AP Images
GEORGE FLOYD

H νηπιακή απάντηση του κόσμου της μόδας στις λεηλασίες καταστημάτων

Μερίδα διαδηλωτών για τη ρατσιστική δολοφονία του George Floyd, τους λεηλάτησε τα καταστήματα. Η επόμενη κίνηση των οίκων μόδας θα μπορούσε να φέρει περισσότερη ειρήνη ή περισσότερη φωτιά. Τελικά αυτή η απάντηση μόνο ως νηπιακή μπορεί να περιγραφεί.
Ανάμεσα στην πανδημία του κορονοιού και στη δολοφονία του George Floyd, οι οίκοι μόδας προσπαθού να κάνουν τα πρώτα τους baby steps σε μια ακτιβιστική παρουσία που θα μπορούσε να προβάλλει ανθρωπιστικά μηνύματα στο κοινό τους. Κανείς δεν είπε πως θα ήταν εύκολο.

Η Αμερική ισορροπεί ανάμεσα σε δυο πολέμους. Από την μια, παραμένει το επίκεντρο της πανδημίας του κορονοιού. Από την άλλη, η Πορτοκαλί Απειλή του προέδρου Donald Trump βρίσκεται σε μια μόνιμη κόντρα με τους μη προνομιούχους, με τους εκατομμύρια ανέργους και απόρους Αμερικάνους. Η δολοφονία του George Floyd ήταν η σπίθα που έκανε τη φωτιά να θεριέψει. Καλοσωρίσατε στην κολαση της αμερικανικής ενδοχώρας, εκεί που το #BlackLivesMatter ακούγεται πια ως πολεμική ιαχή.

Σήμερα οι άνθρωποι που βρέθηκαν μακριά από την οικονομική επιφάνεια και κοντά στο σιδηρούν γόνατο της αστυνομικής βίας επιχειρούν να πάρουν εκδίκηση, λεηλατώντας καταστήματα οίκων μόδας στο Soho της Νέας Υόρκης, στο Beverly Hills και στην Atlanta. Gucci και Prada σκορπάνε σαν τη γύρη στο λαό, που ζει μέσα σε ένα άγραφο σίκουελ του Fight Club. Αυτή είναι η ζωή σου, “doesn’t get any better than this” ακούγεται σαν απόηχος εφιαλτών ο Tyler Durden. Πως αντιδρούν σε όλα αυτά οι οίκοι μόδας;

Στον αστερισμό της πέρλας της Μάρθας Καραγιάννη

 

 

Η παραπάνω ερώτηση είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου σε μια σειρά από εξίσου κρίσιμα ερωτήματα: Σε μια εποχή που η μόδα θέλει να αποκαλείται pop τέχνη και να ορίζει το στυλ όλων των common people. σε μια εποχή που η κάθε τέχνη για να είναι επίκαιρη πρέπει να βρίσκεται κοντά στην κοινωνία και όχι να ονειρεύεται το κουστούμι του Φαίδωνα Γιωργίτση και τις πέρλες της Μάρθας Καραγιάννη από το ‘Γοργόνες και Μάγκες’, οι οίκοι μόδας – με λεηλατημένα τα καταστήματα τους-κλήθηκαν να πάρουν μια σχεδόν πολιτική θέση. Πόσο εύκολο είναι να ξεχωρίσεις τη διαμαρτυρία από το πλιάτσικο; Πόσο δύσκολο είναι να αποφύγεις τον πειρασμό να χαϊδέψεις τα πυκνά ψεύτικα και λαμπερά σαν τον ήλιο μαλλιά του Donald Trump, του προέδρου που θα σε ξεπληρώσει για κάθε απώλεια, θα βάλει πλάτη για να μην βγεί χαμένος κανένας εκατομμυριούχος.

Βία κι άλλη ΒΙΑ

O Chris Gibbs διατηρεί το κατάστημα ανδρικής μόδας Union στο Los Angeles. Την περασμένη Κυριακή, ανέβασε μήνυμα στο Instagram που έλεγε εν ολίγοις: “Μας ανοίξανε, αλλά είμαστε καλά, σας ευχαριστούμε για τη συμπαράσταση. Να θυμάστε πάντα πως όλη αυτή η κατάσταση ξεκίνησε όταν η αστυνομία σκοτωσε αφροαμερικανούς. Σας παρακαλώ μην εστιάζεται στο γεγονός της λεηλασίας, μην αφήσετε να σας αποσπάσει την προσοχή από το πραγματικό πρόβλημα”.

Και ο σχεδιαστής μόδας Marc Jacobs είδε κατάστημα του να γίνεται φύλλο και φτερό. Η απάντηση του περιλαμβάνει τη λέξη ‘violence’ (ΒΙΑ) εννέα φορές.

