Πόσα χρήματα βγάζουν οι μεγιστάνες του hip hop
Τα νούμερα ζαλίζουν πιο πολύ κι απ' το flow τους.
- 19 ΣΕΠ 2018
Το hip hop, όταν έκανε τα πρώτα του δειλά και αναγνωριστικά βήματα στο Νότιο Bronx ήταν μία μουσική συνυφασμένη με τα χαμηλά κοινωνικά στρώματα, με τους ανθρώπους της βιοπάλης και του μεροκάματου. Σε κάθε εξόρμηση από το σπίτι τους, οι πιθανότητες να επιστρέψουν σώοι και αβλαβείς πίσω ήταν συντριπτικά σε βάρος τους. Απροσπέλαστοι κίνδυνοι παραμόνευαν σε κάθε στενό, σε κάθε στροφή, σε κάθε γειτονιά, σε κάθε πολυκατοικία, σε κάθε κακόφημο μπλοκ.
Μπορούσες να περπατάς τη λάθος ώρα στο λάθος μέρος και να τραυματιστείς θανάσιμα από μία αδέσποτη σφαίρα (οι αδέσποτες σφαίρες δεν μυρίζονται ποτέ τον σωστό παραλήπτη). Μπορούσες να βρεθείς μπλεγμένος χωρίς να κάνεις απολύτως τίποτα, ως θύμα μιας απλής και καταδικαστικής για τη ζωή σου συνωνυμίας.
Μπορούσες να στοχοποιηθείς ως εξιλαστήριο θύμα ή ως εκείνο το άτυχο και προδομένο από τη μοίρα πρόσωπο που επιλέχθηκε τυχαία να πληρώσει την επιπολαιότητα κάποιου συγγενικού του προσώπου. Η μουσική τους, δηλαδή το hip hop (έχουν δεσμούς αίματος μαζί του) αποτελούσε μία ανεκτίμητη παρηγοριά. Ένα ανακουφιστικό βάλσαμο στη φτώχεια, στην ανεργία και στο λυσσαλέο κυνηγητό με τον θάνατο.
Τα τελευταία πολλά χρόνια όμως η πιο δημοφιλής μουσική αυτή τη στιγμή στον κόσμο έχει απομακρυνθεί από τον σκληρό πυρήνα της. Η μεταστροφή της είναι εντυπωσιακή. Έχει κερδίσει με τους δίσκους, τα τραγούδια και τις επιτυχίες της την καθολική προτίμηση των νεανικών κοινών, έχει εξορίσει από την κορυφή των charts το rock και την pop ενώ τα πιο βαριά και ηχηρά ονόματά της βρίσκονται μόνιμα στο επίκεντρο των συζητήσεων, των επιδοκιμασιών και του θαυμασμού.
Αναπόφευκτα, μόλις το hip hop ξεφορτώθηκε τον παλιό, άχαρο και κλισέ ρόλο του, οι δισκογραφικές εταιρίες που έχουν το πάνω χέρι στην Αμερική ζήτησαν με τη σειρά τους μερίδιο από τη μοιρασιά της πίτας. Φυσικά, στον οικονομικό διαμοιρασμό δεν άργησαν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους οι διαφημιστές,οι managers και οι υπεύθυνοι δημοσίων σχέσεων. Οι βάσεις για να γίνει το hip hop το πιο hot εμπορικό προϊόν, είχαν τεθεί. Το ρίσκο απέδωσε. Το πείραμα πέτυχε. Το hip hop έγινε το πιο προβεβλημένο και πετυχημένο εμπορικά μουσικό προϊόν.
Σήμερα, σύμφωνα με τη φρέσκια λίστα του Forbes, οι 10 πιο καλοπληρωμένοι αστέρες του για τη σεζόν 2017-2018 ( Ιούνιος 2017- Ιούνιος 2018) έβγαλαν συνολικά πάνω από 350 εκατομμύρια ευρώ. Καταμετρήθηκαν τα ετήσια έσοδά τους από τις περιοδείες, από τις πωλήσεις δίσκων, από τις πωλήσεις εμπορευμάτων καθώς και από αρκετές ακόμη επιχειρηματικές τους δραστηριότητες αλλά δεν αφαιρέθηκαν οι αμοιβές των σωματοφυλάκων και των δικηγόρων τους.
Αυτό που δικαιολογημένα προκαλεί εντύπωση είναι η απουσία γυναικείου αρώματος από την τελική δεκάδα. Με τα δύο ξεκάθαρα φαβορί, τη Nicki Minaj και την Cardi B να απουσιάζουν, η κούρσα για την αγωνιώδη αποκάλυψη του νούμερο 1 περιλαμβάνει εξ’ ολοκλήρου αντρικές μονομαχίες.
