© EUROKINISSI/ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ
ΠΟΛΗ

Τα έργα που φιλοδοξούν να ξεμπλοκάρουν την κίνηση στον Κηφισό

Συγκεντρώνουμε τα νεότερα δεδομένα από τα έργα που βρίσκονται στο τραπέζι και αφορούν άμεσα ή έμμεσα το στοίχημα της αποσυμφόρησης της λεωφόρου Κηφισού.

«Κόκκινος ο Κηφισός, μεγάλες καθυστερήσεις». «Έμφραγμα στη λεωφόρου Κηφισού». «Απίστευτο μποτιλιάρισμα στο Ποτάμι».

Ίσως με μόνη εξαίρεση την καρδιά του καλοκαιριού, οι παραπάνω φράσεις αποτελούν την πρώτη είδηση (είδηση;) της ημέρας, μόλις ανοίξεις το ραδιόφωνο στο αυτοκίνητο και βάλεις μπροστά. Υπάρχει άραγε κάποια εναλλακτική, αναρωτιέσαι. Όχι μόνο για εκείνη την ώρα και το πώς στο καλό θα φράσεις με τη λιγότερη δυνατή ταλαιπωρία στη δουλειά, αλλά γενικότερα για το Λεκανοπέδιο και την κατάσταση ασφυξίας που υπομένουμε, χάνοντας κατά μέσο όρο επτά 24ωρα τον χρόνο κολλημένοι στην κίνηση, όπως είχε δείξει έρευνα της Tom Tom.

Η βασική αιτία του προβλήματος συνάδει με την κοινή λογική: Όπως είχε εξηγήσει σε παλαιότερο ρεπορτάζ του OneMan για την κίνηση στη λεωφ. Κηφισού ο Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής του ΕΜΠ, «ο συγκεκριμένος άξονας χωράει περίπου 6.000 αυτοκίνητα – όταν κατεβαίνουν περισσότερα, αυτομάτως μπλοκάρει. Με το δεδομένο όμως ότι παραμένει η κεντρική κυκλοφοριακή αρτηρία η οποία συνδέει κατακόρυφα τον Βόρειο Τομέα με τον Πειραιά, με το δεδομένο ότι η πόλη μεγαλώνει και αυξάνονται οι εταιρείες logistics στην Αττική (μαζί με τα φορτηγά τα οποία χρησιμοποιούν), η θηλιά όλο και στενεύει.

Το πρόβλημα της κίνησης στην Αττική (και δη στη λεωφόρο Κηφισού) αναγνωρίζεται ως πρώτη σε προτεραιότητα πρόκληση από το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών. Τα οδικά έργα βρίσκονται πλέον στην πρώτη γραμμή. «Αποτελεί κοινό τόπο ότι η Αττική έχει φτάσει στα όριά της και ότι απαιτούνται νέες υποδομές», είχε δηλώσει μέσα στο περασμένο καλοκαίρι ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος κατά την παρουσίαση του ετήσιου απολογισμού, ενημερώνοντας για το νέο πλαίσιο των λεγόμενων «πρότυπων προτάσεων» που θα τεθούν σε εφαρμογή για την πιο άμεση δρομολόγηση έργων ΣΔΙΤ, παράλληλα με τα έργα που είναι πρώτα στη λίστα υλοποίησης.

Παρακάτω, συγκεντρώσαμε τα επικαιροποιημένα στοιχεία για όλα τα οδικά έργα που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο τραπέζι και αφορούν άμεσα ή έμμεσα το στοίχημα της αποσυμφόρησης του Κηφισού.

