ORIGINALS

Ανοιχτά “θηρία” made in USA

Το ONEMAN ταξιδεύει μέσα σε δέκα κλασικά αμερικάνικα κάμπριο, που όργωσαν τους δρόμους των ΗΠΑ από τα 50ties μέχρι τα 70ties. Η γοητεία των επιδόσεων σε όλο της το μεγαλείο!

Αποτελούν συνώνυμο της απόλυτης γοητείας και της περιπέτειας σε ότι αφορά τα αυτοκίνητα. Έχουν συνδεθεί με το ξεχωριστό και συχνά το “άπιαστο” όνειρο οδηγών αλλά και συνοδηγών. Στη φαντασία μας αντιπροσωπεύουν την πολυτέλεια και τις επιδόσεις, την ελευθερία και την ανεμελιά, το ντιζάιν και την κομψότητα. Και είναι αλήθεια ότι τα κάμπριο είναι μάλλον η πιο μαγική κατηγορία αυτοκινήτων. Ίσως γιατί όταν βρεθούμε στο δρόμο μέσα σε ένα από αυτά, δεν νιώθουμε “εγκλωβισμένοι” αλλά διατηρούμε κάθε επαφή με το φυσικό περιβάλλον. Έχοντας πάντοτε την επιλογή να προσθέσουμε τη σκεπή πάνω από τα κεφάλια μας, αν χρειαστεί. Αν υπάρχει πάντως μια κατηγορία που συνδυάζει όλα τα παραπάνω και αποτελεί ένα από τα πιο ιδιαίτερα κεφάλαια στην ιστορία των convertibles, αυτή είναι τα αμερικάνικα κάμπριο που κατασκευάστηκαν κυρίως στην δεκαετία του ’60, ακολουθώντας την μόδα των muscle ή pony cars και τελειοποιώντας τον συνδυασμό της “επιθετικής” τεχνολογίας με μερικά από τα πιο κλασικά και εντυπωσιακά σχέδια αυτοκινήτων που έχουν κυκλοφορήσει ποτέ στους δρόμους.

Διαλέξαμε να σας παρουσιάσουμε δέκα από τα πιο χαρακτηριστικά ιστορικά αμερικάνικα κάμπριο που ξεκινούν από τη δεκαετία του ’50 και φτάνουν μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ’70. Κάποια από αυτά πανάκριβα, κάποια άλλα προσιτά στην τιμή τους, κάποια σπάνια και συλλεκτικά, κάποια άλλα πραγματικά best sellers στην εποχή τους, όλα όμως με τον δικό τους, ξεχωριστό χαρακτήρα, με τον ιδιαίτερο σχεδιασμό τους και την – χωρίς καμία εξαίρεση – πανέμορφη γραμμή τους. Όλα νίκησαν τον χρόνο και συνεχίζουν να κοσμούν τους δρόμους με την παρουσία τους. Αυτοκίνητα μιας άλλης εποχής για όλες τις εποχές. Οι τιμές που έχουμε παραθέσει αφορούν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από το κάθε μοντέλο. Ισχύουν στις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Δυτική Ευρώπη, όπου μπορούν να διατεθούν και να αγοραστούν και σκοπό έχουν να πάρετε μια ιδέα για το πόσο κοστολογούνται σήμερα. Η μικρότερη τιμή αναφέρεται σε αυτοκίνητα που βρίσκονται σε κακή κατάσταση και χρειάζονται πολλές επιδιορθώσεις, ενώ η μεγαλύτερη αναφέρεται σε αυτοκίνητα που βρίσκονται σε άριστη κατάσταση. Ας ξεκινήσουμε όμως τη μικρή μας περιήγηση στα κάμπριο made in USA!

1. Chevrolet Corvette C1

Αν και η παραγωγή της Corvette ξεκίνησε το 1953 (υπήρξε το πρώτο σπορ αυτοκίνητο της Chevrolet), εδώ έχουμε το πιο εξελιγμένο μοντέλο της C1, στην τετραετία 1958-62. Οι βασικές αλλαγές βρίσκονται στην ισχύ (με περίπου 75 ίππους περισσότερους από το κάμπριο του 1953), στο πλάτος των ελαστικών (για καλύτερο κράτημα και έλεγχο) και στον εξωτερικό σχεδιασμό, ο οποίος υιοθετεί πιο μοντέρνες, λεπτές γραμμές και φυσικά περισσότερο αεροδυναμικό ντιζάιν. Πρόκειται για ένα από τα – πολλά – αριστουργήματα της Chevy και σίγουρα για το πιο αναγνωρίσιμο 2θέσιο super car υψηλών επιδόσεων.

