© ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ/EUROKINISSI
URBAN

Τι περιλαμβάνει η βιοκλιματική ανάπλαση στην Ακτή Θεμιστοκλέους του Πειραιά

Με νέο ποδηλατόδρομο, μεγαλύτερα πεζοδρόμια και στάσεις πρασίνου πρόκειται να μεταμορφωθεί η Πειραϊκή μέσω ανάπλασης, για της οποίας όμως την κοστολόγηση ασκείται κριτική.

Εάν κλείναμε τα μάτια και τα ανοίγαμε στο όχι και τόσο μακρινό 2030, θα αντικρίζαμε έναν διαφορετικό Πειραιά – έναν Πειραιά με νέα εμβληματικά κτίρια όπως το πρωτότυπο Piraeus Gate στην είσοδος της πόλης από τη λεωφόρο Πειραιώς, με ένα καινούργιο, πολλά υποσχόμενο Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων στα πρώην σιλό του λιμανιού, με ένα νέο Δικαστικό Μέγαρο, αλλά και ένα σύνολο υλοποιημένων αστικών αναπλάσεων σε πλατείες και δρόμους με έμφαση στην παραλιακή ζώνη.

Όσον αφορά την τελευταία κατηγορία, το επόμενο έργο-ορόσημο της δημαρχίας (μετά την αποπεράτωση του Μικρολίμανου) είναι η βιοκλιματική ανάπλαση στην Ακτή Θεμιστοκλέους, την ακτογραμμή που οι περισσότεροι γνωρίζουμε ως Πειραϊκή.

Συγκεκριμένα, πριν λίγες μέρες διακηρύχθηκε από τον αναπτυξιακό οργανισμό του Δήμου Πειραιά ο ανοικτός διαγωνισμός για την επιλογή αναδόχου κατασκευής του έργου οδοποιίας-πεζοδρόμησης στον παραλιακό δρόμο, από το ύψος της οδού Αλεξάνδρου Ζαΐμη στα ανατολικά του λιμανιού μέχρι τη Φρεατίδας, διαδρομή η οποία εκτείνεται σε μήκος 2,5 χιλιομέτρων.

Όπως αναφέρεται στην προκήρυξη, από τη στιγμή της υπογραφής της σύμβασης εκτιμάται ότι οι εργασίες θα διαρκέσουν δώδεκα μήνες, πράγμα που σημαίνει ότι μέχρι το 2026 ή το αργότερο το 2027 θα έχει δοθεί σε χρήση η νέα Ακτή, έχοντας μεταμορφωθεί σε μία ασφαλή διαδρομή κίνησης για πεζούς και ποδηλάτες με θέα στη θάλασσα, αλλά και τα ερείπια του Θεμιστόκλειου Τείχους, εκείνου που προστάτευε κατά τα αρχαία χρόνια την πόλη των Αθηνών από επιδρομές αντίπαλων πόλεων και πειρατών.


Τα έργα που δρομολογούνται στην Ακτή Θεμιστοκλέους

Ακτή Θεμιστοκλέους © ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ/EUROKINISSI

Εύκολα μπορεί κάποιος να φανταστεί τα προβλήματα προσβασιμότητας τα οποία αντιμετωπίζει σήμερα η παραλιακή οδός δίπλα στο λιμάνι: άναρχα παρκαρισμένα αυτοκίνητα, στενά πεζοδρόμια, εμπόδια που καθιστούν αδύνατη τη διέλευση σε αμαξίδια και καρότσια, αλλά και ύπαρξη διάφορων πρόχειρων κατασκευών ειδικά στον όρμο της Αφροδίτης και το ύψος των γηπέδων που καταπατούν αυθαίρετα τον δημόσιο χώρο, όπως είχε καταγράψει αναλυτικά η προμελέτη εταιρίας για την υφιστάμενη κατάσταση στην περιοχή.

Στην ίδια προμελέτη για την Ακτή Θεμιστοκλέους επεσήμανε η εταιρία την ανάγκη ανάδειξης της παραθαλάσσιας διαδρομής, την έλλειψη κοινόχρηστων χώρων και την απουσία χώρων πρασίνου, στόχους τους οποίους εκπληρώνει η επικείμενη βιοκλιματική ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, αναδιαρθρώνοντας εξ αρχής την οδό με προτεραιότητα τους πεζούς, τους ποδηλάτες και την ιστορική ταυτότητα του σημείου.

Επιγραμματικά το έργο περιλαμβάνει τις παρακάτω παρεμβάσεις:

  • Ένταξη ποδηλατοδρόμου διπλής κατεύθυνσης: Η Ακτή Θεμιστοκλέους θα αποτελεί μέρος του μεγάλου παραλιακού ποδηλατόδρομου που υλοποιείται σταδιακά, από τον Πειραιά ως τη Βουλιαγμένη.
  • Διαπλάτυνση πεζοδρομίων για ανεμπόδιστη διέλευση πεζών
  • Οργάνωση των χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων αποκλειστικά σε σημεία όπου το πλάτος είναι επαρκές.
  • Οργάνωση ελεύθερων χώρων και χώρων στάσης πεζών με νέο αστικό εξοπλισμό
  • Δημιουργία διαδρόμων εξυπηρέτησης ΑΜΕΑ (και για την πρόσβαση στο Θεμιστόκλειο Τείχος)
  • Αύξηση επιφάνειας φυτεύσεων
  • Εγκατάσταση νέου συστήματος ομβρίων και αναβάθμιση στοιχείων φωτισμού

Το αποτέλεσμα προβλέπεται να αναδείξει μια από τις ομορφότερες περιοχές του Πειραιά, αποτελώντας έναν πολύτιμο κρίκο για την Αθηναϊκή Ριβιέρα, δεδομένου ότι βρίσκεται δίπλα στο λιμάνι.

Να επισημάνουμε ότι το έργο της δημαρχίας έχει εξασφαλίσει χρηματοδοτικούς πόρους, έχοντας ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, με προϋπολογισμό 25 εκατομμύρια ευρώ, ποσό για το οποίο άσκησε πρόσφατα κριτική στο δημοτικό συμβούλιο Πειραιά η παράταξη «Πειραιάς για Όλους και Όλες», αφήνοντας υποψίες περί διαφάνειας και διαχείρισης κρατικών χρημάτων.

Όπως επεσήμανε μεταξύ άλλων στην επίμαχη παρέμβαση, ανάλογα έργα οδοποιίας-πεζοδρόμησης στον δήμο (όπως το έργο Πύλη Κρουαζιέρας με ίδιες περίπου εργασίες) υλοποιούνται με σημαντικά χαμηλότερο προϋπολογισμό.