταβολές που καταγράφονται στις τιμές αγοράς και ενοικίασης ιδιόκτητων θέσεων πάρκινγκ, οι οποίες σήμερα αγγίζουν ποσά που κάποτε αναλογούσαν σε μια μικρή γκαρσονιέρα.
- 28 ΦΕΒ 2024
Ποιο είναι το επόμενο πλακάκι στο ντόμινο των πιέσεων που ασκεί η αγορά ακινήτων στο κέντρο της πρωτεύουσας και στα οικονομικά περιθώρια των κατοίκων της; Οι θέσεις πάρκινγκ. «Είναι το αναγκαίο κακό», όπως μεταφέρει χαρακτηριστικά ο Θεμιστοκλής Μπάκας, πρόεδρος του Πανελλαδικού Δικτύου E-Real Estates, έχοντας μπροστά του τα στοιχεία από τη διακύμανση των τιμών τα τελευταία χρόνια. Με μικρή χρονική καθυστέρηση, οι δείκτες ακολούθησαν παράλληλη πορεία με την επενδυτική τροχιά του κέντρου, μετά την κρίση – όσο αυξάνονταν οι μόνιμοι κάτοικοι, όσο αυξάνονταν οι ξένοι επισκέπτες και η Αθήνα μεταμορφωνόταν σε μια μητρόπολη διεθνούς ενδιαφέροντος, τόσο στένευαν τα περιθώρια εύρεσης ιδιόκτητων θέσεων πάρκινγκ στο κέντρο.
Όπως μου εξηγεί ο ίδιος, το Πανελλαδικό Δίκτυο E-Real Estates έστρεψε την προσοχή του στο επίμαχο ζήτημα συλλέγοντας τα στοιχεία από την αγορά την περίοδο 2019-2020, όταν παρατηρήθηκε πρώτη φορά μεγάλο ποσοστό μεταβιβάσεων να αφορά θέσεις στάθμευσης. Και εξηγεί:
«Όταν ξεκίνησε να κινείται η κτηματαγορά στον Δήμο Αθηναίων, αγόραζαν όλοι σπίτια, ώσπου κάποια στιγμή συνειδητοποίησαν ότι δεν υπήρχαν πλέον θέσεις προς ενοικίαση για να παρκάρουν σταθερά το όχημά τους, είτε σε ενοικιαζόμενο γκαράζ είτε σε επιχειρήσεις πάρκινγκ 24ωρης εξυπηρέτησης. Το βλέπεις και με μία ματιά στις αγγελίες σήμερα: οι θέσεις έχουν μειωθεί ραγδαία σε σχέση με μια πενταετία πίσω, και αυτό αποτυπώνεται φυσικά και στις τιμές που ζητούνται για μηνιαία μίσθωση».
Πιο συγκεκριμένα, σε περιοχές έντονου τουριστικού και επενδυτικού ενδιαφέροντος, όπως το Γουδή, το Μετς-Καλλιμάρμαρο, το Ά Νεκροταφείο Αθηνών, ο Λυκαβηττός, το Κολωνάκι και η Νεάπολη, τα Άνω Πετράλωνα αλλά και το Κουκάκι, η διαθεσιμότητα σε θέσεις στάθμευσης (μεγέθους 10-20 τ.μ.) είναι σχεδόν μηδενική. Στη γενικότερη εικονα, το εντυπωσιακό είναι πως οι ζητούμενες τιμές έχουν φτάσει να αγγίζουν ποσά τα οποία άλλοτε αντιστοιχούσαν σε μια γκαρσονιέρα λίγων τετραγωνικών μέτρων.
Οι διακυμάνσεις στις τιμές των θέσεων πάρκινγκ
Με βάση τα στοιχεία τα οποία προκύπτουν από ιστοσελίδες αγγελιών ακινήτων όσο και το Υπουργείο Οικονομικών, οι παρακάτω συγκρίσεις αποτυπώνουν τις διακυμάνσεις στην αγορά το διάστημα 2019-2023. Να επισημάνουμε ότι τα στοιχεία αφορούν αποκλειστικά κλειστού τύπου ιδιόκτητες θέσεις πάρκινγκ, καθώς στην περίπτωση των θέσεων στάθμευσης στις πυλωτές πολυκατοικιών συχνά ανακύπτουν προβλήματα ιδιοκτησιακού καθεστώτος (κατά κύριο λόγο, παραχωρείται η χρήση στους ενοίκους ενώ ο χώρος παραμένει σε καθεστώς εξ αδιαιρέτου συνιδιοκτησίας επί του οικοπέδου), και έτσι απουσιάζουν από τις νόμιμα υπαινικιαζόμενες θέσεις πάρκινγκ.
