Alamy/Visualhellas.gr/Εικονογράφηση: Κωνσταντίνος Μπαντούνας
ΜΟΔΑ

Οι 26 ταινίες που δίδαξαν στυλ

Μία ανασκόπηση στα φιλμ, που όχι μόνο άφησαν το στίγμα τους στη μεγάλη οθόνη, αλλά ενέπνευσαν τη βιομηχανία της μόδας και το αντρικό στυλ με τον πιο επιδραστικό τρόπο.

Υπέροχοι διάλογοι. Φανταστικές ατάκες. Σπουδαίες ερμηνείες. Σκηνές και εικόνες που γράφουν ιστορία και περνούν στην αιωνιότητα. 

Μερικές από τις πιο αξέχαστες ιστορίες του σινεμά θα μνημονεύονται για όλα τα παραπάνω και για κάτι ακόμα: την γκαρνταρόμπα των ηρώων τους, η οποία ωστόσο δεν λειτουργεί με εμφατικό τρόπο. Δηλαδή τα ρούχα είναι εκεί όχι για να κλέψουν την παράσταση, αλλά για να αποτελέσουν τον βουβό πρωταγωνιστή ή καλύτερα τον αφανή ήρωα του καστ. Είναι εκεί για να συμπληρώσουν το χτίσιμο των χαρακτήρων και να δώσουν αυτό το κάτι παραπάνω στην ιστορία που θα την απογειώσει.

Το Romeo+Juliet, για παράδειγμα, αφορά δύο καταδικασμένους νεαρούς εραστές που μισούν τους γονείς τους και τυχαίνει να φορούν υπέροχα εμπριμέ πουκάμισα Prada. Στο Reservoir Dogs, μία συμμορία ληστών σπέρνει τον τρόμο, ντυμένη στην πένα με ατσαλάκωτα μαύρα κοστούμια. Το Gattaca μιλάει για… ειλικρινά, σχεδόν τρεις δεκαετίες μετά, δεν είμαστε ακόμα 100% σίγουροι για τι ακριβώς, αλλά ό,τι κι αν είναι αυτό το φέρνει εις πέρας η πιο κομψή εκδοχή του Ethan Hawke στη μακρά πορεία του στο σινεμά. 

Μπορούμε να συνεχίσουμε τα παραδείγματα. Δεν θα το κάνουμε. Θα αφήσουμε την ακόλουθη λίστα να αποκαλύψει τους παράλληλους βίους που διάγουν η βιομηχανία του κινηματογράφου με τη βιομηχανία της μόδας. 

Λεωφορείον, ο πόθος (1951)

Κανείς, μα κανείς δεν έχει φορέσει πιο badass την παππουδίστικη λευκή φανέλα από τον Marlon Brando. Ο συνδυασμός της με τζην παντελόνι και τραγιάσκα είναι ένας από τους πιο εμβληματικούς στην ιστορία του σινεμά.

Ο Ατίθασος (1953)

Δύο χρόνια μετά, συναντάμε ξανά τον Brando να κάνει μόδα αυτή τη φορά το δερμάτινο biker jacket ή αλλιώς Perfecto. Δημιουργία των αδελφών Irving and Jack Schott το 1913, έμελλε να γίνει σύμβολο του αντισυμβατικού στυλ, των απανταχού easy riders και να συμπεριληφθεί στα all time classic ρούχα της αντρικής και γυναικείας ένδυσης.

Επαναστάτης χωρίς αιτία (1955)

Η επιρροή του στυλ του James Dean είναι ορατή ακόμα και σήμερα, σχεδον επτά δεκαετίες μετά. Τα harrington jackets, τα τζην παντελόνια και τα βαμβακερά t-shirts που φορούσε ο 17χρονος Jim Stark έχασαν την αθωότητά τους και μετατράπηκαν στη στολή των νεαρών Αμερικάνων κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου.

Το κυνήγι του κλέφτη (1955)

Από τα διαχρονικά style icons και ίσως, ο πιο στιλάτος αστέρας της χρυσής εποχής του Χόλιγουντ, ο Cary Grant στο ρομαντικό θρίλερ του Alfred Hitchcock, ερμηνεύει έναν πρώην κλέφτη κοσμημάτων που ζει στη γαλλική Ριβιέρα- εννοείται ότι το στυλ του είναι απαράμιλλα φίνο: loose κοστούμια, παντελόνια με πιέτες, μαντήλια τυλιγμένα μέσα από ανοιχτά πουκάμισα.