  • Επέκταση του Περιφερειακού Υμηττού προς τη λεωφόρο Βουλιαγμένης (Σήραγγα Ηλιούπολης): Με τη γέννηση μιας νέας «πόλης μέσα στην πόλη» από τη μεγάλη αστική ανάπλαση στο Ελληνικό έχει μπει σε προτεραιότητα από το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών το (από δεκαετίες) αίτημα για κατασκευή της υπόγειας σήραγγας που θα ενώνει τον Περιφερειακό Υμηττού (Καρέα) με τον Άλιμο, δημιουργώντας έναν δεύτερο κάθετο άξονα στην Αθήνα που (εκτός των άλλων) θα λειτουργεί αποσυμφορητικά στην κίνηση της λεωφόρου Κηφισού, διοχετεύοντας τα οχήματα απευθείας προς τα Μεσόγεια και το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος.
  • Κέντρο Logistics στη Φυλή: Στη φάση ολοκλήρωσης του διαγωνισμού βρίσκεται το έργο δημιουργίας Επιχειρηματικού Πάρκου σε ακίνητο έκτασης 447 στρ. στην περιοχή Σπηλιές του Δήμου Φυλής (μέσω ΤΑΙΠΕΔ), για τη μετεγκατάσταση εκατοντάδων διαμεταφορέων που αυτή τη στιγμή βρίσκονται στον (υπό ανάπλαση) Ελαιώνα. Με αυτή την κίνηση (που πρόκειται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2025), υπολογίζεται ότι θα αλλάξουν τα καθημερινά δρομολόγια σε περίπου 4.000 φορτηγά, τα περισσότερα από τα οποία χρησιμοποιούν ως τώρα τη λεωφόρο Κηφισού.
  • Νέος οδικός άξονας Ελευσίνα-Οινόφυτα: Επιβεβαιώθηκε το καλοκαίρι από το καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργείο ότι έχει σε προτεραιότητα το έργο κατασκευής ενός νέου άξονα με χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου που θα ξεκινά από την περιοχή της Ελευσίνας (σε κόμβο με την Αττική Οδό) και θα καταλήγει στα Οινόφυτα (κόμβο Αγίου Λουκά). Μεταξύ άλλων, το οδικό αυτό έργο θα εξυπηρετεί φορτηγά και οχήματα από την Πελοπόννησο με προορισμό βορειότερα της Αττικής.
  • Επέκταση της Λεωφόρου Κύμης: Με την προϋπόθεση ότι βρεθεί η χρυσή τομή και λυθεί η (δίκαιη) ένσταση των επίμαχων δήμων ώστε να μην υποβιβαστεί η ποιότητα ζωής τους από έναν αυτοκινητόδρομο (γιατί όχι σκεπασμένος με ζώνες πρασίνου;), το έργο επέκτασης της Αττικής Οδού μέχρι τον κόμβο Καλυφτάκη στην Κάτω Κηφισιά πρόκειται να προσφέρει μια ένεση αποσυμφόρησης στην πιεσμένη έξοδο της Μεταμόρφωσης (περίπου 30.000 οχήματα ανά ημέρα), η οποία σηκώνει το βάρος των μετακινήσεων από και προς τη λεωφόρο Κηφισού.
  • Επέκταση Περιφερειακής Αιγάλεω: Σε ώριμη φάση (αλλά χωρίς εξασφαλισμένους πόρους) έχει φτάσει το έργο «εθνικής σημασίας», όπως έχει χαρακτηριστεί, το οποίο περιλαμβάνει τη σύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω (που ουσιαστικά λειτουργεί ως προέκταση της Αττικής Οδού) με την Εθνική Οδό και την ολοκλήρωση του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά. Κύριος σκοπός του έργου είναι η δημιουργία νέας εισόδου στον Δήμο Αχαρνών για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση πρωτίστως των Άνω Λιοσίων και δευτερευόντως της λεωφόρου Κηφισού.

Παράλληλα με όλα τα παραπάνω οδικά έργα, βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνισμός του αρμόδιου υπουργείου για την επιλογή τεχνικού συμβούλου προς παροχή υποβοήθησης σε θέματα μελετών για τις απαιτούμενες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις, στου οποίου συμβούλου τις αρμοδιότητες αναφέρεται και η εκπόνηση μελέτης κυκλοφοριακής βελτίωσης του Κηφισού «με μικρές ή μεσαίες κοστολογικές παρεμβάσεις υφιστάμενης υποδομής αλλά και αναβάθμιση υφισταμένων ή και κατασκευή εναλλακτικών οδικών αξόνων».