Θα φέρει το 2022 το τέλος των «αντρικών» ρολογιών;
- 6 ΙΑΝ 2022
Το 2022, βέβαια, φαίνεται πως φέρνει ένα τέλος σ’ αυτή τη συνήθεια. Αφ’ ενός κάποιες ωρολογοποιίες το συνειδητοποιούν. Δεν γίνεται να έχουν την ίδια νοοτροπία μ’ αυτήν που είχαν πριν 100 ή 200 χρόνια. Αφετέρου, η αγορά ορίζεται από τους πελάτες της. Κι από τη στιγμή που οι ίδιοι δεν κάνουν διακρίσεις και δεν θέλουν να γίνονται αντικείμενο διακρίσεων, οδηγούν την αγορά εκεί που θέλουν αυτοί.
Τέλος, οι τάσεις για το 2022 οδηγούν αυτόματα στο συμπέρασμα ότι αυτή θα είναι μια χρονιά που άντρες και γυναίκες θα φορούν τα ίδια ρολόγια: Πιο λιτά σχέδια, μικρότερες κάσες, smartwatches που δεν δείχνουν τόσο αθλητικά. Κοινώς, πιο κοντά σε αυτό που θεωρούμε unisex. Όχι ότι μια γυναίκα δεν μπορεί να φορέσει ένα τεράστιο, κατάμαυρο Hublot αν της αρέσει ή ένας άντρας να επιλέξει ένα Royal Oak της Audemars Piguet σε ροζ χρυσό και κάσα μόλις 34 χιλιοστών, αν αυτό πάει περισσότερο στο χέρι του.
Τα ρολόγια – κοσμήματα, τα κατ’ εξοχήν γυναικεία ρολόγια δηλαδή, δεν θα πάψουν να υπάρχουν. Ωστόσο, η υιοθέτηση από τις γυναίκες πιο «αντρικών» μοντέλων θα σημαίνει ότι, με τον καιρό, αυτή η κατηγορία θα σταματήσει να είναι στάνταρ και θα αρχίσει να απευθύνεται σε πιο ειδικό κοινό. Πιθανότατα, όμως, να αρχίσουν και άντρες να προτιμούν ρολόγια – κοσμήματα. Ανάμεσα στα 10 καλύτερα ρολόγια του 2021 ήταν και το Cartier Cloche που εύκολα μπαίνει στην κατηγορία του κοσμήματος, ωστόσο αγαπήθηκε και φορέθηκε εξίσου από άντρες και γυναίκες.
Το μεγάλο στοίχημα για το 2022
Το μεγάλο στοίχημα, όμως, για το 2022 είναι το τι θα γίνει με τα μοντέλα που η ωρολογοποιία μαρκετάρει κλασικά ως «αντρικά». Κατ’ αρχάς, να επισημάνουμε ότι οποιοδήποτε «αντρικό» ρολόι, μπορεί εύκολα να φορεθεί σε γυναικείο καρπό, με την αλλαγή του λουριού ή του μπρασελέ -ή με ένα απλό στένεμα. Κατά δεύτερο, κανένας καταναλωτής (είτε πρόκειται για άντρα, είτε για γυναίκα) δεν θέλει πια να του λένε τι μπορεί και τι δεν μπορεί να φορά. Ποιος ορίζει, ας πούμε, ότι οι χρονογράφοι δεν κάνουν για τις γυναίκες ή ότι τα διαμάντια στις ενδείξεις της ώρας κάνουν ένα ρολόι λιγότερο αντρικό;
Αρκετές ωρολογοποιίες έχουν πια αρχίσει να χρησιμοποιούν brand ambassadors και από τα δύο φύλα για το ίδιο μοντέλο τους, αντί να σπάνε τις συλλογές τους σε αντρικές και γυναικείες. Άλλες το έχουν προχωρήσει ακόμη περισσότερο, χρησιμοποιώντας μόνο γυναίκες στις διαφημίσεις τους. Δεν θα βγουν χαμένες. Μαρκετάροντας ένα ρολόι στο 100% του κοινού τους, έχουν περισσότερες ελπίδες να το πουλήσουν. Οι παραδοσιακές διακρίσεις που έκανε ο κλάδος δεν βοηθούσαν ιδιαίτερα στις πωλήσεις, ειδικά αν μιλάμε για κάποιο προϊόν που έχει τα προσόντα για να κάνει μεγάλη εμπορική επιτυχία.
Αλλά το ζήτημα είναι περισσότερο ηθικό, παρά εμπορικό. Σε μια εποχή που βλέπει το τέλος των διακρίσεων και που το αίτημα για συμμετοχικότητα γίνεται όλο και πιο έντονο, μοιάζει εντελώς εκτός τόπου και χρόνου το να ορίζεις ένα ρολόι ως γυναικείο μόνο αν έχει αστραφτερές πέτρες, ροζ καντράν και αν το μέγεθος του καντράν του είναι τόσο μικρό που σχεδόν δεν διαβάζεται η ώρα. Είναι σαν να μην επιτρέπεις στην κόρη σου να παίζει με αυτοκινητάκια και να την περιορίζεις στις κούκλες, ή σαν να θεωρείς δεδομένο πως τις δουλειές του σπιτιού θα τις κάνει μόνο η γυναίκα σου.