8 ½ (1963)

Ό,τι ήταν για την Αμερική ο Cary Grant, ήταν για την Ιταλία ο Marcello Mastroianni. Ένας άντρας, ένας ηθοποιός που μαγνήτιζε τα βλέμματα στα 60s. Στο αριστούργημα του Federico Fellini, τα μαύρα κοστούμια με τα λευκά πουκάμισα και τις μαύρες γραβάτες –όλα φτιαγμένα δια χειρός του οίκου Brioni- είναι η επιτομή του διαχρονικού, στιβαρού sartorial look.

Υπόθεση Τόμας Κράουν (1968)

Από τη μία, τα 3-piece κοστούμια (σακάκι, γιλέκο, παντελόνι) και οι απίθανοι συνδυασμοί τους σε χρώματα, υφάσματα και σχέδια και από την άλλη,  τα γυαλιά ηλίου της Persol (συγκεκριμένα, το μοντέλο 714 του brand). Το όνομα του Steve McQueen δεν θα μπορούσε να μην ταυτιστεί με το αντρικό στυλ.

Το κουρδιστό πορτοκάλι (1971)

Όταν ο Jean Paul Gaultier παραδέχεται ότι μία ταινία ήταν εκείνη που του άλλαξε την κοσμοθεωρία στο τι σημαίνει μόδα, όταν έκανε τα πρώτα του βήματα στον χώρο, τότε τα λόγια είναι περιττά. Η ταινία αυτή ήταν το βίαιο, φουτουριστικό αριστούργημα του Stalney Kubrick.

Ο Υπέροχος Γκάτσμπι (1974)

Η απαράμιλλη κομψότητα  της δεκαετίας του ’20 αποτυπώθηκε στη ζηλευτή γκαρνταρόμπα του Jay Gatsby (Robert Redford) με τα ανοιχτόχρωμο και παστέλ κοστούμια του. Στυλ που αναβίωσαν αριστουργηματικά στο remake του Baz Luhrmann, οίκοι μόδας όπως οι Prada και Miu Miu ντύνοντας τον Leonardo DiCaprio.

Τρεις Μέρες του Κόνδορα (1975)

Στο φιλμ του Sydney Pollack, ο Robert Redford επαναπροσδιόρισε το smart casual style, κάνοντας μόδα τον ολόμαλλο, κλασσικό ναυτικό επενδύτη, συνδυασμένο με τζην παντελόνια, μάλλινα κασκόλ και μαύρα γυαλιά ηλίου. Ένα άκρως επίκαιρο look.

Ο Ταξιτζής (1976)

Από τις καλύτερες κινηματογραφικές στιγμές του Robert de Niro είναι η ερμηνεία του Travis Bickle στο ψυχολογικό νεο-νουάρ θρίλερ του Martin Scorsese. Τα στρατιωτικά ρούχα, τα field jackets και το κούρεμα μοϊκάνα επηρέασαν καθοριστικά την αισθητική της πανκ κουλτούρας στα τέλη της δεκαετίας του 1970.

Πυρετός το Σαββατόβραδο (1977)

Λευκά κοστούμια με μεγάλα πέτα στο σακάκι και καμπάνα τελείωμα στα παντελόνια. Και εμείς αναρωτιόμαστε, τι θα είχε απογίνει η μόδα των 70s χωρίς το ντίσκο στυλ του John Travolta στην ταινία του John Badham;

Quadrophenia (1979)

Βασισμένη στην ομώνυμη ροκ όπερα των Βρετανών The Who, η ταινία του Franc Roddam αποτελεί μία ωδή στο στυλ των Mods και Rockers. Το σήμα-κατατεθέν κομμάτι τους ήταν αναμφίβολα το χακί παρκά.

Επάγγελμα: Ζιγκολό (1980)

Μακριά μάλλινα παλτό, φίνα κοστούμια κομμένα και ραμμένα στα μέτρα του από τον master Giorgio Armani. Ο Richard Gere ήταν το πιο κομψό αρσενικό των 80s, υποδυόμενος ένα γοητευτικό ζιγκολό του Λος Άντζελες, συνηθισμένο σε μια ζωή γεμάτη πολυτέλεια που του προσφέρουν οι πλούσιες πελάτισσες του.

Blade Runner (1982)

Στο sci-fi neo-noir του Ridley Scott, που έχει γράψει ιστορία στο συγκεκριμένο κινηματογραφικό είδος, ο Harrison Ford υποδύεται τον Rick Deckard, έναν αστυνομικό του μέλλοντος με αποστολή να εντοπίσει και να “αποσύρει” έναν τύπο ανδροειδών. Το καφέ μακρύ πανωφόρι του σε στυλ καμπαρντίνας είναι ένα από τα πιο εμβληματικά της μεγάλης οθόνης.