Διάρκεια παραγωγής: 1958-1962 (54.569 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 5.9 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 211 km/h

Ισχύς: 270 ίπποι

Κινητήρας: 4.638 cc σε V8, βενζινοκίνητος, 16βάλβιδος

Βάρος: 1397 κιλά

Τιμή: Από 17.000 ευρώ (κακή κατάσταση) μέχρι 70.000 ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

2. Ford Mustang

Πρόκειται για το πιο γνωστό – μαζί με την Pontiac GTO – pony ή muscle car της αμερικάνικης αυτοκινητοβιομηχανίας. Με το χαρακτηριστικό ντιζάιν της (μακριά μπροστά και κοντή πίσω) και τη χαμηλή τιμή της, η Mustang έσπασε κάθε ρεκόρ πωλήσεων, αφού μέσα σε μια τετραετία διέθεσε πάνω από 2 εκατομμύρια κομμάτια, εκ των οποίων σχεδόν το ένα τρίτο ήταν κάμπριο. Το επιθετικό παρουσιαστικό της την καθιστά ένα εντυπωσιακό αυτοκίνητο, τόσο σε εμφάνιση όσο και σε επιδόσεις. Είναι το μοναδικό muscle car με συνεχή παραγωγή από το 1964 μέχρι και σήμερα! 

Διάρκεια παραγωγής: 1964-1968 (περίπου 800.000 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 10 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 185 km/h

Ισχύς: 225 ίπποι

Κινητήρας: 4.728 cc σε V8, βενζινοκίνητος, 16βάλβιδος

Βάρος: 1450 κιλά

Τιμή: Από 10.000 ευρώ (κακή κατάσταση) μέχρι 30.000 ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

3. Pontiac Firebird/Trans Am

Έκανε την εμφάνισή της την ίδια χρονιά (1967) με έναν ακόμα θρύλο της αμερικάνικης αυτοκινητοβιομηχανίας, την Chevrolet Camaro. Η κορυφαία έκδοση της Pontiac Firebird, η Trans Am, παρουσιάστηκε τρία χρόνια αργότερα, το 1970 και κατέκτησε την αγορά ξεπερνώντας το ένα εκατομμύριο πωλήσεις. Σχεδιάστηκε από την General Motors για να ανταγωνιστεί την Ford Mustang και η κάμπριο έκδοση κατάφερε να εντυπωσιάσει, συνδυάζοντας πολυτέλεια, επιδόσεις και εμφάνιση. Η πιο γνωστή Firebird/Trans Am (αν και κλειστή) ανήκει στην τρίτη γενιά κατασκευής του συγκεκριμένου μοντέλου (1982) και δεν είναι άλλη από τον ΚΙΤΤ, το περίφημο αυτοκίνητου του Ντέιβιντ Χάσελχοφ στον “Ιππότη της Ασφάλτου”.

Διάρκεια παραγωγής: 1970-1981 (περίπου 400.000 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 8.4 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 200 km/h

Ισχύς: 200 ίπποι

Κινητήρας: 7463 cc σε V8, βενζινοκίνητος, 16βάλβιδος

Βάρος: 1700 κιλά

Τιμή: Από 3.500 ευρώ (κακή κατάσταση) μέχρι 14.000 ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

4. Shelby GT350

Η GT350 υπήρξε το αριστούργημα του Κάρολ Σέλμπι, σχεδιαστή και νικητή το 1959 στις 24 ώρες του Λε Μαν. Ο Σέλμπι έπαιρνε μισοτελειωμένα αυτοκίνητα από την Ford και τους “άλλαζε τα φώτα” στις εγκαταστάσεις του στην Καλιφόρνια! Οι πιο χαρακτηριστικές αλλαγές στο συγκεκριμένο μοντέλο ήταν η μεγαλύτερη ισχύς (από 271 σε 306 ίππους), το βαρύτερο σύστημα διεύθυνσης και η αναθεωρημένη γεωμετρία στις αναρτήσεις. Το Mustang GT350 θεωρείται μέχρι σήμερα ένα από τα πιο “ψαγμένα” muscle cars της δεκαετίας του ’60, αλλά και ένα από τα πιο δυσεύρετα και ακριβά, αφού συνολικά κατασκευάστηκαν μόλις 4.000 κομμάτια.

