Melinda Sue Gordon/Universal Pictures
ΜΟΔΑ

Πώς φτιάχτηκαν τα κοστούμια του Oppenheimer σύμφωνα με την ενδυματολόγο του

Η πολυβραβευμένη Ellen Mirojnick εξηγεί, μεταξύ άλλων, τι μπορεί να ενώνει την εμβληματική γκαρνταρόμπα του Gordon Gekko στο Wall Street με εκείνη του πατέρα της ατομικής βόμβας, J. Robert Oppenheimer.
Η προσμονή ήταν μεγάλη. Το Oppenheimer προβάλλεται επιτέλους και στη χώρα μας και ο αμφιλεγόμενος J. Robert Oppenheimer, η ζωή, το έργο και η κληρονομιά του θεωρητικού φυσικού που πιστώνεται την κατασκευή των πρώτων πυρηνικών όπλων κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ζωντανεύει επί οθόνης.

Για τη νέα ταινία του Christopher Nolan -την πρώτη του βιογραφική απόπειρα- έχει χυθεί πολύ μελάνι. Οι εντυπώσεις από κοινό και κριτικούς είναι ανάμεικτες, ενώ τα κείμενα που προσπαθούν να ρίξουν φως στο ποιος ήταν τελικά ο πατέρας της ατομικής βόμβας, που κράτησε τότε το μέλλον του πλανήτη στα χέρια του, είναι αμέτρητα στον παγκόσμιο ιστό.

Για να δώσει σάρκα και οστά στον J. Robert Oppenheimer, εκτός όλων των άλλων, ο Nolan κλήθηκε να αναδημιουργήσει και την γκαρνταρόμπα του ψηλόλιγνου άντρα με το χλωμό πρόσωπο και τα τεράστια, μελαγχολικά μάτια. Η δουλειά ανατέθηκε σε μία από τις καλύτερες ενδυματολόγους/σχεδιάστριες κοστουμιών σε κινηματογράφο και τηλεόραση στην ιστορία του Χόλιγουντ: την πολυβραβευμένη Ellen Mirojnick, που στα 74 της χρόνια συνεχίζει ακάθεκτη να ντύνει σπουδαίους ηθοποιούς και εμβληματικούς ήρωες επί οθόνης. 

Μιλώντας στο αμερικάνικο GQ σχετικά με το πώς έφτιαξε τα κοστούμια των ηρώων της ταινίας, αλλά κυρίως του κεντρικού ήρωα που τον ερμηνεύει ο Cillian Murphy, διευκρίνισε ότι το γεγονός ότι ο Oppenheimer ήταν τόσο κομψός δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη. «Ο πατέρας του Julius είχε επιχείρηση εισαγωγής υφασμάτων στη Νέα Υόρκη, συνεπώς ο γιος του, J. Robert Oppenheimer ανέπτυξε από μικρή ηλικία μία αίσθηση καλού γούστου», ανέφερε, τονίζοντας ότι η κομψότητα που τον διέκρινε δεν εξαντλούταν στα sur mesure κοστούμια με τη στιβαρή, τετραγωνισμένη γραμμή στα σακάκια και τις πιέτες στα παντελόνια. Γνώριζε ότι οι λεπτομέρειες έκαναν τη διαφορά, δηλαδή τα αξεσουάρ. 

«Φυσικά και φορούσε πάντα γραβάτα, αλλά συνήθιζε να πηγαίνει το formal look ένα βήμα παραπέρα με το καουμπόικο καπέλο και τη δερμάτινη καφέ ζώνη με την ασημένια αγκράφα και την τιρκουάζ πέτρα. Αυτά τα δύο ήταν το σήμα κατατεθέν του».

Για να αναδημιουργήσει τη ζώνη, η Mirojnick και οι συνεργάτες της βασίστηκαν σε φωτογραφίες αρχείου, όχι μόνο του Oppenheimer, αλλά και αντρών εκείνης της εποχής. Όπως εξηγεί, τα δύο αυτά αξεσουάρ θυμίζουν το στυλ του καουμπόη αλλά και του σερίφη, απόρροια της εργασίας του στο Νέο Μεξικό – για τη δημιουργία της ατομικής βόμβας ηγήθηκε μίας ομάδας σε εργαστήριο στο Λος Άλαμος.

Καθοριστική, σύμφωνα με τη θρυλική ενδυματολόγο, ήταν και η συμβολή του Nolan. Αν και δεν μπλέχτηκε στα πόδια της, της προσέφερε πολύτιμη έμπνευση για τα κομψά κοστούμια που έντυσε τους ήρωες της ταινίας. «O Chris είναι ένας τύπος που τον βλέπεις κάθε μέρα να κυκλοφορεί με ένα επιμελώς ατημέλητο καλό ντύσιμο, να συνδυάζει casual σακάκι με γιλέκο και πουκάμισο. Νομίζω ότι πάντα είχε μια πολύ ιδιαίτερη και αρρενωπή προσέγγιση στη σκιαγράφηση των χαρακτήρων του».

Μία ακόμα, ίσως μεγαλύτερη έμπνευση για τη Mirojnick αποτέλεσε ο πιο εμβληματικός κινηματογραφικός ήρωας που έχει ντύσει κατά τη διάρκεια της θρυλικής της καριέρας (έχει εργαστεί για ταινίες, όπως Basic Instinct, Face/Off, Logan Lucky, By the Sea, Fatal Attraction και για σειρές, όπως το Bridgerton).

Ο λόγος για τον Gordon Gekko του Michael Douglas στο Wall Street (1987), παραμένει μια από τις σημαντικότερες ταινίες στον τομέα της ένδυσης, έκανε μόδα τα κοστούμια και τα πουκάμισα με τις λεπτές κάθετες ρίγες και αποτύπωσε στην οθόνη το αρχέτυπο του χρηματιστή και των Golden Boys.  

«Δεν σκεφτόμουν συνειδητά τον Gekko όταν σχεδίαζα την γκαρνταρόμπα του J. Robert Oppenheimer, αλλά τολμώ να πω ότι υπάρχουν στιλιστικοί παραλληλισμοί μεταξύ των δύο. Δηλαδή ο δεύτερος βάδισε τον ίδιο δρόμο με τον πρώτο για να γίνει ένας αυτοδημιούργητος άνθρωπος με οδηγό την τρομερή ευφυΐα και φυσικά την αυτοπεποίθησή του. Και οι δύο γνώριζαν πώς να πράξουν και τι να πουν για να πάρουν αυτό που θέλουν».

Η Mirojnick πάντως δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο στυλ του ηθοποιού πίσω από τον ήρωα. Συγκεκριμένα, στην πολυσυζητημένη εμφάνιση του Cillian Murphy στην πρεμιέρα της ταινίας στο Λονδίνο στα μέσα του Ιουλίου. 


2023, Vianney Le Caer/Invision/AP

Ο Murphy εμφανίστηκε τότε με ένα genderless formal look, επιλέγοντας αντί για ένα συνηθισμένο πουκάμισο, ένα μαύρο σιθρού δια χειρός του οίκου Saint Laurent

«Μπορώ να πω ότι με εξέπληξε με αυτή την επιλογή του. Από την άλλη, ανέκαθεν τον είχα στο μυαλό μου ως έναν άντρα που θα μπορούσε να φορέσει τα πάντα και να δείχνουν άψογα πάνω του». 

Exit mobile version