- Συνολικά στον Δήμο Αθηναίων, στο διάστημα της τετραετίας 2019-2023, οι τιμές πώλησης κατέγραψαν αλυσιδωτή αύξηση από τα 146 €/τ.μ. (το 2019) στα 368 €/τ.μ (το 2020), έπειτα στα 210 €/τ.μ. (το 2021), στα 550 €/τ.μ. (2022) και τέλος στα 546€/τ.μ. (το 2023), σημειώνοντας ποσοστό μεταβολής της τάξης του +273%.
- Μεγαλύτερη μεταβολή επί τοις εκατό την περίοδο 2020-2023 σε ζητούμενες τιμές πώλησης κατέγραψαν οι θέσεις πάρκινγκ στον Νέο Κόσμο (με +100% μεταβολή), οι Αμπελόκηποι (+92,2% μεταβολή) και η Κυψέλη-Πεδίον του Άρεως (+90% μεταβολή)
- Μεγαλύτερη μεταβολή επί τοις εκατό την περίοδο 2020-2023 σε ζητούμενες τιμές ενοικίασης κατέγραψαν οι θέσεις πάρκινγκ στο Γκύζη (+100% μεταβολή) και οι Αμπελόκηποι (+100% μεταβολή).
- Κατά μέσο όρο, για ένα κλειστού τύπου πάρκινγκ 10 τ.μ. οι ζητούμενες τιμές πώλησης έχουν διαμορφωθεί στα 20.000-25.000 €, ενώ τα ύψη των τιμών μίσθωσης για ανάλογο χώρο κυμαίνονται στα 100-150 €/μήνα.
Αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον
Ο βασικός παράγοντας ο οποίος πυροδοτεί την θεαματική αύξηση στις ζητούμενες τιμές αγοράς ή ενοικίασης των θέσεων είναι «η μικρή διαθεσιμότητα», για τον Θεμιστοκλή Μπάκα. Δεν αυξήθηκε μόνο η ζήτηση, μειώθηκε και η προσφορά: σε αυτό το διάστημα που συζητάμε, οι επιχείρηση πάρκινγκ άρχισαν να επικεντρώνονται στην ωραία μίσθωση, αντί της μηνιαίας. «Σχηματικά, μπορούμε να πούμε ότι το 2019 προσέφεραν το 70% των θέσεών τους με μηνιαίο μίσθωμα, ενώ τώρα το 30-40%, επιδιώκοντας να αυξήσουν τα έσοδά τους από τους επισκέπτες του κέντρου, ξένους ή τους Αθηναίους άλλων περιοχών».
Τον ρωτάω εάν αυτή η αύξηση συμπαρασύρεται και απ’ τη γενικότερη τάση της αγοράς ακινήτων των τελευταίων χρόνων στην πρωτεύουσα και τη φιλοσοφία της εξασφάλισης παραπάνω εισοδήματος από τους ιδιοκτήτες. «Ναι, φυσικά. Οι θέσεις πάρκινγκ προσελκύουν το επενδυτικό ενδιαφέρον για μια σειρά από λόγους – δεν έχουν το εξοδολόγιο συντήρησης ενός σπιτιού, δεν υπάρχει ο κίνδυνος της φθοράς και οι ανάγκες αντικειμενικά δεν προβλέπεται να μειωθούν, αντίθετα θα αυξάνονται»,
Μου αναφέρει ένα παράδειγμα επί τροχάδην: «Για την αγορά μιας θέσης πάρκινγκ θα χρειαστούν 20.000 ευρώ, με προσδόκιμο ενοίκιο στα 100-150 ευρώ, τη στιγμή που για μια γκαρσονιέρα χρειάζονται τουλάχιστον 50.000 ευρώ, με προσδόκιμο ενοίκιο τα 300-350 ευρώ, αλλά και όλα τα προβλήματα τα οποία συνεπάγονται σε ένα σπίτι που κατοικείται. Συμφέρει λοιπόν να αγοράσει κάποιος δύο, ίσως και παραπάνω, θέσεις πάρκινγκ με τα ίδια χρήματα».
Δεν είναι τυχαίο ότι την περίοδο που συζητάμε, νέοι κατασκευαστές μπήκαν στη διαδικασία παράγουν νέες θέσεις στάθμευσης στις πολυκατοικίες τις οποίες οικοδομούν, με στόχο να καλύψουν τη ζήτηση της γειτονιάς. «Κάτι επίσης ενδιαφέρον που παρατηρείται όλο και πιο έντονα στο ευρύτερο κέντρο είναι ότι ισόγειοι χώροι σε εμπορικούς δρόμους που προορίζονταν για καταστήματα, αλλάζουν χρήση και μετατρέπονται σε χώροι στάθμευσης».