Πώς ένας Έλληνας έχτισε τον μύθο του οίκου Bvlgari και των ρολογιών του
- 11 ΝΟΕ 2021
Με αφορμή τη συγκεκριμένη διάκριση, θυμόμαστε την ιστορία του ιταλικού οίκου, που έχει έντονο ελληνικό χρώμα και αποτελεί την καλύτερη επιβεβαίωση ότι ακόμη και ένας οίκος σαν τον Bvlgari, που είναι κυρίως γνωστός για τα γυναικεία του κοσμήματα, μπορεί να είναι ένας ισχυρός παίκτης στον ανταγωνιστικό χώρο του αντρικού ρολογιού.
Ο αργυροχόος που έχτισε από το τίποτα την αυτοκρατορία του Bvlgari
Ο Σωτήριος Βούλγαρης (1857-1932), ένας ταλαντούχος αργυροχόος από την Ήπειρο, ξεκίνησε ως βοηθός του πατέρα του, Γιώργου Βούλγαρη, στο κατάστημά τους στην Παραμυθιά, κάπου το 1870. Μετά από μια φωτιά και μια ληστεία και λόγω και της αντιμετώπισης που είχε ο Έλληνας καταστηματάρχης από τους Οθωμανούς (η Ήπειρος δεν ήταν ακόμη μέρος της Ελλάδας τότε), ο Γιώργος Βούλγαρης αποφάσισε να μετακομίσει και να συνεχίσει την καριέρα του στην Κέρκυρα, απ’ όπου ο γιος του, ο Σωτήριος πέρασε στην Ιταλία, της οποίας η τέχνη είχε τόσο μεγάλη επιρροή στα Ιόνια Νησιά.
Πρώτος του σταθμός ήταν η Νάπολη, όπου δούλεψε παρέα με τον Μακεδόνα τεχνίτη Δημήτριο Κρέμο. Ένα χρόνο αργότερα, οι δύο συνεργάτες τόλμησαν το μεγάλο βήμα, να πάνε στη Ρώμη. Ήρθαν όμως σύντομα σε ρήξη και οι δρόμοι τους χώρισαν. Ο Σωτήριος Βούλγαρης άνοιξε το δικό του κατάστημα στη Via Sistina. Εκεί απ’ όπου ξεκίνησαν όλα.
Οι δουλειές του πήγαιναν καλά και το 1905, ο Σωτήριος Βούλγαρης άνοιξε νέο κατάστημα στη Via Condotti, αυτό που σήμερα είναι η ναυαρχίδα του οίκου Bvlgari. Το τουριστικό σημείο τον βοήθησε να σημειώσει αμέσως μεγάλη επιτυχία, ειδικά στους πλούσιους Αμερικανούς επισκέπτες της πόλης και να επενδύσει σε περισσότερα καταστήματα στην υπόλοιπη χώρα.
Η γέννηση των ρολογιών του ιταλικού οίκου
Όταν πέθανε, το 1932, οι δυο γιοι του, Γιώργος και Κωνσταντίνος, ανέλαβαν την επιχείρηση, συνέχισαν πάνω στις βάσεις που είχε θέσει ο πατέρας τους και άρχισαν να διαμορφώνουν ένα πιο σαφές στυλ στις δημιουργίες του οίκου Bvlgari (με V, αντί για U, αφού έτσι γράφεται στο λατινικό αλφάβητο το «ου»). Είχαν ήδη προσθέσει χαρακτηριστικές πινελιές ελληνικού κλασικού στυλ και ιταλικής αναγέννησης, αλλά κυρίως από το γαλλικό κίνημα της Art Deco, όταν ξεκίνησαν να τον βοηθούν, τη δεκαετία του ’20.
Εκείνη την εποχή εμφανίζονται και τα πρώτα ρολόγια Bvlgari, που στην ουσία είναι γυναικεία βραχιόλια με κοσμήματα και με μια μικρή ένδειξης της ώρας στο κέντρο. Το πρώτο αντρικό ρολόι εμφανίζεται λίγο μετά το 1930 και διαθέτει έντονα ελληνικό χαρακτήρα, με μαιάνδρους, ζωγραφισμένους στο χέρι, να στολίζουν το καντράν του.
