© Awesome Athens Experiences
STREET ART

Τι συμβολίζει το νέο mural του INO στο Θησείο

Τρεις Καρυάτιδες έκαναν την εμφάνισή τους στο Θησείο, με δάκρυα στα μάτια. Απευθυνθήκαμε στην ομάδα του Awesome Athens Experiences για τη νέα εντυπωσιακή τοιχογραφία του INO.

Δεν υπάρχουν πολλά ονόματα που ψεκάζοντας χρώμα στους τοίχους της πόλης να γεννούν αυτόματα ένα καλλιτεχνικό γεγονός. Να γεννούν από το πουθενά, χωρίς προειδοποίηση, όπως ακριβώς δηλαδή εμφανίζονται τα έργα τους, την επιθυμία να βγεις έξω και με μοναδικό βοηθητικό εργαλείο τις συχνά λιγοστές πληροφορίες που αναρτήθηκαν στα social media από τον ίδιο τον καλλιτέχνη ή κάποιον περαστικό, μια φωτογραφία ή ένα βίντεο από το σημείο, να μπεις στη διαδικασία να το βρεις περπατώντας στενό-στενό.

Την τοποθεσία Θησείο έδειχναν αυτή τη φορά οι αναρτήσεις κάτω από το #inoexpo, ενώ στον επίσημο λογαριασμό του INO είχαν κυκλοφορήσει πλάνα από την τυφλή όψη πολυκατοικίας που μεταμόρφωσε, για ακόμη μια φορά, σε ένα αξιοζήλευτο έργο τέχνης, κρεμασμένος με σχοινιά απ’ την ταράτσα του κτιρίου. Στη νέα μεγάλη τοιχογραφία, είχαν κάνει την εμφάνισή τους τρεις Καρυάτιδες με το γνωστό ύφος που έγινε διάσημος ο INO εντός αλλά και εκτός Ελλάδας, έχοντας αφήσει το στίγμα του μέσα από πρότζεκτ και φεστιβάλ σε μεγάλο μέρος του πλανήτη – μέχρι Φλόριντα, Βραζιλία, Ίμπιζα, Άμπου Ντάμπι και Ισλανδία, όπως δείχνουν τα τελευταία μόνο κομμάτια του.

Σημείο καμπής στάθηκε η δημοσίευση και συνέντευξη στους New York Times, περίπου μια δεκαετία πίσω. Μέσα στις επιτυχίες που έχει καταφέρει σε αυτό το διάστημα περιλαμβάνεται και η αγορά ενός πίνακά του από το Mουσείο Street Art του Βερολίνου. Η περίπτωσή του έχει αποτελέσει σημείο αναφοράς για ακαδημαϊκά papers, ενώ ταυτόχρονα είναι από τα πιο περιζήτητα ονόματα για εμπορικές αναθέσεις και από καιρό έχει καταφέρει να ζει αποκλειστικά από την τέχνη του. Συγκεκριμένα, από την τέχνη που αγάπησε βάφοντας ως πιτσιρικάς σε τρένα και τοίχους, και ανέπτυξε πολύ περισσότερο με τα εργαλεία που του έδωσε η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών.

Σήμερα, οι δεκάδες τοίχοι που έχει βάψει ανά τον κόσμο μοιάζουν σαν να αποτελούν σελίδες του ίδιου μπλοκ ακουαρέλας. Το στυλ του, καθαρά σχεδιασμένες μορφές με ρεαλιστικά στοιχεία σε ασπρόμαυρη παλέτα με κάποιες γαλάζιες λεπτομέρειες. Μέσα από τις στυλιζαρισμένες τοιχογραφίες τους, συχνά θίγει θέματα κοινωνικά και πολιτικά, αναπτύσσοντας έναν διάλογο με τον περαστικό. Αποκλείεται για παράδειγμα να μην έχεις παρατηρήσει τον απρόσωπο businessman που έχει συμβολικά τυφλωθεί από το χρήμα επί της Τσαλδάρη στην Ομόνοια, την κουκουλοφόρο με το σπινθηροβόλο βλέμμα στην οδό Μιαούλη στου Ψυρρή.

Στην περίπτωση τώρα με τις Καρυάτιδες στο Θησείο, η γαλάζια λεπτομέρεια αποδίδεται στο μάγουλο της δεξιάς φιγούρας, σαν δάκρυα που κυλούν, προφανώς για την «αδερφή» τους που έχουν αποχωριστεί.

Το έργο υλοποιήθηκε τέλη Δεκέμβρη, δηλαδή έναν μήνα μετά την αναθέρμανση της υπόθεσης για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα, με την άρνηση του πρωθυπουργού Rishi Sunak να συναντηθεί με τον Έλληνα ομόλογό του. Να σημειώσουμε ότι υλοποιήθηκε με τη στήριξη του Δήμου Αθηναίων και σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Κατερίνας Κοσκινά, επικεφαλής στο Γραφείο Πολιτισμού του Δήμου.

«Εκτός από την ενδιαφέρουσα χρωματική αντίθεση, το γαλάζιο δημιουργεί και ισχυρούς συμβολισμούς που απαιτούν περαιτέρω αποκωδικοποίηση προκειμένου να ξεκλειδώσει κάποιος το νόημα των έργων του INO», παρατηρούν οι Καλλιόπη Μαρκοπούλου και Θωμάς Μουζακίτης του Awesome Athens Experiences, που σε τακτική βάση διοργανώνουν τουρ στις συνοικίες της Αθήνας και του Πειραιά με θέμα τα street art έργα. Αγαπούν το είδος της εφήμερης αστικής τέχνης και ο INO συγκαταλέγεται στους αγαπημένους τους δημιουργούς, έχοντας παρακολουθήσει τη δουλειά του σε όλη της την πορεία. Από τα πολύχρωμα ρεαλιστικά που τα σχέδια έμοιαζαν σαν να ξεπηδούσαν ζωντανά από τους τοίχους ως την τωρινή φάση με το ασπρόμαυρο-γαλάζιο.

«Οι ιδέες που αναπτύσσει στο έργο του αφορούν τα μεγάλα προβλήματα των σύγχρονων δημοκρατιών – τον ατομικισμό, τον περιορισμό της δημοκρατικής διαδικασίας, την κοινωνική και οικονομική ανισότητα, τις αρνητικές πτυχές της τεχνολογίας, τον εθισμό στην κατανάλωση και το χρήμα», σημειώνουν οι ίδιοι. «Από την αρχή του άρεσε να αναμετριέται με όλα αυτά τα ζητήματα, που είναι πάντα επίκαιρα και πάντα διαχρονικά».

Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελούν και οι Καρυάτιδες στο Θησείο, των οποίων ο ολόκληρος τίτλος είναι Caryatids Crying. Όπως έχει σημειώσει ο artist στον λογαριασμό του στο Instagram, η μία «κοιτάζει προς την Ακρόπολη, η δεύτερη προς την κοινωνία και η τρίτη προς το Κοινοβούλιο της Ελλάδας».

Για περισσότερες φωτογραφίες και σκέψεις, το νέο mural του INO βρίσκεται χαμηλά στην Ερμού, λίγο πριν την πλατεία Αγίων Ασωμάτων (Ερμού 121).

Exit mobile version