Kanye West
Η περίοδος δόξης του Kanye West ήρθε, είδε, νίκησε και έφυγε χωρίς να επιστρέψει ξανά. Δεν είναι πλέον το απόλυτο αφεντικό στη φάση του hip hop και το διαισθάνεται και ο ίδιος. Η δισκογραφική του δουλειά δεν θυμίζει σε καμία περίπτωση τη δισκογραφική δουλειά του Kanye West στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Χάρη όμως στην εμπορική συμφωνία του με την Adidas, τη φετινή σεζόν είδε τον τραπεζικό του λογαριασμό να φουσκώνει κατά 23,53 εκατομμύρια ευρώ.
Future
H καριέρα του Future βρίσκεται σε καλύτερο, σε πολύ καλύτερο μομέντουμ από την αντίστοιχη του Kanye West. Μόλις πριν από έναν χρόνο, κυκλοφόρησε το τραγούδι ‘Mask off’ που έκανε πάταγο στην Αμερική αλλά και στην Ευρώπη (για τις υπόλοιπες ηπείρους έχουμε παντελή άγνοια). Με εχέγγυο την τεράστια επιτυχία του τραγουδιού του, το καταναλώσαμε αχόρταγα και στην Ελλάδα, υπέγραψε συμβόλαιο με τη Reebok και τη StubHub. Σε συνδυασμό με τα 3 δισεκαττομύρια στριμαρίσματα στο Spotify, έγινε πλουσιότερος κατά 25,67 εκατομμύρια.
Pitbull
Ο Pitbull κανονικά δεν θα έπρεπε να έχει θέση, χώρο και αριθμό σε αυτή τη λίστα. Είναι ο λιγότερο αυθεντικός εκπρόσωπος του μουσικού ρεύματος που ονομάζεται hip hop και δεν το έκρυψε ποτέ. Τα τραγούδια του ακουμπούν περισσότερο ρυθμικά στη χορευτική ποπ παρά σε οτιδήποτε άλλο. Ξεφαντώσαμε, χάσαμε μέρος των φωνητικών μας χορδών, αρρωστήσαμε με το τεχνικά άρτιο ‘Hotel Room Service’. Φέτος, ξόδεψε όλη την ενέργειά του στην περιοδεία του στην Αμερική κάνοντας παράλληλα guest star εμφανίσεις στο tour της Britney Spears. Τα 27,38 εκατομμύρια που κατέληξαν στα χέρια του μετά από μία τρελή σεζόν στους δρόμους, είναι απλώς μία φουσκωμένη και υπέρογκη αποτίμηση των κόπων και της δουλειάς του.
Nas
Το πρώτο του άλμπουμ και ο ντόρος που προκάλεσε, του χάρισαν πριν από 25 χρόνια μία θέση στη λίστα του περιοδικού Forbes με τους πιο πλούσιους τραγουδιστές της hip hop σκηνής. Η προνοητική του επένδυση στην εταιρία Ring, η οποία στη συνέχεια πέρασε στην Amazon, μαζί με τις συχνές περιοδείες και την οικονομική του ανάμειξη στη Hennessey( εταιρία αυτοκινήτων) όχι μόνο συνέβαλαν στην επαναφορά του στη λίστα αλλά ταυτόχρονα τον εδραίωσαν στη θέση νούμερο 7 με συνολικές απολαβές 29,94 εκατομμύρια. Καθόλου άσχημα.
Dr. Dre
Από το ναυάγιο των N.W.A γλίτωσαν μόνο ο Dr. Dre και ο Ice Cube. Όσο για τα άλλα τρία μέλη του συγκροτήματος από το Compton, εξαφανίστηκαν διά παντός από τον χάρτη. Οι επίχρυσες συνεργασίες του και τα μαγικά beats που κατά καιρούς δημιούργησε για λογαριασμό του Eminem, του 50 Cent και του The Game του έδωσαν το εισιτήριο για ένα βασιλικό συμβόλαιο με την Apple που του αποφέρει σταθερά από το 2014 29,94 εκατ. Με το ίδιο ακριβώς ποσό αμείβεται και ο Nas.
