Τι αλλάζει στους σταθμούς Μετρό και Ηλεκτρικού μέσα στο 2025
Ενώ αυξάνονται τα ανησυχητικά περιστατικά βλάβης στους συρμούς του δικτύου και βουλιάζουν τα σενάρια ανανέωσης του στόλου, έχουμε τουλάχιστον ένα μεγάλο πρόγραμμα αισθητικής αναβάθμισης για τους σταθμούς σε εξέλιξη.
- 7 ΙΑΝ 2025
Επειδή η πρωτεύουσα δεν αντέχει να υστερεί σε κανένα επίπεδο σε σχέση με τη Θεσσαλονίκη, μερικές μέρες μετά την είδηση ότι συρμός «έμεινε» στα μέσα της διαδρομής και οι επιβάτες αναγκάστηκαν να περπατήσουν κατά μήκος της σήραγγας, ξεκίνησαν κι εδώ τα ευτράπελα:
Μέσα στις γιορτές, για να τα αναφέρουμε επί τροχάδην, ένας συρμός τους ΗΣΑΠ εμφάνισε βλάβη στον σταθμό Μοσχάτο βγάζοντας καπνό από το κάτω μέρος της αμαξοστοιχίας, σε έναν άλλο συρμό του Ηλεκτρικού άνοιξαν αναίτια οι πόρτες καθώς βρισκόταν σε κίνηση, ενώ σε λίγα εικοσιτετράωρα τρίτωσε το κακό με συρμό της Γραμμής 3 που έμενε για αρκετά λεπτά ακινητοποιημένος στο Μοναστηράκι, ώσπου εκκενώθηκε για λόγους ασφαλείας.
Από την πλευρά της, η διοίκηση της ΣΤΑ.ΣΥ. τοποθετήθηκε μέσω ανακοίνωσης για το δεύτερο (και πιο σοβαρό) από τα παραπάνω περιστατικά, τονίζοντας τον «εξονυχιστικό έλεγχο» που βρίσκεται σε εξέλιξη προς διαπίστωση του προβλήματος. Βέβαια, η επίλυση τόσο του συγκεκριμένου όσο και δεκάδων ακόμη προβλημάτων που βαραίνουν την πλάτη του απαρχαιωμένου τροχαίου υλικού δεν προβλέπονται άμεσα, δηλαδή μέσα στη νέα χρονιά – σε αυτό το διάστημα όμως προβλέπεται να ολοκληρωθούν εργασίες συντήρησης και αισθητικής αναβάθμισης σε σταθμούς του δικτύου, μέσω προγράμματος που βρίσκεται σε εξέλιξη από το 2024.
Συγκεκριμένα, μερικές μέρες πριν το ανησυχητικό μπαράζ από βλάβες και δυσλειτουργίες στο δίκτυο της πρωτεύουσας, η ΣΤΑ.ΣΥ. είχε προβεί σε ενημέρωση για τις εργασίες που έχουν ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα μέσω του προγράμματος: ο κεντρικός σταθμός του Συντάγματος χρωματίστηκε κι απέκτησε νέες ηλεκτρονικές οθόνες σε όλα τα επίπεδα, παρόμοιες τεχνικές ενέργειες ολοκληρώθηκαν στον σταθμό Πανόρμου, ενώ αυτή την περίοδο τα τεχνικά συνεργεία είναι εγκατεστημένα στον σταθμό Χαλάνδρι. Το προηγούμενο διάστημα, είχαν ολοκληρωθεί αντιπλημμυρικά έργα στον σταθμό Ευαγγελισμός και εργασίες συντήρησης στον σταθμό Ομόνοια.
Στην ουσία, πρόκειται για ένα ευρύτερο πρόγραμμα ανακαίνισης που προκηρύχθηκε αρχές του 2024 και πρόκειται να βρίσκεται σε εξέλιξη τα επόμενα πέντε περίπου χρόνια, ξεπερνώντας τελικά σε κόστος τα 2 εκατ. ευρώ προς αναβάθμιση της εικόνας που βλέπουν καθημερινά περί τους 800.000 επιβάτες, όπως υπολογίζεται το τακτικό κοινό των μέσων σταθερής τροχιάς.
Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα ανακαίνισης
Για το συνολικό πρόγραμμα ανακαίνισης και εξωραϊσμού έχουν ενεργοποιηθεί επιμέρους έργα και αντίστοιχοι ανοιχτοί διαγωνισμοί από την κρατική εταιρεία της ΣΤΑ.ΣΥ., που σταδιακά αναμένεται να γίνουν ακόμη περισσότεροι και πιο εξειδικευμένοι στο είδος των παρεμβάσεων.
