Τα έργα που κάνουν την Αθήνα ένα μεγάλο εργοταξιο
- 18 ΝΟΕ 2024
Περισσότερη κίνηση από τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, σκόνη και θόρυβος από τις μπουλντόζες, ενόχληση από τις υψωμένες λαμαρίνες.
Χιλιάδες κάτοικοι αυτή τη στιγμή, απ’ την Καλλιθέα και το Μοσχάτο μέχρι το Κολωνάκι, τα Εξάρχεια, τα Σεπόλια και τη λεωφόρο Κωνσταντινουπόλεως, έχουν σε κοντινή απόσταση από το σπίτι τους ένα εργοτάξιο το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη, αλλά με άγνωστη την ημερομηνία που θα τελειώσει η ταλαιπωρία τους και θα υποδεχθούν (τόσο οι ίδιοι όσο και η υπόλοιπη Αθήνα) το νέο έργο υποδομής που υπόσχεται να κάνει την καθημερινότητά μας καλύτερη.
Ειδικά στα κατασκευαστικά έργα τα οποία διαχειρίζονται δημόσιοι φορείς, παρατηρούμε ότι έχει γίνει κανόνας να μην τηρούνται τα αρχικά χρονοδιαγράμματα, με τις παρατάσεις να αφορούν ένα, δύο, ίσως και παραπάνω έτη, επιβαρύνοντας έτσι σημαντικά τα κόστη μέσα από τις αξιώσεις αποζημιώσεων από μέρους των κατασκευαστικών εταιρειών.
Από την άλλη, οι αρμόδιοι επικαλούνται τις τεχνικές δυσκολίες για τις καθυστερήσεις και εστιάζουν στη νέα εικόνα της πρωτεύουσας που γεννιέται, πράγμα που είναι βέβαια αληθές: Μια πενταετία ύστερα από σήμερα, η Αθήνα δεν θα είναι ίδια. Μετά τα «πέτρινα χρόνια» της Κρίσης, βρισκόμαστε σε μια περίοδο όπου μεγαλόπνοα πρότζεκτ πολλών εκατομμυρίων βρίσκονται σε εξέλιξη από τη μία άκρη της πόλης ως την άλλην, από τον επενδυτικό-οικιστικό ως τον κατασκευαστικό-συγκοινωνιακό τομέα, σκιαγραφώντας μια νέα πόλη στο άμεσο μέλλον, με λιγότερα (ελπίζουμε) προβλήματα.
Παρακάτω, τα μεγαλύτερα έργα που είναι τώρα σε εξέλιξη.
Υπογειοποίηση σιδηροδρόμου Σεπόλια
Στο εργοτάξιο κατά μήκος της Κωνσταντινουπόλεως τα συνεργεία εργάζονται πυρετωδώς, πάνω και κάτω απ’ το επίπεδο της επιφάνειας – έπειτα από πολλές καθυστερήσεις, φαίνεται ότι βρισκόμαστε κοντά στην ολοκλήρωση του πρώτου 50% του έργου πνοής που υπεγράφη το 2018, τη στιγμή που αποτελεί αίτημα δεκαετιών, τόσο για την αναβάθμιση των πυκνοκατοικημένων Σεπολίων, όσο και τη γενικότερη ασφάλεια του δικτύου της ΕΡΓΟΣΕ, δεδομένου ότι θα πάψουν στο σημείο να ισχύουν οι διαβάσεις με τις απαρχαιωμένες, χειροκίνητες μπάρες.
Συγκεκριμένα, το έργο αφορά στη διαμόρφωση ενός (κατά βάση) υπόγειου διαδρόμου απ’ τον Σταθμό Λαρίσης μέχρι τις Τρεις Γέφυρες, όπου θα φιλοξενούνται τέσσερις γραμμές (δύο γραμμές στη δυτική πλευρά για τους υπεραστικούς συρμούς και δύο στην ανατολική για τους προαστιακούς), απελευθερώνοντας έτσι επιφάνεια περίπου 20.000 τ.μ στο επίπεδο της πόλης, που πρόκειται να αναμορφωθούν σε χώρους πρασίνου και αναψυχής.
Παράδοση: Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025 αναμένεται η ολοκλήρωση του δυτικού διαδρόμου (θα ακολουθήσει ο ανατολικός).
Γραμμή 4 του Μετρό
Όπως έχει γίνει γνωστό, δύο διαφορετικοί μετροπόντικες (TBM) δουλεύουν ταυτόχρονα και με αντίθετη κατεύθυνση στο υπέδαφος (ο ένας από Κατεχάκη και ο άλλος από Άλσος Βεΐκου), για την καλύτερη εξοικονόμηση χρόνου στο σύνθετο κατασκευαστικό έργο που υπόσχεται να αναμορφώσει την αστική κινητικότητα στην πρωτεύουσα, με 15 νέους σταθμούς να εμφανίζονται σε μια διαδρομή σχήματος «U» από Γουδή ως το Γαλάτσι, σε περιοχές δηλαδή που περιλαμβάνονται στις πιο πυκνοδομημένες του ευρύτερου κέντρου, όπως Κυψέλη, Αλεξάνδρας και Ζωγράφου.
