© Aris Oikonomou/ SOOC
ΠΟΛΗ

Πού επιτρέπονται (και πού όχι) τα πατίνια στην Αθήνα

Περισσότερα τα προνόμια παρά οι υποχρεώσεις για τους αναβάτες ηλεκτρικών οχημάτων ήπιας μετακίνησης. Σε συγκεκριμένες περιπτώσεις δρόμων απαγορεύεται να κινούνται.

Μποτιλιάρισμα και αναίτιες καθυστερήσεις, θόρυβος από κόρνες, λακκούβες, ανεπαρκής φωτισμός στα στενά και κρυμμένες πινακίδες από κλαδιά δέντρων. Η λίστα με τα προβλήματα στο οδικό δίκτυο της πρωτεύουσας μοιάζει ατελείωτη, αλλά το μένος πολλών οδηγών έχει στραφεί πλέον στα ηλεκτρικά πατίνια, τα οποία αυξάνονται και πληθαίνουν.

Κατηγορούνται ότι αυξάνουν την επικινδυνότητα στους δρόμους και προκαλούν ατυχήματα, ότι υπολείπονται σε βασικά εξαρτήματα (όπως φλας), αλλά εκείνο που κάνει περισσότερο εξοργιστικά τα πατίνια στους υπόλοιπους οδηγούς είναι ότι απολαμβάνουν πολλά νομικά προνόμια, τουλάχιστον για την ώρα.

Δεν υπάρχουν τέλη κυκλοφορίας, δεν υπάρχει οδική ασφάλεια, ούτε φυσικά ΚΤΕΟ για τα λεγόμενα Ελαφριά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα (ΕΠΗΟ), στα οποία περιλαμβάνονται και τα πατίνια, αν και φημολογείται πως θα αυξηθούν οι υποχρεώσεις των αναβατών σε επόμενη τροποποίηση του ΚΟΚ.

Το debate για το πού επιτρέπονται και πού όχι τα ηλεκτροκίνητα οχήματα ήπιας κινητικότητας (δηλαδή, όσα κινούνται με 25 χλμ./ώρα) δεν είναι ελληνικό προνόμιο, βέβαια: τόσο στο Παρίσι όσο και σε περιοχές της Μ. Βρετανίας, αμφότερες περιπτώσεις που υιοθέτησαν με μεγάλη προθυμία τα νέα οικολογικά μέσα αστικής μετακίνησης (δίνοντας ανάλογα προνόμια και ελάφρυνσης), τα έχουν πλέον απαγορεύσει, επικαλούμενοι τα ατυχήματα που έχει παρατηρηθεί ότι προκαλούν απ’ όταν τέθηκαν σε κυκλοφορία.

Τι ορίζει ο ΚΟΚ για τα πατίνια


© EUROKINISSI / ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ

Για να το θέσουμε σε δύο φράσεις, τα πατίνια είναι αδιαμφισβήτητα νόμιμα στο μεγαλύτερο μέρος του οδικού δικτύου της Αθήνας και της Ελλάδας, αρκεί ο αναβάτης να πληρεί μερικούς –λίγους– κανόνες: να μη χρησιμοποιεί εν κινήσει ακουστικά συνδεδεμένα με ηχητικές συσκευές (δεν απαγορεύεται, ωστόσο, η ανοιχτή ακρόαση), να έχει και τα δύο χέρια στο τιμόνι και κατά τη διάρκεια οδήγησης τη νύχτα να φοράει ανακλαστικό εξοπλισμό για να είναι ορατός από όλες τις κατευθύνσεις.

Οι προδιαγραφές αυτές αναγράφονται στον νόμο 3784/2021, με τον οποίο ενσωματώθηκε στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας η έννοια των ΕΠΗΟ.

Για να το διευκρινίσουμε, υπάρχουν δύο κατηγορίες οχημάτων στην παραπάνω οικογένεια: είναι εκείνα των οποίων η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα δεν υπερβαίνει τα 6 χλμ./ώρα (και επιτρέπεται να τα οδηγούν άτομα άνω των 12 ετών) και εκείνα που έχουν μέγιστη ταχύτητα τα 25 χλμ./ώρα (και επιτρέπεται να τα οδηγούν άτομα άνω των 15 ετών) – παράβαση στα όρια ταχύτητα επιφέρει πρόστιμο και διακοσίων (200) ευρώ

Με αυτόν τον νόμο, ορίζονται και οι κανόνες κίνησης για τα ηλεκτρικά πατίνια.

Λόγω μειωμένης δυνατής ταχύτητας, τα ηλεκτρικά πατίνια απαγορεύεται να κινούνται Α. Σε αυτοκινητόδρομους (όπως η Αττική Οδός και η Εγνατία, άξονες δηλαδή κύριοι του εθνικού δικτύου που έχουν πράσινες πινακίδες) και Β. Σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας (όπως η Συγγρού και η Κηφισίας, δηλαδή «οδοί ειδικής μελέτης και κατασκευής για την κυκλοφορίας αυτοκινήτων οχημάτων και μοτοσικλετών», όπως διευκρινίζει ο ΚΟΚ, που «δεν εξυπηρετούν τις συνορεύουσες στη λεωφόρο ιδιοκτησίες», παρά με παράπλευρες βοηθητικές οδούς).

Όσον αφορά το δίκτυο της Αθήνας και της Αττικής, η συντριπτική πλειοψηφία των κεντρικών δρόμων δεν ανήκουν στην κατηγορία των δρόμων ταχείας κυκλοφορίας, δηλαδή. Είναι απλά λεωφόροι.

Exit mobile version