Οι σκοτεινές μπίζνες ενός πρωτάρη (1983)

O Tom Cruise έκανε μόδα τα κλασικά σήμερα wayfarers της Ray-Ban και τρία χρόνια μετά, στο Top Gun (1986), λάνσαρε τα επίσης διαχρονικά στην εποχή μας, aviator γυαλιά ηλίου του διάσημου brand.

Wall Street (1987)

Όταν σκέφτεσαι έναν Νεοϋρκέζο γιάπη, είναι αδύνατον να μην σου έρθει στο μυαλό η μορφή του Gordon Gekko του Michael Douglas με τα ριγέ κοστούμια και το επιτηδευμένο στυλ.

Επιστροφή στο Μέλλον II (1989)

Εκτός από το αμάνικο μπουφάν, ο Marty McFly ταξίδεψε στο μέλλον και μας σύστησε ένα από τα πιο θρυλικά αθλητικά παπούτσια της Nike, το HyperAdapt 1.0.

Reservoir Dogs (1992)

Δεν έχει μείνει στην ιστορία μόνο ως το πρώτο φιλμ του Quentin Tarantino, αλλά και εκείνο που συζητήθηκε όσο λίγα για το στυλ των πρωταγωνιστών του. Τα μαύρα κοστούμια σε slim γραμμή που φορούσαν οι Harvey Keitel, Tim Roth, Chris Penn, Steve Buscemi και Michael Madsen ενέπνευσαν μετά από χρόνια τις δημιουργίες οίκων μόδας, όπως οι Thom Browne και Dior Homme.

Trainspotting (1996)

Πολύ πριν γίνουν μόδα στα 00s, τα skinny jeans αποθεώθηκαν στη μαύρη κωμωδία του Danny Boyle με τον νεαρό τότε Ewan McGregor να τα φορά με τον πιο I don’t give a fuck τρόπο και να τρέχει δαιμονισμένα στους δρόμους του Εδιμβούργου.

Romeo + Juliet (1996)

Την ίδια χρονιά, ο Baz Luhrmann μετέφερε στην οθόνη το διάσημο σαιξπηρικό έργο και τοποθέτησε τη δράση του στη «ζούγκλα» των σύγχρονων πόλεων. Εκεί όπου ο «Ρωμαίος» Leonardo DiCaprio και η συμμορία των Μοντέγων κυκλοφορούν με χαβανέζικα πουκάμισα συνδυασμένα με τζην, αλλά και cargo παντελόνια.

Gattaca (1997)

Μία πενταετία μετά το Reservoir Dogs, το μαύρο κοστούμι βίωσε μία ακόμα θρυλική κινηματογραφική στιγμή στο ρετρό-φουτουριστικό φιλμ του Andrew Niccol με τον Ethan Hawke.

Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ (1999)

Υφασμάτινες βερμούδες παντρεμένες με μονόχρωμα πουκάμισα και λευκά slippers ή sneakers. Το δροσερό, καλοκαιρινό look του playboy Jude Law στο δραματικό θρίλερ του Anthony Minguella ακόμα μνημονεύεται από τους απανταχού λάτρεις της μόδας.

Οικογένεια Τενενμπάουμ (2001)

Οι οίκοι Hèrmes, Lacoste και Fendi συνεργάστηκαν με τον Wes Anderson σε ένα από τα καλύτερα φιλμ του, που θα θυμόμαστε για πάντα τόσο για την ευαίσθητη ματιά του στις ανθρώπινες σχέσεις, όσο και για τη γήινη, κοτλέ γκαρνταρόμπα των ηρώων του και το athleisure look τους.

Ένας άντρας μόνος (2009)

Όταν ο Tom Ford σκηνοθέτησε τον Colin Firth, το αποτέλεσμα ήταν μία ταινία ωδή στη μίνιμαλ, κλασική κομψότητα. Τα κοστούμια και τα μαύρα γυαλιά μυωπίας κλέβουν την παράσταση.

Drive (2011)

Σε αυτό το νέο-νουάρ “διαμαντάκι” του Nicolas Winding Refn, ο Ryan Gosling είναι ένας μυστήριος τύπος που το πρωί εργάζεται ως κασκαντέρ σε ταινίες και το βράδυ ως οδηγός αυτοκινήτων που συμμετέχουν σε ληστείες. Το κομμάτι φετίχ του είναι το σατέν bomber jacket, που αμά τη εμφανίσει της ταινίας έγινε ξανά trend.