Μες στις επόμενες δεκαετίες, τα βραχιόλια-ρολόγια του Bvlgari (ειδικά εκείνα με το σχήμα φιδιού που τυλίγει το γυναικείο χέρι) έγιναν αντικείμενα λατρείας από ουκ ολίγες σταρ του Χόλιγουντ, εκτοξεύοντας τη δημοφιλία του οίκου. Η Liz Taylor και η Audrey Hepburn ήταν οι πιο φανατικές πελάτισσες (κι ας έχουμε συνδέσει τη δεύτερη περισσότερο με τον αντίζηλο του Bvlgari, τον οίκο Tiffany, λόγω της γνωστής ταινίας), ενώ φυσικά τις δημιουργίες του λάτρευαν και οι Ιταλίδες θεές Sophia Loren και Claudia Cardinale.
Στιγμή-σταθμός για το τμήμα ωρολογοποιίας του Bvlgari ήταν το 1975, στο μέσο της χρυσής εποχής των quartz, όταν ενσωμάτωσε ένα ηλεκτρονικό ρολόι με ψηφιακό καντράν σε μια χρυσή κάσα που έδενε με δερμάτινο λουράκι. Το ρολόι κυκλοφόρησε σε περιορισμένη έκδοση 100 κομματιών για τους καλύτερους πελάτες του οίκου. Έγινε αμέσως συλλεκτικό, γεγονός που οδήγησε τελικά τους υπεύθυνους του οίκου να επενδύσουν στην ωρολογοποιία.
Το 1977 παρουσίασαν το πρώτο BVLGARI BVLGARI, το αντρικό ρολόι-πρότυπο για όσα ακολούθησαν, με τη χαρακτηριστική διπλή εγχάραξη του ονόματος της εταιρείας στη στεφάνη του. Η επιτυχία του ήταν τεράστια.
Επόμενο βήμα ήταν η επένδυση σε ένα ελβετικό εργαστήρι. Το 1982 ιδρύθηκε η Bvlgari Time S.A. στο Νωσατέλ και το πρώτο σπορ ρολόι του οίκου, το Diagono, παρουσιάστηκε το 1988. Δέκα χρόνια αργότερα, κυκλοφόρησε ένα από τα πιο πρωτοποριακά ρολόγια του οίκου, το Aluminium (με κάσα, φυσικά, από αλουμίνιο και στοιχεία από καουτσούκ), που γνώρισε ευρείας αποδοχής και έκανε την Bvlgari να θέλει να επενδύσει ακόμα περισσότερο στα αντρικά ρολόγια.
Γι’ αυτό και μέσα στην επόμενη πενταετία προχώρησε στην εξαγορά των ιστορικών ελβετικών οίκων Gerald Genta και Daniel Roth, προσθέτοντας υψηλή τεχνογνωσία στο τμήμα ωρολογοποιίας του. Ως αποτέλεσμα, το πρώτο ρολόι με σύνθετα complications να κάνει την εμφάνισή του το 2004, διαθέτοντας tourbillon και αυτονομία κουρδίσματος 64 ωρών.
Το 2011, ο οίκος Bvlgari έγινε μέλος του ομίλου LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton σε μία εξαγορά που απέφερε στην οικογένεια Βούλγαρη πάνω από 3,7 δισεκατομμύρια δολάρια. Την επόμενη χρονιά, ένα κλασικό σχέδιο της Gerald Genta, το οκτάγωνο ρολόι, επαναλανσαρίστηκε ως μοντέλο Bulgari.
Πρόκειται για το γνωστό Octo, που με τη φετινή του εκδοχή κατάφερε να τιμηθεί με τη «Χρυσή Καρφίτσα» στον διαγωνισμό της Γενεύης.