J.Cole
Ποντάρουμε πως μέσα στην επόμενη δεκαετία ο J. Cole θα έχει σκαρφαλώσει στο νούμερο 1. Το next big thing του αμερικανικού hip hop και της αμερικανικής μουσικής γενικότερα μεγάλωσε, έγινε μεγαλύτερος από τις προσδοκίες που περιφέρονταν σαν άδικη κατάρα γύρω από το όνομά του, απορρίφθηκε από τον Jay-Z και στο τέλος τον έπεισε με την εμμονική δουλειά του να τον καλωσορίσει στη δισκογραφική του. Τη φετινή σεζόν, η κυκλοφορία του νέου του δίσκου που τιτλοφορείται ως ‘KOD’ και το ομώνυμο tour που αποφασίστηκε για την προώθησή του, του έδωσαν 30,37 εκατομμύρια.
Drake
Το 2018 είναι η χρονιά που ο Drake αψήφησε τη λογική. To 2018 είναι η χρονιά που ο Drake κυκλοφόρησε τα δύο καλύτερα τραγούδια της χρονιάς και της ζωής του. Το ‘God’s plan’ και το ‘Kiki do you love me’ εισέβαλαν στο μουσικό σύμπαν και το έκαναν δικό τους. Τον Ιούλιο, κατέκτησε μία ακόμη δύσκολη κορυφή. Με βάση τα επίσημα στατιστικά, έγινε ο πρώτος καλλιτέχνης που σπάει το φράγμα των 10 δισεκατομμυρίων προβολών στην υπηρεσία Apple Music. Παράλληλα, αναρριχήθηκε στην τέταρτη θέση της λίστας με συνολικές απολαβές 40,27 εκατομμύρια ευρώ.
Kendrick Lamar
Ο Kendrick Lamar, ακολουθώντας κατά γράμμα τα βήματα των μουσικών του πατέρων, αποφοίτησε από το μεγάλο σχολείο του Compton, της πιο άγριας και βίαιης συνοικίας της California. Η ισόβια καθιέρωσή του στην κορυφή των charts και η σπουδαία νίκη του στα βραβεία Grammy το 2016 προσέλκυσαν το ενδιαφέρον της Nike και ακολούθως της American Express. Οι χορηγίες των δύο εταιριών-κολοσσών αυξάνουν κάθε χρονιά τα κέρδη του κατά 49,70 εκατομμύρια ευρώ.
Diddy
Δεν θα μάθουμε ποτέ αν ο ίδιος ο Diddy ή ο κολλητός του ο Notorious Big έπαιξαν κάποιο μικρό ή μεγάλο ρόλο στη δολοφονία του Tupac. Μετά και από τη δολοφονία του Notorious (ως αντίποινα για την εξίσου άνανδρη επίθεση στον Tupac), αφοσιώθηκε στο καλλιτεχνικό του έργο κλείνοντας πολλές και σημαντικές συνεργασίες, εκδίδοντας πλατινένιους δίσκους και αναλαμβάνοντας τη διεύθυνση αλησμόνητων καλλιτεχνικών παραγωγών. Την τελευταία πενταετία έχει ρίξει όλο το βάρος του στην υγρή αυτοκρατορία που έχει χτίσει, επενδύοντας αστρονομικά ποσά στη βότκα Ciroc, στην τεκίλα DeLeon όπως και στο αλκαλικό νερό Aquahydrate. To τρέξιμο αυτής της επιχειρηματικής τριάδας απέφερε φέτος 54,84 εκατομμύρια ευρώ.
Jay-Z
H καλλιτεχνική του σταδιοδρομία ως ράπερ πέρασε σε δεύτερη μοίρα όταν σε συνεργασία με τον φίλο του Damon Dush, έστησε από το μηδέν τη δισκογραφική εταιρία Roc-A-Fella Records. Η Rihanna και ο Ne-Yo δεν θα είχαν βρει αρκετό χώρο στη μουσική βιομηχανία χωρίς το άψογο scouting report του Jay-Z. Από τον Ιούνιο του 2017 έως τον Ιούνιο του 2018 ταξίδεψε σε κάθε άκρη της Αμερικής για την ανάδειξη των τραγουδιών ‘4:44’ και ‘Everything in love’ ενώ στο μεταξύ αγόρασε μετοχές της σαμπάνιας Armand de Brignac και του κονιάκ D’Usse. Τα χρήματα που κέρδισε τη φετινή σεζόν φτάνουν τα 65,55 εκατομμύρια ευρώ.
Από μία άποψη, καλύτερα που ο Tupac και ο Notorious Big δεν ζουν πια. Τα αστρονομικά κασέ των ράπερς θα τους ανακάτευαν το στομάχι.