Διάρκεια παραγωγής: 1965-1967 (4.117 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 6.7 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 215 km/h

Ισχύς: 306 ίπποι

Κινητήρας: 4727 cc σε V8, βενζινοκίνητος, 16βάλβιδος

Βάρος: 1265 κιλά

Τιμή: Από 35.000 ευρώ (κακή κατάσταση) μέχρι 110.000 ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

5. Plymouth Barracuda

Ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1964 από την Plymouth της Chrysler ως κουπέ. Από το 1970 και μετά, ο σχεδιασμός του άλλαξε τελείως, αλλά συνέχισε να βγαίνει μόνο στην δίπορτη έκδοση. Κυκλοφόρησε στην αγορά δυο εβδομάδες πριν το Ford Mustang και εντυπωσίασε με την χαρακτηριστική fastback εμφάνισή του. Το 1967 οι μηχανικοί της Plymouth πρόσθεσαν ισχύ, μεγάλωσαν το πλάτος των ελαστικών και το Barracuda άρχισε να βγαίνει και σε κάμπριο. Το ντιζάιν σε αυτή την έκδοση, άλλαξε αρκετά. Μειώθηκε σε μεγάλο βαθμό το χρώμιο, ενώ αυξήθηκε το μήκος στο πίσω καπό. Η μεγάλη αρχική καινοτομία πάντως συνέχισε να υφίσταται και εδώ, με τις πίσω θέσεις να αναδιπλώνονται.

Διάρκεια παραγωγής: 1964-1969 (περίπου 267.000 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 7.5 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 195 km/h

Ισχύς: 180 ίπποι

Κινητήρας: 4496 cc σε V8, βενζινοκίνητος, 16βάλβιδος

Βάρος: 1475 κιλά

Τιμή: Από 7.000 ευρώ (κακή κατάσταση) μέχρι 22.000 ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

6. Chrysler 300F

Πρόκειται για ένα από τα εννέα συνολικά μοντέλα της Κράισλερ με γράμματα του αλφαβήτου, που κυκλοφόρησαν από το 1955 μέχρι και το 1965. Η 300F είχε ισχύ 375 ίππων και ένα υπέροχο ντιζάιν με τα πίσω ανασηκωμένα φτερά, που ήταν και το χαρακτηριστικό της γνώρισμα, μαζί με τις μπροστά θέσεις που περιστρέφονταν προς τα έξω, όταν οι πόρτες ήταν ανοιχτές. Το εσωτερικό ήταν πολυτελέστατο και γενικότερα το συγκεκριμένο κάμπριο απευθυνόταν μόνο σε “γερά” πορτοφόλια. Κατασκευάστηκαν μόλις 248 κομμάτια, οπότε καταλαβαίνετε πόσο δύσκολο είναι να βρεθεί προς αγορά, αλλά και πόσο επιθυμητή είναι από τους συλλέκτες.

Διάρκεια παραγωγής: 1960-1964 (248 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 7 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 220 km/h

Ισχύς: 375 ίπποι

Κινητήρας: 6746 cc σε V8, βενζινοκίνητος, 16βάλβιδος

Βάρος: 2200 κιλά

Τιμή: Από 20.000 ευρώ (κακή κατάσταση) μέχρι 70.000 ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

7. Chevrolet Corvette Sting Ray C2

 Η Corvette C2, δηλαδή δεύτερης γενιάς, γνωστή ως Sting Ray, κυκλοφόρησε το 1963 με άπειρες αλλαγές σε σύγκριση με τις προηγούμενες “Vette”. Εκτός από την μηχανή και το κιβώτιο ταχυτήτων, όλα τα υπόλοιπα ήταν καινούργιος σχεδιασμός ξεκινώντας από το μηδέν και προσθέτοντας το υδραυλικό τιμόνι και την ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση. Επίσης δόθηκε πολύ μεγάλη προσοχή στον εξωτερικό αεροδυναμικό σχεδιασμό, ενώ ο εσωτερικός σκελετός ενισχύθηκε με διπλάσιο ατσάλι.  Κατασκευάστηκαν δεκάδες χιλιάδες κάμπριο και είναι ένα από τα πιο αγαπημένα convertible των Ευρωπαίων. Υπάρχει ολόκληρο οργανωμένο κέντρο διακίνησής τους στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας.

