© iStock
ΠΟΛΗ

Τι αλλαγές σχεδιάζονται για τη γραμμή Μετρό του αεροδρομίου

Λύσεις ανάγκης ψάχνει να εφαρμόσει η ΣΤΑΣΥ, ενόψει της τουριστικής σεζόν και της πληρότητας στα βαγόνια του μετρό τις ώρες αιχμής.

Οι διάδρομοι του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών αποτελούν σταθερά τον ακριβή παλμογράφο για την τουριστική κίνηση στην πρωτεύουσα, με τα νούμερα να αποκαλύπτονται όλο και καλύτερα για τον κλάδο την περίοδο μετά την πανδημία: Το 2023 έκλεισε με νέο ρεκόρ, ανεβάζοντας πρώτη φορά στην ιστορία τον πήχη πάνω από το φράγμα των 28 εκατομ. επιβατών (+17,1% σε σύγκριση με το 2022 και +13,6% με το 2019), ενώ το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους έχει καταγράψει ήδη αύξηση +20.1% συγκριτικά με τα στοιχεία εκείνης της πρωτοφανούς επιτυχίας, δείχνοντας μια απρόσμενη κλιμάκωση που είναι τελικά απορίας άξιο εάν θα μπορέσει να διαχειριστεί η Αθήνα, σε επίπεδο υποδομών και όχι μόνο.

Πρώτος κρίκος της αλυσίδας πραγμάτων που επιβαρύνονται –πολύ πριν φτάσουμε στον χαρακτήρα των γειτονιών και τα ενοίκια– είναι το δίκτυο του Μετρό και τα βαγόνια στα οποία επιβιβάζονται κατά κανόνα αμέσως μετά την άφιξή τους για να μεταφερθούν στο κέντρο. Όπως θα έχετε πιθανότατα παρατηρήσει, μετά την επέκταση της μπλε γραμμής μέχρι το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, προφανώς επειδή δεν προστέθηκαν παράλληλα νέοι συρμοί, αυξήθηκε αισθητά ο συνωστισμός τις ώρες αιχμής, πράγμα που αναμένεται να γίνει ακόμη χειρότερο τους καλοκαιρινούς μήνες με την τουριστική κίνηση.

Μόνιμη και ουσιαστική λύση στο πρόβλημα θα έδινε φυσικά η προμήθεια νέου τροχαίου υλικού (περισσότεροι συρμοί ανά γραμμή ισούνται με μεγαλύτερη συχνότητα στα δρομολόγια, άρα καλύτερη διαχείριση στην επιβατική πίεση). Ωστόσο, ο επίμαχος διαγωνισμός παραμένει ακόμη στο περίμενε: πρώτη φορά, είχε ανακοινωθεί από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών η προμήθεια νέων συρμών το 2022, μετέπειτα το 2023 αναθερμάνθηκε η υπόθεση και είχε διευκρινιστεί πως θα είναι επτά συρμοί στο σύνολο και θα εξυπηρετούν συγκεκριμένα τη γραμμή 3 (Πειραιάς-Αεροδρόμιο), αλλά μέχρι σήμερα δυστυχώς ο διαγωνισμός δεν έχει προκηρυχθεί.

Με αυτό το δεδομένο, επείγει μια άμεση λύση για την επικείμενη τουριστική σεζόν (η διαδικασία του διαγωνισμού απαιτεί σίγουρα 12 μήνες ώσπου να γίνει ο διαγωνισμός και να παραδοθεί το υλικό στην Ελληνικό Μετρό), μια λύση που αναζητά η ΣΤΑΣΥ εξετάζοντας μια σειρά από σενάρια.

Τα σενάρια που εξετάζονται από τη ΣΤΑΣΥ


Closure of the Electronic Gateways at Syntagma metro, in Athens, on March 6, 2018 / Κλείσιμο των ηλετρονικών πυλών στο Μετρό Συντάγματος, στην Αθήνα, στις 6 Μαρτίου, 2018 / Nikos Libertas / SOOC

Closure of the Electronic Gateways at Syntagma metro, in Athens, on March 6, 2018 / Κλείσιμο των ηλετρονικών πυλών στο Μετρό Συντάγματος, στην Αθήνα, στις 6 Μαρτίου, 2018

Σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποίησαν το Υπερταμείο και οι Συγκοινωνίες Αθηνών, παρουσιάστηκε το συνολικό πλάνο δράσης για τη βελτίωση του κλάδου των δημόσιων μεταφορών. Μερικά από τα σημεία-κλειδιά της παρουσίασης ήταν η έμφαση στην ανανέωση υποδομών για καλύτερη πρόσβαση των ΑμεΑ, η γενναία ανανέωση του στόλου στα λεωφορεία (951 νέα οχήματα προστίθενται το 2025) και η αναβάθμιση της τηλεματικής, με την επέκταση του δικτύου σε περισσότερες στάσεις.

Σε απάντηση σχετικά με το αυξανόμενο φορτίο της γραμμής του αεροδρομίου προχώρησε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, Θανάσης Κοτταράς. Όπως φαίνεται, εξετάζονται τα εξής σενάρια:

  • Να εφαρμοστεί μια δεύτερη ομάδα συρμών που θα εκτελεί σε λούπα ένα πιο κεντρικό δρομολόγιο, π.χ. ανάμεσα στους σταθμούς Αιγάλεω και Εθνική Άμυνα, προς αποσυμπίεση στους σταθμούς με τη μεγαλύτερη κίνηση,
  • Να εφαρμοστεί μια ομάδα συρμών οι οποίοι θα εκτελούν το δρομολόγιο μέχρι το Αεροδρόμιο αλλά με σταθμό εκκίνησης το Μοναστηράκι.

Στόχος και στα δύο σενάρια που εξετάζονται είναι τελικά να μειωθεί η συχνότητα των δρομολογίων προς το αεροδρόμιο σε λιγότερο από 30 λεπτά. Ιδανικό θα ήταν να υπάρχει δρομολόγιο ανά 28 λεπτά, ενώ τώρα η συχνότητα είναι ανά 36 λεπτά. Ωστόσο, με τη χρήση συρμών από το υπόλοιπο δίκτυο, μοιραία θα αυξηθούν οι χρόνοι των υπόλοιπων γραμμών.

Exit mobile version