“Ποτέ μην τους αφήσετε να σας πείσουν πως τα σπασμένα γυαλιά ενός μαγαζιου είναι ΒΙΑ. Η πείνα είναι ΒΙΑ. Η έλλειψη στέγης είναι ΒΙΑ. Ο πόλεμος είναι ΒΙΑ. Οι βόμβες σε ανθρώπους είναι ΒΙΑ. Ο ρατσισμός είναι ΒΙΑ. Η φυλετική ανωτερότητα είναι ΒΙΑ. Η έλλειψη πρόσβασης σε ασφάλιση είναι ΒΙΑ. Η φτώχια είναι είναι ΒΙΑ. Η μόλυνση πηγών ύδρευσης για κέρδος είναι ΒΙΑ. Η ιδιοκτησία μπορεί να αναπληρωθεί, οι ανθρώπινες ζωές ΟΧΙ”.

Μην βρίζετε τις γραμματοσειρές, δεν φταίνε

Ο σχεδιαστής μόδας Kerby Jean-Raymond προσπαθεί να περάσει ένα πιο άμεσο μήνυμα. Μεταξύ άλλων έχει γράψει στα social media: “Χρειαζόμαστε πιο άμεση δράση ώστε να μην χαθούν κι άλλες ζωές. Χρειαζόμαστε κάτι παραπάνω από πομπώδεις λέξεις με κακές γραμματοσειρές στα social post μας. Καμία εταιρεία δεν έχει πάρει άμεση θέση. Καμία δεν έχει δεσμευτεί να μην συνεργάζεται με την αστυνομία, καμία δεν έχει δεσμευτεί να χαρίσει τα παντοδύναμα νομικά της επιτελεία για την αναμόρφωση νόμων που δεν θα μας στερήσουν ξανα άλλες ζωές Αφροαμερικανών”.

Το θλιμμένο streetwear, το βουτημένο στην μελαγχολία

Ο Virgil Abloh, σχεδιαστής μόδας και καλλιτεχνικός διευθυντής του τομέα ανδρικής ένδυσης της Louis Vuitton, κατάφερε να βρεθεί στο μάτι του κυκλώνα με τις μάλλον αμφιλεγόμενες αντιδράσεις του. Αρχικά σχόλιασε με θλίψη πως η λεηλασία του Round Two, του καταστήματος second-hand ρούχων που συν-δημιούργησε με τον Sean Wotherspoon είναι κάτι που “αντίκειται στην έννοια του streetwear”.

Στη συνέχεια, σχολιάστηκε έντονα η κίνηση του να δωρήσει πενήντα δολάρια στην οργάνωση FemPower, που έχει ως στόχο την οικονοική ενίσχυση για την ομάδα των νομικών εκπροσώπων των διαδηλωτών για τη δολοφονία του George Floyd. Αυτή η διφορούμενη, σχεδόν passive-aggressive αντίδραση σχολίαστηκε έντονα στα social media και έγινε αφορμή ώστε ο Abloh με νέο post να ζητήσει συγνώμη, διευκρινίζοντας πως έχει δωρήσει 20.500 δολάρια στην FemPower.

 

O Don C, σχεδιαστής από το Chicago και φίλος του Abloh με αφορμή τις διαδηλώσεις αναρωτήθηκε για το ρόλο της μόδας στην κουλτούρα του hype και στην δημιουργία κινήτρων για λεηλασία καταστημάτων. Σχολίασε στα social media: “Δεν είμαι σίγουρος για το σκοπό τους, αλλά σίγουρα προσπαθούσαν να ανατρέψουν το σύστημα” και συμπλήρωσε: “Άραγε πίστευαν πως έπραταν το σωστό με το να ρισκάρουν τις ζωές τους για να με κλέψουν; Αν ήταν έτσι τα πράγματα, τότε ειλικρινά, είμαι χαρούμενος με τη χαρά τους”. Στη συνέχεια συνειδητοποίησε πως αυτός ο συλλογισμός δεν έβγαζε πουθενά και ανέπτυξε την αυτοκριτική του: “Πουλάω μέσα από το προφίλ μου εμπορικά αγαθά που επηρεάζουν τα μυαλά νέων ανθρώπων και αυτό είναι λάθος. Χρειάζεται να επικοινωνώ περισσότερο περιεχόμενο για την αγάπη, τη συμπόνια, την κατανόηση, την τιμή και το σεβασμό”.

Το urban culture της αριστοκρατίας

Κατά τη διάρκεια των 15 τελευταίων μηνών, οίκοι μόδας όπως η Gucci, η Prada και η Burberry κλήθηκαν να απολογηθούν δημοσίως με αφορμή κάποια σχέδια με αμφιλεγόμενες απεικονίσεις με ρατσιστικά υπονοούμενα. Την τελευταία εβδομάδα, η μάλλον μπερδεμένη και αμήχανη αντίδραση των οίκων μόδας στο γεγονός της ρατσιστικής δολοφονίας του George Floyd αποδεικνύει πως η βιομηχανία της μόδας τιμάει την urban κουλτούρα και εμπνέεται από το Αφροαμερικάνικο κοινό, αλλά ως προς το να σταθεί στο πλευρό του, μάλλον ζορίζεται αρκετά.

Exit mobile version