Michel Dufour/WireImage
ΜΟΔΑ

Μερικά από τα πιο εμβληματικά πορτρέτα του Patrick Demarchelier

Ένα αντίο στον θρυλικό φωτογράφο μόδας, στον φακό του οποίου πόζαραν από την πριγκίπισσα Diana και τη Madonna μέχρι τα διάσημα supermodels των 90s. 

«Η φωτογραφία είναι για μένα όχι απλά μία στιγμή στον χρόνο που την απαθανατίζω, αλλά μία αλήθεια. Γι’ αυτό και δουλεύω πολύ γρήγορα. Πατάω το κλικ πριν καταλάβουν ότι τους φωτογραφίζω, όταν είναι ακόμα ο εαυτός τους. Πριν αρχίσουν να αισθάνονται άβολα, αμήχανα ή να φορούν προσωπείο». 

«Όταν είσαι φωτογράφος, δουλεύεις συνέχεια, γιατί τα μάτια σου είναι η πρώτη κάμερα».

«Όταν με ρωτούν ποιο είναι το αγαπημένο μου πορτρέτο, περιμένουν να τους απαντήσω εκείνο της Diana. Η απάντηση μου είναι πάντα του Puffy. Αρχικά, νομίζουν ότι αναφέρομαι στον Puff Daddy, αλλά εγώ τους μιλάω για τον σκύλο μου».

Αρκούν αυτές οι τρεις φράσεις του Patrick Demarchelier για να συμπυκνώσουν τη φιλοσοφία του, τον τρόπο που δούλευε και σκεφτόταν, το πόσο προσγειωμένος ήταν παρά την εκτυφλωτική λάμψη που τον περιέβαλλε τα 47 συνολικά χρόνια που υπηρέτησε με συνέπεια τη φωτογραφία και τη μόδα. 

Ο ιδιοφυής Γάλλος υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους φωτογράφους μόδας παγκοσμίως. Με τη μινιμαλιστική αισθητική του, το ταλέντο να τρυπώνει και να απαθανατίζει την αλήθεια και το συναίσθημα στα πρόσωπα των μοντέλων και με τα ασπρόμαυρα, κατά κύριο λόγο, πορτρέτα του καθόρισε και τους δύο χώρους, αφήνοντας πίσω του βαριά κληρονομιά.

Ο Patrick Demarchelier απεβίωσε χθες, Πέμπτη 31 Μαρτίου, σε ηλικία 78 χρονών. Την είδηση ανακοίνωσε η οικογένειά του, η σύζυγός του Mia και οι τρεις γιοι του, Gustaf, Arthur, Victor.

Η γέννηση ενός μύθου

Γεννημένος το 1943, ο Demarchelier μεγάλωσε στη Χάβρη της Γαλλίας. Ξεκίνησε να ασχολείται με τη φωτογραφία στα 17 του, όταν ο πατριός του τού αγόρασε την πρώτη του κάμερα, μία Eastman Kodak. Τρία χρόνια μετά, μετακόμισε στο Παρίσι όπου έμαθε καλύτερα την ασπρόμαυρη φωτογραφία, το σήμα-κατατεθέν του. Δούλεψε σε διάφορα περιοδικά και στα 60s, οι φωτογραφίες του φιλοξενήθηκαν σε Elle και Marie Claire. 

Έφυγε για τη Γερμανία για περίπου 12 χρόνια και λίγο πριν μετακομίσει στη Νέα Υόρκη το 1975 ως ερωτικός μετανάστης, συνεργάστηκε για πρώτη φορά με την αμερικάνικη Vogue. Εκείνη τη δεκαετία, το στυλ και η καριέρα του πήραν μορφή και το όνομά του προσέλκυσε την προσοχή των μεγαλύτερων περιοδικών (Harper’s Bazaar, Glamour, Rolling Stones, Newsweek), των σημαντικότερων σχεδιαστών και οίκων και αστέρων διεθνούς εμβέλειας όχι μόνο από τη βιομηχανία του μόντελινγκ και της μόδας.

