© Aris Oikonomou/ SOOC
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ

Πότε θα τοποθετηθούν οι πρώτες κάμερες στους δρόμους της Αττικής

Καταφθάνουν οι πρώτες 388 και ακολουθούν περίπου 1.000 ακόμη κάμερες καταγραφής για το Λεκανοπέδιο, φέρνοντας μια νέα εποχή στον έλεγχο παραβάσεων και την ψηφιακή απόδοση προστίμων – και όχι μόνο.

Να και ένα χρονοδιάγραμμα που όλως περιέργως τηρήθηκε: ακριβώς έναν χρόνο πριν, ο τότε υπουργός Προστασίας του Πολίτη της κυβέρνησης που είχε μόλις επανεκλεγεί, Γιάννης Οικονόμου, εξήγγειλε επτά νέες προτεραιότητες σχετικά με την ασφάλεια των πολιτών, ανάμεσα στις οποίες υπήρχε και η εφαρμογή ενός νέου συστήματος επιτήρησης του κυκλοφοριακού δικτύου, με την ενεργοποίηση εκατοντάδων ψηφιακών καμερών, προς ενίσχυση του έργου της Τροχαίας, αλλά και της Αστυνομίας.

Από την παρουσίαση του κυβερνητικού σχεδίου το πρωί της Πέμπτης (28/11), παρουσία όλων των αρμόδιων υπουργών, έγινε γνωστό πως 12 μήνες μετά, όπως είχε προβλεφθεί, η πρώτη σύμβαση έχει υπογραφεί με την ανάδοχο εταιρεία για την πρώτη «παρτίδα» και πρόκειται να εγκατασταθεί το προσεχές διάστημα σε κομβικά σημεία της Αττικής (388 ψηφιακές κάμερες), ενώ ανακοινώθηκε πως παράλληλα δρομολογούνται οι διαγωνισμοί για την προμήθεια πολλών περισσότερων συσκευών καταγραφής για τον ίδιο σκοπό, διαμορφώνοντας τελικά ένα σύστημα το οποίο το 2026 θα αριθμεί πάνω από 1.300 κάμερες, με έμφαση πάντα στην Αττική.

Οι κάμερες πρόκειται να τεθούν σταδιακά σε λειτουργία από το καλοκαίρι του 2025, όπως ανακοινώθηκε. Σε πρώτη φάση, θα καλυφθούν 100 κομβικά σημεία του Λεκανοπεδίου, σε σημεία με σηματοδότες που διαπιστώνονται συχνά παραβάσεις από την Τροχαία. Το ευρύτερο σχέδιο περιλαμβάνει την εποπτεία όλου του δικτύου για άμεση καταγραφή παραβάσεων του ΚΟΚ (π.χ. υπέρβαση ορίου ταχύτητας, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, μη χρήση κράνους, παράνομη χρήση ΛΕΑ, χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση κ.α.), αλλά και άμεση είσπραξη των προστίμων από το κράτος.

Πώς θα υλοποιηθεί αυτή η αλλαγή; Μέσω ενός νέου, ενιαίου πληροφοριακού συστήματος το οποίο θα συγκεντρώνει όλα τα δεδομένα των συσκευών καταγραφής (αριθμός κυκλοφορίας, ημερομηνία και ώρα παράβασης, σημείο) και ο αρμόδιος υπάλληλος ανά πάσα ώρα θα βεβαιώνει ψηφιακά την εκάστοτε παράβαση. Στη συνέχεια, η κλήση θα επιδίδεται ψηφιακά μέσω της θυρίδας στο gov.gr και παράλληλα θα ενημερώνεται άμεσα ο ιδιοκτήτης του οχήματος, μέσω ενός απλού SMS.

Όπως επισημάνθηκε, το σχέδιο έχει κατασταλτική όσο και προληπτική, αποτρεπτική αξία. «Θέλουμε να γίνει κατανοητό ότι όλο αυτό το σύστημα μπαίνει για να λειτουργήσει, να λειτουργήσει άμεσα και ο πολίτης να γνωρίζει αν έχει κάνει κάποια παραβίαση κάποιου όρου του ΚΟΚ ή όχι», δήλωσε στην παρουσίαση ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου. Ο ίδιος αναφέρθηκε στον στόχο της οικοδόμησης «μιας ευρύτερης κουλτούρας οδικής ασφάλειας» και τη μείωση του αριθμού θυμάτων από τροχαία ατυχήματα, στα οποία σταθερά η Ελλάδα είναι πρώτη.

Θα ελέγχουν και για εγκληματικές ενέργειες;

Η εγκατάσταση του νέου συστήματος καταγραφής αποτελεί μέρος από το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας, το οποίο βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με τον κοινό στόχο που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για μείωση των ατυχημάτων, με όραμα την εξάλειψη του φαινομένου μέχρι το έτος 2050. Ωστόσο, από αναφορές οι οποίες έχουν ακουστεί τόσο επί υπουργείας Οικονόμου όσο και επί της τωρινής υπουργίας Χρυσοχοΐδη, φαίνεται ότι ο ρόλος τους δεν θα περιορίζεται στον έλεγχο των παραβάσεων.

«Φιλοδοξούμε [το νέο σύστημα] να λειτουργήσει προληπτικά, να αποτρέπει παραβάσεις», αλλά και «να βοηθάει σε άμεσες παρεμβάσεις, να είναι ένα χρήσιμο εργαλείο στη διαλεύκανση υποθέσεων», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης.

Ανάμεσα στις δεσμεύσεις της κυβέρνησης περιλαμβάνεται η πιο αποτελεσματική αστυνόμευση, με χρήση νέων τεχνολογιών. Όπως επιβεβαίωσε στην τοποθέτησή του ο υπουργός Προ. Πο. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, «η λύση είναι η έξυπνη αστυνόμευση, η χρήση της τεχνολογίας, η αξιοποίηση των νέων τεχνολογικών μέσων, όπως είναι οι κάμερες κυκλοφορίας και μια σειρά άλλες εφαρμογές». Οι νέες ψηφιακές κάμερες θα παραμένουν σε λειτουργία καθόλη τη διάρκεια του 24ωρο, έχοντας δυνατότητα καταγραφής σε κάθε συνθήκη φωτισμού.

Στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης που διανύουμε, το ζήτημα της επιτήρησης εγείρει ερωτήματα σε παγκόσμια κλίμακα για τα δεδομένα τα οποία συλλέγονται και τον τρόπο που αξιοποιούνται. Ως προς το θέμα, καθησυχαστικός εμφανίστηκε ο Περιφερειάρχης Αττικής, Νίκος Χαρδαλιάς, λέγοντας ότι έχουν προβλεφθεί όλα τα πρωτόκολλα προκειμένου να υπάρχει πλήρης προστασία των προσωπικών δεδομένων των οδηγών. «Για το λόγο αυτό θα καταγράφεται μονάχα το πίσω μέρος του οχήματος, ώστε να μην διακρίνονται οι επιβαίνοντες».

Και τότε, πώς ακριβώς θα εντοπίζονται παραβάσεις για τη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης, θα αναρωτηθεί κάποιος εύλογα.