Britta Pedersen/dpa via AP
ΜΟΔΑ

Ο Peter Lindbergh αγάπησε τις γυναίκες για την πραγματική τους ομορφιά

Ο φωτογράφος που απεβίωσε σε ηλικία 74 ετών, καθόρισε όχι μόνο τον χώρο της μόδας αλλά και τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε σήμερα τη γυναικεία ομορφιά.

Γεννήθηκα το 1987, ένα χρόνο πριν τη φημισμένη φωτογραφία του Peter Lindbergh με τα ‘λευκά πουκάμισα’. Τη φωτογραφία που τα έξι μοντέλα, Estelle Lefébure, Karen Alexander, Rachel Williams, Linda Evangelista, Tatjana Patitz και η Christy Turlington, φωτογραφήθηκαν σε παραλία της Santa Monica, στον φακό του Γερμανού φωτογράφου Peter Lindbergh για το τεύχος της Vogue Italia του ’88.

Δεν μπορώ να πιστέψω ότι όσο εγώ μάθαινα τα πρώτα μου βήματα -κυριολεκτικά- και ακόμη δεν είχα καμία αντίληψη του εαυτού μου, ότι σε ένα παράλληλο σύμπαν συνέβαινε αυτό. Αυτή ήταν η πρώτη φωτογραφία του Lindbergh που είδα ποτέ (απ’ όσο θυμάμαι τουλάχιστον) μία που για εμένα και για πολύ ακόμη κόσμο, καθόρισε τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε σήμερα τη γυναίκα, τη μόδα και την ομορφιά γενικότερα.

Είχε αυτόν τον αντίκτυπο η δουλειά του Peter. Στη δική μου ζωή, αλλά και σε αυτή πολλών ανθρώπων. Οι 20χρονες κοπέλες του σήμερα που βγαίνουν έξω στους δρόμους χωρίς ίχνος μακιγιάζ και αισθάνονται όμορφες και γεμάτες αυτοπεποίθηση δεν γνωρίζουν ότι αυτό το οφείλουν στον φωτογράφο. Είναι ένα συνονθύλευμα πραγμάτων που έχουν συμβάλει σ’ αυτό και η δουλειά του Lindbergh έχει παίξει σημαντικό ρόλο στο να βλέπουν οι γυναίκες και ο κόσμος ολόκληρος τη γυναικεία ομορφιά διαφορετικά.

Για πολλά χρόνια ο χώρος της μόδας είχε μια πολύ συγκεκριμένη εικόνα για το πώς ‘πρέπει’ να δείχνουν και να φέρονται οι γυναίκες, μια ατάκα του Lindbergh όμως συνέβαλε ώστε να αρχίσει να αντιμετωπίζει η μόδα τη γυναικεία ομορφιά αλλιώς, και σιγά-σιγά και ο υπόλοιπος κόσμος.

Ήταν ο πρώτος φωτογράφος που άρχισε να φωτογραφίζει μοντέλα για περιοδικά μόδας και καμπάνιες, χωρίς να χρησιμοποιεί photoshop για να ‘βελτιώσει’ την όψη των ανθρώπων που απαθανάτιζε ο φακός του. Υποχρέωνε τα περιοδικά και τα μοντέλα να υπογράφουν συμβόλαια συμφωνώντας στο να παιχτούν οι αρετουσάριστες φωτογραφίες του, αλλιώς δεν συμμετείχε στα projects. «Οι εταιρίες ομορφιάς έχουν κάνει πλύση εγκεφάλου σε όλους. Δεν πειράζω τίποτα. ‘Μα, δείχνει τόσο κουρασμένη’, μου λένε. Τι κι αν μοιάζει κουρασμένη. Είναι κουρασμένη, αλλά όμορφη», είχε δηλώσει στο παρελθόν.

Ο Lindbergh ήταν από τους πρώτους ανθρώπους που αντιλήφθηκαν τη γυναικεία ομορφιά διαφορετικά και που έβλεπε την ψυχή αυτού που φωτογράφιζε. Μια του φωτογραφία για το Harper’s Bazaar, το Vanity Fair ή τη Vogue δεν ήταν απλά μια φωτογραφία στην οποία εκατομμύρια γυναίκες θα θαύμαζαν το ρούχο του μοντέλου, αλλά θα αντίκριζαν κάτι πολύ περισσότερο απ’ αυτό. Θα έβλεπαν μια ιστορία να ξεδιπλώνεται μπροστά τους.

 Την ιστορία της Kate, της Claudia, της Amber, της Naomi και όλων των μοντέλων από τα ’90s που ο Lindbergh βοήθησε ώστε να εδραιωθούν στον χώρο της μόδας και στη γέννηση των, φημισμένων πλέον, ’90s supermodels’.

Απαθανατίζοντας τα πρόσωπα που φωτογράφιζε συνήθως σε ασπρόμαυρο φιλμ, χρησιμοποιώντας έντονο κοντράστ επέτρεπε στον ‘θεατή’ να αντιληφθεί το συναίσθημα της δεδομένης στιγμής.

“Έκανε τους ανθρώπους να αισθάνονται μοναδικοί. Τους έκανε να νιώθουν σημαντικοί και φανταστικά. Ήταν αυτό που τον έκανε τόσο εξαιρετικό καλλιτέχνη. Γιατί τα ΄’αντικείμενά’ του έχαναν όλες τις αναστολές τους όταν τα φωτογράφιζε, ένιωθαν άνετα μαζί του γιατί ακριβώς τα έκανε να αισθάνονται έτσι. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να του επιτρέπουν να του δείχνουν την ψυχή τους. Επέτρεπαν στον εαυτό τους να εκτεθούν. Η ειλικρίνειά του σε έκανε να θέλεις να ανταποδώσεις και να είσαι και εσύ ειλικρινής απέναντι του”, δήλωσε η Milla Jovovich μια γυναίκα που είχε φωτογραφίσει πολλές φορές προσφέροντάς μας μερικές από τις πιο αξέχαστες φωτογραφίες της που έχουμε δει ως τώρα.

Αλλά είχε αυτή την ιδιότητα Lindbergh. Eίτε μέσα από τα τρομερά ασπρόμαυρα πορτραίτα του που έκοβαν την ανάσα, είτε μέσα από τις κινηματογραφικού ύφους και δραματικές landscape φωτογραφίες του, ο Γερμανός φωτογράφος προκαλούσε πάντα, παίζοντας ταυτόχρονα με τα γυναικεία αρχέτυπα και θηλυκότητα όσο κανένας άλλος.

 

Η ωμή αισθητική των φωτογραφιών του που συχνά εξέπεμπαν αισθησιασμό, καθόρισαν τα στάνταρντ της ομορφιάς, ενώ παράλληλα επικεντρωνόταν στο να γιορτάσει το πνεύμα και την προσωπικότητά των ανθρώπων που φωτογράφιζε. 

Χωρίς ρετούς, ρομαντικά και αυθεντικά, ο Peter Lindbergh ήταν από τους λίγους (αν όχι ο μοναδικός) καλλιτέχνης που αντιλήφθηκε πραγματικά τη γοητεία της γυναικείας ομορφιάς.

Κεντρική φωτογραφία: Britta Pedersen/dpa via AP

Exit mobile version