Το 1989, η πριγκίπισσα Diana τον προσέλαβε για να τη φωτογραφίσει. Αυτή ήταν η αρχή της μακρόχρονης συνεργασίας του με τη βρετανική, βασιλική οικογένεια. Υπήρξε ο επίσημος φωτογράφος της Diana και ο μόνος μη Βρετανός επίσημος φωτογράφος του Μπάκιγχαμ.

Εκτός από περιοδικά, ο Demarchelier συνεργάστηκε με κορυφαίους οίκους για τις καμπάνιες τους, όπως Dior, Louis Vuitton, Celine, TAG Heuer, Chanel, Donna Karan, Yves Saint Laurent, Tommy Hilfiger, Carolina Herrera, Moschino, Vera Wang, Elizabeth Arden, H&M, Sam Edelman, Zara, Max Azria, Express, Longchamp, Blumarine, Lacoste, Ann Taylor, Calvin Klein και Ralph Lauren.

Φωτογράφισε επίσης το ημερολόγιο της Pirelli τρεις φορές: το 2005, το 2008 και το 2014. Την τελευταία χρονιά, ένωσε τις δυνάμεις του με τον έτερο θρύλο της φωτογραφίας μόδας, τον Peter Lindbergh. 

Ο Patrick Demarchelier έγινε ευρέως γνωστός μέσα από τη μεγάλη οθόνη, χωρίς ωστόσο να παίξει ο ίδιος σε αυτήν. Ήταν το 2006 όταν κυκλοφόρησε στα σινεμά η ταινία The Devil Wears Prada με τη Meryl Streep στον ρόλο της σιδηράς κυρίας των περιοδικών μόδας και την Anne Hathaway σε εκείνον της γραμματέως της να αναφέρονται αμέτρητες φορές στο όνομά του (“Did Demarchelier confirm?”, “Call me Patrick”, “I have Patrick!”).

Η ίσως πιο αμφιλεγόμενη στιγμή στη ζωή, την καριέρα και την κληρονομιά του ήταν οι κατηγορίες περί σεξουαλικής παρενόχλησης. Ήταν το 2018 και ενώ το κίνημα του MeToo γιγαντωνόταν, όταν επτά μοντέλα τον κατηγόρησαν για απρεπείς, παρενοχλητικές κινήσεις σε άρθρο της The Boston Globe. Εκείνος αρνήθηκε τις κατηγορίες, η εταιρεία Condé Nast τον απέλυσε (ήταν ο επίσημος φωτογράφος των περιοδικών της, Vogue, The New Yorker, GQ, Vanity Fair, Wired, Architectural Digest), η υπόθεση πάγωσε και εμείς δε μάθαμε ποτέ την αλήθεια, τι πραγματικά συνέβη. 

Εμβληματικά πορτρέτα του Patrick Demarchelier 

Μέσα στη σχεδόν μισού αιώνα καριέρα του στον χώρο της φωτογραφίας της μόδας, ο Demarchelier απαθανάτισε αμέτρητες διασημότητες μέσα από κλικ που έβγαζαν συναίσθημα, πάθος, ευθραυστότητα μα πάνω από όλα την αλήθεια τους. Και τη δική του.

Η νεαρή Kate Moss για την καμπάνια των τζην του οίκου Calvin Klein το 1992.

Ξανά η Moss με την Carla Brunni.

Εκτός από την Kate Moss, μούσα του υπήρξε και η Amber Valletta. Εδώ σε φωτογράφιση για το Love Magazine.

Η Cindy Crawford.

Η Christy Turlington το 1990.

Ο Paul Newman.

Ο Robert De Niro.

Η πριγκίπισσα Diana για τη βρετανική Vogue.

Ο Prince για το αμερικάνικο Harper’s Bazaar.

Η Beyonce για την αμερικάνικη Vogue το 2013.

Η Christy Turlington, η Linda Evangelista και η Naomi Campbell το 2016.

Η Cara Delevigne για το Glamour Magazine το 2017.

Η Jennifer Lawrence για το Vanity Fair.

Η Emily Ratajkowski για το Love Magazine.