Παράδοση: Με βάση την τελευταία ανακοίνωση, η εκτιμώμενη έναρξη λειτουργίας του το 2031.
Υπογειοποίηση Ποσειδώνος
Υπογειοποίηση Ποσειδώνος
Από την αρχή των σχεδιασμών για την αξιοποίηση του Ελληνικού είχε καταστεί σαφές ότι πρέπει να μεταφερθεί υπογείως η λεωφόρος Ποσειδώνος, ούτως ώστε να ενοποιηθεί ο αστικός χώρος με το παραλιακό μέτωπο και να μη διακόπτεται το πάρκο από τη γρήγορη ροή των οχημάτων.
Όχι τυχαία, η υπογειοποίηση του τμήματος μήκους 1.500 μ. (μαζί με τα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης) ήταν από τις πρώτες προτεραιότητες που έβαλε μπροστά απ’ όταν ανέλαβε ο όμιλος της Lamda Development, με τη νέα, ευρωπαϊκών προδιαγραφών και με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά ρεύμα υπόγεια σήραγγα να βρίσκεται τώρα στην τελική ευθεία.
Παράδοση: Στις αρχές του 2026.
Ανάπλαση Ελληνικού
Σε ακόμη πιο εντατικούς κατασκευαστικούς ρυθμούς προβλέπεται να κινηθούν τα εργοτάξια στο Ελληνικό το 2025, προχωρώντας παράλληλα όλα τα σημεία και πόστα που συνθέτουν τη φαραωνικού μεγέθους παραλιακή ανάπλαση από την Lamda Development, με όραμα τη διαμόρφωση μιας τεχνολογικά προηγμένης και απόλυτα οικολογικής, πράσινης πολιτείας στα Νότια, με γειτονιές των 15 λεπτών και το 70% της έκτασης μεταμορφωμένο σε ένα μητροπολιτικό πάρκο, ανοιχτό για όλους, παράλληλα με τη ριζική αναζωογόνηση της μαρίνας του Αγίου Κοσμά.
Όπως είναι λογικό, το masterplan θα παίρνει σταδιακά σάρκα και οστά, με την πρώτη φάση να περιλαμβάνει τον νέο ουρανοξύστη-σύμβολο Riviera Tower, συγκροτήματα κατοικιών και το πάρκο αθλητικών εγκαταστάσεων, μεταξύ άλλων.
Παράδοση: Η πρώτη φάση της mega-ανάπλασης θα παραδοθεί το 2027.
Ανάπλαση Φαληρικού Όρμου
Λίγο έλειψε να ναυαγήσει στα μισά της διαδρομής το κομβικής σημασίας έργο ανάπλασης του Φαλήρου που βρίσκεται «υπό κατασκευή» από το 2016 (έχοντας οδηγήσει σε απόγνωση εκατοντάδες κατοίκους), αλλά πολύ πρόσφατα ανακοινώθηκε η έγκριση της χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα, με την οποία ανοίγει ο δρόμος για τη δεύτερη και τελευταία φάση – μετά τα συγκοινωνιακά και υδραυλικά-αντιπλημμυρικά έργα που έχουν ολοκληρωθεί από το 2022, μένει τώρα το «επάνω κομμάτι» της ανάπλασης, να αναδιαμορφωθεί, δηλαδή, το παραλιακό μέτωπο σε ένα ενιαίο, αειφόρο, βιώσιμο και προσβάσιμο Μητροπολιτικό Πάρκο (541 στρεμ.), ένα εντυπωσιακό πάρκο-κέντρο ζωντάνιας, ευεξίας και ηρεμίας, που θα συνδυάζεται με τον νέο παραλιακό ποδηλατόδρομο.
Παράδοση: Όπως έχει διευκρινιστεί, το χρονοδιάγραμμα είναι αυστηρό και στοχεύει στην έναρξη λειτουργίας του Πάρκου το 2028.
Παράλληλα με όλα τα παραπάνω έργα τα οποία βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, έρχονται προσεχώς και νέα εργοτάξια να επιβεβαιώσουν ότι διανύουμε μια περίοδο ριζικών ανακατατάξεων και αλλαγών στην πόλη, όπως η Διπλή Ανάπλαση σε Βοτανικό και Αλεξάνδρας, οι νέες επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο και λεωφόρο Βουλιαγμένης, αλλά και η αστική σήραγγα της Ηλιούπολης, μεταξύ άλλων.