Διάρκεια παραγωγής: 1963-1967 (117.966 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 6.2 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 228 km/h

Ισχύς: 360 ίπποι

Κινητήρας: 5354 cc σε V8, βενζινοκίνητος, 16βάλβιδος

Βάρος: 1377 κιλά

Τιμή: Από 9.000 ευρώ (κακή κατάσταση) μέχρι 45.000 ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

8. Pontiac GTO

Πρόκειται για έναν ζωντανό θρύλο, ίσως το πιο γνωστό κάμπριο (η μή) muscle car, που εδώ και 50 χρόνια οργώνει τους δρόμους των ΗΠΑ και όχι μόνο. Μόνο από το 1964 μέχρι το 1967 κατασκευάστηκαν περίπου 300.000 Πόντιακ με τον προσδιορισμό GTO, που σήμαινε Gran Turismo Omologato, με βασικά πλεονεκτήματα την μεγάλη ταχύτητα και την πολύ καλή σχέση βάρους / ισχύος. Το 1966 υιοθετήθηκε στο αμάξωμα το “Coke bottle design” που παρέπεμπε στο μπουκάλι της Coca Cola, ενώ έναν χρόνο αργότερα το στροφόμετρο τοποθετήθηκε εξωτερικά, πάνω στο καπό (φωτιζόταν τη νύχτα)! Η παραγωγή του σταμάτησε το 1974.

Διάρκεια παραγωγής: 1964-1967 (περίπου 300.000 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 4.9 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 200 km/h

Ισχύς: 348 ίπποι

Κινητήρας: 6364 cc σε V8, βενζινοκίνητος, 16βάλβιδος

Βάρος: 1580 κιλά

Τιμή: Από 1.000 ευρώ (κακή κατάσταση) μέχρι 25.000 ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

9. Lincoln Continental

Σειρά έχει μια πραγματική “ναυαρχίδα” της πολυτέλειας. Η Λίνκολν Κοντινένταλ του 1964 υπήρξε μια από τις κορυφαίες όλης της σειράς. Με βάρος δυόμιση τόνους και 7 χιλιάδες κυβικά, αλλά και τις περίφημες “suicide doors”, δηλαδή τις πίσω πόρτες που άνοιγαν ανάποδα από τις μπροστά, το κάμπριο αυτό θύμιζε πραγματικό τανκ στον δρόμο. Με ατσάλινη επένδυση και εντυπωσιακά διακοσμητικά χρώμια απ’ έξω και λιτή, αλλά πανάκριβη πολυτέλεια μέσα, η συγκεκριμένη Λίνκολν ήταν το αγαπημένο αυτοκίνητο πολιτικών, διπλωματών και των πλούσιων της εποχής. Αρκετοί συλλέκτες πάντως προτιμούν την έκδοση του 1966, γιατί ήταν η πρώτη με κασετόφωνο.

Διάρκεια παραγωγής: 1964 (3.328 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 10.9 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 190 km/h

Ισχύς: 320 ίπποι

Κινητήρας: 7044 cc σε V8, βενζινοκίνητος, 16βάλβιδος

Βάρος: 2446 κιλά

Τιμή: Από 3.000 ευρώ (κακή κατάσταση) μέχρι 50.000 ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

10. Cadillac Eldorado Biarritz

Και αν η Λίνκολν ήταν ναυαρχίδα της πολυτέλειας, η Κάντιλακ Ελντοράντο ήταν όλος ο στόλος μαζί! Ανήκει στην κατηγορία “personal luxury car”, όπου το πρακτικό είναι αδιάφορο μπροστά στην εικόνα και το κόστος λεπτομέρεια μπροστά στην άνεση! Η πρώτη Ελντοράντο του 1953 υπήρξε η πιο ακριβή Κάντιλακ μέχρι το 1966. Το 1956 εμφανίστηκε στην αγορά το πρώτο δίπορτο κάμπριο με την πρόσθετη ονομασία Biarritz. Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της σειράς toy 1959 ήταν τα πίσω σηκωμένα φτερά, τα λεγόμενα “sharktails”. Το εσωτερικό του αυτοκινήτου είχε πανάκριβα καθίσματα και ταπετσαρίες, ενώ ήταν γεμάτο από όλα τα gadgets της εποχής. Το μήκος της Ελντοράντο ήταν σχεδόν 6 μέτρα!!!

Διάρκεια παραγωγής: 1956-1961 (45.160 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 11.2 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 200 km/h

Ισχύς: 345 ίπποι

Κινητήρας: 6384 cc σε V8, βενζινοκίνητος, 16βάλβιδος

Βάρος: 2295 κιλά

Τιμή: Από 15.000 ευρώ (κακή κατάσταση) μέχρι 150.000 ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

Πηγές: Classic car guide, Motoring classics, Octane, wiki

 

Exit mobile version