Black Panther Flying Tourbillon, το ρολόι φετίχ των celebrities
- 18 ΜΑΡ 2022
Δεδομένου ότι ο ελβετικός οίκος κυκλοφόρησε μόλις 250 κομμάτια του και με το καλημέρα, την πρώτη χρονιά της κυκλοφορίας του, στις δημοπρασίες η τιμή του τριπλασιάστηκε, τότε εύκολα καταλαβαίνουμε ότι αυτοί που έχουν την οικονομική ευχέρεια να αποκτήσουν το συγκεκριμένο ρολόι (και να πάνε την τιμή για την απόκτηση ενός «Μαύρου Πάνθηρα» ακόμη πιο ψηλά) δεν θα σταματήσουν να το κυνηγούν. Ανάμεσά τους βρίσκονται πολλοί διάσημοι.
Αλλά οι λόγοι που η τιμή του (που ήταν 150.000 ευρώ όταν κυκλοφόρησε) ανεβαίνει εκθετικά, είναι πολύ περισσότεροι από το ότι φορέθηκε ήδη από celebrities ή από αθλητές του βεληνεκούς ενός Neymar Jr, ενός Virgil Van Dijk ή ενός Draymond Green. Ας αποπειραθούμε να τους αναλύσουμε.
4 λόγοι που οι διάσημοι «σκοτώνονται» για το ρολόι της Audemars Piguet
Κατ’ αρχάς είναι το δυναμικό marketing της Audemars Piguet. Εκτός από το «συνηθισμένο» μοντέλο, αυτό που βγήκε κανονικά στην παραγωγή δηλαδή, έστω και για μόνο 250 κομμάτια, ο ελβετικός οίκος παρουσίασε πέρσι και ένα μοναδικό Black Panther για να λανσάρει τη σειρά, ένα ρολόι με σχεδιαστικές λεπτομέρειες στην κάσα (από λευκό χρυσό) και το λουράκι που το κάνουν ακόμη πιο εντυπωσιακό και που πωλήθηκε σε μια δημοπρασία πέρσι την άνοιξη, μεγάλο μέρος των εσόδων πήγε σε φιλανθρωπικά ιδρύματα που φροντίζουν για την εκπαίδευση των φτωχών παιδιών. Δεν γνωρίζουμε τον αγοραστή του. Γνωρίζουμε όμως πόσα ξόδεψε για να το αποκτήσει. 5,2 εκατομμύρια δολάρια!
Το ρολόι βγαίνει σε συνεργασία με τη Marvel και τη σειρά κόμικς (και ταινιών πλέον) με τον μαύρο σούπερ ήρωα Black Panther. Κάτι που σημαίνει ότι αφ’ ενός είναι εύκολα αναγνωρίσιμο από ένα τεράστιο κοινό που λατρεύει τα κόμικς και αφετέρου -και πιο σημαντικό- είναι ένα σύμβολο του black pride. Δεν είναι τυχαίο ότι όλοι οι διάσημοι που έχουμε ήδη αναφέρει και που έχουν σπεύσει να το αποκτήσουν είναι μαύροι.
Το ρολόι αυτό δεν είναι σχεδιασμένο για να λέει την ώρα. Ούτε για να κλειδωθεί σε κάποιο χρηματοκιβώτιο -όσα κι αν ξοδέψει κάποιος για να το αποκτήσει. Δεν είναι ένα ρολόι. Είναι ένα έργο τέχνης, πολύ απλά. Δουλεύεται στο χέρι, για πολλές μέρες, και η ανάγλυφη εγχάραξη του Μαύρου Πάνθηρα στο καντράν του είναι πραγματικά συγκλονιστική. Φοβερά λεπτομερής δουλειά -αλλά κυρίως που παραδίδει μια εικόνα η οποία συνδέει άμεσα το ρολόι με την ποπ κουλτούρα του ήρωα.
Αυτό δεν είναι ένα ρολόι που σχεδιάστηκε από κάποιους 80χρονους παραδοσιακούς ωρολογοποιούς κάπου σε μια ελβετική κοιλάδα. Και ως έργο τέχνης έχει ήδη προδιαγεγραμμένο ρόλο: να «γυρίζει» από χέρι σε χέρι -ή από προθήκη σε προθήκη- και να εκτίθεται. Και σε κάθε «γύρισμα», κάθε φορά που κάποιος ζάπλουτος ή διάσημος θα το πουλά σε κάποιον άλλον, η τιμή του θα διπλασιάζεται ή θα τριπλασιάζεται. Στην πρώτη του κιόλας δημοπρασία, το φθινόπωρο πέρσι, μόλις ένα τετράμηνο από την κυκλοφορία του, έφτασε τις 480.000 δολάρια (τρεις φορές πάνω από την αρχική του τιμή -ξαναλέω, αυτό συνέβη μέσα σε ένα τετράμηνο).
Και ναι μεν αυτό το ρολόι δεν είναι ακριβώς «ρολόι», αλλά ως ρολόι δεν είναι κάποιο παιχνιδάκι. Η Audemars Piguet δεν έκανε παπάδες μόνο στο σχεδιαστικό τομέα. Εδώ έχουμε ένα εξαιρετικό δείγμα Royal Oak με κάσα από τιτάνιο που έχει υποστεί αμμοβολή, με διάμετρο 42 χιλιοστά και πάχος 14,6, στεγανή σε βάθος 50 μέτρων. Ο Black Panther στο καντράν είναι από λευκό χρυσό και ζωγραφισμένος στο χέρι, ενώ από λευκό χρυσό είναι και οι δείκτες.
Η εσωτερική στεφάνη έχει μωβ χρώμα, όπως και το λουράκι από καουτσούκ. Ο μηχανισμός του είναι ο Calibre 2965 που κατασκευάζεται στο εργαστήριο του Le Brassus, με flying tourbillon για απόλυτη ακρίβεια, αυτονομία κουρδίσματος 72 ωρών και συχνότητα δονήσεων τις 21.600 την ώρα.
Με λίγα λόγια, το Royal Oak Black Panther Flying Tourbillon της Audemars Piguet είναι πραγματικά ένα ρολόι-σημείο αναφοράς για μια ολόκληρη γενιά, για μια ολόκληρη κουλτούρα. Αφήνει ήδη εποχή και θα έχει ενδιαφέρον να καταγράψουμε την πορεία του τα επόμενα χρόνια. Και το σε ποια χέρια θα εμφανιστεί στην πορεία αυτή, νομίζω ότι θα είναι και ενδεικτικό του πού τελικά θα καταλήξει ως artifact του 21ου αιώνα.
Χωρίς να θέλω να προσβάλω κανέναν, μοιάζει να είναι φτιαγμένο όχι για το χέρι του Neymar ας πούμε, αλλά για κάποιον που θα το κάνει πραγματικό statement (ο LeBron James με το εκτενές φιλανθρωπικό του έργο, ας πούμε, είναι ήδη ένα πολύ καλύτερο παράδειγμα) και νομίζω πως ως τέτοιο το φαντάστηκαν οι άνθρωποι της Audemars Piguet και της Marvel. Το αν η εκτόξευση της τιμής του που έχει ήδη ξεκινήσει θα βοηθήσει ή θα αποθαρρύνει αυτόν τον σκοπό μένει να το δούμε σε πέντε – δέκα χρόνια από τώρα.