Προς το παρόν, σε εξέλιξη είναι η πρώτη φάση από το πρόγραμμα «Εργασίες ανακαίνισης χρωματισμών των εγκαταστάσεων της ΣΤΑ.ΣΥ» (προϋπολογισμός 770.000 €) και το πρόγραμμα «Προμήθεια ειδικών φωτιστικών & Λαμπτήρων LED», συγκεκριμένα για τη Γραμμή 1 (εκτιμώμενη αξία σύμβασης 364.366 €), σε σχέση με το οποίο γνωρίζουμε ότι οι εργασίες αντικατάστασης βρίσκονται πάνω από το 50%, με τους περισσότερους από τους σταθμούς του Ηλεκτρικού να έχουν ήδη τα νέα συστήματα φωτισμού.
Τώρα, όσον αφορά το πρώτο πρόγραμμα που βρίσκεται σε εξέλιξη, στο κείμενο της σύμβασης διαβάζουμε αναλυτικά ποιες εργασίες περιλαμβάνει και αναμένεται η ολοκλήρωσή τους μέσα στο τρέχον έτος: επαναχρωματισμούς εσωτερικών-εξωτερικών επιφανειών και μεταλλικών σωλήνων, επάληψη με anti-graffiti υλικό για μελλοντική προστασία από τυχόν βανδαλισμούς, όπως και το έργο της αποκατάστασης-αντικατάστασης των κεραμικών πλακιδίων στην Ομόνοια, για το οποίο απαιτείται ειδική μελέτη, δεδομένου ότι τα (γερμανικής κατασκευής) ιστορικά πλακάκια έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέα από το ΥΠΠΟΑ.
Με την ανανέωση του στόλου;
Αρκετά χρόνια τώρα και ειδικά έπειτα από την εκρηκτική επανεκκίνηση του τουρισμού μετά την πανδημία, είναι αδήριτη ανάγκη να ανανεωθεί και να αυξηθεί ο στόλος σε Μετρό και Ηλεκτρικό.
Σύμφωνα με τον πιο πρόσφατο διαθέσιμο απολογισμό της ΣΤΑ.ΣΥ., απ’ τα 252 βαγόνια της Γραμμής 1 είναι πρακτικά διαθέσιμα και λειτουργικά τα 103, ενώ απ’ τα 378 της Γραμμής 2 & 3 είναι τα 235, όσο μάλιστα το επιβατικό φορτίο αυξάνεται με συστηματικό ρυθμό, σε νέα πρωτοφανή επίπεδα, όπως σημειώθηκαν τον Φεβρουάριο του περασμένου έτους (20,63 εκατομ. επιβάτες). Αποτέλεσμα; Μεγαλύτερος συνωστισμός και πιθανότητες βλάβης, όπως πολύ εμφατικά φάνηκε τις προηγούμενες εβδομάδες.
Ωστόσο, τα σχέδια που κατά καιρούς έχουν ανακοινωθεί από το Υπουργείο Μεταφορών δεν φαίνεται ότι θα τελεσφορήσουν το άμεσο διάστημα, τουλάχιστον όχι μέσα στο 2025. Όπως είχε δηλώσει σε σχετικά πρόσφατη συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Χ. Σταϊκούρας, η προμήθεια νέων συρμών έχει «κολλήσει» στην εύρεση χρηματοδότησης, ενώ το μοναδικό εναλλακτικό και έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα μάλλον πιο πιθανό, αν και όχι λογικό, σενάριο είναι εκείνο της ανακαίνισης των υπαρχόντων συρμών.
Εξετάζεται, όπως είχε αναφέρει ο υπουργός, η ανακαίνιση στους πρώτης γενιάς συρμούς που χρησιμοποιούνται στις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό, κάτι που αναμένεται να κοστίσει χονδρικά περί τα 30 εκατ. ευρώ, όταν το πακέτο για την προμήθεια νέων θα ξεπερνούσε τα 150 εκατ.
Από την άλλη, η μέχρι τώρα εμπειρία από ανακαίνιση στόλου που έχουμε δεν δημιουργεί και τις καλύτερες προσδοκίες για ένα τέτοιο σενάριο: τέλη του 2022, να θυμίσουμε, είχε υπογραφή σύμβαση για την αναβάθμιση 14 συρμών της Γραμμής 1 με την ανάδοχο εταιρεία Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles και ορίζοντα τα μέσα του 2025, πράγμα που σήμερα φαντάζει απίθανο, λόγω σειράς τροποποιήσεων και αντεγκλήσεων, όσο ταυτόχρονα οι βλάβες πληθαίνουν και κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί εάν τελικά θα αξίζει η ανακαίνιση σε συρμούς που παραλήφθηκαν τη δεκαετία του ’80.